סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הכוכבים הנוצצים של הקאמרטה
 

 
 
התזמורת תבצע עם המנצח ונגן הצ'מבלו קנת וייס את מיטב היצירות מתקופת הבארוק


מיטב הסולנים

בקונצרט "כוכבים נוצצים", השני בסדרת "כלים וקולות", תבצע הקאמרטה הישראלית ירושלים עם המנצח ונגן הצ'מבלו קנת וייס את מיטב היצירות מתקופת הבארוק – קורלי, הנדל באך ופורפורה.
 
בקונצרט יככבו הסולנים קנת וייס מנצח, צ'מבלו (ארה"ב-צרפת), מריאן קְרוּקְס סופרן (בלגיה-צרפת), נטשה שֶׁר כינור (ישראל), מוקי זוהר אבוב (ישראל).
 
בתכנית: אַרְכּאַנְגֶ'לוֹ קוֹרֶלִי (1713-1653) - קונצ'רטו גְרוֹסוֹ ברה מז'ור אופ' 6 מס' 4, נִיקוֹלָה פּוֹרְפּוֹרָה (1768-1686) - המוטט "במרום כוכבים נוצצים ובורקים", יוהן סבסטיאן באך (1750-1685) - קונצ'רטו כפול לאבוב ולכינור בדו מינור, רי"ב R1060, גאורג פרידריך הנדל (1759-1685) - סַלְבֶה רֶגִ'ינָה, האריה "אב אהוב, מצא בי מנוח" מתוך "טָמֶרלָנו", האריה "הספינה טרופת הסער" מתוך "יוליוס קיסר במצרים", יוהן סבסטיאן באך - קונצ'רטו בְּרַנְדֶנְבּוּרְגִי מס' 1 בפה מז'ור, רי"ב 1046.

על האמנים

 
קנת' וייס, מנצח וצ'מבלו

הקריירה של קנת' וייס, יליד ניו יורק, מתחלקת בין ניצוח, נגינת צ'מבלו, ניהול והוראה.
בראשית שנות התשעים שימש וייס כעוזרו של ויליאם כריסטי, מקימו ומנהלו של אנסמבל הבארוק "האמנויות הפורחות" (Les Arts Florissants). כמנהל מוזיקלי העלה וייס בבתי אופרה מרכזיים ברחבי אירופה את האופרות"דִידוֹ ואֶנֵיאַס" של פֶרְסֶל, "נישואי פיגרו" של מוצרט, "הכתרתה של פּוֹפֵּאָה" של מונטוורדי ועוד. כיום משמש מאסטרו וייס מנצח אורח בתזמורות בארוק, כגון "קונצ'רטו קופנהגן", "הקונצרט האנגלי" ותזמורת האופרה של רוּאֶן שבצרפת. קנת' וייס מרבה להופיע ברסיטלים של נגינת צ'מבלו ובהרכבים קאמריים בארה"ב ובאירופה. 
 


קנת' וייס, צילום: ג'ני גורמאן


מריאן קְרוּקְס, סופרן

בשנת 2011 השלימה הסופרן מריאן קְרוּקְס, ילידת בלגיה, את לימודי התואר השני באמנויות השירה בקונסרבטוריון הלאומי בפריז. ב-2015 זכתה בפרס מיוחד של תחרות השירה הבינלאומית במַרְמַנְד שבצרפת. ב-2017 הכתיר אותה ארגון ADAMI, האיגוד הלאומי הצרפתי לזכויות יוצרים ומבצעים במוזיקה, בתואר "זמרת האופרה הצעירה הטובה ביותר", ובמאי השנה זכתה בתואר "אהובת הקהל" בתחרות הבינלאומית למוזיקה הנערכת בחסות אליזבת מלכת בלגיה. כיום מריאן היא חלק מצוות האקדמיה לזמרות ולזמרים צעירים שליד האופרה של פריז. היא מרבה להופיע על בימת הקונצרטים ועל בימת האופרה בתפקידים מגוונים. קרוקס שרה עד כה תחת שרביטיהם של רפאל פּישוֹן, עמנואלֶ חיים, ז'אן-פיליפ סַרְקוֹ וקוֹרְנֵליוּס מַייסְטֶר. זאת הופעתה הראשונה עם הקאמרטה הישראלית ירושלים. 
  


מריאן קרוקס, תמונת יחסי ציבור


נטשה שר, כינור

נטשה שר, הכנרת הראשית של הקאמרטה הישראלית ירושלים, עלתה ארצה ממוסקבה עם משפחתה בשנת 1990. בטרם הצטרפה לשורות הקאמרטה, הופיעה כסולנית עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, עם התזמורת הסימפונית ירושלים ועם התזמורת הקאמרית הישראלית.
נטשה בוגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שם למדה אצל הפרופסור מאיה גְלֵזָרוֹבָה ואצל הפרופסור יורי גֶנְדֶלְסְמָן, אביה. היא הייתה ממקימי שלישיית כלי הקשת "אראטוֹ" בשנת 2004, והופיעה עמה בסדרות קאמריות רבות בארץ. כמו כן השתתפה כסולנית וכחברה בהרכבים קאמריים בקונצרטים ובפסטיבלים רבים בארץ ובחוץ לארץ: בניו יורק, בלונדון, בפריז, בפרנקפורט ובמילאנו ובסיור בכמה מערי יפן.
.


נטשה שר, צילום: עמוס ויקינוף


מוקי זוהר, אבוב

מוקי זוהר מכהן כאבובן הראשי של הקאמרטה הישראלית ירושלים ומופיע עמה כסולן זה 18 שנים, בין היתר בקונצ'רטי של ויוולדי, באך, צ'ימרוזה, ריכרד שטראוס וווהן-וויליאמס.
מוקי, יליד תל אביב, החל ללמוד נגינת אבוב אצל סמדר שזר. הוא המשיך בלימודיו ברוטרדם, אצל עמנואל אַבּוּל ואת תוארו הראשון בביצוע השלים באמסטרדם, באקדמיה למוזיקה "סווֵלִינְק", בהדרכתו של יאן סְפְּרוֹנְק. לימודי תואר שני המשיך באוניברסיטת מינסוטה שבארצות הברית, בהדרכתו של בייזל ריב. כמו כן השתלם אצל מוריס בּוּרְג, לוּתָר קוֹך, דאגלס בּוֹיְד, ז'אק טִיס ודיוויד ווֹלטֶר. לאורך כל שנות לימודיו זכה במלגות של קרן התרבות אמריקה-ישראל.


מוקי זוהר, צילום: עידו פרץ

על היצירות  
 
אַרְכּאַנְגֶ'לוֹ קוֹרֶלִי - קונצ'רטו גרוסו אופ' 6 מס' 4 ברה מז'ור

חוקרי המוזיקה רואים בארכאנג'לו קורלי מְפַלֵס דרך להישגי גדולי הבארוק של הדור שאחריו - ויוולדי, הנדל ובאך - הן בעיצוב צורת הקונצ'רטו והן בפיתוח הטונאליות המודרנית. נגינת הכינור שלו התאפיינה בצליל צלול ובליריות, וקורלי, מורה משובח ואהוד, הצליח להנחיל לתלמידים רבים את שיטותיו בנגינה. קורלי נולד בעיירה קטנה בין רָוֶנָה לבולוניה, וחיש מהר גילה הכומר שלִימְדוֹ לנגן בכינור, כי תלמידו עולה עליו. כיוון שכך, נשלח ארכאנג'לו להשתלם אצל גדולי הכנרים באָקַדֶמְיָה פִילַרְמוֹנִיקָה של בולוניה. התיישב ברומא ב-1675, שם שימש כמוזיקאי ב"אקדמיה ארקדיה" ונתמך על ידי קרדינלים שהתפעמו מיכולותיו. במותו, נקבר קורלי בפנתיאון של רומא.
 
נִיקוֹלָה פּוֹרְפּוֹרָה - מוטט לסופרן ולכלי קשת "במרום כוכבים נוצצים ובורקים"

ניקולה אנטוניו פורפורה השלים את לימודיו בקונסרבטוריון של נפולי עיר הולדתו. האופרה הראשונה שהלחין, אַגְרִיפִּינָה, זכתה להצלחה רבה, והשנייה, בֶּרֶנִיצֶ'ה, בוצעה כבר ברומא. לשתי האופרות האלה הצטרפו לאורך הקריירה בת 70 השנים של פורפורה עוד כ-40 אופרות, וכן אורטוריות, קנטטות, מוטטים וסרנדות ווקאליות. במקביל שימש פורפורה מנצח תזמורות ומקהלות בבתי אצילים ומורה מוצלח ורב-יוקרה לשירה. פורפורה נדד בין ערי אירופה שונות - ונציה, לונדון, דרזדן, וינה (שם העסיק את היידן תלמידו כנושא כליו ומלווהו בנגינה), ולבסוף חזר לנאפולי, בה התדרדר מצבו הכלכלי עד כי מת חסר כל. המוטט שתשמיע מריאן קרוקס עם הקאמרטה עשוי שני פרקי קצה מהירים, מזהירים וקשים מאוד לשירה, ובתווך פרק רצ'יטטיב ופרק מודרטו-אנדנטינו. כיוון ששירת ציפורים היא אחד הדימויים הראשונים שהמאזין פוגש במוטט, יש תחושה כאילו הזמרת מחקה שירת ציפורים. 
  


הקאמרטה הישראלית ירושלים, צילום: גלית דויטש


יוהן סבסטיאן באך - קונצ'רטו לאבוב ולכינור בדו מינור, רי"ב R1060

קונצ'רטי רבים שיצר באך בתקופות ויימר ואַנְהַלְט-קֶתֶן לכלי סולו שונים - כינורות, צ'לי, חלילים, אבובים, עברו בתקופת לייפציג טרנספוזיציה, והיו לקונצ'רטי לצ'מבלו. הקונצ'רטי המקוריים אבדו, אך מן המשוכתבים לצ'מבלו הצליחו החוקרים לחַיוֹת את האבודים. "יצירות פנטום" קוראים להן לפעמים. בדיוק כך קרה ביצירה הזאת: באך הלחין בזמנו קונצ'רטו לאבוב, לכינור ולתזמורת, התווים אבדו בלא זכר, ומה ששרד הוא שכתוב אותו קונצ'רטו, בשנת 1736, לשני צ'מבלי ולתזמורת. ממנו רשמו המשחזרים ביד בוטחת את הקונצ'רטו שלפנינו לאבוב ולכינור. 
  
גאורג פרידריך הנדל

הנדל, יליד הַאלֶה, היטיב לנגן בצ'מבלו כבר בגיל שבע, למד לנגן במקלדות ובכלים נוספים והחל להלחין. באמצע העשור השני לחייו כבר היו באמתחתו יצירות לעוגב, לאבוב ולכינור וקנטטות. שימש כנגן עוגב בקתדרלה בהאלה, וככנר בתזמורת בית  האופרה של המבורג. ב-1706 נסע הנדל לאיטליה בה פעל כ-3 שנים בדילוגים בין פירנצה, רומא, נפולי וונציה, למד מסקרלטי, קורלי וויוולדי, ותוך כדי לימוד הלחין יצירות כליות וקוליות, ובהן אופרות ואורטוריות. ב-1712, הוצע לו לכהן כמלחין החצר של מלכת אנגליה, וכך הגיע אל לונדון, שם חי ופעל עד יומו האחרון. לאורך 35 שנה היה הנדל מעורב כל כולו בחיי החצר של ג'ורג' מלך אנגליה ובחיי האופרה של לונדון. עשרות אופרות איטלקיות הלחין, לצד מאות יצירות אחרות. כששמע כי הקהל האנגלי מאס באופרות איטלקיות, עבר להלחין אורטוריות קונצרטיות באנגלית.
 
סַלְבֶה רֶגִ'ינָה  

המזמור סַלְבֶה רֶגִ'ינָה, המושר בתפילות הערבית של הכנסייה הקתולית, הוא פניה למרים, אם ישו, בבבקשה כי תדריך ותושיע. הטקסט מיוחס לנזיר פוֹן רַיְכֶנָאוּ (1054-1013) ושפתו לטינית. הנדל כתב את היצירה היצירה לסופרן, ולאנסמבל מלווה בקיץ 1707 תוך כדי מסעו באיטליה.
 
"אב אהוב, בליבי מצא מנוח"-  אריה מתוך האופרה "טָמֶרלָנו"

"טָמֶרלָנו" היא אופרה אפלה. אהבה ומוות מסתחררים בה. את האריה אב אהוב, בליבי מצא מנוח שרהאסתריה, ביתו של הסולטן התורכי, כשהיא מגלה כי אביה, שנלקח בשבי על ידי טמרלנו הטירן הטטרי, התאבד.
 
"הספינה טרופת הסער" - אריה מתוך האופרה "יוליוס קיסר"


הדרמה המוזיקלית"יוליוס קיסר במצרים" הייתה הלהיט הראשון של עונת  1723/4, וגם היום היא נחשבת יהלום בכתר ההנדלי. הספינה טרופת הסער היא אריה וירטואוזית ששרה קליאופרטה עם שחרורה מן הכלא. אך לפני רגע חשבה שקיסר מת, והנה היא חובקת אותו.
 
יוהן סבסטיאן באך - קונצ'רטו ברנדנבורגי מס' 1 בפה מז'ור, רי"ב 1046

ב-1719 ביקש ליאופולד, נסיך אַנְהַלְט-קֶתֶן, מן הקפלמייסטר הצעיר שלו, י.ס. באך, לנסוע לברלין לרכוש צ'מבלו חדש בעבור התזמורת המשובחת של חצרו. בברלין פגש באך את המרקיז לודוויג-כריסטיאן פון בְּרַנְדֶנְבּוּרְג, וזה, אחרי ששמע את נגינת באך, הביע באוזניו את התפעלותו הרבה. באך לא שכח. כעבור שנתיים כתב באך בהצטנעות רבה לחצר ברנדנבורג: "כיוון שלפני שנים מספר נתמזל מזלי וצוּוֵיתי על ידי הוד רוממותו להשמיע לו מעט מִנְגִינָתִי...וכיוון שהוד רוממותו רווה נחת מן הכישרונות המוזיקליים הדלים שהעניק לי האל... ובשעת פרידתנו, ציווה עלי לשגר לו כמה קטעים מיצירתי. הנה, אפוא, אני שולח לו בזה קונצ'רטי לכמה וכמה כלים".
ב-1721 נשלח המכתב, ודבר לא קרה. כעבור 128 שנה (!), ב-1849, נתגלו המכתב וששת הקונצ'רטי. המוזיקולוג הגרמני זיגפריד דֵהְן מצא את כתבי היד בארכיון גדול בברנדנבורג. כעבור שנה, במלאת מאה למות באך, הוצאו התווים לאור. עם פרסומם התפעמה קהיליית המוזיקה הבינלאומית מיופיים, מהתפקידים הסולניים שבאך כתב לכל אחד מהכלים, ומהתזמור השונה לכל אחד מהקונצ'רטי. 
  
הקונצרט יתקיים ב-21 בדצמבר 2018 ב-13:00, וב-22, 23 בדצמבר ב-20:00 במוזיאון תל אביב; 25 בדצמבר ב-20:00 בתיאטרון ירושלים (כרטיסים גם בטל': 02-5605755); וב-26 בדצמבר ב-20:00 בהיכל התרבות נס ציונה. מחיר כרטיס בירושלים ותל אביב: 210-180 ₪. לצעירים עד גיל 35 (רק במקומות ישיבה מוזלים בירושלים ובתל אביב): 50 ₪. להזמנת כרטיסים: 1-700-55-2000  


למועדי מופעים >

04/12/2018   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע