סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2020 ינואר 
א ב ג ד ה ו ש
   
1011
12131415161718
19202122232425
262728293031
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן גדול הטנורים, לוצ'יאנו פברוטי נדם
 

 
 
בפעם הראשונה שהגיע לישראל שר ב"היכל התרבות" כאורח התזמורת הפילהרמונית. בביקור השני, כבר שר פברוטי ב"היכל הספורט" ביד אליהו כשהקונצרט מועבר בשידור טלוויזיה במעגל סגור לכיכר מלכי ישראל (כיכר רבין היום) בתל אביב.  אולי שתי הדוגמאות הצנועות ואולי הבלתי-מרשימות בקריירה של זמר הטנור האיטלקי, לוצ`יאנו פברוטי, מלמדות על צמיחה היסטרית במעמדו מביקור אחד למשנהו. מה שנכון אצלנו, נכון עשרות מונים בעולם הגדול. 


הטנור הגדול בכל הזמנים

פברוטי הוביל באישיותו, בממדיו, בנוכחותו את עולם האופרה כולו למחוזות חדשים ולא מדובר כאן בדימוי מושאל, אלא במחוזות חדשים של ממש. עוד נגיע לזה. זמרי אופרה מתמוגגים ובצדק מן הקלות לכאורה שבה הגיע לצלילים הגבוהים, ללא כל מאמץ נראה לעין. אבל הדברים אינם מדוייקים כל צרכם.

נתחיל מן הענין שלנו, המאזינים, בתחום הזה של הצלילים הגבוהים. מוזיקה יפה היא מוזיקה יפה ונגינה או זמרה מעולה הן תמיד חוויות המדברות לכל חובב בדרכים אישיות משלו. "הקול שלו עושה לי משהו".  כשמגיע הדבר לתחום של הזמרה האופראית, ובייחוד של זמרי הטנור, אנחנו לא מסתפקים באיכות, בַּדיוק, בפרשנות המוסיקלית, בעבודת הצוות, במוסיקליות, בכל אותן תכונות שיוצרות את הבידול בין המוסיקאי טוב או טוב מאד, לבין אמן אמיתי. זמרי הטנור ששרים במתחם צלילי גבוה -  בעיקר לא טבעי -  נשפטים על יכולתם להגיע לצלילים הגבוהים. היכולת הזאת פונה ככל הנראה לאותו אזור במוח שלנו שנהנה גם מהישגים ספורטיביים. מכאן כמויות האדרנלין המשתחררות אצלנו רק ברגעים כאלה.

בקנה מידה קטן יותר הדברים האלה קורים לנו בסוף כל סדנת אופרה כאשר טנור אחד או שניים מצליחים להרטיט אותנו. אנחנו, בדעת או בבלי-דעת, מוחאים להם כפיים יותר מאשר לכל זמר או זמרת אחרים, ויהא קולם יפה ככל שיהא. עכשיו קחו את ההתלהבות הקטנה שלנו כאן בקיץ התל-אביבי והכפילו אותה פי חמישים או פי מאה, ותקבלו את חווית פברוטי. 
 
האם הגודל קובע

פברוטי הופיע יחד עם שני עמיתיו לקול חוזה קארראס (שהתגבר על מחלת הסרטן וחזר לשיר) ופלסידו דומינגו, הספרדי בעל העבר התל-אביבי. לכל אחד מהם קול אישי משלו, קל ביותר לזיהוי ובכל זאת קולו של פאוורוטי הֵצל, על קולותיהם של שותפיו להופעה. ממדיו היו ככל הנראה סוד הקסם שהפך את מתת הטבע לנכס בימתי ייחודי כזה. כמו כל המוזיקאים היו גם לזמרי האופרה אלילים.  הפסנתרנים מעריצים את הורביץ, הכנרים את חפץ והזמרים את אנריקו קרוזו שהקפיץ את המודעות לקול הטנור בתחילת המאה העשרים בעידן הראשון של הקלטות. פאוורוטי הגיע לאותם מחוזות של קרוזו. איכות קולו ואיכות ההקלטות הציבו אותו במקום הגבוה. מבין כל זמרי הטנור הוא היחיד שיכול היה למשוך קהל של מאות אלפים, להגיע למספר הייחודי של חצי מיליון בקונצרט אחד ב"סנטרל פארק" בניו יורק.

אני מודה שאהבתי להתבונן בהקלטות הוידיאו שלו, כשהצלמים התמקדו בו דווקא לאחר שגמר לשיר אריָה. האיש הגדול הזה, בעל היקף החזה המרשים, רוקן כרגע את מלאי האוויר בשליטה מבוקרת שהוציאה ממיתרי הקול את הקול היפה ושובה הלב, וכעת הוא עומד שם לבד...מאוד לבד.. והריאות מבקשות את האוויר בחזרה. הגודל המרשים שואב מחדש את כל הליטרים שיצאו עד להתמודדות הבאה.
 
המחוזות האחרים

אמרנו פברוטי לקח את האופרה למחוזות אחרים וזה בדיוק כך. שלישיית הטנורים שהוזכרה, הפכה בשלב מסוים לחלק בלתי נפרד מעולם הכדורגל הבינלאומי. חובבי כדורגל וחובבי אופרה הם אנשים דומים ובמקרים רבים גם אנשים זהים. בווינה, בערי איטליה ובאנגליה, מדינות אוהבות כדורגל, תשמעו את אותם אנשים מתווכחים בחשמלית או ברכבת התחתית על שחקן כדורגל או על זמר טנור למחרת משחק או הצגת בכורה.

השלושה,  פברוטי, קארראס ודומינגו מיסדו את הקשר הזה. הם הופיעו באותן ערים ובאותם מגרשים  שבהם התקיימה אליפות העולם בכדורגל וזה כמובן כרוך בשידור לכל העולם, כמו הכדורגל, בתעשייה עתירת ממון, שגם מיודענו מהטה שניצח על אחד הקונצרטים האלה היה שותף לה. אבל מי שהקפיץ את העניין בעוד מדרגה משמעותית היתה רשות השידור הבריטית ה-בי.בי.סי. שבחרה באריה "נֶסוּן דוֹרמָה" ("איש לא יישן") מתוך האופרה "טוראנדוט" של פוצ`יני בקולו של לוצ`יאנו פברוטי, כאות השידורים שלה למשחקי גמר גביע העולם באיטליה בקיץ 1990. האריה האופראית הקצרה והיפהפייה, שנוגנה כאות שידורים יומיומי, הפכה בין לילה ללהיט שדחק את זמרי הפופ הגדולים (מדונה למשל) מראש מצעדי הפזמונים. לפתע, קלאסיקה אופראית הובילה את רשימת הלהיטים הנמכרים ביותר בעולם.  נכנסתי באותם ימים לחנות מכולת קטנה ברחוב בלונדון, השיר התנגן ברדיו הקטן של החנווני הפקיסטאני. הוא ביקש ממני להמתין עד לסוף האריה ואז הוא יחזור וייענה לפניותיי. בינתיים עיניו הפגינו התמוגגות והתרגשות שובה לב.  
     
כובשים את המזרח

אחת התוצאות הבלתי צפויות לחלוטין של מופעי הראווה של פברוטי וחבריו באיצטדיוני הכדורגל הייתה העברת המסר המוזיקלי האופראי לארצות שבהם התרבות הזאת כלל לא היתה מוכרת או למצער לא מפותחת. יפן, קוריאה, סין ואחרות במזרח הקימו רק בעשורים האחרונים בתי אופרה משגשגים ועסוקים וכל זאת בזכות קולו של פברוטי שחדר גם ללבבות של בני המזרח הרחוק. אחרי ההצלחות האלה, שיתוף הפעולה עם זמרי פופ ועם להקות רוק למיניהן כבר נראה כמובן מאליו. כאן שוב הוא מוצא מסילות לליבותיהם של מאזינים שהאופרה רחוקה מהם ומשמש סמן ימני לקבוצה גדולה של זמרים וזמרות אופרה שיוצאים במופעים משותפים, דואטים, ויותר עם גדולי זמרי הפופ במופעי פארקים ובפסטיבלים גדולים ברחבי העולם. 
 
כאן המקום לציין עשרות מופעים של פברוטי, לטובת אנשים שנפגעו מאסונות טבע ומפגעים מעשי ידי אדם באפריקה, ביוגוסלביה לשעבר ובעוד מקומות רבים אחרים. פברוטי הראה את כוחו גם במקומות האלה ובדאגה לדור הזמרים העתידי, בייסוד תחרות יוקרתית כמובן על שמו שבה הוא מימן את הפרסים וחשוב מכך, פרץ דרכים לזמרים צעירים אל בתי האופרה.
 
מילה אחרונה

מי שצלח את כל הטקסט הזה ונותר שלם ותוהה האם יש לי מה לומר על היותו בן למעמד הנמוך אנשים קשיי יום, לקול שהתגלה בזמרה הכנסייתית, למיתוסים שפרחו סביבו שהוא התקשה בקריאת תווים, אלו סיפורים שממלאים שורות ומדפים ואתירם באינטרנט. אז אולי לפחות על גירושיו המתוקשרים לפני חמש שנים ועלי נישואיו למזכירתו, שהיא אֵם בתו. גם זה נושא שכבר דשו בו די. והרי יש לנו את רמי וריטה שלנו? בסוף הדרך לאחר שנאבק במחלת סרטן חשוכת מרפא (סרטן הלבלב) מת פברוטי בעירו, מודנה. היא תהפוך החל מהיום למוקד עלייה לרגל למיליוני תיירים. ללא ספק.



06/09/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (6 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
6. עוזי שחמורוב נפרד מבן משפחה
שחמורוב עוזי , ראשון לציון (02/11/2011)
5. זפירלי במלות פרידה
Franco Zeffirelli , Roma (06/09/2007)
4. חוזה קארראס נפרד מחבר
Jose Carreras , spain (06/09/2007)
3. פלסידו דומינגו בתגובה ראשונה
placido domingo , washington (06/09/2007)
2. זובין מהטה נפרד מפווארוטי
דליה מרוז , תל אביב (06/09/2007)
1. עוד טנור גדול שלא ישיר עם האופרה הישראלית
יעקב קליין , כרמיאל (06/09/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע