סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן סטיבן סלואן הופך חזון למציאות
 

 
 
אני רואה את עצמי עובד בכל המישורים של העשייה בתזמורת. לא רק בניצוח אלא בכל התחומים שבהם התזמורת פעילה. זה מרגש אותי ואני מאושר מזה ורואה את האפשרויות ואת הפוטנציאל. יש המון דברים שאפשר לעשות, ואני אעשה הכל כדי שזה יצליח."
המנהל המוזיקלי החדש של התזמורת הסימפונית ירושלים נרגש לפתוח את העונה בקונצרט ייחודי ומדבר על תכניותיו מרחיקות הלכת לעתידה של התזמורת


מהיידן עד קופלמן
 
ביום רביעי ה-30 באוקטובר יפתח המנצח סטיבן סלואן את הקונצרט הראשון שלו כמנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים.  "לכאורה זה קונצרט ללא סולנים", מספר סלואן בשיחה בין החזרות, "אבל רק לכאורה. למעשה לנגני התזמורת יש המון קטעים סולניים ביצירות."

איך הגעת להחלטה כזו בקונצרט הראשון בעונה?

"כשחשבתי על התכנית רציתי לשם את התזמורת בפוקוס. זו הדרך הטובה ביותר להציג לקהל את התזמורת כגוף של נגנים שרבים מהם יכלו להיות סולנים. התכנית מכסה שלוש תקופות במוזיקה, שלוש נקודות מפתח היסטוריות - סימפוניה מוקדמת של היידן, מי שעיצב את צורת הסימפוניה לתזמורת, הסימפוניה השלישית 'ארואיקה' של בטהובן ששינתה את הצורה שנקראת סימפוניה ופרצה דרך לכל המלחינים מאז תחילת המאה ה-19 ועד בכלל והסוויטה 'ציפור האש'  של סטרווינסקי, עוד יצירה מהפכנית בגיבוש הצליל התזמורתי, לכאורה מוזיקה לבלט אבל בה בעת יצירה שהעניקה גושפנקה להחדרת גוונים מוזיקליים עממיים, מקצבים חדשים וצבעוניות.

"לצד אלה ולכבוד פתיחת העונה החדשה בקשתי מאביה קופלמן, מלחינת הבית של התזמורת, להלחין לנו יצירה חדשה. היצירה נקראת 'הלל לירושלים' והיא מעין תרועה לפתיחת העונה החדשה."


אביה קופלמן תמונת יחסי ציבור

 
"זו תזמורת מרתקת"
 
את סטיבן סלואן אני מכיר כמעט מאז שעלה לישראל מקליפורניה בתחילת שנות ה-80 - יהודי אמריקני חדור התלהבות, נגן ויולה ותלמידו של המנצח האגדי יוג'ין אורמנדי. הוא אז היה גם מאוהדיה המושבעים של נבחרת ה'לוס אנג'לס לייקרס' ובה בעת מחובר לליגת הבייסבול האמריקנית. הספורט והמוזיקה תמיד הלכו אצלו יחד וכשאינו עסוק בפגישות עבודה או עומד על במת המנצח, סיכוי סביר שתראו אותו בטי שרט עם לוגו של אחת הקבוצות הנערצות עליו.

סלואן החל את דרכו כמנצח מקהלה בבית הספר התיכון תלמה ילין. בסוף שנות ה-80, כאשר המנצח גארי ברתיני קיבל את תפקיד ניהול בית האופרה בפרנקפורט, סטיבן סלואן הצטרף אליו וכיהן כמנצח באותו בית אופרה. בגרמניה החל בקריירה עצמאית. בשנת 1993 נבחר לנהל את התזמורת הסימפונית בוכום, תפקיד ממנו יפרוש בסוף השנה הבאה לאחר 27 שנים, פרק זמן הממושך ביותר למנהל מוזיקלי בתולדות התזמורת בת המאה. ביוזמתו זכתה תזמורת בוכום באולם קונצרטים חדש במרכז העיר כשהקהילה ברובה הגדול שותפה מלאה לשדרוג.

במקביל  שמר סלואן לאורך השנים על מעמדו ותפקידו כמנצח תזמורת המלחינים האמריקאית וגופים נוספים. לצד העבודה המרובה באירופה ובארה"ב המשיך סלואן להיות נוכח בסצנת המוזיקה הישראלית, כמנצח על הפקות אופראיות באופרה הישראלית, כמנצח אורח על במות התזמורות השונות, כמנצח מקהלה וכן כמי שהביא את התזמורת מבוכום לביקור ראשון ולמיטב זכרוני היחיד שלה כאן בישראל. 

כעת עם מינויו לתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים, סלואן צועד בנתיב שבו צעד גארי ברתיני - אחד ממוריו ומעצבי דרכו. "תזמורת ירושלים היא גוף מרתק. 84 שנות פעילות ואני חש בחזרות אווירה נהדרת, כולם משתפים פעולה בצורה פנטסטית," הוא מדגיש. 


סטיבן סלואן, מאתר התזמורית הסימפונית ירושלים
 
תזמורת של כולם
 
תזמורת ירושלים היא גוף מאוד מעניין. היא התזמורת הסימפונית היחידה בעיר, אך בעשורים האחרונים מתקיימים לצדה בירושלים גופים מוזיקליים נוספים.

"העובדה שהתזמורת יושבת בירושלים היא אכן תופעה ייחודית. בשעתו כשהתבקש טדי קולק להצטרף כראש העירייה לתכניות של ערים תאומות הוא סירב, וענה: 'לירושלים אין ערים תאומות, היא עיר יחידה במינה'. גם אני חש שזה מקום מיוחד. זו לא רק בירה של מדינה אלא בירה של העולם. ברור לי שמנצחים לאורך 80 השנים מאוד שמחו שהשם 'סימפונית ירושלים' יופיע בקורות החיים שלהם, ביניהם מנצחים אמריקאיים כמו לוקאס פוס ודיוויד רוברטסון או מנצחים ישראלים כגארי ברתיני, מנדי רודן ודויד שלון. אבל להיותה בירת העולם יש היבטים נוספים. היא מקום מיוחד במינו גם בזכות האוכלוסייה שלה. באותה רוח אני מאמין שתזמורת ירושלים צריכה להיות שייכת לכלל האוכלוסייה של העיר."

איך זה יקרה לדעתך?

"אני חושב על חזון כללי לעתיד התזמורת כשהקו העיקרי כאן הוא להגיע להרבה יותר קהל ובהתאמה להרחיב את הרפרטואר המוזיקלי. בכיוונים האלה אני פועל מאז מוניתי לתפקיד וזה יבוא לידי ביטוי כבר בעונה החדשה."


התזמורת-הסימפונית-ירושלים-ש.jpg
התזמורת הסימפונית ירושלים (צילום: ששון תירם)
 
עובד בכל המישורים
 
במשך עשרות השנים שבהן ניהלת את תזמורת בוכום היית מעורב גם בגיוס כספים, בבניית אולם חדש לתזמורת ובהגדלת מספר המאזינים. המעורבות הזו תבוא לידי ביטוי גם בסימפונית ירושלים?

"אני רואה את עצמי עובד בכל המישורים של העשייה בתזמורת. לא רק בניצוח אלא בכל התחומים שבהם התזמורת פעילה. בה בעת אני רוצה להתחיל עם החזון האמנותי, מה שייעשה בשיתוף המוזיקאים ובכל יתר המערכות ואני מאוד מקווה לתרום מן הניסיון שצברתי בתפקידים הקודמים שלי. הדרך שאני עובד בה היא קודם חזון ואחר כך הניסיון להפוך את החזון למציאות. הדרך היא לבנות את צורת הקונצרטים מחדש וליצור התאמות בין התכנים לבין המאזינים שאליהם אנחנו פונים.  

"התזמורת מעורבת כיום בפעילויות שבהן נשכרים שירותיה ואין סיבה שחלק מאותן פעילויות לא ינוהל ויכוון על ידי התזמורת עצמה. המפתח בפעילות הוא גיוון. להביא למרכז הבמה לא רק מוזיקאים קלאסיים אלא יוצרי מוזיקה מתחומים שונים. כיוון אחר שנראה לי הולם את התזמורת הוא ההתייחסות למוזיקה ליתורגית של האוכלוסיות השונות בעיר."   

לאורך השנים היית מזוהה בפעילות בתחומי המוזיקה החדישה, בניו יורק ובגרמניה ואפילו כאן בארץ. יהיה לזה ביטוי בעבודתך בירושלים?

"עקרונית זהו אחד הרצונות שלי, אבל כמובן לא הכל יקרה בשנה הראשונה. כל מה שאתה יודע עליו או זוכר היו תוצרים של עבודה ממושכת שהייתה מצד אחד להכין את המוזיקאים ואת התזמורת, ומצד שני לדאוג שיהיה קהל למוזיקה הזאת."

איך מביאים קהל לתפריטים המוזיקליים האלה?

"אני מאמין שאתה מתחיל מן העשייה האמנותית, החזון האמנותי. זה מה שיידבר לקהל. במקביל אנחנו צריכים לדאוג להביא את דבר העשייה לקהל וכאן כמובן שנכנסים ענייני התקשורת, יחסי הציבור ודומיהם וכל זה צריך לפעול ביחד נכון."

סטיבן-סלואן-דו.jpg
סטיבן סלואן (צילום: כריסטופר פיין)
 
"אעשה הכל כדי שזה יצליח"
 
בירושלים פועלים מוסדות מוזיקליים רבים - האקדמיה, בית ספר תיכון למצטיינים, בתי ספר למוזיקה במזרח העיר ועוד. איך זה משפיע על פעילות התזמורת?

"מה שנראה לי הנכון ביותר הוא שהתזמורת הסימפונית ירושלים תהיה מעין ארגון שירכז פעילויות מצד אחד ומצד שני יביא את המוזיקה למקומות מחוץ לאולם הבית, מקומות שיש להם כוח משיכה לקהל לאו דווקא בהקשר המוזיקלי. די מובן מאליו שלתוך העשייה תשתלב הפעילות החינוכית שהתזמורת ממילא עושה."  

במקביל לעשייתך בירושלים לאן אתה מחובר כיום?

"אני עדיין המנהל המוזיקלי בבוכום וזה יימשך עוד שנתיים. כמו כן אני משמש כאורח ראשי בבית האופרה מאלמה בשוודיה וכפרופסור לניצוח ב-UDK, האוניברסיטה לאמנויות בברלין."

אתה פעיל בתחום האופראי ובנוסף לבית האופרה בשוודיה ניצחת כאן על כמה הפקות, חלקן לצד בת זוגך לוטה דה ביר. התחום הזה ייכנס ללוח העבודה של התזמורת?

"תזמורת ירושלים איננה בית אופרה. היא תזמורת סימפונית אבל היא משתפת  פעולה עם האופרה הירושלמית. כבר בדצמבר תעלה האופרה הירושלמית את 'ריגולטו' של ורדי, כשהתזמורת תהיה בפעם הראשונה הסימפונית ירושלים. זה תהליך שהוחלט עליו עוד קודם להגעתי ואנחנו נבדוק."

איך זה בשבילך להתראיין בעברית לאחר שנים שעיקר הפעילות שלך התנהלה בגרמנית ובאנגלית?

"ראשית כל זה לא יוצא דופן. לאורך כל השנים אני מגיע לכאן, ניצחתי על רוב התזמורות כאן והקשר הוא קשר קבוע, לכן אין בזה חידוש. אבל בה בעת אני חייב להודות שאני מאוד מתרגש להיות כאן שוב ולעיתים מזומנות לאחר כמעט 30 שנה שלא גרתי בישראל. זה מרגש אותי ואני מאושר מזה ורואה את האפשרויות ואת הפוטנציאל. יש המון דברים שאפשר לעשות, ואני אעשה הכל כדי שזה יצליח."

הקונצרט יתקיים ב-30 באוקטובר 2019 בשעה 20:00 בתיאטרון ירושלים. להזמנת כרטיסים: 1-700-70-4000


למועדי מופעים >

29/10/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע