סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2018 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
    
10
11121314151617
18192021222324
252627282930
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן נאמנים לשמם
 

 
 
דווקא ביצירה רומנטית מבין השלוש שניגנו הגיעו חברי רביעיית "פיין ארטס" לרגעי הנגינה המרגשים ביותר


הרומנטיקה ניצחה


את התכנית שבחרו חברי רביעיית "פיין ארטס" מארצות הברית, להציג כאן, כדאי לראות כ- "כרטיס ביקור". הרביעייה, שבאה לכאן מארה"ב, כבר ביקרה בעבר בישראל ויותר מפעם אחת  - שלושה מחבריה בהרכבה העכשווי - הכנר, יפים בויקו, הוויולן יורי גנדלסמן והצ`לן וולפגנג לאופר -  הם ישראלים ששימשו בעבר כנגנים ראשונים בתזמורת הפילהרמונית ואחד בתזמורת הסימפונית ירושלים. ובכל זאת,  מבחר היצירות יצר תחושה של היכרות עם איכויות הנגינה של הארבעה.
 
והמבחר כלל  רביעייה ק` 421  של מוצרט כמנת פתיחה,  רביעייה מס` 11 של שוסטקוביץ`, אחריה ולבסוף, כמנה אחרונה, רביעייה אופ` 27 של גריג. 
 
הרביעייה של מוצרט, שנימנית עם היצירות שהקדיש לידידו, המלחין היידן, היא האחת מהיצירות הבודדות שמוצרט השקיע בהן זמן עבודה ממושך שכל הרבה שינויים ותיקונים. מוצרט, שברוב יצירות הוא כמעיין נובע של נעימות המתמודדות היטב עם כללי מבנה מקובלים במוזיקה המערבית בעזרת שפע בלתי רגיל של מנגינות חדשות הפרוצות זו אחר זו, השקיע כאן ברביעייה זו ובחברותיה המוקדשות להיידן זמן ממושך וסיפק למשורר גיתה חומר כדי שיכתוב כעבור עשרות שנים בודדות לידידו, המלחין צלטר: "מכלל היצירות האינסטרומנטליות, נראית לי רביעית המיתרים כסוגה הראויה ביותר. אתה יכול להקשיב לארבעה אנשים אינטליגנטים המשוחחים זה עם זה, לומדים להכיר זה את זה, ולומדים איש את האפשרויות הטמונות בכלי הנגינה של רעהו".
 
מוצרט בחר כאבני בניין ביצירה טכניקות חיקוי מוכרות מהמוזיקה של באך והנדל. הוא לא השקיע בדרישות טכניות קשות, אלא במבע שיעצים את הטרגיות. חברי "פיין ארטס" בחרו בהידור וביופי הצליל ופחות באפקטים והותירו מוצרט וצלול מאוד, מכובד מאוד, יפה אך פחות מרגש.
 
 הרביעייה מס` 11 של שוסטקוביץ` הוקדשה לזכרו של חבר, כנר ברביעיית "בטהובן" הרוסית שניגנה בהשמעות בכורה את רובן של הרביעיות ששוסטקוביץ` חיבר (שוסטקוביץ` נהג לחבר רביעיות לקרובים לו – הוא חיבר רביעיות גם לזכרן של נשותיו ושיחק בכמה רביעיות אחרות עם ראשי תיבות שמו ד.ש. בתעתיק הגרמני שלהן). ברביעייה מס` 11 הוא שב לרעיון שעשה בו שימוש ברביעייה לכלי קשת שחיבר שנתיים קודם-  פרקים קצרים המנוגנים ברצף. היצירה נעה בין נגינה סולנית, שימוש באמצעים רב-קוליים, או בגושי צליל הבאים ברצפים או כמייצרי אתנחתאות בין נעימה אחת לשנייה. את הכאב על מות הידיד הקרוב הוא מבטא יותר בפרצי זעם מבוקרים היטב מאשר באיכות הטרגית. ה"פיין ארטס" באו כאן לביטוי טוב יותר אישי יותר ודרמטי יותר והפגינו כל אחד בתורו את איכויותיהם כסולנים. לאופר בצ`לו ובויקו הכנר השני הבריקו במיוחד. 
 
לאחר הרב-שיח המוצרטי והפגנת הווירטואוזיות של שוסטקוביץ` היצירה האחרונה, רביעייה מס` 27 של גריג -  הפגינה מעין חשיבה קבוצתית לכאורה. גריג שבונה את היצירה כולה על רעיון מוזיקלי אחד, נעימת שיר שהוא עצמו חיבר קודם לכן, מבכר לעשות שימוש מרובה בהומופוניה שבה למעשה כל ארבעת הכלים מנגנים את אותם צלילים (ההיפך מפוליפוניה) כולם מדברים בקול אחד. כדי להעצים את התחושה עושה גריג שימוש בנגינה על שני מיתרים בו-זמנית וכך נוצרת תחושה של הכפלת צלילים ברגעים. לדידי ביצירה הרומנטית מבין השלוש הגיעו ה"פיין ארטס" לרגעי הנגינה המרגשים ביותר בנגינה. הרומנטיקה ה"כמו עממית" של גריג,  אם כך מיטיבה אם ה"פיין ארטס". הארבעה נשארו נאמנים לשמם פיין ארטס, האמנויות היפות, והרומנטיקה ניצחה.
 
מוזיאון תל אביב, הסדרה הקאמרית:  רביעיית "פיין ארטס" : ראלף אוונס ויפים בויקו, כינורות, יורי גנדלסמן, ויולה, וולפגנג לאופר, צ`לו.
 


למועדי מופעים >

24/10/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע