סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הכנר הנודע קוליה בלאכר אורח הקאמרית
 

 
 
"להתראות פריס" המנצח אריאל צוקרמן והתזמורת הקאמרית הישראלית מארחים את הכנר הנודע  קוליה בלאכר


בתוכנית:

אהרון חרל"פ
(1941)
ארבע בגטלות לתזמורת קאמרית
סרגיי פרוקופייב (1953-1891)
קונצ'רטו לכינור מס' 2 בסול מינור אופוס 63
יוזף היידן (1809-1732)
סימפוניה מס' 88 בסול מז'ור 
  
אהרון חרל"פ על יצירתו: "הוראתה של המילה הצרפתית Bagatelle היא זוּטָה קלה ולא יומרנית, וכך הן ארבע הבגטלות המוזיקליות שהלחנתי. אין בהן דרמות כבדות משקל, אלא כוונה להסב הנאה למנגנים ולמאזינים. לכל פרק הלוך רוח משלו, כאן שירתי-לירי, שם וירטואוזי. במקור הן היו קטעים לפסנתר סולו. תזמורן פתח לפניי אפשרויות קלידוסקופיות ואִפשֵר לי להציג את קלילותן באורח משכנע יותר מאשר בגרסתן המקורות. אני מודה למאסטרו צוקרמן ולתזמורת הקאמרית הישראלית על הזמנתם, ומקווה שאופייה האופטימי של היצירה יעניק למאזין רוגע בזמנים מאתגרים אלה"
 
אהרון חרל"פ (1941)ארבע בגטלות לתזמורת 

המלחין והמנצח אהרון חרל"פ השלים לימודי מוזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת מניטובה שבקנדה בטרם עלה לישראל ב-1964. הלחנה וניצוח למד באקדמיה למוזיקה בתל אביב, בקולג' המלכותי למוזיקה בלונדון ואצל מאסטרו הנס סְבָרוֹבְסְקִי בווינה. את יצירותיו ביצעו רוב התזמורות בארץ ובהן הפילהרמונית הישראלית ותזמורות ברחבי העולם. בשנים 2018-1976 כיהן מאסטרו חרל"פ כפרופסור לניצוח באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ומ-1997 הוא המנצח והמנהל המוזיקלי של המקהלה הקאמרית כפר-סבא. חרל"פ זכה בפרס לברי להלחנה ב-1993, בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים ב-1999 וב-2014, בפרס אקו"ם למפעל חיים ב-2008 ובפרס יוֹכְסְבֶּרְגֶר למפעל חיים ביצירת מוזיקה אמנותית יהודית ב-2020. 
  

אהרון חרל"פ, צילום: הדסה חרל"פ

 
סרגיי פרוקופייב (1953-1891)
קונצ'רטו לכינור מס' 2 בסול מינור אופוס 63.אלגרו מודרטו/ אנדנטה אסאי/ אלגרו, בֶּן מַרְקָטוֹ
 
פרוקופייב, מענקי המוזיקה של המאה העשרים, נולד באוקראינה למשפחה אמידה. בן שלוש החל ללמוד מידי אמו הפסנתרנית, בן חמש הלחין יצירות לפסנתר ובגיל 11 חיבר שתי אופרות. בהיותו בן 12 הוצג לפני אלכסנדר גלזונוב, אז פרופסור בקונסרבטוריון סנט פטרבורג, והילד החל ללמוד אצלו. בעשור השני של המאה העשרים, כשהחלה המוזיקה של פרוקופייב להישמע בפומבי, הִכו מצלוליו החריגים את המבקרים בהלם. הקונצ'רטו הראשון שלו לפסנתר זיכהו בפרס אך גם בכינויי גנאי: "מודרניסט", "אוונגרדיסט", "ילד רע".

בפרוץ מהפכת 1917 נסע פרוקופייב לארצות-הברית וב-1920 עקר לפריס, שם, ב-1935, הלחין את הקונצ'רטו הזה, ובו רישומיו של נווד גיאוגרפי. פרוקופייב כתב: "את הפרק הראשון כתבתי בפריס, את הנושא הראשון של הפרק השני בווֹרוֹנז', את התזמור השלמתי בבאקו והבכורה הייתה במדריד". השימוש בקסטנייטות בפרק השלישי הוא מחווה ברורה לספרדים והם הודו לו מאוד. התזמור כולל חצוצרות, תוף סְנֵר, תוף בס, מצילות, משולש, וכאמור קסטנייטות.

הפרק הראשון
פותח הסולן בניגון עורג בעל שורשים רוסיים, הנענה על ידי כלי הקשת נמוכי הצליל. אחרי מעתקים טונאליים מתוחכמים, צומח נושא שני, מרטיט. במֶחְזָר מתמזגים שני הנושאים והמדיטטיביות חוזרת.
הפרק השני לירי לכל אורכו, אף כי האנרגיות מתגברות באמצעו,
הפרק השלישי הוא רונדו בעל נושא חוזר, המשובץ אפיזודות מחול במקצבים א-סימטריים.
 
3.   יוזף היידן (1809-1732) סימפוניה מס' 88 בסול מז'ור
אדג'ו - אלגרו / לרגו / מינואט וטריו / פינאלה: אלגרו קון ספיריטו
 
תולדות סימפוניה מס' 88 לוטות בערפל. היידן הלחין אותה ב-1787 באחוזת אֶסְטֶרְהָזִי, מקום עבודתו רב-השנים. יש הגורסים שנועדה לקהל הפריסאי, כשש קודמותיה. לסברה הזאת אין הוכחה, אך מתועד כי נוגנה בלונדון ב-1789, והחום שבה התקבלה שם הוסיף תמריץ להבאת היידן לבריטניה לסיור קונצרטים שנתיים אחר כך, דבר שעורר התפעמות בקרב אוהבי היידן בלונדון.
 
פרק א' עשוי אקדמה אטית וקצרה ואלגרו חד-נושאי נמרץ בצורת הסונטה. המֶחְזָר (רֶפְרִיזָה) של האלגרו מקושט בהתרוננות מפתיעה של החליל.
פרק ב' האיטי, צלילי אבוב וצ'לו עמוקים מציגים את הנושא בטרם הוא מוגש לַכּוֹל. זו הסימפוניה הראשונה של היידן שבה תזמור הפרק האיטי מכיל גם חצוצרות וטימפני.
פרק ג', מינואט נמרץ ואסרטיבי, מכיל טריו עממי, שבו הבסונים והקרנות מפיקים המיה מונוטונית כשל חמת חלילים.
גםבפרק ד' נימה פולקלורית, והפיתוח מצטיין במשחק קונטרפונקטי מתוחכם ובקנון בין המיתרים גבוהי הצליל לנמוכי הצליל. לסיום הפרק יש טעם של עוד. 


יוזף היידן, תמונת יחסי ציבור

אריאל צוקרמן

המנצח הראשי והמנהל המוזיקלי של התזמורת הקאמרית הישראלית משנת 2015. את קריירת הניצוח החל כעוזרו של איוון פישר, מנצחָהּ של תזמורת פסטיבל בודפשט. צוקרמן הוא מן המנצחים המחוזרים בדור הצעיר של ישראל. עם הקאמרטה של זלצבורג סייר באירופה ועם תזמורת רדיו וינה בסין. הוא הירבה לנצח על תזמורת "אומני הצליל" (Tonk?nstler) באולם אגודת המוזיקה (Musikverein) בווינה. כמו כן ניצח על הפילהרמונית הישראלית והפילהרמונית הצ׳כית, הפילהרמונית הצפון-גרמנית ברוֹסְטוֹק והפילהרמונית של פּוֹזְנָן בפולין, התזמורות הסימפוניות של ירושלים, לונדון, לוצרן, באזל ובמברג, התזמורות הקאמריות של ציריך, שטוטגרט וברמן, תזמורת האופרה הממלכתית במינכן, תזמורות רשויות השידור של מינכן, הנובר, קלן, זַרְבְּרִיקֶן ו-KBS בסאול, תזמורת פסטיבל בודפשט, התזמורת הלאומית הדנית, תזמורת היידן של בּוֹלצָנוֹ שבאיטליה, ועוד.

צוקרמן החל את הקריירה המוזיקאלית שלו כחלילן, ועל נגינתו זכה בפרסים בתחרויות בין-לאומיות רבות. גם היום הוא מרבה להופיע כחלילן סולן.   קוליה בלאכר, כנר,יליד ברלין, החל ללמוד נגינת כינור בגיל חמש. משבגר, השתלם אצל קוז'י טוֹיוֹדָה בברלין, דורותי דִילֵיי בניו יורק ושַנדור וֶג בזלצבורג. אחרי כהונה של שש שנים ככנר הראשי של הפילהרמונית של ברלין, החל לסייר כסולן בעולם. בין היתר ניגן עם הפילהרמוניות של מינכן וסנט פטרסבורג, הסימפוניות של בולטימור, פיטסבורג, יוֹמיוּרי טוקיו וגֶוַנְדְהָאוּס לייפציג, הקאמרית של אירופה והקאמרית האוסטרלית. הוא ניגן תחת שרביטיהם של המאסטרי אבאדו, בארנבוים, ג'וליני, הרדינג ומאזל.

הופיע עם הפילהרמוניות של דרזדן, הונג קונג וקואלה לומפור, הסימפונית של מלבורן, הסימפונית ירושלים, הקאמרית של שטוטגרט, הקאמרית ע"ש מאהלר, קאמרטה ברן, תזמורת האופרה הקומית של ברלין ותזמורת פסטיבל כלי הקשת של לוצרן. בלאכר הקליט תקליטורים עטורי שבחים. ההקלטה ובה הקונצ'רטי לכינור של ברג, סטרווינסקי ובוריס בלאכר (אביו) עם התזמורת הקאמרית ע"ש מאהלר בניצוחו של קלאודיו אבאדו זכתה בפרס "דיאפזון הזהב" 1994. קוליה בלאכר כיהן כפרופסור בבית הספר הגבוה למוזיקה ולתיאטרון בהמבורג ועתה הוא חלק מסגל בית הספר הגבוה למוזיקה על שם האנס אייזלר בברלין. הוא מנגן בכינור גוּאַרְנֵרִי דֶל גֶ'זוּ מ-1730 בהשאלת הגב' קימיקוֹ פָּאוּאֶרְס.  


אריאל צוקרמן, צילום: מיכאל פאביה

קוליה בלאכר

כנר,יליד ברלין, החל ללמוד נגינת כינור בגיל חמש. משבגר, השתלם אצל קוז'י טוֹיוֹדָה בברלין, דורותי דִילֵיי בניו יורק ושַנדור וֶג בזלצבורג. אחרי כהונה של שש שנים ככנר הראשי של הפילהרמונית של ברלין, החל לסייר כסולן בעולם. בין היתר ניגן עם הפילהרמוניות של מינכן וסנט פטרסבורג, הסימפוניות של בולטימור, פיטסבורג, יוֹמיוּרי טוקיו וגֶוַנְדְהָאוּס לייפציג, הקאמרית של אירופה והקאמרית האוסטרלית. הוא ניגן תחת שרביטיהם של המאסטרי אבאדו, בארנבוים, ג'וליני, הרדינג ומאזל.

הופיע עם הפילהרמוניות של דרזדן, הונג קונג וקואלה לומפור, הסימפונית של מלבורן, הסימפונית ירושלים, הקאמרית של שטוטגרט, הקאמרית ע"ש מאהלר, קאמרטה ברן, תזמורת האופרה הקומית של ברלין ותזמורת פסטיבל כלי הקשת של לוצרן. בלאכר הקליט תקליטורים עטורי שבחים. ההקלטה ובה הקונצ'רטי לכינור של ברג, סטרווינסקי ובוריס בלאכר (אביו) עם התזמורת הקאמרית ע"ש מאהלר בניצוחו של קלאודיו אבאדו זכתה בפרס "דיאפזון הזהב" 1994. קוליה בלאכר כיהן כפרופסור בבית הספר הגבוה למוזיקה ולתיאטרון בהמבורג ועתה הוא חלק מסגל בית הספר הגבוה למוזיקה על שם האנס אייזלר בברלין. הוא מנגן בכינור גוּאַרְנֵרִי דֶל גֶ'זוּ מ-1730 בהשאלת הגב' קימיקוֹ פָּאוּאֶרְס.  

רביעי, 18 מאי 2022 בשעה 20:00 מוזיאון ת"א - אולם רקאנטי

חמישי, 19 מאי 2022 בשעה 20:00 מוזיאון ת"א - אולם רקאנטי 



קוליה בלאכר, צילום: ברנרד באומן
 
 הזמנת כרטיסים:  התזמורת הקאמרית הישראלית • ico.co.il 03-5188845 שלוחה מס' 1 / 2 


למועדי מופעים >

12/04/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע