סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2019 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "מנון זה מעדן צרפתי מענג"
 

 
 
אתמול הזדמן לי לשבת באולם ולצפות בחלקים מן החזרה ומצאתי בה איכות של ציור מים אוורירי מרהיב שהולם מאוד את המוזיקה המלודית של מסנה, שאני כל כך אוהבת. אני מאושרת לשיר כאן."
הזמרת יקתרינה בקנובה והמנצח דן אטינגר מדברים על הפקת הענק שפותחת עונה באופרה הישראלית


הקהל יצא מגדרו
 
שני רגעים בקריירה של זמרת הסופרן יקתרינה בָּקָנובה (35), כוכבת האופרה "מנון" מאת מסנה הפותחת את העונה החדשה באופרה הישראלית, היו ללא כל ספק ציוני דרך משמעותיים. "באחת התחרויות בווינה שבהן זכיתי בפרס הראשון ובפרס חביבת הקהל", היא מספרת, "אחד השופטים בתחרות היה ברונו מישל, מנהל בית אופרה "שאטלה" בפריז שביקש ממני להכין כמה אריות של אנג'ליקה באופרה 'אורלנדו פָּלָדינו' של היידן. הכנתי, שרתי והוחתמתי. לא ידעתי אז דבר על בית האופרה החשוב הזה. בדיעבד אני יכולה לומר שזה היה אחד הדברים היפים שעשיתי בקריירה שלי".
 
מה קרה שם?
 
"הגעתי לחזרות וביום הצגת הבכורה הייתי עייפה מאוד והרגשתי שאולי עדיף שלא אשיר באותו ערב. הודעתי למנהלים, שכמובן נתקפו בהלה. הבימוי היה ממש משוגע והם לא יכלו למצוא לי מחליפה. הם הציעו שאני אגלם את הדמות על הבמה ולא אשיר, רק אזיז את הפה - והם יעמידו בפיט זמרת שתשיר את התפקיד. התברר לי שגם הזמרת הזאת לא מכירה את התפקיד ולמעשה עבורה זו תהיה 'קריאה מהדף'. לאחר שבחנתי את המצב החדש, הודעתי שאני חוזרת בי ואשיר למרות הכל. האנרגיות הנכונות זרמו, האדרנלין עבד שעות נוספות אבל זה השתלם. זה קרה לפני שבע שנים."



מנון, צילום: יוסי צבקר


והרגע השני?
 
"הרגע השני היה לפני ארבע שנים בבית האופרה המלכותי בלונדון. הוזמנתי לשיר שם את מוזטה, תפקיד קטן ב'לה בוהם', וכבר היינו אחרי חזרות הבוקר. באותו ערב סוניה יוֹנצֶ'בה עמדה לשיר את ויולטה, התפקיד הראשי ב'לה טרוויאטה', ומאוד רציתי לשמוע אותה. לא הייתי בטוחה שיהיה לי כרטיס כי יונצ'בה 'מכרה' את כל הכרטיסים, אבל בסוף השגתי כרטיס למקומות העמידה. בשעה שתיים מטלפנת אלי אחת המזכירות ושואלת: 'יש לך כבר כרטיס להצגה הערב?' 'כן', אמרתי לה. 'יפה, אבל אנחנו לא רוצים אותך באולם אלא על הבמה - בתפקיד ויולטה. יונצ'בה ביטלה'. מה? מי? אני צריכה להתייעץ עם הסוכן שלי? הבטחתי שאחזור אליה תוך עשר דקות.
 
"הם כמובן ידעו ששרתי את התפקיד בוונציה כמה חודשים קודם לכן ורוב הסיכויים שאני זוכרת אותו. היה לי ברור שחשיפה בתפקיד הראשי ב'לה טרוויאטה' בלונדון לא דומה בשום צורה לתפקיד של מוזטה, אבל מה על הבימוי? זו הייתה הפקה ותיקה של ריצ'רד אייר, מאמצע שנות ה-90. עוזר הבמאי התגייס להראות לי פעם אחת את כל הכניסות שלי בסצנה הראשונה עם החוגגים - שזו אגב הסצנה הכי מורכבת - ואחר כך בסצנת הבית בכפר, סצנת הנשף ואז הסוף - הגסיסה. הוא התרוצץ על הבמה - כאן עומד הרופא, כאן נכנסת פלורה, כאן המקהלה... שיננתי כמיטב יכולתי. בסופו של דבר הקהל והמבקרים יצאו מגדרם וזכיתי למחמאות נדירות מן הסוג שאפשר רק לחלום עליהן."


מנון, צילום: יוסי צבקר

כסף או אהבה?
 
יקתרינה בקנובה שרה באופרה הישראלית לפני כשנתיים, בתפקיד דונה אנה ב'דון ג'ובני', וזוכרת לטובה את ההפקה. הפעם היא באה לככב בתפקיד שטרם שרה בעבר – מנון, באחת האופרות האהובות ביותר של המלחין הצרפתי ז'ול מסנה.
 
גיבורת האופרה היא צעירה שבדרכה לחינוך במנזר נחשפת למנעמי העולם הגדול, תוך כדי מפגש קצר עם בן דודה, לסקו, בבית קפה בצומת דרכים רעשני. כשהיא נתקלת בצעיר האציל דה גרייה, הם מתאהבים זה בזו ונמלטים בכלי רכב ששייך למחזר מבוגר החושק אף הוא במנון. הכתובת הבאה של זוג האוהבים היא דירה ברובע השני בפריז. קן האוהבים מחזיק מעמד זמן קצר בלבד ומניב אריה מקסימה. לקן מתפרץ ברטיני, חברו של בן הדוד, החושק אף הוא במנון, ומגלה לה שאביו של בן זוגה אינו רואה בעין יפה את הקשר ולכן עדיף לה לעבור לחסותו וכך יוכל לממן את הוצאותיה. היא נענית לברטיני, אבל גם מחברתו היא ככל הנראה מתייגעת. 
 
  


כעבור זמן מה היא שומעת שדה גרייה, אהובה האמיתי, פנה לכיוון הכמורה. היא מגיעה אל סן סולפיס, המנזר שבו הוא שוהה ולאחר דואט מרגש בין השניים הבחור מעדיף את האהבה המיידית של הכאן ועכשיו על פני הנצח השמימי והמשמים. אלא ששוב הארנק מתרוקן ובתמונה הבאה דה גרייה, בן האצולה ואיש הדת לשעבר נגרר בסיועה של מנון אל שולחן ההימורים ומתמודד עם בעל ההון שברכבו ברחו הוא ומנון לפריז בתחילת האופרה. דה גרייה זוכה בהימור, יריבו אינו מקבל את תוצאות ההימורים ומזעיק את המשטרה בטענה להונאה. היא מואשמת בזנות ודינה גירוש מצרפת. דה גרייה משחד את אחד הסוהרים וזה מאפשר בתמורה מפגש אחרון בין האוהבים  קרוב ללה-האבר, הנמל הצפוני שממנו היא תגורש. מנון מתה בזרועות אהובה. סוף.


 יקתרינה בקנובה, צילום:  Miquel Gonzalez
  

הרנסנס של "מנון"
 
  
"זו הפעם הראשונה שאני מנצח על האופרה," מספר מנצח האופרה דן אטינגר, "אחרי שלפני 25 שנים שרתי בסדנת אופרה את לסקו לצדה של שרון רוסטורף. מאז יש לי פינה חמה בלב לאופרה הזאת, ועכשיו זכיתי בהזדמנות לנצח עליה. 'מנון' היא לא אופרה שבוצעה המון, ועכשיו יש תחייה שלה. המטרופוליטן בניו יורק פתח איתה את העונה ואני מנצח על הפקה חדשה שלה בפריז בהמשך השנה. האופרה הזו היא מעדן צרפתי מענג."
 
מוזיקלית זו אופרה קלה יחסית?
 
"אצל מסנה כל אופרה היא סיפור אחר. הוא משתנה מאופרה לאופרה בין 'ורתר', ל'סנדריון' (סינדרלה), 'הרודיאד', 'דון קישוט'. 'מנון' היא רצף של מלודיות שוברטיאניות-צרפתיות. אני לא מזלזל חס וחלילה בשוברט. אבל יצאו לו למסנה מלודיות כאלה שגם אם אתה לא מכיר אותן אתה חושב שאתה מכיר אותן. הן שובות את הלב." 

דן אטינגר.jpg
דן אטינגר (צילום: Hans Jorg Michel)


מה דעתך על הבימוי?
 
"הבמאי והמעצב הצרפתי וינסאן בוסאר עשה עבודה לא קונספטואלית-מודרנית. היא לגמרי לא דומה להפקה של ברנבוים בברלין למשל, אלא נמצאת על הציר בין המסורתי למודרני. זה בימוי שמספר את הסיפור."  
 
מתברר שלא רק לך כמנצח זו אופרה חדשה אלא גם לרוב הזמרים
 
"מה שיפה באופרות האלה זה שאתה יכול ללהק אותן גם עם צוות זמרים צעירים. יש לזה יתרון מאוד גדול."  
  

מנון, צילום: מרטינז אלקסה

"מחכה לרסיטל משלי" 
 
ובחזרה לבקנובה: "מנון זה תפקיד שיש בו המון אפשרויות," היא גורסת. "זו דמות ששרה הרבה, יש לה חמש אריות וכל אחת היא סיפור אחר. כל אחת חושפת רגשות שונים, ניואנסים שונים, פיסוקים שונים בשירה. גיליתי כאן את היופי של שירה בצרפתית. כמובן שמלווה אותנו מאמנת שפה, אן שמפן, אבל לדעתי הצרפתית לא מסובכת מדי. ככל שאני מכירה יותר יצירות צרפתיות התיאבון שלי גדל".
 
מה שרת בצרפתית עד היום?
 
"התפקיד הראשון שלי בצרפתית היה סופי ב'ורתר' של מסנה, אחר כך באו מיכאלה ב'כרמן', לילה ב'דולי הפנינים' ואנטוניה ב'סיפורי הופמן'. בעונה הבאה אשיר את יוליה ב'רומיאו ויוליה' של גונו."
 
יש אריה שחביבה עלייך יותר מן האחרות?
 
"אני מאוד אוהבת את הסצנה בסן סולפיס. את המערכה השנייה פחות אבל האריה ששרה מנון מקסימה. בעיקר אני אוהבת את האריה במערכה הראשונה, שבה מנון מגלה את העולם ובסופה דה גרייה מגלה אותה. זה רגע של תמימות אנושית שיסתיים עד מהרה."


מנון, צילום: מרטינז אלקסה

מה עם אופרות רוסיות?
 
"עוד לא הייתה לי הזדמנות. שרתי ב'עלמת השלג' והייתי שרה בשמחה עוד אופרות של רימסקי-קורסקוב שאני מאוד אוהבת. בכולן יש תפקידים מצוינים. אצל צ'ייקובסקי הייתי שמחה לשיר את יולנטה או פרנצ'סקה דה רימיני אבל לטטיאנה ב'יבגני אונייגין', נראה לי שאצטרך לחכות עד שהקול שלי יהיה יותר כבד. והתפקיד שהכי הייתי רוצה לעשות באופרה רוסית הוא נטשה ב'מלחמה ושלום' של פרוקופייב." 
 
מה על הופעות עצמאיות שלך?
 
"אני עושה הרבה קונצרטים, אבל מאוד רוצה רסיטל משלי. יש לי כבר שם בשבילו, 'הקורטיזנה', וצברתי מספיק חומרים - כמו למשל 'תאיס' של מסנה, שתי אריות מתוך 'מנון', אריות מתוך 'לה רונדינה' של פוצ'יני, אריית התפילה הנפלאה של תיאודורה מתוך Il Bravo (הרוצח) של סווריו מרקדאנטה, עוד משהו מ'טרוויאטה', ויצירות של הנדל וויוולדי. " 
 

מנון, צילום: מרטינז אלקסה

"כל כך שמחה להיות כאן"  
 
בקנובה נודלה במֶדנוגורסק, עיר קטנה באזור אורל ברוסיה. "הגעתי לבית ספר למוזיקה בגיל 12 - מאוחר יחסית, לכן הציעו לי לנגן באקורדיון. את ההמשך כבר עשיתי בבית הספר גנסין במוסקבה. כיום אנחנו גרים בדרום אוסטריה באזור כפרי, קרוב לגבול עם סלובניה, בבית גדול עם גינה שבו אני מגדלת את בתי אנסטסיה בת השלוש."
 
איך את מרגישה בתל אביב?
 
"כתיירת אני אוהבת לבוא לכאן. יכולתי אפילו לגור כאן למרות שאני לא יהודייה. מבחינה מקצועית אני אוהבת את מה שאני עושה פה, ומקווה שיהיו לי עוד הזדמנויות לשיר את מנון. חבל רק שהאופרה ארוכה ואין מספיק חזרות. 
 

מנון, צילום: מרטינז אלקסה

"מבחינת הצוות, למעט עודד רייך ששר איתי בביקור הקודם ב'דון ג'ובני' לא הכרתי אף אחד. המשותף לכל הזמרים בהפקה הוא שכולנו שרים את מנון בפעם הראשונה וזה מטיל עלינו עוד אחריות, מה גם שמאסטרו אטינגר הוא לא מן הסוג שמעיר הערות דקדקניות. ההנחיה שלו היא: 'תשירו מה שאתם מרגישים, תשירו מהבטן'. יש קטעים שבהם אנחנו צריכים לשיר ממיקום גבוה על הבמה, מעל לתזמורת.
 
"אתמול הזדמן לי לשבת באולם ולצפות בחלקים מן החזרה ומצאתי בה איכות של ציור מים אוורירי מרהיב שהולם מאוד את המוזיקה המלודית של מסנה, שאני כל כך אוהבת. אני כל כך שמחה לשיר כאן, ומאושרת שבאביב אחזור לשיר את ויולטה ב'לה טרוויאטה'." 
  
  

מנון, מקור תמונה: אתר האופרה הישראלית


האופרה תועלה בתאריכים 7 בנובמבר 2019 ב-20:00, 8 בנובמבר ב-13:00, 9, 11, 12, 13, 14 ב-20:00, 15 בנובמבר ב-13:00, 16 בנובמבר ב-20:00, 18 בנובמבר ב-18:00 בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל אביב.
מחירי כרטיס: 195- 445 ₪. להזמנת כרטיסים: 03-692777

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

31/10/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע