סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן שרון רוסטורף בקונצרט חגיגי
 

 
 
ההופעה הזאת היא אירוע יוצא דופן עבורי. קשה לי לעמוד מול קהל, אני כבר לא צריכה את השואו בשביל להיות מחוברת לעצמי. הרבה אנשים רואים אותי ושואלים, נו אז איפה את שרה, איפה את מופיעה? ואני עונה שפרשתי לפני ארבע שנים לטובת ההוראה. האנשים בשוֹק."
ארבע שנים אחרי שפרשה מהופעות, הזמרת שרון רוסטורף-זמיר עולה לבמה עם חברים במופע שירי אהבה חגיגי לכבוד 70 למדינה


מיוני רכטר עד ז'ק ברל 
 
ב-7 במאי בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה, יתקיים מופע מוזיקלי חגיגי בסימן יום ההולדת ה-70 למדינת ישראל.

תכנית המופע, שבו תנצח סיון אלבו בן-חור על התזמורת הסימפונית אשדוד, כוללת שירי אהבה שבחרה המוזיקאית אורית וולף, שגם תנחה ותשתתף כפסנתרנית. על בחירת השירים אומרת וולף: "על כל שיר שבחרנו נאלצנו לוותר על שלושה אחרים. מה שהנחה אותנו הוא המגוון, וכך שולבו זה לצד זה שירים של אריק איינשטיין, עוזי חיטמן, ירון כהן, מתי כספי, יוני רכטר ושלומי שבת."

זמרי המופע מוכרים בעיקר כזמרים קלאסיים המופיעים על במות האופרה ואולמי הקונצרטים, אבל לא רק. הנבחרת כוללת את יניב ד'אור, אסף כחולי, גיא מנהיים, שרון רוסטורף-זמיר וקארין שיפרין.

אורח התכנית הוא אמן הבס אדם בן עזרא שיבצע לאורך הערב קטעים סולניים וגם ינגן עיבוד מקורי לשירו של ז'ק בּרֶל "אל תלכי מכאן" (ne me quittez pas). את הנוסח הזה תשיר שרון רוסטורף-זמיר, שבעונות האחרונות עוסקת בעיקר בהוראה, ועומדת כיום בראש המסלול לזִמרה בבית הספר למוזיקה בוכמן מהטה באוניברסיטת תל אביב.  


תמונת יחסי ציבור
 
קהל מעריצים גדול
 
רוסטורף-זמיר החלה את דרכה באזור שהוא מן הסתם החממה הגדולה ביותר לזמרה קלאסית בארץ - עמק חפר. משם הגיעה לדרום אפריקה, השלימה את לימודיה האקדמיים והחלה בהופעות על במת בית האופרה. התחנה הבאה הייתה בית האופרה של פרנקפורט, וממנו הגיחה לבתי אופרה שונים באירופה ולימים גם בניו יורק. היא עלתה גם על במת האופרה הישראלית החדשה בשנותיה הראשונות, וכבר מהופעתה הראשונה קנתה לה קהל גדול של מעריצים. 

היא התמחתה במוזיקה מוקדמת, שרה עם הרכבים נודעים באירופה ורשמה הצלחות רבות וגדולות. באחת מהן הופיעה בקטעים מתוך אופרות של הנדל לצדו של זמר מפולין ומנצח גרמני, הופעה שלמיטב זיכרוני גילתה מחדש לישראלים רבים את המלחין הגרמני-אנגלי הנודע, שהיה מוכר בארץ כמלחין רציני של אורטוריות כמו "משיח" ו"יהודה המכבי", והתגלה לפתע כאיש של דרמות גדולות, שידע לכתוב תפקידים דרמטיים.

"זה היה אחד ההיילייטס," מציינת רוסטורף-זמיר. "אנשים עד היום באים אלי ואומרים לי, שמעתי את הקונצרט של הנדל כשהייתי ילד ומאז אני שרוף עליו."  הקריירה של שרון רוסטורף-זמיר נמשכה בבית האופרה כאן ועל במות התזמורות הסימפוניות לרבות הפילהרמונית, כל זה לצד הופעה בתכניות קאמריות בשירי "ליד" ועוד, ובמקביל פצחה בקריירה שניה כמורה.    


שרון רוסטורף זמיר (מימין) וקארין שיפרין, תמונות יחסי ציבור
 
"לא צריכה את השואו"

מה תשירי במופע ה-70 עם תזמורת אשדוד?

"'יום חולין', דואטים עם יניב ד'אור, 'זאת אותה האהבה' ו'עטור מצחך'. התכנית כוללת גם הרבה מחרוזות, כמו 'הכבש ה-16' ו'שירי לדינו'. השיר החריג בתכנית, שיושר רק ברעננה, הואNe Me Quittez pas  של ז'ק ברל, בתרגום חדש, שאורית וולף, אדם בן עזרא ואני כבר ביצענו בעבר. אבל ההופעה הזאת היא אירוע יוצא דופן עבורי כי בסך הכל אני שרה הרבה פחות מבעבר.   כיום העמידה מול קהל היא חוויה קשה בשבילי." 


אורית וולף וסיון אלבו בן חור, תמונות יחסי ציבור

יש הסבר לתופעה הזאת, את שנחשבת פעם לחיית במה?

"לא. אני לא מסבירה את זה. אני יודעת איך הייתי, אבל אני לא יודעת מי הייתי. כשאתה על במה קורה משהו מוזר, אתה לא באמת מחובר לעצמך. יש דברים שנותנים לך ליצור את האמנות אבל זה לא אתה, אתה מעין כלי לאמנות. מה שקורה הוא שמגיעה נקודה בזמן שאתה אומר לעצמך שאתה לא צריך את השואו הזה בשביל להיות מחובר לעצמך."  

זה נשמע לי נכון להופעה באופרה, מבחינתך זה גם נכון לשירת "ליד"?

"יש המון שואו גם בשירת 'ליד'. אתה חושף לקהל את הכל - העומק, הרגשות, הצבעים. השיתוף הזה של הקהל פסק אצלי. האישיות הכפולה הזאת חדלה להתקיים. הרבה אנשים רואים אותי ושואלים, נו אז איפה את שרה, איפה את מופיעה? ואני משיבה שפרשתי לפני ארבע שנים. האנשים בשוֹק." 
 
"אין סוף למה שיש לי לתת"
 
בתור מורה שמגדלת דור חדש של זמרים, איך את מעוררת אותם?

"זו אכן שאלה מעניינת כי אני צריכה להזכיר לעצמי שהם עוד ברַעָב, ואני צריכה לתדלק את הרעב הזה. אני רואה את עצמי כמין תעלה שמובילה אותם מנקודה א' לנקודה ב' ומשם לנקודה הבאה. ואז מגיעה נקודה שבה התפקיד שלי נגמר והם ממשיכים לעשות מה שהם צריכים לעשות. כשעובדים עם תלמידי אקדמיה צריך לשים לפניהם מעצורים, להגיד להם 'עוד לא', 'אתה עוד לא מוכן', 'עוד קצת'. זה לא סתם שאתה נמצא באקדמיה ארבע שנים. לזמן יש תפקיד בעיצוב האמן."

עצירה ובלימה לא יכולה לגרום לסטודנט לקום ולהגיד: תודה מספיק לי, או תודה, אני הולך למורה אחר?

"אין לי בעיה לשחרר. תלמיד עם בסיס איתן שאחרי שנתיים שלוש מרגיש שהוא רוצה ללכת למורה אחר - זה בסדר גמור. אחרי הכל זה המסע שלו ולא שלי. אני מתפקדת כמי שמסייעת לו להגיע למקום שממנו הוא יתחיל את המסע בעולם הזה."

מה את כן מנחילה להם?

"בנוסף להקניית בסיס טכני של שירה, תהליך שלוקח הרבה זמן לפתח, אני עוזרת להם בגיבוש היכולות הפיזיות, פיתוח סגנון וצבעים, הגדלת המנעד, פיתוח איכויות ורגישות, הגייה בשפות שונות ובהגשה. אין סוף למה שיש לתת. אני אומרת להם שיש מה ללמוד בכל שלב שבו אנחנו נמצאים. גם כשאני הולכת למורה שלי, ואני עדיין הולכת למורה, תמיד יש מה לעשות. העבודה על עצמנו אף פעם לא נגמרת. לרוב ההצעות שאני מקבלת כיום אני אומרת לא. כשיש משהו חשוב במיוחד אני נענית."


 
הטופ של הטופ
 
שרת הכל - מאופרות עד רסיטלים, ממוזיקה עתיקה ועד יצירות שנכתבו במיוחד לך. מה נשאר הדבר החשוב לך ביותר? איפה היית הכי שרון?  

"זה מוזר כי בעשר השנים הראשונות שלי הייתי שרופה על הבל-קנטו, יכולתי להקשיב למוזיקה של בליני, דוניצטי, ורדי, כל היצירות שדרשו את הפירוטכניקה הווקאלית. זו היתה משאת חיי. אחר כך זה הפך ליותר אינטלקטואלי, מוזיקה שקשורה ל'ליד'. התלהבתי  מתפקידים מודרניים ובעיקר מתפקידים חדשים שאיש לא שר לפניי והייתי צריכה ליצור יש מאין. זה באמת היה אתגר. אני חושבת  שהדבר שהוא הכי אני הן היצירות שמלחינים כתבו לי.  זה מבחינתי הטוֹפּ של הטוֹפּ: היצירה לזכרו של יצחק רבין שחיבר עבורי דובי זלצר,מחזור שירים למלים של אברהם סוצקבר שהוא כתב לי, יצירות של אהרן חרל"פ, צבי אבני, שרון פרבר, גיל שוחט."

כשאת מגיעה עכשיו עם כל המטען הזה לשיר שירים שכל העולם מכיר, איזו שרון תעמוד על הבמה?

"אין לי מושג. לא חשבתי על זה. כל הזמרים שמשתתפים בערב הזה באים מבמת האופרה וברור לי שהקהל ירגיש מהר מאוד שהקבוצה הזאת לא באה מעולם הפופ." 

אם נחזור לעיסוק המרכזי שלך כמורה באקדמיה, מהם היעדים שאת מציבה לעצמך?

"אני מתכוונת להתעמק ואולי לנסות לפצח - בתוך המסגרת בתוך בית הספר בוכמן מהטה באוניברסיטת תל אביב - את השאלות הגדולות של איך בונים קריירה בעולם הזה שלנו. מה שמנחה אותי זה למצוא בכל זמר, לאחר שלב העבודה הבסיסית, את הדבר הייחודי שלו. הרי לא כל אחד מתאים לכל דבר, צרך לפתח בכל אמן את הנישה שממנה הכל יתחיל עבורו."

אלה יעדים שהתלמיד לא יוכל להגיע אליהם בעצמו?

"אני חושבת שבשביל זה צריך מורה שהוא גם מנטור. צריך הרבה אומץ.  זמר צעיר חושב שהוא צריך לדעת לעשות הכל, גם אופרה, גם אורטוריה, גם 'לִיד' גם משהו מודרני. אני גורסת שללמוד לעשות הכל - כן, בהחלט. אבל אתה חייב למצוא לעצמך את הנישה וממנה להתחיל. היום קריירות נבנות מיחסי אנוש - אם במאי מרוצה ממך סביר להניח שיזמין אותך להפקה הבאה, או מנצח שיאהב את מה שהוא שמע. גם את העובדות האלה צריך לדעת."

גיא מנהיים (מימין), תמונת יחסי ציבור. אדם בן עזרא, צילום: עזרא גוזו מנצור
 
ג'וליארד של המזרח התיכון
 
קרה שאמרת למישהו שטעה בבחירת המקצוע?

"אני לא מתנסחת כך. אני יכולה להמליץ למישהו לקבל דעה שנייה מעוד מורה. אני לא מבטיחה למישהו - 'וואו, אתה תהיה כוכב!', אני מאוד מציאותית ומאוד שמרנית. אולי שמרנית מדי. יהיו תלמידים שיהיו מתוסכלים מן השמרנות שלי, אבל בסופו של דבר היא הוכיחה את עצמה בכל פעם מחדש.

"השמרנות נוגעת גם בתחום הרגיש של בריאות קולית. יש לי תלמידה בת 23 שקיבלה לא מזמן חוזה עבודה בבית אופרה בגרמניה וסיפרה לי שהציעו לה לשיר את תפקיד מיכאלה ב'כרמן'.  אמרתי לה לא לעשות את זה. מיכאלה הוא תפקיד תובעני עם הרבה מהמורות ומכשולים, ואם הבריאות שלך לא מושלמת או אם את חסרת ניסיון, המחיר יהיה גבוה. מי שלא רוצה להקשיב זה עניין שלו, אבל אני את שלי לא אהסס לומר."

ניהלת לא מזמן הפקה של "נישואי פיגרו" באקדמיה.

"כן. עבדנו על נוסח כמעט ללא קיצורים, כי אני מאמינה שמי שיכול לשיר את הרצ'יטטיבים של מוצרט יכול לשיר כמעט כל דבר. עבדנו כמעט ארבעה חודשים על היצירה, וזה היה מאתגר. בשנה הבאה ובעוד שנתיים אני מתכננת הפקת בארוק.

"בעתיד, נראה לי נכון לעשות שלוש הפקות בשנה, אחת מהן פרינג'. הייתי רוצה לראות אנשים כותבים עבורנו, ושנעלה פעם בשנה או שנתיים יצירה מקורית והרבה יותר מוזיקה מודרנית, שנתפרש על פני תקופות ונביא הרבה זמרים מחו"ל. אני רואה מסלול שבו התלמידים נחשפים להרבה דברים. כשהם יצאו לעולם הם יוכלו לומר - את זה? ברור, אני יודע לעשות. אני רוצה שבית הספר בוכמן מהטה יהיה ג'וליארד של המזרח התיכון."    


שרון רוסטורף זמיר, צילום: מירי שמיר

הקונצרט יתקיים ב-7 במאי 2018 במתחם הגינה של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה ב-20:00. ההשתתפות על בסיס רכישת כרטיסים מראש, מחיר כרטיס לקהל הרחב: 65 ש"ח. הזמנת כרטיסים בטל': 3337* (03-5114412) או בקישור


למועדי מופעים >

29/04/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע