סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן פותחים דלת למוזיקה הישראלית
 

 
 
אני קבלתי אישור לתחושה שיש לי כבר זמן רב שהמוזיקה הישראלית שנוצרת כאן אינה מקבלת את המקום הראוי לה, לא כאן וגם לא בחו"ל. היה לי ברור שהנוסחה של השתלת יצירה ישראלית בתוך קונצרט של יצירות מוכרות אינה נכונה. שעה של מוזיקה ישראלית נטו בתכניות מסודרות ישרתו את האמנות עצמה."
אביגיל ארנהיים והדס פבריקנט נותנות במה קבועה למוזיקה קאמרית עם תעודת זהות ישראלית


במוצאי שבת ה-5 בנובמבר תחל את דרכה במוזיאון תל אביב סדרת קונצרטים חדשה המוקדשת כולה לעניין אחד בלבד - המוזיקה הישראלית.

פעילות שנגדעה באיבה
 
את הפתגם האנגלי Necessity is the mother of Invention ("הצורך הוא אבי ההמצאה") תרגמו האנגלים מלטינית ואימצו אותו, אך אביגיל ארנהיים, מנהלת מרכז המוזיקה פליציה בלומנטל חיה את הפתגם הזה  יום יום בשמונת החדשים האחרונים.

אנשי הבטיחות בעיריית תל-אביב יפו החליטו שהבניין המקסים ברח' ביאליק 26 בתל אביב, שבו ספריה למוזיקה, חדרי האזנה, אכסדרה ואולם קונצרטים לכ-120 מאזינים אינו בטוח דיו. על מנת לדאוג לבטיחות המשתמשים באולם, להלן הקהל, יש להשקיע סכום יקר יותר מהריסת הבנין ובנייתו מחדש.

האיסור הראשון היה כרוך בהורדת מספר המאזינים ל-50 וכרגע נאסר על קיום קונצרטים. ממוני התרבות בעירייה הרימו ידיים למול גזר הדין וכרגע לא מתקיימים קונצרטים במקום, והעניין נמצא בבדיקה מחודשת.  עד החלת האיסור שימש המרכז כבית ליותר מ-30 מופעים בחודש - לפחות פעולה מוזיקלית אחת ביום, פעילות שנגדעה באיבה.

אחת הפעילויות שנקטעה היתה קונצרט של שלישיית הפסנתר "אפסיונטה" שחברותיה הן הפסנתרנית עינת פבריקנט, אחותה הכנרית הדס פבריקנט והצ'לנית איריס יורטנר. השלוש הכינו תכנית שכולה מוזיקה ישראלית ובמהלך החיפושים אחר אולם שיכיל אותו מספר מאזינים בערך, הגיעה אביגיל ארנהיים לגלריית מיזנה במוזיאון  תל אביב לאמנות.


שלישיית-אפסיונטה.jpg
שלישיית אפסיונטה, הדס פבריקנט במרכז (תמונת יחסי ציבור)


"קרה משהו באותו הקונצרט ביוני," אומרת הכנרת הדס פבריקנט. "ראשית, האולם היה מלא. שנית, לצד שוחרי מוזיקה, היו בקהל לא מעט אנשים שבפעם הראשונה שמעו יצירות ישראליות. הקונצרט נמשך שעה והיו בו יצירות של דקלה בניאל, יהודה זיסאפל, ירון גוטפריד ויוסף ברדנשווילי ובתום המופע היתה תחושה של חגיגיות. אנשים נשארו גם לצפות בתמונות שבגלריה ובעיקר להחליף חוויות על מה שנוגן.

"אני קבלתי אישור לתחושה שיש לי כבר זמן רב שהמוזיקה הישראלית שנוצרת כאן אינה מקבלת את המקום הראוי לה, לא כאן וגם לא בחו"ל. היה לי ברור שהנוסחה של השתלת יצירה ישראלית בתוך קונצרט של יצירות מוכרות אינה נכונה. שעה של מוזיקה ישראלית נטו בתכניות מסודרות ישרתו את האמנות עצמה."   

אותה תחושה היתה גם לאביגיל ארנהיים: "האולם היה מלא. הקהל התרגש, קיבל בחום את כל היצירות. היתה תחושה של התלהבות, כולנו היינו עדים לתופעה חד פעמית. בו במקום החלטנו להתכנס לא לאירוע חד פעמי אלא לפתוח דלת או שער לנתיב חדש למוזיקה הקאמרית הישראלית."

יוסף-ברנדשווילי.jpg
יוסף ברדנשווילי (תמונת יחסי ציבור)



החלטנו?

"הכנרת הדס פבריקנט, יהודה זיסאפל שיצירה שלו נוגנה בקונצרט ואני. נפגשנו כדי להפוך את הרעיון של מתן במה קבועה למוזיקה קאמרית ישראלית."


אביגייל-ארנהיים-1.jpg
אביגיל ארנהיים (תמונת יחסי ציבור)



"במה למוזיקה הישראלית זה לא גטו"
 
התקבלו החלטות עקרוניות או שדיברתם רק על תכניות ותכנים?

"כולנו מכירים את התגובות הצפויות, מצד אחד התומכים הנלהבים מכל אפשרות לבצע יצירות ישראליות; מנגד יש תמיד את מי שרואה בבמה בלעדית למוזיקה ישראלית גטו ולדעתם תמיד צריך לשלב. שלושתנו היינו תמימי דעים באשר לנחיצותה של הבמה החדשה. התחלנו לבדוק את השטח וההיענות היתה מקור לעידוד.

"עשינו כמה שיחות נוספות עם עוד אנשים שמצויים בתחום ובסופו של דבר החלטנו לצאת לדרך. נבחר שם לסדרה 'פועם בלב' שמעבר למשמעות המיידית והמובנת מאליה שלו צמוד למיתוג הסדרה וקישורה לפעילות מרכז פליציה בלומנטל שכותרת המשנה שלו היא 'פועם בלב תל אביב'.

"העיקרון השני הוא עיקרון הגיוון. אם רוצים להציג את המוזיקה הקאמרית הישראלית על כל גווניה, רצוי שנהיה גמישים בהגדרה של 'קאמרי' ונלך על מגוון לאוזן. כלומר לא רק רביעיות כלי קשת ושלישיות פסנתר אלא תכניות שבהן יש מקום לכלי נשיפה, קלרנית, חליל; קונצרט אחד שבו הנבל נוכח ובאותה רוח גם נוכחות ווקאלית, קונצרט אחד שבו ישתתפו זמר או זמרת וקונצרט נוסף עם אנסמבל זמרים.

"פרט טכני חשוב לא פחות הוא מועד קבוע לקונצרטים. וכך בתחילת נובמבר נצא בסדרה החדשה, שמונה קונצרטים בעונה הראשונה, עם מועד קבוע מוצאי שבת, ועם כתובת קבועה - אולם אסיה בגלריה מיזנה במוזיאון תל אביב לאמנות.

"בפרסום הראשון גם לא הסתפקנו בציון התכניות אלא שיתפנו את המאזינים הפוטנציאליים בהתלבטויות שלנו, ולכן השורות הראשונות בפרסום מציבות את השאלות המרכזיות: האם יצירה ישראלית היא נכס לאומי? האם יצירה צריכה להיות 'מובנת' כדי שמאזינים יחוו אותה? מה 'ישראלי' ביצירות של מלחינים מישראל? הסדרה מציגה תעודת זהות ישראלית בעולם התרבות הייחודי והמעמיק של המוזיקה האמנותית בארץ. אחרי הצהרת הכוונות באים הפרטים הטכניים. אני כמובן מקווה שזה יצליח והתגובות הראשונות מעודדות." 
 

אנסמבל-מיתר-16.jpg
אנסמבל מיתר (יח"צ)




"כמעט שלא נגענו בהצעות המקוריות"
 
"את היצירות שלנו ניגנו גם בחג המוזיקה הישראלית," אומרת הדס פבריקנט, "וגם שם הן התקבלו היטב. אבל לצד חג המוזיקה המתקיים פעם בשנה, צריך מסגרת קבועה. מסגרת קבועה מדרבנת לא רק את הקהל, אלא מעודדת גם מלחינים לחבר יצירות חדשות." 

ומה באשר לתכנים?

"הקשר בין התוכן לבין הגוף המבצע חשוב כאן, כי בשלב הראשון רצינו שינגנו ההרכבים שממילא עוסקים במוזיקה ישראלית. זה נראה לנו חשוב יותר כרגע מאשר ליצור הרכבים חד פעמיים לצורך הסדרה. פנינו לגופים שונים. קבלנו כ-15 הצעות ובחרנו את שמונה הראשונות, מתוך הבנה שנמשיך גם בשנה הבאה."

התערבתם בתכנים או שקבלתם את הצעות הגופים השונים?

"מאותן סיבות שמניתי כמעט ולא נגענו בהצעות המקוריות. המוזיקאים יודעים היטב מה מתוך היצירות השונות מתקבל בצורה הטובה ביותר, והם מעמידים את עצמם למבחן הקהל כמו הסדרה החדשה כולה, ולכן בסך הכל קבלנו את ההצעות."

ולגבי המימון?

"בשלב זה המימון כולו הוא פרטי ואנחנו כמובן מצפים להכנסות מכרטיסים. במקביל פנינו לגופים השונים בממשלה ובעירייה, ונראה לי שזה יגיע. בינתיים התחלנו לרוץ מתוך תקווה להמשיך באותה אווירה שהיתה בפעם הראשונה."


אנסמבל-סירנות-16.jpg
אנסמבל סירנות (יח"צ)


והתוצאה בשלב הזה של הצגת התכנית לקהל?

"בתכנית הראשונה ב-5 בנובמבר תופיע הרביעייה העכשווית", מסבירה הדס פבריקנט. "זה הרכב שכבר לא קיים של ארבע נגניות - טלי גולדברג ואני בכינורות גליה חי בוויולה והצ'לנית הילה אפשטיין. כל אחת מאתנו פנתה לכיוונים אחרים וכולנו מסוקרנים, גם אנחנו וגם הקהל, איך יישמעו תכניות שעשינו לפני זמן רב."  

"היו הרבה התלבטויות לכל הרכב וגם לנו כמי שאחראים על הסדרה כולה", ממשיכה אביגיל ארנהיים. "בסופו של דבר יש בסדרה החדשה ייצוג למוזיקה הישראלית שנוצרה כאן ב-80 השנים האחרונות. מדובר בכ-50 יצירות לאנסמבלים שונים ובתוכן יצירות של ראשוני המלחינים פאול בן חיים ויוסף טל, יצירות של הדור השני: אבל ארליך, צבי אבני, יחזקאל בראון, מרדכי סתר, שמעון כהן, סשה ארגוב, של בני ה-50 פְּלוּס - ברדנשווילי, אליהו, ליף, זורמן, חרל"פ, שולמית רן, בן שבתאי, סרוסי והצעירים יותר כמו פלץ והוכמן.

"את היצירות, כאמור, ישמיעו גם הרכבים קאמריים מובהקים וגם האנסמבל הקולי סירנות, וגם אנסמבל מיתר/תדרים. הגיוון והמינון הם אולי המתווים החשובים ביותר."



הרביעייה-העכשווית-16.jpg
הרביעייה העכשווית (יח"צ)


סדרת הקונצרטים "פועם בלב", הקונצרט הראשון יתקיים במוצאי שבת ה-5 בנובמבר ב-20:30, במוזיאון תל אביב לאמנות. המחיר לקונצרט: 50 ₪ ; מנוי לכל הסדרה: 280 ₪, מנוי לארבעה קונצרטים: 160 ₪. רכישת כרטיסים בטל': 03-6201185 או באתר
 


למועדי מופעים >

26/10/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע