יצירות של דה פאיה, רחמנינוב ומנדלסון בקונצרט בכיכובן של קארין שיפרין ומירי ימפולסקי
הקונצרט הקרוב של התזמורת הסימפונית רמת גן שיתקיים בתיאטרון היהלום יכלול את היצירות הבאות: דה פאיה - "האהבה המכשפת" עם זמרת המצו-סופרן קארין שיפרין, רחמנינוב -וריאציות על נושא מאת פגניני עם הפסנתרנית הסולנית מירי ימפולסקי ומנדלסון - סימפוניה מס' 4 "האיטלקית". מנצח: אלכס וסרמן.
על האמנים:
זמרת המצו-סופרן קארין שיפרין
שיפרין נולדה בירושלים, בוגרת תואר ראשון, בהצטיינות, באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, ותלמידתה של פטרישיה מקפרי (ניו-יורק). היא מופיעה בקביעות עם התזמורות המובילות בישראל, ביניהן, התזמורת הסימפונית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית של תל-אביב, התזמורת הסימפונית של רשות השידור- ירושלים ותזמורת סימפונט רעננה. בין התפקידים אשר ביצעה על הבמה: כרובינו, מרצ'לינה, סקסטוס, דורבלה, צרלינה (מוצרט), כרמן (ביזה), רוזינה, סינדרלה (רוסיני), סקסטוס (הנדל), המלחין (שטראוס) ועוד רבים. כמו כן זכתה בתחרויות בינלאומיות, ביניהן "הילדגרד צאדק" ו"הנס גאבור בלבדרה" היוקרתיות בווינה, על הצטיינות ברפרטואר מודרני.
קארין שיפרין, צילום: סרגיי ארגמן
הפסנתרנית מירי ימפולסקי
הפסנתרנית הישראלית הופיעה לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית תחת ניצוחו של זובין מהטה כשהייתה בת 16, ומאז הופיעה עם תזמורות שונות, לרבות התזמורת הסימפונית ירושלים, הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית של מיינץ, התזמורת הקאמרית של שיקגו והתזמורת הלאומית של יוהנסבורג. ימפולסקי היא זוכת פרסים בתחרות ע"ש חוזה איטורבי (ולנסיה) ובתחרות הבינלאומית ARD (מינכן), ומבצעת נלהבת של מוזיקה קאמרית. היא הופיעה בפסטיבלים רבים, ביניהם פסטיבלים בטנגלווד, רביניה, דאבוס, ברלין וכפר בלום. עם מוריה נמנים חנה שלגי, מיכאל בוגוסלבסקי, חיים טאוב, פרופ' דמיטרי בשקירוב, מרתה גוליאס ולאון פליישר.
מירי ימפולסקי, צילום: Marte Visser
על היצירות:
מנואל דה פאיה - האהבה המכשפת
"האהבה המכושפת" היה במקור בלט אותו חיבר המלחין הספרדי על פי בקשתה של רקדנית וזמרת מפורסמת ממוצא צועני. מה שמזדקר לעין באופן מידי היא השפה שבה נכתב התמליל - שפה עממית, אנדלוסית. דרך הסיפור הדרמטי של האהבה המכושפת, המלווה במוזיקה ושירה שמקורותיהם במורשת צועני אנדלוסיה, דרך הקצב הפועם של ריקודיהם אותם ספג דה פאייה עוד בילדותו, נוצר השילוב המושלם בין אתוס העם וחווייתו הפרימיטיבית והשורשית של החיים לבין האמנות. על פי העלילה, אישה צעירה נשארת ללא בעל בוגדני אך אהוב שנדקר בתוך הקטטה ושממשיך להחזיק בה דרך החלום ההיפנוטי. כל לילה דמותו חוזרת אליה והיא לא יכולה להשתחרר מהכישוף כדי להיענות לאהבה אמיתית של גבר אחר שאוהבה מהילדות.
רחמנינוב - וריאציות על נושא מאת פגניני
בין 1917 ל-1931 הוציא המלחין הרוסי רחמנינוב יצירה חשובה אחת מתחת ידיו - הקונצ'רטו הרביעי לפסנתר בסול מינור. הקונצ'רטו בוצע לראשונה בפילדלפיה ב-18 במרץ 1927, אך הקהל האמריקאי לא קיבל אותו בעין יפה ורחמנינוב גנז אותו לצורך שינויים בעתיד. הווריאציות לפסנתר על נושא מן הסונטה מס' 12 של קורלי שברו את מחסום הכתיבה שלו, וביצוע הבכורה שלהן היה במונטריאול ב-12 באוקטובר 1931. קבלת הפנים ליצירה הייתה צוננת, אך ברוסיה שיבחו אותה, ורחמנינוב המשיך בתנופת היצירה, וכתב את "רפסודיה על נושא של פגניני" - יצירה המשלבת את הקפריצ'ו בלה מינור של הכנר הווירטואוז עם נושא ה"דיאס אירה" הרוסי בבבואת ראי מפתיעה, ויוצרת דיאלוג מעניין בין תרבויות שונות ורחוקות. ביצוע הבכורה של היצירה היה בבולטימור ב-7 בנובמבר 1934.
אלכס וסרמן, תמונת יחסי ציבור
מנדלסון - סימפוניה מס' 4 "האיטלקית"
מגיל 20 סייר המלחין הגרמני והיהודי המומר מנדלסון בארצות אירופה ובמהרה כבש את המרכזים המוזיקליים ביבשת וקנה לו שם של מנצח מזהיר. ביקורו באיטליה ובסקוטלנד העניק לו השראה לחיבור כמה מהיצירות הידועות שלו: את הפתיחה "מערת פינגאל" כתב בגרסתה הראשונה כבר בשנת 1830, ואז החל לחבר את הסימפוניה השלישית "הסקוטית" אך סיימה רק תריסר שנים מאוחר יותר. את הסימפוניה הרביעית "האיטלקית" חיבר עד 1833. בנוסעו לאנגליה התוודע למוזיקה של הנדל וברוח זו כתב את האורטוריה אליה, שהיא מהחשובות ביצירות על רקע מקראי.
הקונצרט יתקיים ב-12 במרץ 2019 ב-20:30 בתיאטרון היהלום ברמת גן. להזמנת כרטיסים:
לפרטים נוספים וכרטיסים: 03-6135474 שלוחה 2 r.g.newmusiccenter@gmail.com