סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה בוריס גילטבורג והקאמרית הישראלית
 

 
 
התזמורת מארחת את הפסנתרן המוערך בוריס גילטבורג שינגן שני קונצ'רטי לפסנתר


בין שוסטקוביץ' למוצרט

התזמורת הקאמרית הישראלית תקיים את הקונצרט ה-7 של עונת המנויים ובו תערובת בין ישן לחדש (ולמעשה גם החדש הוא כבר לא כל כך חדש...) שוסטקוביץ' ומוצרט.

בתכנית: שוסטקוביץ' - סימפוניה קאמרית בדו מינור, אופ׳ 110a, מוצרט - קונצ׳רטו לפסנתר מס׳ 24 בדו מינור, ק׳ 491, שוסטקוביץ' - קונצ׳רטו מס׳ 1 לפסנתר, לחצוצרה ולתזמורת כלי רשת בדו מינור, אופ׳ 35, מוצרט - סימפוניה מס׳ 36 (סימפוניית ״לינץ״) בדו מז׳ור, ק׳ 425. 

את שני הקונצ'רטי לפסנתר ינגן בוריס גילטבורג, פסנתרן ישראלי עם קריירה בינלאומית שזכה בפרסים בינלאומיים יוקרתיים (תחרות רובינשטיין, תחרות המלכה אליזבט). את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 24 בדו מינור ק' 491 ילווה אבישי בן חור בחצוצרה. מנצח: אריאל צוקרמן


בוריס גיטלבורג והתזמורת הקאמרית, תמונת יחסי ציבור


על האמנים

אריאל צוקרמן, חלילן ומנצח

חלילן ומנצח, זכה בהדרכתם של מורים מעולים ושל מנצחים דגולים. נגינת חליל למד מידי אורי שוהם, יוסי אַרְנְהַיים, משה אֶפְּשְטַיין, פאול מַיסֶן, אַנְדְרַש אַדוֹרְיָן, אַלַן מָריוֹן ואוֹרֶל נִיקוֹלֶה. מוריו לניצוח היו יוֹרְמָה פָּנוּלָה באקדמיה המלכותית למוזיקה של סטוקהולם ובּרוּנוֹ וַייל בבית הספר הגבוה למוזיקה במינכן. במאי 2004 נתמנה למנהל המוזיקלי של הקאמרית הגיאורגית רבת-המוניטין, היושבת מאז 1990 באינגוֹלְשְטָט שבגרמניה. במקביל היה לעוזרו של איוון פישר, מנצח תזמורת פסטיבל בודפשט, ושיתוף הפעולה ההדוק עמו הקנה לו נסיון רב ורפרטואר יצירות גדול ומגוון בתחום הניצוח, דבר שזיכהו בשבחים רבים. משנת 2014 אריאל צוקרמן הוא המנצח הראשי והמנהל המוזיקלי של התזמורת הקאמרית הישראלית. בד בבד הוא מנצח על תזמורות בארץ ובעולם, ובהן הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, הפילהרמוניות של ברמן ופראג, הסימפוניות של בזל ולוצרן, הסימפונית של בית השידור הדרום-קוריאני והתזמורות הלאומיות של חֶמְנִיץ ודַרְמְשְטַדט בגרמניה. במקביל הוא פעיל כחלילן וירטואוז. 
  
 

אריאל צוקרמן, צילום: מירי שמיר


בוריס גילטבורג, פסנתרן

פסנתרן ישראלי בעל קריירה בינלאומית, הופיע לראשונה עם הפילהרמונית הישראלית ב-2005. מאז קטף פרסים בתחרויות חשובות בעולם, ובהן הפרס השני בתחרות רובינשטיין (2011) והפרס הראשון בתחרות הבינלאומית ע"ש המלכה אליזבת בבריסל (2013). בשנת 2012 זכתה הקלטת סונטות פרוקופייב בביצועו בפרס המבקרים של מגזין "גרמופון", ואשתקד כזכה בפרס "אופוס קלאסיק" בעבור ביצועו את הקונצ'רטו השני לפסנתר מאת רחמנינוב בחברת נקסוס שעמה חתם ב-2015 חוזה הקלטות ארוך-טווח. גילטבורג, יליד מוסקבה, החל את לימודי הפסנתר בגיל חמש עם אמו, זמן קצר לאחר עלייתם ארצה. בהמשך היה לתלמידו של פרופ' אריה ורדי. הוא מופיע עם רוב התזמורות בארץ ועם תזמורות בולטות בעולם, כגון הפילהרמוניות של לונדון, סנט פטרסבורג, רוטרדם ואוסלו, הסימפונית הגרמנית בברלין, הסימפונית של רדיו פרנקפורט, הסימפונית של בולטימור ועוד. בנוסף להופעותיו כסולן, הוא מנגן ברסיטלים באולמות חשובים בעולם כגון הקונצרטחבאו של אמסטרדם, הקונצרטהאוס של וינה, אולם הרקולס במינכן, ויגמור הול בלונדון, אודיטוריום הלובר בפריז ועוד.




בוריס גילטבורג, צילום: סשה גוסוב


אבישי בן-חור, חצוצרה
 

מכהן כנגן החצוצרה הראשון של התזמורת הקאמרית הישראלית משנת 2008, בשנים 2007-2003 מילא תפקיד זה בתזמורת סימפונט רעננה. בן-חור החל ללמוד נגינת חצוצרה בקונסרבטוריון פתח-תקווה, ואת שירותו הצבאי עשה בתזמורת צה"ל. לאחר שחרורו למד אצל רם אורן ואצל יגאל מלצר, שניהם נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית. אבישי זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל משנת 1991 ואילך. הוא מוזמן לנגן עם כל התזמורות בארץ, כגון הפילהרמונית הישראלית, הסימפונית הישראלית ראשון לציון, הסימפונית ירושלים, הקאמרטה הישראלית ירושלים ועוד. כמו-כן, ניגן תפקידים סולניים בהפקות של האופרה הישראלית. בין המנצחים שתחת שרביטיהם ניגן אבישי: זובין מהטה, גוסטבו דודמל, ולרי גרגייב, ריקרדו מוטי ורוברטו אבאדו. אבישי בן-חור מופיע בהרכבים של כלי נשיפה ממתכת, כגון חמישיית המתכת הישראלית, והוא חבר בהרכב של שלישיית כלי נשיפה ממתכת. 

על היצירות
 
שוסטקוביץ' - סימפוניה קאמרית בדו מינור, אופ׳ 110a   

האות a הצמודה למספר האופוס רומזת על היות הסימפוניה הזאת גרסה של משהו אחר. ואמנם, זהו עיבוד של הוויולן רודולף ברשאי - באישור המלחין - לרביעיית כלי קשת מס' 8 אופ' 110 של שוסטקוביץ'. הרביעייה הולחנה בשלושה ימים, בקיץ 1960, בדרזדן, ונימתה הטראגית משקפת את האירועים המטלטלים שחווה שוסטקוביץ' בזמן ההוא: הוא צוֹרָף למפלגה הקומוניסטית הסובייטית נגד רצונו, הוא גילה כי חלה במחלה ניוונית, ומחלון ביתו נשקפו הריסות דרזדן, שעדיין לא שוקמה מן המלחמה האיומה. לחבר כתב: "הרהרתי לי שאחרי מותי לא יכתוב איש דבר לזכרי; אז כתבתי אני לזכרי". 



התזמורת הקאמרית הישראלית, תמונת יחסי ציבור


מוצרט
- קונצ׳רטו לפסנתר מס׳ 24 בדו מינור, ק׳ 491

מתוך 23 קונצ'רטי למקלדת שיצר מוצרט, רק שניים מינוריים, והקונצ'רטו הזה, שעל בכורתו ניצח מעם המקלדת בווינה באפריל 1786, הוא הקודר מביניהם. סוברים כי הוא הקודר מכל יצירותיו התזמורתיות. מעניין – במקביל נתגבשה אצלו פרטיטורת "נישואי פיגארו", אופרה עתירת להיטים והומור. החוקר אלפרד איינשטיין קרא לקונצ'רטו "פיצוץ של רגשות טראגיים", והמוזיקולוג ארתור האצ'ינגס הכתירו "גדול הקונצ'רטי למקלדת של מוצרט". התזמור עשיר: חליל, אבובים, קלרינטים, בסונים, קרנות, חצוצרות, טימפני וכלי קשת. החוקר א' ויינוס כתב: "הקונצ'רטו בדו מינור של מוצרט הוא מופת של תנופה אפית, של גבורה צופנת ייסורים, יצירה שניתן לצפות ממרדן כבטהובן". 
 
שוסטקוביץ'- קונצ׳רטו מס׳ 1 לפסנתר, לחצוצרה ולתזמורת כלי רשת בדו מינור, אופ׳ 35

27 שנים לפני בכורת אופ' 110, ושוסטקוביץ' בן 27, ישב לפסנתר לנגן עם הפילהרמונית של לנינגרד את הקונצ'רטו הזה. מעמד שוסטקוביץ' כמלחין היה כבר מבוסס. סימפוניה מס' 1, יצירתו הסטודנטיאלית, הזניקה אותו מעלה כשביט. אך בינה לבין קונצ'רטו זה יצר בתנופה עוד יצירות: שתי סימפוניות, שני בלטים, פסקולים לסרטים, מוזיקה לבמה, את האופרה "החוטם", ואת האופרה היומרנית יותר, "ליידי מקבת ממחוז מְצֶנְסְק". ב-1933 היו הצקות בריוני סטלין, שימררו לימים את חייו של שוסטקוביץ', נסבלות עדיין. בעבור עיבוד מקורי, חינני והומוריסטי לדואט האמריקני (ולכן "המשוקץ" בעיני הסובייטים), Tea for Two קיבל "רק" נזיפה. הקונצ'רטו המנוגן היום אינו רחוק ברוחו מן הפרודיוּת של אותו עיבוד. 

 
מוצרט - סימפוניה מס׳ 36 (סימפוניית ״לינץ״) בדו מז׳ור, ק׳ 425

כמו רביעיית שוסטקוביץ', גם זו של מוצרט נוצרה מתוך מצוקה ובזמן קצר. מצוקת מוצרט ב-1782/3 הייתה היחסים העכורים בין אביו לאופולד לבין אשתו קונסטנצה, שנשא זה עתה בניגוד לרצון האב. אחרי כמעט שנה של ניסיונות להרגיע את לאופולד באמצעות קורספונדנציה מוינה לזלצבורג, החליטו שני הצעירים לחלות את פני האב הזועם ולבקרו בביתו. את שהיית הזוג בזלצבורג בין יולי ל-27 באוקטובר 1783 מכנה מילון הגרוב "לא ממש מאושרת". בדרך חזרה לווינה עשו מוצרט ואשתו חניית ביניים בעיר לִינְץ, ובמכתב ללאופולד המסכם את הביקור, הבן כותב כמה התקבל יפה בעיר, וגם: "ביום שלישי, 4 בנובמבר, אני נותן פה קונצרט בתיאטרון, וכיוון שאין עמי שום סימפוניה, אני כותב אחת חדשה בקצב מטורף". "הקצב המטורף" הוא ארבעה ימים ליצירה של חצי שעה.  

הקונצרט יתקיים ב-31-30 בינואר 2019 בשעה 20:00 במוזיאון תל אביב. להזמנת כרטיסים: 03-5188845 שלוחה 1
 
רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

20/01/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע