סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה חוגגים מאה להולדת ליאונרד ברנשטיין
 

 
 
התזמורת הסימפונית ירושלים והאופרה הישראלית במחווה לאחד מגדולי המלחינים במאה ה-20


חוגגים מאה ללני 

קונצרט חגיגי במיוחד לציון 100 שנים להולדתו של ליאונרד ברנשטיין, אחד המלחינים הבולטים והמשפיעים של המאה ה-20 במסגרת הסדרה הליטורגית המשותפת לאופרה הישראלית ולתזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור בניצוחו של ירון גוטפריד.  

בקונצרט ישתתפו המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוזיקה ומחול ירושלים בניצוחו של סטנלי ספרבר, מקהלת אודיאנה בניצוחה של ענת אהרוני וסולני האופרה הישראלית דניאלה סקורקה (סופרן), טלי קצף (סופרן), ניצן אלון (מצו-סופרן), זלטה חרשברג (מצו-סופרן), איתן דרורי (טנור), עודד רייך (בריטון) ועמרי איזנבוד (ילד סופרן).

בקונצרט, שייערך במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב ובתיאטרון ירושלים, יבוצעו שתיים מיצירותיו החשובות והבולטות של ברנשטיין,"הסימפוניה מס' 1, ירמיהו" ו"מזמורי צ'יצ'סטר". בנוסף יבוצע בקונצרט "המגניפיקט" מאת באך
 
ברחבי העולם כולו חוגגים מאה שנים להולדת ברנשטיין. מעבר להיותו מוזיקאי בחסד, ברנשטיין היה איש תרבות רחב אופקים ורב מיומנויות, שכשרונו יוצא הדופן הוביל אותו לחלוש בהצלחה על ספקטרום רחב של עיסוקים בתחום המוזיקה. ברנשטיין היה מלחין, פסנתרן, מנצח, מחנך ושגריר תרבותי – ואת כל התפקידים הללו ביצע בהתמסרות מוחלטת ותשוקה מידבקת.

ברנשטיין אהב מאוד לכתוב לקול האנושי. ביצירות כמו "סיפור הפרברים" או "קנדיד" הוא מכוון לזמרים מהעולם של המוזיקה הקלה והבימתית האמריקאית, אך ביצירות אחרות, הוא הולך אל הקול האנושי הקלאסי. כתיבתו של ברנשטיין לקול היא מרגשת ומיוחדת ומעצימה את היצירות שלו באופן דרמטי במיוחד. ברנשטיין כתב מחזור שירים שנקרא "אני שונא מוזיקה" – אבל השיר המרכזי במחזור אומר – "אני שונא מוזיקה, אבל אוהב לשיר".
 
את יום הולדתו המאה חוגגים השנה גופים מוזיקליים ומוסדות תרבות בכל רחבי העולם, וכך גם בסדרה הליטורגית של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, עם שתיים מהיצירות הליטורגיות החשובות של ברנשטיין, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהרפרטואר הליטורגי הקלאסי.

סטנלי-ספרבר-01.jpg
סטנלי ספרבר (צילום: יעקב אבירם)

על היצירות שיבוצעו בקונצרט

סימפוניה מס' 1, ירמיהו

לסימפוניה 3 פרקים: נבואה; חילול; קינה. על היצירה הוא כתב: "המוזיקה אמורה לשקף את הכוונה הרגשית של הערך אותה היא מייצגת. הפרק הראשון, משקף את האינטנסיביות בה הנביא מדבר אל בני עמו. הפרק השני, הסקרצו, נותן תחושה של ההרס והכאוס שהשתלט על בני ישראל בעקבות השתלטות המנהגים הפגאניים. את הקינה של הנביא, במלים שכולן מספר ירמיהו, מביאה ביצירה זמרת מצו-סופרן שבקולה העמוק מעניקה מימד עוצמתי לקינה כואבת הלב המתחילה במלים "איכה ישבה בדד". הפרק האחרון, הוא פואטי יותר: זהו בכיו של ירמיהו, שמבטא את האבל שלו על ירושלים שנחרבה למרות מאמציו להצילה". אלמנטים מוזיקליים רבים שיהפכו מאוחר יותר לסימני היכר של הסגנון המוזיקלי של ברנשטיין.  בפרק הראשון אקורדים דיסוננטיים צורמים מלאי דרמה; בפרק השני מגיעה לידי ביטוי ההשפעה העמוקה של מוזיקת הג'אז עם מקצבים מורכבים והרמוניות שמרחיקות את האוזן מהעולם הקלאסי אל עבר עולמות מוזיקליים אחרים, עכשוויים יותר. 

המקהלה-הקאמרית-יונתן-דרור.jpg
המקהלה הקאמרית (צילום: יונתן דרור)


מזמורי צ'יצ'יסטר 

 
היצירה הוזמנה מברנשטיין על ידי הדיקן של כנסיית צ'יצ'יסטר באסקס בשנת 1963. במכתב שכתב הדיקן לברנשטיין יחד עם נגן העוגב הראשי של אותה כנסייה, הוא ביקש מברנשטיין לכתוב להם יצירה שכמה מקהלות יוכלו לבצע יחד בפסטיבל המוזיקה שהכנסייה תכננה שנתיים לאחר מכן. למרות שמדובר באירוע דתי, הדיקן קיווה שברנשטיין לא יהסס לכתוב משהו "ברוח סיפור הפרברים". ואכן, בשנת 1965 לקח ברנשטיין שנת שבתון מתפקידו כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית של ניו יורק והתפנה לכתוב את מזמורי צ'יצ'יסטר. מציגה רעיון של קונפליקט ופתרון – רעיון שיש בו תקווה ובטחון. התזמור המיוחד של ברנשטין לוקח את המאזין למחוזות צליליים בלתי מוכרים: התזמורת כוללת שני נבלים, אין בה כלי נשיפה מעץ או קרנות, אלא רק כלי נשיפה ממתכת, מקהלת בנים וסולו לזמר ילד. הנער הסולן שקולו הצעיר מבטא את המזמורים בצורה הצרופה והכנה ביותר, שוב רעיון מוזיקלי שברנשטיין שאב מהמסורות הכנסתיות. 


התזמור של היצירה מגלם את בקונפליקט אותו מנסה לתאר ברנשטיין, בכך שהוא לוקח את הקצוות הקיצוניים של התזמורת ומעמיד אותם זה מול זה. כלי נשיפה ממתכת בעלי סאונד חריף, אל מול הרכות של כלי הקשת, הנבלים ומקהלת הילדים. יחד עם זאת, מזמורי צ'יצ'יסטר היא אחת היצירות הטונאליות ביותר שכתב ברנשטיין. את הרצון של דיקן הכנסייה שברנשטיין יישאר נאמן לסגנון האישי שלו, מימש ברנשטיין בכך שיש ביצירה מאפיינים ג'אזיים רבים, שמשווים ליצירה אופי פופולארי, לצד מתודות ההלחנה הקלאסיות והפרקים הסוערים. מאז הבכורה העולמית של היצירה בפילהרמונית של ניו יורק שהכרטיסים אליה נמכרו כולם זמן רב מראש, היה ברור שברנשטיין הלחין יצירה שמשלבת בין קומוניקטיביות פופולארית ועומק מוזיקלי ודרמטי.

שתי היצירות בקונצרט מסכמות במידת מה את ה"אני מאמין" האמנותי של ברנשטיין, כמו גם  שתיהן מביאות לידי ביטוי את העולם המוזיקלי המורכב והאקלקטי של ברנשטיין שמשלב השפעות מסורתיות יחד עם חדשנות שמפתיעה את הקהל אפילו היום.

דניאלה-סקורקה---צילום---Philippe-Delval.jpg
דניאלה סקורקה (צילום: פיליפ דלבל)
 

מגניפיקט ברה מז'ור, רי"ב 24 - יוהן סבסטיאן באך

מבין היצירות המקהלתיות הרבות שבאך הלחין, המגניפיקט היא אחת היצירות החשובות ביותר. תפילת המגניפיקט בוצעה תמיד בתפילות הערבית בלייפציג בעת ההיא. המגניפיקט של באך הוא דוגמה מופתית ליצירת הלל לאל שבמובנים רבים סללה את הדרך לסימפוניה השנייה של מנדלסון. המגניפיקט נפתח במבוא תזמורתי מאיר עיניים ובו תפקיד בולט לחצוצרות. למרות שהוא מחולק לעשרה פסוקים ופרק גלוריה, המגניפיקט של באך עשוי מיקשה אחת הומוגנית, שמגיעה כולה מתפילה אחת, בניגוד לפסיונים, שהם אקלקטיים יותר. ובכל זאת אין ספק שליצירה תפקיד מכריע בסלילת הדרך לשני הפסיונים, למרות שבסגנונה ובצורתה המגניפיקט דומה יותר למיסות של באך. מעניין לציין שבקטע הטריו באך משלב קנטוס פלאנוס (שיר פשוט) שלקוח מן הנוסח המסורתי של המגניפיקט. השיר מופיע כמוטיב מרכזי שסביבו אורגים הקולות קווים קוליים יפהפיים. לשורה המסיימת, "כפי שהיה בראשית, ועתה ולעולמי עולמים" באך מתייחס באופן מילולי – והיצירה מסתיימת בנחרצות ודרמטיות שאפיינו את פתיחתה. 

לאונרד-ברנשטיין-יחצ.jpg

ליאונרד ברנשטיין, תמונת יחסי ציבור


הקונצרט יתקיים ביום שלישי, 16 בינואר 2018 בשעה 20:00 בבית האופרה הישראלית בתל אביב. מחירי כרטיסים: 135, 175, 210 ₪, להזמנת כרטיסים: 03-6927700 או באתר האופרה. קונצרט נוסף יתקיים ביום חמישי, 18 בינואר בשעה 20:00 בתיאטרון ירושלים. מחיר לכרטיס: 160-180 ₪. לאזרחים ותיקים: 128-140 ש"ח, להזמנת כרטיסים: 1-700-70-4000 או באתר התזמורת

לרכישת כרטיסים



26/12/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. לא ראיתי שהפלהרונית חוגגת יום הולדת לברנשטיין!
אבנר , (14/01/2018) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע