סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן נדב ויקינסקי: לעוף על בלונה
 

 
 
בהתחלה קראתי ספרים של ביאליק, אלתרמן ולאה גולדברג, אבל לא מצאתי שם את השילוב שחיפשתי. ואז הגעתי ל'בלונה' של שירה גפן, סיפור מאוד עדין על ילד שהבלון שלו עף לשמיים. ידעתי שצריך להבהיר ולחדד, אבל שבסך הכל אני יכול לשים את הספר על הפסנתר ולהתחיל להלחין. יצאה חגיגה."
המוזיקאי שהמציא ז'אנר אופראי חדש מספרה של שירה גפן מדבר על הפקת הדגל בפסטיבל חיפה להצגות ילדים


את פסטיבל הצגות הילדים בחיפה 2018 תפתח הפקה אופראית עם זמרים, מקהלה, תזמורת סימפונית ושחקנים. עלילת האופרה מתבססת על סיפור הילדים "בלונה", של שירה גפן, ואת המוזיקה חיבר נדב ויקינסקי שגם מנהל מוזיקלית את ההפקה כולה.

"אני לייט בלומר" 

"אני בן אדם שבא מרקע קלאסי," מעיד ויקינסקי. "למדתי קומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוזיקה בירושלים, והיום אני מורה באותה אקדמיה. הרקע השני שלי הוא רוק. הייתה לי להקת רוק והוצאנו אלבום, הוצאתי גם אלבום משלי אבל העיסוק המרכזי שלי הוא חיבור מוזיקה לתיאטרון."

מתי החלטת שדווקא מוזיקה לתיאטרון הוא התחום שמעניין אותך?

"אני לֵייט בּלוּמֶר. זה התחיל אצלי מזהמן  כשהשתחררתי מהצבא, ועוד לא ידעתי מה אני רוצה לעשות בחיים. הייתי רוקיסט שמנגן מטאל. הייתה תקופה של התלבטות ואז בבום יצירתי, הלחנתי 40 שירים של חנוך לוין." 

איזה יופי, טוב שהיתה לך פריחה מאוחרת. משהו מאותם שירים זמין?

"נשאר משהו ביוטיוב, אפשר לשמוע הקלטה של זמר ותזמורת עם ציפור המכנסיים. אחרי ה'בום' הלכתי לאוניברסיטה ללמוד בירושלים פסיכולוגיה ומוזיקה מתוך אי ידיעה מה אני הולך לעשות.  נוצר קשר עם תלמידי תיאטרון, ומכאן החל החיבור שלי עם מוזיקה שהולכת עם מילים - שוברט, ברנשטיין, מוזיקה שקשורה לדרמה.

"באותה חצי שנה ראשונה באוניברסיטה גליתי שזה מה שמושך אותי, הגעתי לסדנאות וכיתות אמן של זמרי אופרה. זה מה שאני עושה, אני גם מלחין יצירות אינסטרומנטליות לתזמורות. רק לאחרונה פנתה אלי תזמורת המהפכה שאחבר להם מוזיקה לפס קול של סרט אנימציה. אבל במהות שלי אני רוצה לעשות יצירות ווקאליות, אופרות, מחזות זמר."



בלונה, תמונת יחסי ציבור




זה אומר שהזיהוי העיקרי שלך הוא כמלחין תלוי מילה, המילה מדליקה את הדמיון.

"כן, אני ווקאליסט. בין המחזות הרבים שכתבתי להם מוזיקה, כתבתי לפני חמש שנים יצירה להפקה בפסטיבל עכו - הפקה לפי ספרו הנודע של קורט וונגוט 'בית מטבחיים 5' שביימה סיון הנדלסמן. אחרי שבמשך שנים כתבתי חמש דקות ועוד חמש דקות להצגות, פתאום כתבתי שעה וחצי של מוזיקה.  ואז הרגשתי שזה האופוס מס' 1 שלי. המוזיקה שלי הייתה נקודת המפנה ומאז בכל שנה אני עושה משהו שהוא יותר קומפוזיטורי ויותר מעמיק." 
 


  



בין המתוחכם לקומוניקטיבי
 
אתה כותב מוזיקה וחי מזה, הרי הכל בעצם שלך. למה דווקא "בית מטבחיים" קיבל את התואר "מוזיקה שלי"?

"תראה, בז'אנרים אחרים כמו אלבום שירים או להקת רוק שהייתי אחד החברים בה ופעלתי במסגרתה , זה אמנם שלי אבל לא בקנה המידה וגם בדרך שבה אני פעלתי. עם 'בית מטבחיים' נתתי לעצמי לצלול, להשקיע כמעט שנתיים של יצירה, בדיקה מחדש, קבלתי תחושה אחרת של פרופורציות, 

"הסתכלתי על התוצאה הסופית, על היצירה השלמה, על הפרטיטורה, ואמרתי לעצמי שזו פעם ראשונה שאני מרשה לעצי לדבר בשפה שהיא כל כך מקורית שלי. אפשר לזהות אותי מתקופת קודמות.

"אני תמיד נע על הגבול שבין המתוחכם ולבין המאוד קומוניקטיבי, גבול שאני אוהב להתגרות בו. זו אחת הסיבות שאני כל כך אוהב את המוזיקה של ליאונרד ברנשטיין. כל הגוונים המוקדמים קיימים גם ב'בית מטבחיים 5', אבל הם רק מרכיבים במכלול שהוא הרבה יותר עמוק ורחב." 
 


בלונה, צילום: רדי רובינשטיין





מלחינים בעבר שכתבו מוזיקה לבמה, לבלט למשל, עבדו לפי הנחיות של כוריאוגרפים ולא היו עצמאיים בהחלטות. את העצמאות הם השאירו לשלב הבא, כשהם ערכו יצירות עצמאיות, בדרך כלל סוויטות, ואז הם היו חופשיים להחליט מה יישאר.

"גם אני לא חופשי לחלוטין בהחלטות שלי, כל פרויקט והסיפור שלו. יש תנאים שאני מקבל מן היוצר ובתוכם אני פועל. לפני שנתיים פנה אלי רועי  אופנהיים ששמע את המוזיקה ל'בית מטבחיים 5' ואמר שיש מופע בבית האופרה שהוא קונצרט של תזמורת סימפונית עם להקת רוק שנקראת 'החצר האחורית'. הוא רצה שהערך המוסף של הקונצרט הזה יהיה התזמורת, הלהקה ויענקל'ה רוטבליט.

"הוא שלח אותי לכתוב סוג של קנטטה בת כחצי שעה עם תזמורת ועם טקסטים של רוטבליט והבלחות של שירים מוכרים שלו שהוא בעצמו יגיש. יצאתי למסע אבל למסע יש גבולות אובייקטיביים - אני יודע מיהי התזמורת, כמה כלים יש בהרכב, מי היא המקהלה שמצטרפת וכמובן שנפגשתי עם רוטבליט, וזה לא שונה מן המלחינים הקלאסיים."



נדב ויקינסקי, האתר הרשמי של נדב ויקינסקי



"הרמתי את כפפת ההלחנה"
 
 
איך נולדה "בלונה?"

"גם כאן זה היה בעקבות הקשר עם רועי אופנהיים. אחרי הקונצרט עם רוטבליט הוא אמר שהוא רוצה אופרה לילדים, שיהיו בה שותפים מקהלה מחיפה ותזמורת הסימפונית חיפה ושאני ארים את כפפת ההלחנה. התחלתי ללכת לספריות וחיטטתי בספרי ילדים. חיפשתי ספר שכבר בקריאה ראשונה אתה לא צריך להתעסק יותר מדי עם הסופר. שיהיו בו גם פיוט וגם פרוזה, כמו שיש באופרה ולא צריך לבקש מן הסופר לשנות.

"בהתחלה קראתי ספרים של ביאליק, אלתרמן ולאה גולדברג, אבל לא מצאתי שם את השילוב שחיפשתי. ואז הגעתי ל'בלונה" של שירה גפן, סיפור מאד עדין על ילד שהבלון שלו עף לשמיים, ומה שקורה לו אחר כך. מה שמבחינתי מצוין בשפה הזאת זה שהיא כתובה כבר כמו ליברית לאופרה. ידעתי שאני צריך לפנות לשירה שבעשרה אחוזים שחסרים לי צריך להוסיף סצנה או קצת יותר, שיש מקומות שצריך להבהיר, לחדד, אבל בסך הכל אני יכול לשים את הספר על הפסנתר ולהתחיל להלחין."

אמרת פסנתר, אתה כותב ליד פסנתר או ישר את הפרטיטורה מהראש?

"אני אוהב את שתי הגישות. אני הרבה על הספה עם מחברת ורושם אבל אני אוהב גם לעבוד עם הפסנתר. מה שקורה בדרך כלל הוא שאחרי העבודה עם הפסנתר היצירה יושבת לי כל כך טוב בראש שאני יכול לשבת על הספה ולכתוב אותה בשלמותה. שלב התזמור הוא שלב של השקעה בדמיון ואז אני יושב הרבה עם עצמי. "



בלונה, צילום: רדי רובינשטיין


"בלונה היא ז'אנר אופראי חדש"

 
אמרת קודם שאתה תמיד על הגבול בין המתוחכם לקומוניקטיבי. באופרה הזאת הקהל יהיה צעיר או מעורב? עד כמה העניין הקומוניקטיבי נכנס כשיקול במוזיקה מן הסוג הזה?

"אני מכיר את עצמי, את הנטיות שלי. אני מציב לעצמי כותרת מפוצצת, במקרה הזה הכותרת היא 'אני הולך לחבר אופרה'. ואז אני מתחיל לעבוד, ובמהלך של למעלה משנה של עבודה אני יורד מהעץ הגבוה ונשאר באמצע העץ. אני מרגיש שהאופרה על כל מרכיביה, בייחוד הרצ'יטטיבים (קטעים שבין דיבור לשירה, י"ש) מייצרים בעיה בימתית. אם אני רוצה שהקהל יהיה קשוב וילך איתי הז'אנר האופראי צריך להמציא את עצמו מחדש. ואז מה שקורה לי כשאני מאזין לעצמי הוא שהמוזיקה נעשית יותר קלה ויותר מתקשרת ואני סומך על עצמי. אני 50 אחוז מוזיקאי ו-50 איש תיאטרון."

מה שנשאר זו יצירה שמושרת כולה או גם מושרת וגם מדוברת?

"זה בדיוק העץ שאני מתחיל לרדת ממנו. זה קרה לי גם ב'בית מטבחיים' - אני מתחיל להלחין הכל ואז אני מרגיש את הדרמה ומבין שיש קטעים שעדיף  שיישארו מדוברים. מבחינה זו היצירה מאד מושפעת מעולמות האופרה והסימפוניה, אבל היא סוג של חגיגה, מין אופרטה כזאת. יש בה קטעים מדוברים וקטעים מושרים. יש רגעים שנדמה לנו שאנחנו בתוך רצ'יטטיב ואז המוזיקה בורחת משם. זו יצירה ססגונית כזו, אז אני לא דואג שילדים לא יתחברו לזה. היה חשוב לי בעיקר שהדמויות הראשיות בסיפור, אלון ובלונה, יהיו ילדים. ואז אני בודק את עצמי - האם הדמות מדברת נוכחת כילד או כמבוגר? כשאני חש שהילד לא נשמע כילד אז אני לוקח אחורנית ומלחין מחדש."



בלונה, צילום: מאי ברנע



אתה בודק את המוזיקה עם ילדים או שאתה סומך רק על עצמך?

"אני בודק עם הילדים שלי, בת שש ובן עשר, והם מאד מבסוטים. אבל עד שלא ראיתי את ההפקה על הבמה לפני כחודש עם התזמורת לא הייתי בטוח עד כמה היא קומוניקטיבית. אני מלחין מחזות זמר לילדים, לתזמורת באר שבע כתבתי השנה מוזיקה לשירים של שלומית כהן-אסיף ושם ידעתי מיד מה יעבוד. אבל ביצירה כל כך מורכבת היכולת לנבא יותר קשה. אם הם ישבו  מרוכזים במשך שעה שלמה? את זה נדע רק כשיהיה קהל. "

יש ביצירה הרבה מוזיקה אינסטרומנטלית?

"בלונה נמשכת כ-45 דקות. אם נחבר את הפתיחה ואת קטעי המעבר אני מניח שנקבל כמעט עשר דקות של מוזיקה תזמורתית."   
 
כשהילדים ייצאו מן האולם הם יזמזמו משהו?

"יש שיר אחד שהמנגינה שלו ממש קצבית, סשה ארגובית כזאת, שאפשר בקלות להתחבר אליה. משהו שמזכיר את 'התרנגולים' ואת 'החמציצים' וחוזרים עליה כמה פעמים, אז בסוף זה כנראה יישאר."



תמונת יחסי ציבור



"בלונה" תתקיים ביום ראשון, 1 באפריל 2018 בשעות 11:45, 12:30, 17:30 בתיאטרון חיפה. מופעי הפסטיבל הבינלאומי ה-28 להצגות ילדים חיפה יתקיימו בין התאריכים 3-1 באפריל בתיאטרון חיפה ומועדון ה-BEAT בחיפה. להזמנות כרטיסים: 04-8600500 או באתר תיאטרון חיפה   


למועדי מופעים >

25/03/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע