סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: הילה אהרון בריק החיים כבמה - גם לילדים
 

 
 
כמעט כל שחקן היום שגדל בשנות התשעים היה בשלב זה או אחר בחוגים כאלה. אני משתדל לתת הזדמנות לכל אחד שרוצה, לא משנה מוכשר לא מוכשר, אלא התנאי מבחינתי הוא תבוא, תראה שאתה רוצה"
הבמאי והשחקן אייל ברגר מעביר חוגי תיאטרון ודרמה לילדים ולנוער בתיאטרון היהלום. שיחה


גם בשנת הלימודים הנוכחית יפתחו בתיאטרון היהלום ברמת גן חוגי תיאטרון ודרמה לילדים ולנוער.

תיאטרון היהלום בשיתוף עם "תיאטרון ענתות" של ענת זהר מפעיל בשנים האחרונות קייטנות תיאטרון ואמנות במהלך חופשת הקיץ וחופשת פסח

במשך שנת הלימודים (ספטמבר עד יוני) פועל בו זו השנה השנייה חוג תיאטרון ודרמה בהנחיית הבמאי והשחקן אייל ברגר, המציע לשתי שכבות גיל (כיתות ג'-ה', נוער) תכנים כגון: עבודה על דמויות, עבודה עם טקסט, תאטרון פיזי, פיתוח קול, משחק מול מצלמה.

אלתור ככלי לבמה לחיים

ברגר (29), הוא בוגר בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים  במסלול בימוי ומשחק. ברקורד שלו רשומות עבודות עם בני נוער וילדים בתחומי אומנויות הבמה, ליצנות, תאטרון רחוב, והפקות ייחודיות, בין השאר בתאטרון החאן הירושלמי ובמרכז "על הבמה" בהרצליה.

"בגילאים הצעירים הילדים באים בשביל ליהנות, זה גם הכייף של הגיל הזה", אומר ברגר. "אלה ילדים שמעוניינים  לגשש לגעת בעולם הזה של משחק ותיאטרון. הם מגיעים הרבה פעמים מסיבה חברתית וגם נשארים בגלל זה,  אבל ניכר שמי שממש אוהב את זה ממשיך עם זה הלאה. כמעט כל שחקן היום שגדל בשנות התשעים היה בשלב זה או אחר בחוגים כאלה. אני משתדל לתת הזדמנות לכל אחד שרוצה, לא משנה מוכשר לא מוכשר, אלא התנאי מבחינתי הוא תבוא, תראה שאתה רוצה".  

ואיך זה עובד אצל הנוער?

"בחטיבות ביניים הם הופכים להיות תלמידים יותר עמוסים, והבחירות שלהם יותר 'חשובות' . אם הם בוחרים בחוג הזה, זה תמיד בא על חשבון משהו אחר כי היצע החוגים הוא מטורף בגיל הזה.  ואז הם באים כי הם ממש רוצים והם מגיעים עם המון מחויבות,  וככה גם העבודה אתם נראית. ככל שהם יותר מחויבים, יותר בוגרים, ככה התכנים הם יותר עמוקים. מגיעים למקומות מעניינים יותר, גם לי וגם להם".


החוג-לתיאטרון-ודרמה-יחצ.jpg
החוג לתיאטרון ולדרמה (תמונה באדיבות דורית פתאל)



אלו תכנים למשל?

"אחד הדברים הראשונים שאני מעביר להם זה אלתור על הבמה,  זה הכי חשוב בעיני, כי זה מה שגורם לנו לחיות על הבמה וזה מה שבסופו של דבר, גם כשאנחנו משחקים משהו גמור וסגור,  מאפשר חופש בתוך הדבר הזה.

"הכלי  של האלתור הוא לא רק כלי לבמה אלא גם כלי לחיים. כשאתה לומד לאלתר אתה לומד איך להתמודד עם כל מיני סיטואציות מילוליות או חברתיות שבהן אתה לא מרגיש שאתה משתלב. הכלי הזה של אלתור עזר  לי הרבה פעמים להיכנס לתוך הסיטואציה. ברגע שמשהו נפתח לך על הבמה, סוג מסוים של אסרטיביות, זה מחלחל גם לחיים וזה דבר מדהים,  שלא לדבר על ראיונות עבודה יותר מאוחר והרבה תחומים אחרים.

"אז השלב הראשוני הוא האלתור, ואני תמיד חוזר אליו ומזכיר אותו,  למשל במהלך החימום. יותר מאוחר אנחנו מתחילים לעבוד על דמויות וטכניקות להיכנס לדמויות בדרכים פיזיות, למשל דרך חיות. אנחנו מעצבים את גוף שלנו כמו חיה ומשם אנחנו מתחילים לפתח את זה לאישיות.

"זה שלב שבו הילדים חוזרים אלי אחר כך ומספרים לי דברים כמו 'נראה לי שהמורה שלי הולך כמו נחש' הם פתאום מסתכלים אחרת על אנשים. הם כמו ספוג, מתבוננים על החיים ומנסים לקלוט את מה שמעבר, לא רק לקבל את החיים כמו שהם, כל הזמן לשאול שאלות. נניח כשאתה רואה בן אדם עם קמטים, אתה שואל את עצמך איזה סוג של חיים היו לו, ומה הוביל אותו לקמט כל כך עמוק של עצבים במצח".



אייל-ברגר-1-יחצ.jpg
אייל ברגר (תמונה באדיבות אייל ברגר)




לזעוק זעקה דרך דמות

 
לקראת סוף השנה מעלים הילדים הפקה הכוללת תלבושות, תפאורה תאורה והגברה.

"השנה נעלה עם בני הנוער גם ערב מונולוגים בנוסף להפקה שתעלה בכל חוג. על הפקת הסיום מתחילים לעבוד בינואר: בוחרים את המחזה, קוראים אותו מתחילים לדון בו והעלות כל מיני דברים. אחר כך מתחיל הליהוק, וכל אחד מקבל כמות הוגנת של טקסט. ואז מתחילות חזרות, בניית דמויות ומערכות יחסים.

"עם הילדים הקטנים העלנו את 'חנהל'ה ושמלת השבת' והיה באמת מקסים. עם הבוגרים העלינו מחזה בשם 'ריתוק' שהוא מין גרסה עדכנית שיצרנו לסרט 'מועדון ארוחת בוקר'. לא לקחנו דמויות מהסרט עצמו אלא את הסיטואציה – קבוצת נערים שאין ביניהם קשר מוקדם שנמצאת בריתוק , ותך כדי הם צריכים ללמוד להתמודד אחד עם השני, עם פחדים שעולים, למשל עם מעבר לתיכון,  עם כעסים, תכנים שהם יכולים להתחבר אליהם.

"היה לי תלמיד אחד שהיה לו קשה  מאוד לבצע קטע מהמונולוג של הדמות שלו, כי הוא הרגיש שהוא מזדהה אתו יותר מדי, ושזה קשור מדי לחיים שלו. דיברנו על זה, ואמרתי לו שיש לו הזדמנות להשתמש בכלי של התיאטרון ולתת לחלק הזה שלו באישיות שלו לזעוק זעקה דרך הדמות. במובן מסוים זו הזעקה שלו: ככה אני ולא טוב לי עם זה. והוא הלך עם זה לגמרי".

ברגר יצר גם שני סרטים קצרים "קאט דה קורד" ו"אייל 2.1" שזכה במקום השני בתחרות "48 שעות וסרט". "תמיד בער בי המקום של היצירה וללמד אחרים. גם בסמינר הקיבוצים היו מצמידים אותי לחלשים כדי לעזור להם. ומשם זה התגלגל".

בימים אלה הוא  מגיש מחזה ילדים  פרי עטו לפסטיבל הצגות ילדים בחיפה. "מרגע שאתה מגלה את החופש שמאפשרת הבמה, שהבמה היא מקום שאתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אתה מבין שגם החיים הם סוג של במה ואתה יכול לעשות אתם מה שאתה רוצה" הוא אומר לסיום.

החוג יפעל אחת לשבוע בימי שני. בשתי שכבות גיל: צעירים (כיתות ג'-ה') בשעות 18:00-16:30, ובני נוער בשעות 20:00-18:00. מפגש ראשון: 8 בספטמבר 2014. ההרשמה נמשכת בחודשיים הראשונים.  מחיר חוג הצעירים: 250 שקל לחודש. מחר חוג הנוער: 290 שקל לחודש. לפרטים בטל': 03-6122776.



08/09/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע