סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן ווצק בצל המלחמה
 

 
 
"בכל זמן קשה לעבוד על האופרה הזאת. בשבוע שעבר היה קשה פי מאה מאשר בימים אחרים. אני הרגשתי באותו הזמן עד כמה חשוב להיות מוזיקאי בישראל (דיוויד שטרן)
הבמאי, המנצחים והזמרת הראשית על העלאת האופרה החשובה והמאתגרת של ברג דווקא בימים אלה


האופרה הישראלית פותחת את עונתה ה-27 בהעלאת "ווצק", האופרה שחיבר אלבן ברג לפי מחזהו של גיאורג ביכנר.
 
הפקה זו של אותו במאי ואותם מעצבים עלתה כבר על הבמה בתל אביב לפני תשע שנים, אז בניצוחו של אשר פיש, והיתה להצלחה מסחררת - קרוב לוודאי אחת ההפקות עתירות המחמאות וההערכות החיוביות של הביקורת המקצועית והקהל.

אוהדים ושונאים
 
הבמאי, מנפרד ביילהרץ, הגיע לישראל לפני מלחמה אחת ועוד 11 ימים. "מסין, שם ביימתי הפקה של וויצק (המחזה לא האופרה). בערב הראשון בתל אביב צפיתי ב"וויצק" של איתי טיראן בתיאטרון הקאמרי. זה היה מאוד שונה ממה שאני חושב עליו בדרמה של ביכנר. ולכן הייתי צריך לומר לעצמי במהלך ההצגה להשתחרר מזווית הראייה של צופה תיאטרון גרמני שמרני. בעיניים פקוחות ומשוחררות ממסורות, הצלחתי לראות את הדברים הטובים שיש בה".
 
"ווצק" של ברג נחשבת על ידי רבים לאחת היצירות החשובות בתולדות המוזיקה. יש המקטלגים אותה בין היצירות שחייבות את תהילתן לפחות את גלי התהילה הראשונים, לקבוצת היצירות "הצלחה בעקבות שערורייה" או במקור הצרפתי Succes de Scandale, כלומר יצירות שהערב הראשון להצגתן היה שערורייתי ולכן סיכוייהן להצליח גדלו, כך למשל הבלט "פולחן האביב" שהשנה ימלאו מאה שנים להצגתו הראשונה והשערורייתית.
 
אלא שהשערורייה של ההצגות הראשונות של "ווצק" היתה דווקא בין המבקרים. הקהל קיבל את היצירה בהערכה, בכבוד בעוד מבקרי המוזיקה, לא היו מוכנים לקבל את התוצר האמנותי החדש. "כשיצאתי מן האופרה הממלכתית חשתי שהייתי לא בתיאטרון ציבורי, אלא בבית משוגעים.. ההתקפות על האזניים ועל הכלים המוזיקליים, אין להם כל קשר למסורת המוזיקלית של אירופה. אדם שואל את עצמו עד כמה עיסוק במוזיקה יכול להיחשב למעשה פשע. מה שניצב מולנו מבחינה מוזיקלית הוא  עבירה שדינה מוות", נכתב בעיתוני התקופה. 
 

ווצק-11-גדי-דגון.jpg
"ווצק" (צילום: גדי דגון)


מה כל כך מיוחד באופרה הזאת שצברה לעצמה אוהדים ושונאים בה בעת. "ווצק" מבוססת כאמור על מחזה הנושא אותו שם של גיאורג ביכנר. ביכנר חיבר את המחזה בחלק הראשון של המאה ה-19. הוא עצמו מת בן 24 ומה שהוא הותיר אחריו היו שברירי טקסט, ללא עריכה. רק בחלוף 42 שנים מאז מותו נערכה מהדורה ראשונה וגם היא היתה בעייתית. החומר הדרמטי חולק לסצנות, שונה תומצת ועדיין לא היה שלם.
 
ווצק  הוא חייל המשלים את הכנסתו הדלה כמשרתו האישי של קצין, בעבודה כשפן נסיונות למחקריו של רופא. ימיו ולילותיו מוקדשים לקיום, להישרדות. בתוך המעגל הבעייתי הזה, הוא מגלה שבת זוגו ואם בנו, התאהבה בגבר אחר שמעניק לה מתנות. הוא מנסה להרוויח יותר. הוא מתעמת עם הגבר האחר. כשאלה לא מסייעים הוא הורג אותה. את הסכין הוא משליך למים  ומפחד שהסכין תתגלה הוא נכנס למים וטובע. תמונה אחרונה, ילדים מספרים לילד הקטן שאימו מתה. הוא ממשיך לרכוב על מעין סוס נדנדה. סוף.  
 
המחזה עשוי פרגמנטים ומסיבה זו בעיקר, במאים שניגשים אליו כיום נוטלים לעצמם  חירויות בעיבודים ובעריכה. 
 
ווצק-011.jpg
"ווצק" (צילום: גדי דגון)


ווצק האנדרדוג

הבמאי מנפרד ביילהרץ, (בן 71) הוא מנהלו של בית האופרה בוויסבאדן, את הקדנציה שלו בתפקיד הוא עתיד לסיים בשנת 2014, כבר נבחר לו מחליף. ביילהרץ הקים גם פסטיבל תיאטרון מאוד נחשב בגרמניה, שבמרכזו הרעיון הוא החשיפה לתיאטרון אחר, תרבות אחרת שפה אחרת. בפסטיבל זה הוא ארח בעונה שעברה את האופרה הישראלית בהפקות "הילד חולם" ו"טוסקה".
 
"בשנת 2003 ראתה חנה מוניץ, מנכ"ל האופרה הישראלית, את ההפקה בוויסבאדן ורצתה לקחת אותה במלואה לתל אביב, במלואה כלומר על כל צוותה. זה כמובן בלתי אפשרי שכן רוב הזמרים בבית האופרה חתומים על חוזים שמחייבים אותם להופעות בכל שבוע והיעדרות ממושכת היא סיפור יקר ולמעשה בלתי אפשרי.
 
"בסופו של דבר הגיעה ההפקה לכאן עם צוות זמרים אחר. אבל ההפקה נשארה והפעם אנחנו שבים לאותה הפקה, ושוב עם מנצח אחר ועם זמרים אחרים. את האופרה 'ווצק' ביימתי לפני שביימתי את המחזה. לדידי המוזיקה של ברג רק שיפרה את איכויות המחזה של ביכנר. ב'ווצק' המלחין מדבר אלינו הצופים - ולא חשוב באיזו מאה או באיזו ארץ-  ישר אל הלב בדרכים משלו".
 
"ברג היטיב להבין את הדרמטורגיה, את הסיטואציה והאופרה שלו היא תוצאה מבריקה ועשויה היטב. הקהל שיצפה באופרה יחוש מייד בדרמה של הגיבור, ווצק האנדרדוג. הודות לעריכה של ברג אנחנו מקבלים סיפור שיש בו סיפור אהבה והצדדים המורכבים בו נעשים ברורים יותר. המחזה 'ווצק' בבימוי שלי הוצג כבר יותר מ-80 פעמים והגעתי לכאן מבייג'ין לשם הוא הוזמן על ידי פסטיבל מקומי".
 
איך הוא התקבל בסין?

"מאוד התלהבו, אבל אני לא בטוח מה בעיקר הלהיב אותם. הקריאות 'כסף כסף...' במערכה הראשונה, למשל, הלהיבו אותם. בשבילי 'ווצק' הוא מחזה חשוב ביותר. צריך לזכור מתי הוא נכתב. בתחילת המאה ה-19 ליצור מאדם פשוט בשולי החברה - גיבור, אולי האנטי-גיבור הראשון. זה לא גיבור בן אצילים ואפילו לא בורגני כמו חלק מן הגיבורים של שילר שחיבר מחזות באותו זמן.
 
"המחזה בישר כל כך הרבה כיוונים באמנות שבאה אחריו. דרמה פיוטית, אקספרסיוניזם, סימבוליזם. ברכט הידוע  בין היתר  כמחזאי ה'ניכור' הבולט במאה ה-20 (סוגה תיאטרונית שבה הצופים אמורים שלא לראות בדרמה המוצגת לפניהם מציאות כזו או אחרת, ולא להזדהות עם הגיבורים), ראה בביכנר ובבן דורו יעקב לנץ את ראשוני הכותבים בכיוון ה'ניכור'".


ווצק-14-גדי-דגון.jpg
"ווצק" (צילום: גדי דגון)

 
איפה נמצא הניכור ב"ווצק"?
 
"הפרגמנט, הקטע עובד כמו תסריט קולנועי. אין זמן להתפתח. אתה הצופה מוזמן להציץ בגיבורים, ללמוד מהם. בכלל תיאטרון טוב עבורי הוא לא תיאטרון שבאים אליו כדי להעביר זמן או לבלות זמן, אלא כדי לצאת מועשרים, כדי לצאת עם תובנות חדשות".
 
איך החלוקה בינך כבמאי תיאטרון לבין המוזיקה שבאה מן המנצח?
 
"בהפקה הזאת אני הבמאי, מקבל הכתבת זמן מן המלחין, מן המוזיקה, אבל בשבילי המוזיקה היא מעין מקצב פנימי של הדמויות. יש עוד נקודה משמעותית בנושא הזמן הדרמטי. קטעי המעבר בין התמונות, הם קצרים מאוד, למרות שהם מולחנים, כי גם ברג עצמו היה ער למורכבות הטכנית. הפתרון שלנו הוא גם טכני, ודורש מן הצוות מיומנות תפעול גבוהה, חילופי תפאורה מהירים שבהם הצופה נהנה מתחושה חזקה של מציצנות. הצופה מוזמן להציץ לא רק למראה של הדמויות אלא גם להציץ לנשמותיהם...."
 
בנסיבות אלה של ניכור מצד אחד, זמן מוגבל ומוכתב מצד שני, למה אתה מצפה מן הזמרים/שחקנים?
 
"אני מצפה שלמן השנייה הראשונה על הבמה הם יגלו את כל המטען הרגשי שמצוי בהם; שיקפצו לתוך הסיטואציה לא רק עם הגוף ועם התנועה אלא גם עם הנשמה. לאנדרס, חברו של ווצק, יש בסך הכל חמשה משפטים. אין לו זמן כדי לפתח אותם. הוא צריך להיות נוכח בכל מובן כבר מן הצליל הראשון. הדרישות שלי באות הגם שאני יודע שהתפקידים של הזמרים אינם קלים ושל הנגנים התפקידים מאתגרים וקשים".
 
אתה מביים את האופרה זו הפעם הרביעית והמחזה מוצג כבר עשרות פעמים...
 
"נכון ובכל זאת אני אינני משתעמם ולו פעם אחת, הרי בכל פעם אתה מתחיל מחדש, זמרים אחרים, מנצח אחר, תזמורת שונה. וכאן בישראל קיבלנו גם מלחמה (זמרת בתפקיד הראשי נטשה את המערכה האמנותית ושבה לביתה בחו"ל) עם הבעיות שהיא מציבה". 
  
מה הרגשת בזמן האזעקות והפיגוע שהיה סמוך לבית האופרה?
 
"חלפו במוחי כמה וכמה מחשבות, הראשונה  יש בה היבט היסטורי. בשנת 1948 כשארגון התיאטרון הבינלאומי (ITI) הוקם, דיברו המייסדים על אירופה של אחרי המלחמה ועל תפקיד האמנות בשיקום לא רק של התרבות אלא של היחס בי בני האדם מתרבויות שונות. זה כמובן רלוונטי לכל מצב של סכסוך בין חברות, יריבים. המעבר לכך היתה בעיקר חמלה גדולה לנפגעים משני צדי הגדר".     

ווצק-012.jpg
"ווצק" (צילום: גדי דגון)

הסימפוניה ה-11 של מאהלר
 
המנצח דיוויד שטרן, רואה ב'ווצק':  "אופרה מושלמת מבחינת טקסט ומוזיקה כאשר הביטוי הדרמטי והמוזיקלי מאוד מורכב. יש שתי דרכים להקשיב לאופרה. הראשונה היא הקשבה אקראית שתחשוף את המאזין ל'בלגן'. הדרך האחרת יכולה לחשוף רמות שונות של כל מרכיב. לשמוע שלכל פרט יש נוכחות משלו. לשמוע שהתזמורת בשום מקום אינה בגדר מלווה לזמרים, אלא קיימת כחלק מן הדרמה.
 
"הדרמה קיימת גם בין הכלים השונים לבין עצמם, בין המוזיקאים לבין השחקנים. ב'ווצק' ברג אומר לנו מה שהוא חושב. לאחר מותו של ווצק ישנו אינטרלוד (קטע ביניים) אחד שבו הוא ממצה את כל הנושאים של האופרה. בקטע הזה ישנו כובד פסיכולוגי, מטען שברג שואל שאלה ומשיב לעצמו. אני נוטה לראות באופרה הזאת את הסימפוניה ה-11 של מאהלר. (מאהלר חיבר תשע סימפוניות ואת העשירית לא סיים. י.ש.)"
 
על העבודה במהלך ימי המלחמה אומר שטרן: "בכל זמן קשה לעבוד על האופרה הזאת. בשבוע שעבר היה קשה פי מאה מאשר בימים אחרים. אני הרגשתי באותו הזמן עד כמה חשוב להיות מוזיקאי בישראל".   
 
לדניאל כהן, המנצח הנוסף בהפקה " 'ווצק' היא אחת האופרות הגדולות שאני מכיר. כשהייתי כנר צעיר בן 14, שניגן קצת קרייזלר, ויינייבסקי ופגניני (מלחינים שמבליטים בעיקר את הצד הווירטואוזי של הנגינה בכינור, י.ש.) שמעתי את היצירה בדיסק. התאהבתי במוזיקה מן ההאזנה הראשונה. לפני שנתיים למדתי את היצירה עם דניאל ברנבוים וקיבלתי חיזוקים לאהבתי.
 
"יש כאן בפרטיטורה יופי מרהיב. מורכבות יוצאת דופן  ומולה פשטות ובהירות דרמטית מושלמת מכל בחינה קומפוזיטורית. כמוזיקאי עבודה על 'ווצק' היא מתנה שבה ככל שאתה חופר אתה מגלה רבדים חדשים,  כל משיכת מכחול קלה הופכת לממשות. זו יצירה הרבה יותר מורכבת מאופרות אחרות. היא מציבה קושי מוזיקלי אדיר לתזמורת. זו עבודה מאתגרת מהנה. שומעים כבר בחזרות שהתזמורת מכירה את היצירה, ניגנה אותה כבר ושהיא לוקחת את ההכנה ברצינות".
 
בכל זאת יש מי שהמוזיקה של ברג מרתיעה אותו.
 
"נכון יש גם כאלה. אז נאמר שהאופרה היא באמת לא לכל אחד. היא מורכבת להאזנה ואם אני כילד בן 14, עם ניסיון מוזיקלי מצומצם ביותר וללא הבנה הצלחתי להתאהב ביצירה, דרך הלב אני מאמין שרבים יכולים לחוות אותה מה גם שהעיבוד החזותי של האופרה, עיצוב הבמה מציע לקהל חוויה מאוד נוחה".


דויד-שטרן-מרב-ברנע-ודניאל-כ.jpg דיויד שטרן, מרב ברנע, דניאל כהן (מקור: אתר האופרה הישראלית)


"מוזיקה שמחמיאה לזמר"

 
כמו האופרה "ווצק" גם זמרת הסופרן מרב ברנע שבה לישראל לאחר הפסקה בת תשע שנים. הופעתה האחרונה  היתה באופרה "האלמנה העליזה" מאז היא בעיקר בבתי האופרה של גרמניה.

"לפני תשע שנים הכנתי את מקהלת הילדים לעבודה באופרה". הפעם  היא זומנה לגלם את התפקיד הנשי הראשי, מארי בחלק מן ההופעות. לאחר שהזמרת המיועדת משוויץ, עזבה את הארץ, תשיר מרב בכל ההצגות.

"מארי היה התפקיד הראשון ששרתי בבית האופרה באוּלְם, (העיר שבבית האופרה שלה היא היתה זמרת הסופרן הראשית). שרתי אותה אז עם כניסתו של מנהל אמנותי חדש לבית האופרה והוא בחר דווקא באופרה זו לפתוח את העונה הראשונה שלו. בדומה למה שקורה כאן פותחים עם 'ווצק'. אני הרגתי מייד שמארי היא שלי. במוזיקה של ברג התאהבתי מאז שהתחלתי ללמוד מוזיקה וזה לא היה בגיל מאוד צעיר".

למה ברג דווקא?

"ברג מציע את אחד החיבורים המרתקים בין העולם הרומנטי לעולם המודרני, מן ההיבט האסתטי. הוא מדבר בשפה שמאד אני אוהבת. יש בה תחכום, כתיבה מבריקה גם מבחינה קולית.

"על פניו יגידו לך שהמוזיקה קשה גם לזמרים, אבל ברגע שאתה כזמר מתחיל לשיר אתה מגלה שהדרישות אינן יוצאות דופן. יש במוסיקה שלו מבע חזר, מעברים קיצוניים וממול משפטים מוסיקליים שהם עבורי יפי תואר ויפי קול. מוסיקה מחמיאה לזמר ששר אותה".

איך העבודה כאן אחרי הפסקה של תשע שנים?

"העמיתים שלי על הבמה באים מארצות הברית, מסקוטלנד, מהולנד וכמובן כל החברים הישראלים, הם כולם מאד מקצועיים ומאוד מסייעים. בעבודה עם הבמאי המנוסה יש משהו מאד יפה, יש הרבה מקום למוזיקה ולאנשים שעל הבמה והקהל נהנה מכל טוב היצירה.

"מה שמאד חשוב לי שדיוויד שטרן המנצח מאוד ברור, ואני מרגישה מאד בטוחה. לרגעים אני חשה כאילו אני מאלתרת על המוזיקה של ברג. יש לו רגישות מוזיקלית יוצאת דופן שבאה לידי ביטוי גם בחזרות הגדולות וגם בחזרות עם הפסנתר".

"ווצק" תעלה בבכורה ביום שני, 26 בנובמבר 2012 ב-20:00 בבית האופרה - המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב. הצגות יעלו עד ה-7 בדצמבר. לפרטים: 03-692777. 


למועדי מופעים >

25/11/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע