סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: יוסי שיפמן לקראת קונצרט: מוזיקה ישראלית במרכז
 

 
 


לקראת הקונצרט הקרוב של המועדון הקאמרי למוזיקה ישראלית מספרת הפסנתרנית מיכל טל, אחת ממקימות המועדון, על הסיבות להקמתו ועל תכנית הקונצרט שעושה כבוד ליצירות ישראליות ותיקות וחדשות.

מסגרת קבועה לביצוע יצירות ישראליות

לפסנתרן יהלי וגמן, שבמשך שנים רבות נמנה עם בוחנים ועם שופטים בתחרויות פסנתר שונות בישראל, הייתה דעה קבועה לעניין היחס בין מוזיקאי לבין המוזיקה הנוצרת בארצו. פסנתרן ישראלי מנגן יצירה ישראלית טוב יותר מיצירות אחרות. ישנים קשרים שאותם לא לומדים באקדמיות שמחברים את האמן המבצע למוזיקה המקורית שנכתבת בסביבה הקרובה. היוצר והמבצע קשורים לנוף פיזי, חברתי ותרבותי זהה.

מסיבה זו, נהג הוא עצמו לשלב יצירות ישראליות ברסיטלים שלו. מאותה סיבה גם בתחרויות רבות ובמפעלי מלגות שונים בישראל מחייבים את המוזיקאים המתמודדים לכלול יצירה כזו בתכניותיהם. כמובן, שלצד הנחה זו קיימת הטענה השנייה, שחיבים לעודד יצירה מקומית ומקורית.

כיום מצבם של המלחינים הישראלים הוא לא רע, יחסית, כי המודעות לכך שגופי ביצוע בארץ אמורים להתייחס ליצירה הנוצרת בארץ, מקובלת כיום יותר מאשר הייתה בעבר. ועדיין - היחס המספרי בין יצירות מקומיות לבין יצירות מיובאות מזמנים אחרים ומארצות אחרות בתכניות הקונצרטים, משאיר תמיד מקוום לשיפורים. גם כשתזמורות גדולות וגופים אחרים כבר מזמינים יצירות לביצועי בכורה הם מעניקים להן בדרך כלל רק הזדמנות חד פעמית. אחר כך נשכחת היצירה אי שם בארכיון, גם אם איכותה אינה מוטלת בספק וגם כאשר הקהל זיכה אותה בקבלת פנים אוהדת וחמה.

עניינים אלה ואחרים הם בעצם ההצדקה הקיומית לקיומו של המועדון הקאמרי למוזיקה ישראלית. שלושה מוזיקאים ישראלים בכירים: הפסנתרנית מיכל טל, הכנר ניתאי צרי ואחיו הצ`לן הלל צרי, עושים מעשה לא פשוט ומעמידים מסגרת להשמעת יצירות קאמריות ישראליות דרך קבע.

בכורה עולמית ליצירה של ויסאם ג`ובראן

תכניות הקונצרטים של המועדון כוללות רק יצירות ישראליות. על תהליכי הבחירה אומרת מיכל טל: "אנחנו לא מוזיקולוגים ההיבט שלנו הוא של מי שמנגנים את היצירות. מרגע שהכרזנו על קיומנו, לפני יותר משנה, אנחנו מקבלים יצירות וקוראים אותן. במקביל אנחנו בודקים את הקיים במכון למוזיקה ישראלית, יצירות שנזנחו. יש יצירות קלאסיות - מוזיקה שמלחינים ישראלים חיברו לפני ארבעים חמישים שנה ויותר. יש גם יצירות שאנחנו מזמינים במימון קרן יהושע רבינוביץ לספרות ולאמנות. בשנה שעברה התקציב שקיבלנו אפשר הזמנת שתי יצירות והשנה התקציב קוצץ ורק יצירה חדשה אחת נכללת בתכניותינו".

היצירה החדשה שתבוצע בבכורה עולמית בקונצרט הקרוב של המועדון היא "פנים" לחליל, לכינור לוויולה ולצ`לו של ויסאם ג`ובראן - מלחין, מנצח ונגן עוד, שכבר זכה לכמה וכמה הצלחות על במות המוזיקה בישראל ובחו"ל.

את תכניות הקונצרטים מספרת טל הם מרכיבים לא פעם על פי הנגן המתארח "כאשר יש לנו נגן אורח בכלי שונה, הכלי יהווה ציר לתכנית". בקונצרט הקרוב למשל, החליל עומד במרכז התכנית והחלילן אורח הוא יוסי ארנהיים, החלילן הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, שבעצמו מקדם יצירות לחליל של מלחינים ישראלים ומעודד כתיבות של יצירות חדשות. בתכנית הבאה תארח הנבלאית יוליה סברדלוב והתכנית תכלול לפיכך יצירות קאמריות שהנבל עומד במרכזן.

המועדון מעוניין גם לעודד נגנים צעירים, "כלל נוסף שקבלנו על עצמו", מוסיפה טל", "הוא שילוב של אמנים צעירים מצטיינים בנגינה ביחד איתנו. בקונצרט הקרוב שני נגנים צעירים מצטרפים אלינו, ויולן, תלמיד בית הספר התיכון תלמה ילין וקונסרבטוריון גבעתיים שישתתף בנגינת צירתו של ג`וברן והחלילנית הסטודנטית מיכל ברקוביץ`. שלושתנו מורים ואנחנו נפגשים כל הזמן עם הדור הצעיר של המוזיקאים. ושאנחנו מופיעים לפני סטודנטים באקדמיה או לפני תלמידי מוזיקה בבית ספר תיכון, אנחנו רואים קהל צעיר מתלהב. ההתלהבות שלו חשובה".

בתכנית הקרובה כאמור החליל עומד במרכז. "ג`ינגל" מאת אריק שפירא, היא הוותיקה מכולן ונכתבה לפני כשלושים שנה. לנגינת היצירה תצטרף מיכל ברקוביץ`, תלמידתו של ארנהיים באקדמיה למוזיקה בתל-אביב (שנקראת כיום בית ספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה).

המלחין השני בתכנית, בנימין יוסופוב, מציע הזדמנות להתוודע לכלי נגינה נדירים על במות הקונצרטים. יצירתו "הצטלבויות" כתובה לחליל, כינור וקרוטאליס. הקרוטאליס הם כלי הקשה עדינים מעין צלחות קטנות, המזכירות בצלילן גונגים סיניים) והיצירה משלבת יסודות מערביים עם השפעה מזרחית.

יצירה ותיקה נוספת היא "עד עולם אחכה" של עודד זהבי, שנכתבה לפני 18 שנים כאשר זהבי היה מושפע מג`ורג` קראם, המלחין האמריקני הדגול ומורהו של זהבי. היצירה משלבת אזכורים למוזיקה ערבית, אוונגרד אמריקני ומקצבי רוק. עוד בתכנית - שלישיית מיתרים של גלעד הוכמן הצעיר, משנת 2003 שהוזמנה במיוחד על ידי פסטיבל "צלילים במדבר" והתקבלה שם היטב. תחתום את הערב הבכורה ליצירתו של ג`ובראן.


הקונצרט יתקיים בשבת, 25 במרץ 2006 ב- 20:30 במרכז למוסיקה ע"ש פליציה בלומנטל בתל-אביב.
לפרטים נוספים
האתר של יוסי ארנהיים
עושים כבוד למלחינים ישראלים



22/03/2006   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע