סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: מרב יודילוביץ' צלילי הילדות של אורי לשמן
 

 
 
לכתוב לילדים זו לא ירידה ברמה. מראשית ימיו של הזמר העברי ולמעשה עד שנות השמונים, טובי הכותבים כתבו לילדים - לאה גולדברג, ביאליק, זעירא, סשה ארגוב, מתי כספי, חוה אלברשטיין, יוני רכטר, שלמה ארצי. באמצע היו שנים שחונות, היו כאלה שחשבו שזו פחיתות קומה, אבל זה חוזר לאט לאט. אנחנו מקפידים להביא את הטובים ביותר לפסטיבל ואפשר לראות את השינוי".
שיחה עם המנהל המוזיקלי של פסטיבל "צלילי ילדות", שהפך לאחד מאירועי הדגל המובילים של חג הסוכות


"אני לא זוכר במדויק את הגיל, אבל הייתי ילד קטנצ'יק כששמעתי לראשונה את צוקרמן מנגן את הקונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי. זה הלם בי בעוצמה רגשית שלא חוויתי מעולם קודם לכן. משהו נצרב בי לתמיד", מספר אורי לשמן מנהלו המוזיקלי של פסטיבל צלילי ילדות שיערך בחול המועד סוכות בתיאטרון חולון המחודש.

מאז, בכל פעם שהוא שומע את הצלילים הראשונים של הקונצ'רטו או מנצח עליו בעצמו, עובר בו רעד. "המוזיקה הצילה אותי כנער המון פעמים, ולא רק אותי. מוזיקה היא קפסולת זיכרון שמקפלת בתוכה את החיים שלנו, את הביוגרפיה. היא נצרבת בנו ומלווה אותנו לכל אורך הדרך. זה מאד משמעותי. אני מניח שבזכות החוויות האלה הפכתי למי שאני". ובכן, חוויה היא בדיוק מה שלשמן מבקש להעביר הלאה לקהלים צעירים בגיל וברוח באמצעות פסטיבל צלילי ילדות, שהפך לאחד מאירועי הדגל המובילים של חג הסוכות המכוונים לכל המשפחה. 
 


(תמונת יחסי ציבור)


"מוזיקה מעצבת אותנו"
 
לשמן, 48, הוא מוזיקאי רב תחומי, מלחין, מנצח, מעבד ומי שעומד, בין היתר, בראש הפרויקט "המוזיקה ככלי לדיאלוג" - סדנה ייחודית שנעזרת במוזיקה ליצירת דיאלוג מגשר במצבי קונפליקט. פסטיבל צלילי ילדות בניהולו מקפל בתוכו, באופן טבעי, את שכבות הביוגרפיה והעשייה שלו, וזה בא לידי ביטוי בתכנית אמנותית עשירה ורבת גוונים. "מוזיקה מעצבת אותנו ובתקופת הילדות והנעורים, שהן במהותן תקופות מעצבות, יש למוזיקה המון משמעויות. אני חושב שבתכנית הפסטיבל מורגשת הפוליפוניה, רב קוליות, כשהדגש הוא כמובן על חשיפה חווייתית שמפנה אצבע למחוזות הרגש הפנימיים".

כשלשמן מדבר על פוליפוניה ומוזיקה הוא מפליג אל מחוזות הטכנולוגיה והעידן הרב-ערוצי. "מוזיקה היא במהותה רב-ערוצית ויש בה המון חלונות שנפתחים בו זמנית. זה מאפשר לנו לצאת למסע בתוך עצמנו. אנחנו חיים בתקופה של הפרעות קשב וזה באמת בלתי אפשרי להתמודד עם כל הרעש שסביבנו, אבל גם בזה מוזיקה יכולה לסייע כיוון שהיא מרכזת אותך פנימה ליותר מקליפ של דקה וחמש שניות.

"כשילדים יושבים ומאזינים ליצירה מוזיקלית, בין אם מדובר בפול מקרתני או בבטהובן, הם לומדים להקשיב לרגשות הפנימיים שלהם. התפקיד שלנו הוא להפנות את תשומת לבם לשם ואז הנס מתחולל מעצמו. זו הקשבה אמיתית, מפוקסת, ששולחת אותם אל עולם הדמיון".

הוא מאמין גדול בדיאלוג. למעשה זו מילה שחוזרת על עצמה שוב ושוב לאורך הראיון. "דיאלוג זה שם המשחק. אני חושב שמוזיקה יכולה לעזור לנו להבין את עצמנו ולייצר קשרים משמעותיים גם בין בני אדם. אחרי הכל, הפלייליסט שלנו הוא האופן שבו אנחנו מציגים את עצמנו לעולם וזה מהותי". 



אוצר השירים (תמונת יחסי ציבור)



קונצרט עם דביר בנדק

 
הפקת הדגל שלשמן רקח עבור הפסטיבל, "התנ"ך חי בסרט", נותנת דגש לקו המנחה אותו - חשיפת קהל צעיר למוזיקה על גווניה השונים באמצעים הקרובים לעולמו. ההפקה, שתוצג בבכורה ארצית, מציעה קונצרט מולטימדיה בהשתתפות השחקן דביר בנדק והזמרת עינת אזולאי שמשלב יצירות של גדולי המלחינים הקלאסיים לצד עיבודים חדשים לשירים של מלחינים ישראליים, אנימציה בעריכת דודו שליטא וטקסטים שכתב בן דודו השחקן דני לשמן, ומספרים, בין היתר, את סיפורי הבריאה, המבול, יציאת מצרים מגדל בבל.

"אני מאמין שניתן לבנות גשר בין העולם הישן לחדש. העולם הדיגיטלי הממוחשב, התיאטרון, המחול, הקרקס והאנימציה שידועה ביכולותיה לשבור מחסומים וליצור גשרים בכל התחומים", הוא אומר ומדגיש: "אנחנו חיים בעידן ויזואלי ולא צריך להילחם בזה אלא לדעת להשתמש בזה ולאפשר דרך החוויה שנוצרת דיאלוג בין דורי. זה מקסים לראות את השילוב של אלמנטים אולטרה מודרניים מכאן ועכשיו לצד ההדהוד של העבר שנותן לכל הדבר עומק אחר. המבט מאד עכשווי אבל מסרים לא חייבים להעביר בצורה דידקטית".   

 
התנ"ך חי בסרט (צילום: תומר לופסקו ואילן בשור)





זה פסטיבל שקצת כמוך, מאמין בחיבורים

אני אוהב את המילה הזו – 'חיבורים', אבל אני חושב שזה הדיאלוג שמניע אותי. מוזיקה היא דיאלוג רב שכבתי, עולם רב תחומי בתוך עצמו שמייצר טכנולוגיה רגשית מדהימה. יש את הדיאלוג בין היוצר למוזיקאים ולזמרים, יש את הדיאלוג בין היצירה לקהל, יש את הדיאלוג הפנימי שנרקם ותוך שניה משנה את מצב הרוח או מציף זיכרון. גם הפסטיבל מקיים דיאלוג וזה מה שהופך אותו בעיניי לאי של איכות. אני מרגיש אחריות עצומה כשאני עוסק בקהל צעיר כיוון שאני יודע מה משמעות הדבר.

"אני זוכר שביקרתי כילד במוזיאון של הנס כריסטיאן אנדרסן ובכניסה הסופר משיב לשאלה האם לכתוב לילדים אינה ירידה ברמה והוא משיב: 'זו עלייה'. גם בעיניי לילדים צריך לתת את הטוב ביותר. אסור לשכוח שמראשית ימיו של הזמר העברי ולמעשה עד שנות השמונים, טובי הכותבים כתבו לילדים -  לאה גולדברג, ביאליק, זעירא, סשה ארגוב, מתי כספי, חוה אלברשטיין, יוני רכטר, שלמה ארצי. באמצע היו שנים שחונות, היו כאלה שחשבו שזו פחיתות קומה, אבל זה חוזר לאט לאט. אנחנו מקפידים להביא את הטובים ביותר לפסטיבל ואפשר לראות את השינוי". 
 


בלאקסטאר וספייפי (איור: דורין גלעדי)


דגש על יוצרים ישראליים

 
צריך לומר שיש בפסטיבל דגש מאד מרכזי גם ליוצרים ישראליים

"בוודאי. השיר הישראלי הוא התוצר הכי ישראלי שיש ואפשר ללמוד עלינו לא מעט דרך הפלייליסט שלנו. אגב, חיבור כל כך אדיר של כותבים ומשוררים שיצרו ביחד אינו קיים בשום מקום אחר בווליום שכזה. מתוך שליחות של יצירת תרבות יש מאין, שזה כשלעצמו חתיכת נס, התקבצו באמת הטובים שבטובים. אז נכון שהיו שנות מדבר, אבל זה מאחורינו".



הנסיכה ובועות הסבון (צילום: חנה נודלמן פאוסט)


מדברים הרבה על הנגשה של מוזיקה לילדים. מה המפתח?

"אני לא אוהב את המילה הזו. אני מאמין שילדים יכולים להתמודד גם עם הנושאים המורכבים ביותר תוך התאמה. התפקיד שלנו הוא לאפשר להם לראות את עצמם בתוך הדבר. ילד יודע היטב מהו לב שבור, פחד או ניצחון. האתגר המרכזי הוא מציאת הגשר המתאים. כאבא לשני ילדים, אני יודע עד כמה באמת שווה לעשות את המאמץ ולמצוא את הדרכים לתווך להם תכנים איכותיים. חינוך היא בניגוד למה שחושבים לא מילה גסה. זו מילה נהדרת. בחיבור לחינוך, טמון עתיד המוזיקה ואם דברתי על דיאלוג, אני חושב שילדים צמאים גם לרגעים האלה שבהם אנחנו, המבוגרים, חולקים איתם חוויה רגשית, שותפים למסע. לכי תדעי איך חוויה שכזו משפיעה על ציר הזמן. במילים אחרות: "אם נאכיל את הילדים שלנו בג'אנק, זה מה שהם יכירו. אם ניתן להם את הטוב ביותר, הם יישאו אותו בתוכם".




אם פתאום אפגוש אריה (תמונת יחסי ציבור)


אתה אופטימי בנוגע למוזיקה הקלאסית המערבית והמאה ה-21'?

"מאד אופטימי. מספיק להקליק 'בטהובן' ביוטיוב ולראות את מספרי הכניסות כדי להבין שהפופולאריות של המוזיקה הקלאסית בשיאה וזה מדהים כי אם פעם המוזיקה הייתה נחלתם הבלעדית של מלכים נסיכים ורוזנים, מיליארדרים ואנשים משופעי אמצעים, היום התכנים האלה פתוחים לכל בלחיצת כפתור. יש לי את כל הסיבות בעולם להיות אופטימי".


אורי-לשמן-ענק-אילן-בשור.jpg
אורי לשמן, צילום: אילן בשור




פסטיבל צלילי ילדות 2017 יתקיים בין התאריכים 10-8 באוקטובר 2017 בתיאטרון חולון. להזמנת כרטיסים: 03-5023001/2/3 ובאתר הפסטיבל

לרכישת כרטיסים



02/10/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע