סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: הילה אהרון בריק צריך שלושה לדואו
 

 
 


הפסנתרנית בתיה שטיינבוק לורנצן החליטה להחזיר את הדואו, החיבור המוזיקלי הזוגי, לתודעת הקהל בישראל. "דואו זה אהבה ושנאה, אקטיבי ופאסיווי, חזק וחלש, אור וצל, שליט ונשלט" היא מסבירה ברגש, "זה דו שיח על במה אחת והחיבור המוזיקלי החזק ביותר והמורכב ביותר".

"אבל אנשים מעדיפים לראות הרבה נגנים על הבמה", היא מוסיפה בעצב. שני קונצרטים שיזמה במוזיאון תל-אביב לאמנות, תחת הכותרת "שניים שהם אחד" ינסו לגרות את הקהל לטעום מאמנות הדואו, בתקווה שבעתיד יהפכו הרסיטלים לסדרה שלמה.

כדי להאיר את הדו שיח המוזיקלי מכיוונים נוספים חברה שטיינבוק לורנצן גם לאנשי רוח מתחומים אחרים, החוקר והמרצה אריאל הירשפלד והמשורר רוני סומק, שינסו כל אחד בדרכו, בכל אחד מהקונצרטים, להאיר את הדיאלוג המתרחש בין שני המוזיקאים על הבמה.

פינג פונג עם הקלאסיקה

בקונצרט הראשון יבצעו זמרת הסופרן מיכל שמיר והפסנתרן מרק וורטר יצירות מאת ברהמס, שנברג והנדמית לשירים מאת אלזה לסקר שילר, ברכט וטראקל. בין השירים יקריא המשורר רוני סומק משיריו שיתכתבו עם השירים שיבוצעו על הבמה.

"זה ניסיון לנהל מעין פינג פונג עם הטקסטים המולחנים מהקלאסיקה ולהעמיד מולם דיבור של שירה שנכתבה בשנים האחרונות", מסביר רוני סומק. " ובעצם זהו ניסיון להעמיד שתי שפות וליצור שפה שלישית" הוא מוסיף, "כשהמטרה היא להראות שהדברים מתחברים ומתכתבים. כמו בחוק כלים שלובים - המוזיקה של ברהמס, או שנברג, והטקסטים של אלזה לסקר שילר מצד אחד ומולם טקסטים שנכתבו המקום אחר כשנוצר דיאלוג בין הדברים - ההתנגשות וההתחברות , שבעיני הם המהות של הערב הזה".

הקשר בין השירים המולחנים והמוקראים הוא לפעמים ברור, כמו בין היצירה מאת הינדמית "הרקדנית השיכורה" , שתשיר מיכל שמיר לבין שירו של סומק "ארבע עצות לילדה רוקדת". במקרים אחרים הקשר אסוציאטיבי יותר, כמו הקשר בין שירה של אלזה לסקר שילר "אתה מעציב אותי" לבין שירי "סימן הנגיסה".

***הערת המערכת: הקונצרט שנועד להתקיים ב- 24 בינואר נדחה בשל מחלת הזמרת.הודעה על תאריך תבוא בהמשך***

דואליות בשיאה

ב- 31 בינואר ייערך הקונצרט השני ,ובו יבצעו בתיה שטיינבוק לורנצן ובעלה, הכנר אקרט לורנצן (הקונצרט מאסטר של התזמורת הסימפונית ראשון לציון) שלוש סונטות – מאת דביוסי, מאת מוצרט ומאת סזאר פרנק.

חוקר הספרות והמוזיקה אריאל הירשפלד, שספרו "אתן היודעות" עוסק חיבור של מוזיקה ואהבה אצל מוצרט יבהיר את נושא הדואליות על הבמה אצל מוצרט.

"בחרתי את התכנית הכי חלומית שהייתי רוצה לנגן בזמן זה של חיי", אומרת שטיינבוק לורנצן. "נפתח במיניאטורות אימפרסיוניסטיות של צליל ושקט של דביוסי, ביצירה האחרונה שכתב לפני מותו וכך נכניס את הקהל לעולם ומלואו של שקט ועדינות. משם נעבור לסונטה של מוצרט שיש בה הרבה חיות ודואליות ברורה. נסיים ביצירתו הבומבסטית של סזאר פרנק – רומנטיקה פוסט רומנטית".

"רמת הדו שיח של כל הסונטות היא גבוהה מאוד – זו דואליות בשיאה", מוסיפה שטיינבוק לורנצן, " ביצירות אלה שני הנגנים שווים בערכם כסולנים, שניהם צריכים לשתף פעולה ונוצרת כימייה מאוד מורכבת". "אני מקווה שנצליח להחזיר את הרסיטלים לעטרתם", היא מסכמת בתקווה.

לפרטים נוספים



20/01/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע