סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן "אהבה וזעם" – פארסה פרועה אך אקטואלית
 

 
 


מחזה קנדי סאטירי על הון, שלטון, עיתונות צהובה ושחיתות של עורכי דין זוכה באנסמבל הרצליה להצגה שהופכת לפארסה מתפרעת.

טקסטואליות חסרת מעצור

זה לא כל כך צירוף מקרים כשמזמינים את הקהל לשבת באודיטוריום של אנסמבל התיאטרון של הרצליה ולצפות במתרחש על הבמה בימים שבהם ישראל נתונה בין השאר לחקירות, תחקירים, כתבי אישום מדהימים, שימועים, עסקות טיעון וכיוצא באלה – ולא הזכרנו את כל ההתדיינויות סביב בתי המשפט והשופטים ועורכי הדין. המקריות היא שהמחזה של ג`ורג` פ. ווקר הקנדי נכתב לפני 19 שנים (ומאז,לדברי התכנייה, זכה בפרסים רבים). רק נתאר לעצמנו איך היינו מגיבים אם המחזה הזה היה מועלה כאן כבר אז. לא, לא אצלנו היינו אומרים, כנראה.

המחזה מתאר תמונה עגומה של מאבק בלתי שגרתי שמנהל עורך דין אחד, החוזר לעבודה אחרי אירוע מוחי, ונקרא לסייע לאזרח קטן שהופלל, נדון למאסר, ואשתו מחפשת דרך להוציא את הצדק לאור ואת בעלה מהכלא. עורך הדין שבחרה בו רואה במקרה שלפניו הזדמנות והוא מחליט כי הדרך היחידה להשיג את מבוקשה היא להפר החוק בשיטתיות. לרמות, להמציא עדויות, לסחוט. השיטות לא כשרות למהדרין, אך כשהמטרה שלו היא למעשה קרב מאסף בשחיתות של הון-שלטון והון-משפט, הוא אינו עוצר באדום.

המחזה אינו חף מחולשות כגון טקסטואליות חסרת מעצור במערכה הראשונה, אך הוא מטפל בדרכו המתפרעת למדי בנושאים כמו סכיזופרניה, מחלת לב, נאמנות, חברות, פוליטיקה ותקשורת. לעתים נדמה כי המחזאי כתב את המחזה הזה באותן שיטות של עורך הדין שלו, והמחזה המתעסק בעניין רציני עובר מהפכים מתפרעים למדי, ששיאם בפארסה מטורפת על דיון משפטי.

אחות תאומה ל"נערה בהפרעה"

ההצגה שביים גדליה בסר הולכת עקב בצד אגודל אחרי המחזה, היא רצינית וקלילה, היא סאטירית ופארסית, ומתגברת טוב על מכשולים שהמחזה מציב. תומר (תומש) שרון הוא עורך הדין ונושא על כתפיו, ובעיקר בפיו, את המשא הכבד של הצד הטקסטואלי. עשרים הדקות הראשונות ואולי אף יותר הן מסה מרשימה, אם כי לא תמיד ברורה, של רעיונות איך לנגח ואיך ונצח את השיטה. הלקוח לא ממש מעניין אותו. אבל שרון עומד כמעט בגבורה בהעברת המסרים הכבדים שבפיו.

אורן שבו, כחברו ושותפו לשעבר במשרד עורכי הדין מגלם היטב את הדמות המשפטית האחרת, זו שכל כך טבעי בעיניה לחבור לפוליטיקה ולהתעשר. שלמה (מומו) טרבלסקי מגלם בשכנוע רב את בעל העיתון שמבקש להגן על שמו הטוב, ואיננו מבין למה נטפלים אל העיתון הפופולרי שלו. אביטל פסטרנק אייל טובה בתפקיד המזכירה הנאמנה שמנסה להחזיק את הבוס על רגליו ולפעול כראוי לעורך דין, ומהרטה ברוך מגלמת יפה את האישה שמחפשת דרך אל הצדק שישחרר את בעלה מכלאו, ובסופו של דבר מוצאת עצמה שותפה להתפרעותו של עורך הדין המוזר.

אבל מי שמקפיצה את ההצגה לגבהים של סאטירה ופארסה אמיתיים היא רותי בורנשטיין בתפקיד שרה, אחותה הסכיזופרנית של המזכירה. שרה מטורפת ואין רגע דל בטירוף שלה, והיא למעשה מי שמוליכה את כל העניין אל סופו המפתיע. בורנשטיין מפגינה משחק שהוא קונצרט של קולות, מחוות, תנועות שיוצרים דמות מרתקת באמת, בת זוג אידיאלית לג`ק ניקולסון ב"קן הקוקייה" ואחות תאומה של "נערה בהפרעה". ומה שהופך את משחקה למרתק לא פחות הוא דווקא הכאב והעצב הנשקפים ממנה ברגעים שבהם היא נחה מסערותיה ומתבוננת בנעשה סביבה.

גאיה ולדמן תרגמה את המחזה לעברית קולחת, טבעית, אבי שכוי עיצב תפאורה יפה מאוד וקרן גרנק שבה להראות מה אפשר לעשות עם מספר מצומצם של פנסי תאורה. נועה וידמן עיצבה יפה את התלבושות, שפי ישי כתב מוזיקה מקורית מצוינת, וברק גונן עיצב קרבות במה משעשעים.

למועדי מופעים >

24/01/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. אז איך זה ש"הבימה" הפך לתיאטרון מסחרי?
מיכאלה ת"א , (24/01/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע