סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה רביעיית אוסלו מגיעה למוזיאון תל אביב
 

 
 
הרביעייה הנורבגית המוערכת תבצע יצירות מאת היידן, דביסי וסמטנה במסגרת סדרת מופת ב'


רביעייה משובחת, גדולי המלחינים

רביעיית אוסלו הנורבגית המוערכת מגיע למוזיאון תל אביב ותבצע יצירות מאת היידן, דביסי וסמטנה במסגרת סדרת מופת ב'.

הסדרה מציגה את טובי המבצעים מן הארץ והעולם בביצוע מיטב המוזיקה הקאמרית של גדולי המלחינים, כשהרצאה מקדימה תתקיים ללא תוספת תשלום כ־45 דקות לפני תחילת הקונצרט, החל מהשעה 19:15. 

רביעיית אוסלו: גייר אינגא לוטסברג, ליב הילדה קלוק – כינור, מגנוס בויה הנסן – ויולה, אויטיין סונסטאד – צ'לו.

בתכנית: היידן - רביעיית מיתרים מס' 1 בסול מז'ור אופוס 77, דביסי - רביעיית מיתרים בסול מינור אופוס 10, סמטנה - רביעיית מיתרים מס' 1 במי מינור, "מחיי".  
  
 

רביעיית אוסלו Bo Mathisen.jpg
רביעיית אוסלו (צילום: Bo Mathisen)


על האמנים:
 
רביעיית אוסלו

מההרכבים הקאמריים הבולטים שיצאו מסקנדינביה. הוקמה בשנת 1991 על ידי הכנרים גֵייר אינגֶא לוֹטסברג ופר קריסטיאן סקאלסטד, הוויולן ארא סאנדבאקן והצ'לן אויסטיין סונסטאד. ארבעתם כבר היו מוזיקאים מנוסים אשר היו חברים בהרכבים שונים בסקנדינביה ומחוצה לה, ויחד חברו להקמת הרכב עילי בעל רפרטואר איכותי. בשנת 2007 הצטרפה ליב הילדה קלוק ככינור שני. הרביעייה החלה את דרכה עם סדרת קונצרטים מורחבת באוניברסיטת אאולה (Aula) באוסלו עם רביעיות מיתרים של בטהובן ושל מלחינים נורבגיים.

הפריצה הבינלאומית הגיעה בשנת 1994 כשהאנסמבל העפיל לגמר תחרות כלי המיתר הבינלאומית של לונדון. הרביעייה הקליטה בהצלחה מרובה מיצירותיו של אדוארד גריג (כל רביעיות המיתרים), מיצירותיהם העלומות של מלחינים נורבגיים וכן את מכלול היצירות לרביעיית מיתר של קרל נילסן  – הקלטה אשר הוכתרה "בחירת המערכת" של מגזין גראמופון. רביעיית אוסלו מופיעה באופן קבוע בפסטיבלים הגדולים למוזיקה קאמרית ובאירועים בין-לאומיים נחשבים נוספים דוגמת פסטיבל שלזוויג-הולשטיין בגרמניה. הרביעייה מרבה להופיע ברחבי אירופה, מופיעה תכופות בוויגמור הול בלונדון, ואת מופע הבכורה שלה בארה"ב ערכה בקארנגי הול בניו יורק ב-2005. 
 

   

על היצירות:
 
יוזף היידן- רביעיית כלי קשת בסול מז'ור אופוס 77 מס' 1
 
 
היידן, הידוע כ"אבי רביעיית כלי הקשת", הגה ופיתח את כתיבת הרביעיות. כשהיידן נולד באך ו-ויוולדי היו עדיין בשיאם. כשמת והוא בן 77, התקופה הנקראת רומנטית כבר החלה ובטהובן היה במרכזה. הרביעיות המוקדמות שלו קרובות בסגנונן לסגנון הסונטה, סינפונייטה, דיברטימנטו.
הצ'לו החליף את תפקיד הבסו קונטינואו. במהלך חצי המאה, היידן הפך את הבס, את הכינור השני והויולה לקולות העומדים בפני עצמם, שווים בחשיבותם, מה שהיווה את הבסיס לרביעיותיהם של מוצרט ובטהובן. אופוס 77 מכיל שתי רביעיות, שהולחנו ב- 1799. הן הוקדשו לנסיך פרנץ יוזף מקסימיליאןלובקוביץ', פטרון אמנויות (שהיה פטרונו של בטהובן). הרביעיות מייצגות את סגנונו המאוחר והיותר מודרני של היידן. היידן מציג ברביעייה זו, בערוב ימיו, את הדרך שעברה מכתיבת הרביעייה הראשונה ועד השינויים וההתאמה של יצירותיו למתרחש סביבו. 
  
  
 
קלוד דביסי - רביעיית מיתרים בסול מינור, אופוס 10

רביעיית המיתרים אופוס 10 נחשבת לאחת מיצירותיו הראשונות של דביסי המשתייכות לסגנונו הבשל. היא נכתבה ובוצעה לראשונה בשנת 1893, שש שנים לאחר שהמלחין בן ה-31 שב לפריז לאחר שהות בת שנתיים ברומא בעקבות זכייתו בפרס רומא (prix de Rome) היוקרתי (כמו מלחינים צרפתים חשובים רבים לפניו, בהם ברליוז, גונו, ביזה ומסנט). בשנים אלה הפך דביסי לחבר קבוע במעגל האמנים והמשוררים הסימבוליסטים, ורקם בין השאר קשרי ידידות עם סטפן מלארמה. היה זה מלארמה אשר הציע לדביסי בשנת 1890 להלחין מוזיקה עבור יצירת תיאטרון המבוססת על השיר "אחר הצהריים של פאון" – המחזה מעולם לא הוצא אל הפועל, אולם דביסי הלחין את היצירה התזמורתית הידועה כיום.

רביעיית המיתרים בסול מינור מייצגת מיזוג בין עולם הרעיונות המוזיקלי והפואטי אשר דביסי נעשה מעורב בו באותן שנים, לבין רקעו כממשיך דרכם של מלחינים כפרנק ושוסון, גדולי המלחינים והמורים של צרפת בסוף המאה ה-19. מחד, הרמוניות, מקצבים ומרקמים חדשניים נוכחים לכל אורך הרביעייה; מאידך, צורתה המורכבת והמתוחכמת מבוססת על רעיונות צורניים שפיתחו קודמיו – רעיונות מוזיקלים "טהורים" (ולא תכניתיים). ראויה לציון העובדה, כי רובה ככולה של הרביעייה מבוססת על אותו החומר התמטי, אשר דרך אינספור וריאציות מעודנות פושט ולובש צורות שונות בפרקים השונים. 


יוזף היידן, תמונת יחסי ציבור

בדז'יך סמטנה- רביעיית כלי קשת מס' 1 במי מינור "מחיי"
 
כבר במחצית הראשונה של המאה ה-19 החלו כמה מהמלחינים הבולטים באותה תקופה להלחין יצירות אינסטרומנטליות שהתאפיינו בזיקה ישירה אל תכנים ספרותיים, הגותיים ואוטוביוגרפיים, ביניהם שומן, ברליוז וליסט. הגישה התוכניתית הלכה ותפסה תאוצה בהמשכה של אותה מאה, ואין ספור יצירות, בעיקר לפסנתר או לתזמורת, נכתבו על סמך אימוץ של אידיאל רעיוני זה. הסוגות הקאמריות היו האחרונות להצטרף לגל זה ששטף את אירופה.

רביעיית כלי הקשת מס' 1 במי מינור מאת סמטנה, שהולחנה בשנת 1876, נחשבת לאחת מן היצירות הקאמריות הראשונות שניתן להגדירן כתוכניתיות באופן מובהק. כמו כן, היא נחשבת לציון דרך משמעותי בשדה הפן האוטוביוגרפי שהמלחין מרשה לעצמו לחשוף ביצירתו. היצירה הוקדשה ל"אגודה למוזיקה קאמרית" של פראג, אך נדחתה בתחילה בשל "סגנון ספק-תזמורתי וקשיים טכניים בלתי אפשריים". סמטנה הלחין את היצירה בערוב ימיו, לאחר שעבר להתגורר אצל בתו ביאבקאניס הכפרית בעקבות קשייו להסתדר לבד, בין השאר בשל התחרשותו. כל פרק סוקר תקופה אחרת בחייו של המלחין ומציג פן שונה באישיותו.

הקונצרט יתקיים במוצאי שבת, 30 בנובמבר 2019 בשעה 20:00 (ב-19:15 תתקיים הרצאה ללא תשלום) במוזיאון תל אביב. להזמנת כרטיסים: 03-6077020


למועדי מופעים >

12/11/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע