סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן השבוע של קהילת שוחרי הגיטרה
 

 
 
בדוק בכל קונסרבטוריון ותגלה שהגיטרה היא אחד הכלים הפופולריים ביותר, למרות שעתידו של המנגן בתחום כלל אינו ברור. לי עצמי יש רשימת תפוצה של כ-500 מורים ולכל אחד מהם יש בין עשרים לשלושים תלמידים. חשב בעצמך על כמה נגנים אנחנו מדברים. הוסף לתלמידים את בני משפחתותיהם שלפתע מגלים את המוזיקה ואת הכלי ויש לך קהילה גדולה של שוחרי גיטרה בישראל"
לרגל שבוע הגיטרה במרכז פליציה בלומנטל, יהודה שרייר על מעמדו המיוחד של הכלי במרחב הקלאסי


הערב (יום שלישי) ייפתח בתל- אביב בפעם העשירית שבוע הגיטרה בכתובתו החדשה: מרכז פליציה בלומנטל ברח' ביאליק בעיר. 
 
המנהל המוזיקלי של שבוע הגיטרה הוא הוא נגן הגיטרה והמורה יהודה שראייר

שראייר רשם בשעתו תקדים היסטורי כאשר היה נגן הגיטרה הראשון שזכה בפרס תחרות פרנסואה שפירא  (שנקראת היום תחרויות האביב). הוא זכה למעשה פעמיים: פעם אחת כחלוץ נגני הגיטרה שזוכים בפרס החשוב ביותר בישראל לאמנים ישראלים צעירים ופעם נוספת הוא זכה מול נגנים בכל הכלים האחרים (לרבות פסנתר, כינור וצ'לו) כלומר השופטים חשבו שהוא מוזיקאי טוב מהמתחרים האחרים. 

מאז חלפו שנים ושמו של יהודה שראייר מוכר היטב כאמן, כמנהל מוזיקלי של פסטיבלי גיטרה, כמורה. ראוי לציין כאן כגילוי נאות שבסוף שנות השמונים של המאה שעברה ניהלנו יחד מועדון גיטרה במרכז ביכורי העתים בתל אביב.
 
"שבוע הגיטרה השנה יהיה העשירי בשותפות כזו או אחרת עם אביגיל ארנהיים, מנהלת פסטיבל פליציה בלומנטל," מדגיש שראייר, בפתח השיחה. "הוא נדד בין אולמות שונים במוזיאון תל אביב, כחלק מפסטיבל פליציה בלומנטל ובמסגרות שונות. אבל הנקודה החשובה היא שהוא מתמיד. הוא קיים וחי בכל שנה מחדש". 

כלי לא תזמורתי, לא סולני מובהק אך פופולרי

מעמדה של הגיטרה בין כלי המוזיקה מיוחד, היא אינה כלי תזמורתי, כלומר מי שלומד לנגן בכלי לא יכול לחשוב על קריירה תעסוקתית דומה לזו של נגן תזמורת, מצד שני גם נוכחות סולנית גדולה על מפת המוזיקה לא מאפיינת את הכלי הזה? 

"מעמד הגיטרה הוא בהחלט מיוחד. באך כתב מוזיקה ללאוטה. גיטרה היתה כלי שמופיע פה ושם  ביצירות של שוברט ובוקריני בתחילת המאה ה-19. שופן סיפר על אהבתו הגדולה לכלי. אבל מבחינת יצירות וסולנים גדולים, הכלי נאלץ לחכות לתחילת המאה העשרים, להופעתו של אנדרה סגוביה, שהזניק באחת את הכלי ואת מעמדו."
 
סגוביה היה חלוץ המנגנים שניגן למעשה יצירות של באך שנכתבו לכינור או לצ'לו והראה שגם גיטרה יכולה.
 
"לצורך הדיוק נאמר  כאן שהוא היה האיש שמיקם את הגיטרה בהחלט במקום חדש, בפסגה שרבים החלו לשאוף אליה. אבל הוא לא היה הראשון ש'תרגם' יצירות של באך לכלי מיתר אחד לטובת כלי מיתר אחר. קדם לו אוגוסטין בריוס, נגן ומלחין דרום אמריקני, שקנה לו מקום בזכות יצירותיו. אבל בעניין באך הוא היה החלוץ וסגוביה תרגם את העבודה האמנותית שלו להצלחה בינלאומית חסרת תקדים.
 
"הצלחתו היתה כה חסרת תקדים שמוזיקולוג ידוע השמיע לקהל את ה'שאקון' הנודע מתוך היצירות לכינור ללא ליווי של באך בכמה ביצועים, ביניהם הביצוע המקורי לכינור, ביצוע לפסנתר בעיבוד המוכר של בוזוני והנוסח לגיטרה. הקהל אהב דווקא את הנוסח לגיטרה.
 
"בשונה מתולדות הכינור או הפסנתר ששם הרכסים המוזיקליים עתירי שמות  של מי שהגיעו לפסגות, הרי שבתולדות הגיטרה אנחנו מדברים על אחד ואחריו על שניים.  האחד הוא סגוביה הספרדי  והשניים שבאו אחריו  הם ג'וליאן בְּרים האנגלי וג'ון ויליאמס האוסטרלי, שהרבו להופיע יחד.

"אחריהם צצו ועלו שמות לתקופות קצרות. כוכבים מארצות שונות, או נגנים שצמחות ועלו למודעות העולמית בזכות יצירה אחד מסוימת, בדרך כלל יצירה שנכתבה לכלי אחר ועובדה לגיטרה, יצירות של סטרווינסקי ודומיו שאיש לא מעלה בדעתו שניתן כלל לנגנה בגיטרה. אלו היו הפסגות.  אבל אם נחזור לרגע מן הפסגות אל היום-יום של הגיטרה בארצנו הקטנה, הרי הגיטרה שומרת על מעמדה ולכן אירוע כמו 'שבוע הגיטרה' נחוץ לה...."
 
כי יש קהל שמחפש את המוזיקה הזאת?
 
"בהחלט, אני כבר יודע על מופעי במהלך השבוע שבהם או להם כל הכרטיסים אזלו. הסיבה, הכלי שומר על פופולריות. בדוק בכל קונסרבטוריון ותגלה שהגיטרה היא אחד הכלים הפופולריים ביותר, למרות שעתידו של המנגן בתחום כלל אינו ברור.  לי עצמי יש רשימת תפוצה של כ-500 מורים ולכל אחד מהם יש בין עשרים לשלושים תלמידים. חשב בעצמך על כמה נגנים אנחנו מדברים. הוסף לתלמידים את בני משפחתותיהם שלפתע מגלים את המוזיקה ואת הכלי  ויש לך קהילה גדולה של שוחרי גיטרה בישראל.
 
"אנחנו לא מדברים על פריצה או על 'בּוּם'. זו קהילה קבועה המונעת מכוח אהבתה את הכלי ואת המוזיקה שהוא מפיק. כך כאן וכך בכל העולם. ההשוואה שעולה בדעתי היא מעין קהילה כמו היהודים בעולם  יש ריכוזים שונים של שוחרי גיטרה בכל מקום ובכל מקום היא ממלאה תפקיד שונה. ישנם המרכזים הגדולים כמובן: ספרד, על תרבות הפלמנקו והמוזיקה שלה, המעגל הלטינו אמריקני שסביבה וכמובן שיש מרכזים במקומות שונים ורבים בעולם". 

יהודה-שרייר-יחצ.gif
יהודה שרייר (תמונת יח"צ)
 
אם כל כך טוב למה החלטתם להעתיק את הפעילות מאולמות של מאתיים ואפילו חמש  מאות מקומות לאולם האינטימי של מרכז פליציה בלומנטל המכיל כמאה מקומות?
 
 "לא אומר לך שאנחנו לא נהנים מהופעה באולמות גדולים מול שורות רבות של מאזינים. בוודאי שכן, אבל לאחר שניסינו את כל האופציות במוזיאון , לרבות הופעות בגלריות שונות, נראה שהאולם ב'פליציה' הוא הנכון לכלי. הוא מקנה לכל מאזין בו את התחושה שהנגן מנגן או מדבר איתו ואליו. יש איכות אישית שלא קיימת באולמות אחרים והיא מאוד חשובה".


הורה רומנית ובאך על 11 מיתרים
 
מה הן האטרקציות בחג העשירי?
 
"נראה לי מסקרן במיוחד המלחין והנגן הגיטרה הצ'כי סטפן ראק. שם התכנית שלו אצלנו נשמע משעשע 'ראק מנגן ראק'. ראק מתחבר למוזיקה עממיות שונות ובעיבודים שלו לגיטרה היצירות נשמעות כאילו  מאז ומעולם ניגנו אותן בגיטרה. הוא כולל בתכנית שלו יצירות כמו 'סוגי תה מציילון', 'תה אירי', 'הורה רומנית', 'סלטרלו איטלקי' וגם יצירה שנקראת 'מזמור לדויד' שמוקדשת לנו, ואמורה היתה בשעתה להיות  מוקלטת כאן אבל מסיבות שונות הביצוע נדחה והוא מתקיים במופע שלו.
 
"מברזיל מגיע פאולו מרטלי  המנגן יצירות של באך על גיטרה של 11 מיתרים, כלי מיוחד שיש בו מיתר גבוה בצליל גבוה המאפשר  לנגן יתר גמישות ביצירות מוקדמות".

 

 
מי הישראלים המופיעים השנה?
 
"אנסמבל פניקס של מירנה הרצוג ינגן מוזיקה עתיקה מדרום אמריקה. למדתי מהם שהלהיט המוכר El condor passa הוא במקור שיר אינדיאני, של שבטי ה'אינקה''. נגן הגיטרה יוסי לוי  יגיש מופע בסאונד לא קלאסי, למרות שהוא עצמו בעל מסורת נגינה קלאסית מובהקת. לוי מאלתר ברוח קלאסית על מוזיקה של יוני רכטר, של 'הביטלס' ואחרים. במחשבה שנייה, גם 'הביטלס' וגם רכטר נשענו הרבה על המוזיקה הקלאסית במוזיקה שלהם, כך שלוי דורך במחוזות בטוחים.
 
"אילון אמיר הצעיר, המשרת כעת בצה"ל יופיע ברסיטל. הוא צמח בפסטיבלים קודמים וזה תענוג לתת לו רסיטל משלו ביצירות של סקרלטי, קוסט, אסנסיופיאצולה, מוזיקה ממאות שונות. אמיר הולך בדרכם של נגני גיטרה מעולים מישראל שניגנו כאן לאורך השנים. מופע לילי יחתום את השבוע 'שלושה לטנגו' עם הקלרניתן מריו סולן, הפסנתרנית מילנה שפוז'ניקוב ונגן הגיטרה גדעון ברטלר. יהיה שם הרבה פיאצולה אבל לא רק. בסך הכל תכנית  אהובה לקהילה שאוהבת".



שלושה-לטנגו1.jpg
"שלושה לטנגו" (יח"צ)
 

 

שבוע הגיטרה יתקיים בתאריכים 21-17 בפברואר 2015 במרכז פליציה בלומנטל בתל אביב. כרטיסים בהנחה לתלמידים ומורים לגיטרה במחיר 70 ש"ח וב- 90 ש"ח לקהל הרחב. ניתן להזמין בטל':  03-620-1185 או באתר שבוע הגיטרה  



17/02/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע