סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
הצגות לילדים, מופעים לילדים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ כשאוטובוס הופך לתיאטרון
 

 
 
מרגע שהתחלנו את החזרות האמיתיות בתוך אוטובוסים נוסעים, והדמויות שיצרנו הלכו והתגבשו תחת ידינו אבל גם לנגד עינינו, גילינו את העוצמה האמיתית של הצגה במקום שלא מציגים בו בדרך כלל. יש משהו נורא פשוט וגולמי במשחק מול מישהו שלא יודע שאתה משחק, ולכן גם לא שופט את המשחק שלך. אין מקום לפאתוס, ולא צריך שום פעולה קיצונית כדי למלא את הבמה"
אנסמבל סוטין 7 יעלה בפסטיבל בת ים לתיאטרון רחוב הצגה מול קהל צופים מזדמן באוטובוס


הצגה-סדנה מטורללת

סוטין 9 היא כתובת. בניין בתל אביב וגם שומקום. לא מציגים שם - אין בבניין תיאטרון. זהו שם של קבוצת יצירה, במה לרעיונות ליוצרים הרוצים ליצור יחד.
 
מקימי הקבוצה הם אנשי התיאטרון רועי הרץ ואביטל תדהר,שנפגשו בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. המפגש הוליד חברות ארוכת שנים והצגה קטנה, "גמאני", שעלתה במסגרת פסטיבל  "סמולבמה" 2005  - הצגה של ארבעה שחקנים מול שמונה צופים.
 
באותה תקופה החליטו הרץ, תדהר, וחברה נוספת, קרין שטאנג, להקים את אנסמבל סוטין 9. בבית קפה על פינת הרחובות דוד המלך ואבן גבירול בתל אביב, בלי קהל אך עם הרבה התרגשות, הם החליטו לקשור את עתידם האומנותי יחד.  
 
ההצגה הראשונה של האנסמבל נקראה "סדנת בישול ערבי אותנטי אסלי", עלתה במסגרת פסטיבל עכו והמשיכה לרוץ לאחר מכן בתיאטרון הערבי-עברי ביפו למשך שנתיים ובמקומות נוספים. במהלך ההצגה מבשל השף רמי הרצוג (בדגילומו של הרץ) אוכל ערבי יחד עם שחרית, מתנחלת יהודיה, ואלווטיה, תיירת שוויצרית.
 
ההצגה-סדנה עסקה בדו קיום, כיבוש ואוכל - מבשלים יחד, שרים יחד, חולמים יחד, מנפצים חלומות ביחד ובסוף מקנחים את האירוע בארוחה מעולה.  תדהר: "עבדנו על ההצגה, כמו רוב אנשי התיאטרון, תוך כדי עיסוקים אחרים. היא התבשלה, ולא רק במובן המטאפורי, בבית של רועי, תוך גידול בתו הבכורה".
 
מי שקנה כרטיס הניח שהוא מגיע לראות סדנה או הצגה?
 
תדהר: "אני חושבת שהם הניחו שהם באים להצגה אבל יצאו מאוד מבולבלים מהחוויה. בסוף ההצגה אנשים דיברו עם רועי, השף, על מתכונים ועם קרין, אלווטייה התיירת, באנגלית. בעכו וביפו הצופים התמרמרו על כך ששף ישראלי הוא זה שמעביר מתכונים ערביים, ובצדק. זה נועד לעצבן.

סדנת-בישול-ערבי.jpg
"סדנת בישול ערבי", אנסמבל סוטין 9 (תמונת יח"צ)

"
ההצגה התנהלה כמו סדנה אבל מטורללת, שהכול יכול לקרות בה. הקהל לקח חלק פעיל בהכנת האוכל, חתך ירקות ובצל, אבל ברגע שטעה צעקו עליו והשפילו אותו. אחרי הכל הוא בא ללמוד. אבל הארוחה שבסוף גרמה לכולם לסלוח".
 
המלכודת הנוסעת
 
לפני כשנה קיבל אנסמבל סוטין 9 החלטה אמיצה להעביר את ההצגה הבאה שלו, "אם כבר לבד",מאולם מסודר עם קוליסות ועמודי תאורה - לאוטובוס. אוטובוס אמיתי, עם גברות עם סלים וגברים עם שפמים ונהג שסופר 6.60 מאות פעמים ביום.

המטרה הייתה להכניס לאוטובוס מגוון דמויות וסיפורים שאין ביניהן כל קשר, חוץ מהגורל שהביא אותן לתוך פיסת פח ממונעת על אותו ציר.

 
"כשאוטובוס הופך לתיאטרון", אנסמבל סוטין 9 (תמונת יח"צ)



להצגה, המתקיימת במסגרת פסטיבל תיאטרון רחוב בת ים 2012,  אין מועדים קבועים או הזמנות מראש. הקהל שיזכה לראותה יהיה קהל מזדמן שנקלע למקום, אשר ייהנה מפירות התפתחותו של התיאטרון הפועל בתחום המרחב הציבורי, תיאטרון שמטרתו היא "התערבות אורבנית".

הרץ: "אהבנו את רעיון המלכודת הנוסעת שבה כל הקהל שבוי, גם אלו שלא התכוונו בכלל להגיע להופעה, אלא רק רצו לחזור הביתה בשקט".

מאיפה בא הרעיון?

הרץ: "הרעיון בא מנסיעה באוטובוס, עד כמה שזה נשמע מפתיע. הייתי בדרך לעבודה, ובערך ברחוב אלנבי עלה על האוטובוס גבר גדול וקצת מוזנח. הוא לא נראה כמו חסר בית, אבל בהחלט מהשוליים הרחבים של החברה. כשהוא הגיע לאמצע האוטובוס הוא התמוטט על הרצפה. ניגשתי אליו אבל שמתי לב שרוב הנוסעים נרתעים ממנו, ובטח מהרעיון לגעת בו.

"הוא התיישב ואנשים העבירו לו מים, ואחר כך קולה. הוא שתה קצת, התאושש ואז הכריז שהוא רעב ורוצה אוכל. הסברתי לו שזה אוטובוס ולא קיוסק ועזרתי לו לשבת. במהלך הדרך הוא צעק על אישה אחת, איים להשפריץ על הנוסעים מים ובדק שלוש פעמים אם זו התחנה שהוא אמור לרדת בה.

"בשונה מאדם שאתה פוגש ברחוב ומתנהג באופן קיצוני אבל אפשר לברוח ממנו, פה יכולתי לבחון את התגובות של כולם. מי נגעל, מי סקרן, מי עוצם עיניים. הבנתי את הכוח של הזירה הזאת".
 
יש לכם שיטת עבודה מסודרת?
 
תדהר: "כן. יש תשתית קבועה אבל התשתית הזו היא מצע לאינסוף אפשרויות כי היא מבוססת על חומרים אישיים. תחילת היצירה שלנו מבוססת על רעיון שלתוכו אנחנו יוצקים תכנים שכל אחד מביא איתו. 
 

"כשאוטובוס הופך לתיאטרון", אנסמבל סוטין 9 (תמונת יח"צ)


"אני כשחקנית לא יכולה להישאר פסיבית ביצירה. אני חייבת לקחת אותה איתי לאורך כל היום והשבוע. לחשוב, לכתוב, להביא חומרים לחזרה. אני חייבת לקחת את מלוא האחריות הן על הדמות שלי והן על ההצגה. זאת עבודת אנסמבל במלוא המובן של המילה".
 
בכל ההצגות שלכם יש מפגש בלתי אמצעי עם הקהל, שיכול ממש להשתתף, או במקרה של האוטובוס אפילו לא בהכרח מודע לכך שהוא רואה הצגה. התגובות הספונטניות של הקהל דורשות מכם הרבה אלתור, לא?
 
הרץ: "מרגע שהתחלנו את החזרות האמיתיות בתוך אוטובוסים נוסעים, והדמויות שיצרנו הלכו והתגבשו תחת ידינו אבל גם לנגד עינינו, גילינו את העוצמה האמיתית של הצגה במקום שלא מציגים בו בדרך כלל. יש משהו נורא פשוט וגולמי במשחק מול מישהו שלא יודע שאתה משחק, ולכן גם לא שופט את המשחק שלך. אין מקום לפאתוס, ולא צריך שום פעולה קיצונית כדי למלא את הבמה. כל דבר הכי קטן בחריגותו שתעשה ימשוך אליך מיד את תשומת הלב. לכן, יש לך גם יותר אחריות. אתה מרפרף בזהירות בין עולם הייתכן לעולם הלא ייתכן. החזרות שלנו הפכו עם הזמן לסוג של מעבדה ניידת. המעבדה הזו עוזרת לנו לבחון את החברה הישראלית, על שלל גווניה, בלי שהיא יודעת שצופים בה, ושהיא עומדת במבחן".

למעשה, כל חזרה שלכם על אוטובוס היא כבר הצגה עם קהל לצורך העניין.
 
תדהר: "נכון. ויש בזה הרבה בלבול לנו, השחקנים, כי אנחנו עולים לאוטובוס בדמות מסוימת ונאחזים בה בעוצמה. בהתחלה יצאתי מהחזרות ולקח לי הרבה זמן 'לצאת' מהדמות. זו התנסות מאוד מעניינת עבורי כשחקנית וזה גם מה שקורה על האוטובוס. הגבול בין המציאות לתיאטרון מאוד מיטשטש".
 
ואיך הקהל, או הנוסעים , מגיבים אליכם?
 
תדהר: "הקהל באוטובוס מתחיל לשים לב שמשהו חריג בנסיעה ואנחנו שומעים משפטים כמו- "מה זאת הנסיעה המוזרה הזאת, זה מרגיש כמו מצלמה נסתרת..." ובאמת, אם תעלי על האוטובוס תראי כמה נסיעת אוטובוס היא עניין שקט ורגוע יחסית, ואנחנו עם הדמויות שלנו מכניסים המון לחץ והתרחשות. יש קהל שנשאר לשבת במקום ולא מתערב, ויש גם התערבות בסיטואציה. אבל עדיין, זו לא התערבות שמודעת לכך שזו הצגה. זו התערבות בסיטואציה מהחיים". 
  
  
אנסמבל סוטין 9 יעלה את "אם כבר לבד" בימים שלישי – חמישי 4-2 באוקטובר 2012 בשעות הערב בפני קהל מזדמן באוטובוס הנוסע  מתל-אביב לבת ים במסגרת פסטיבל בת ים לתיאטרון רחוב. שאר הצגות הפסטיבל לאורך רחוב רוטשילד בבת ים מכיכר המגינים (המצבה) ועד לטיילת הים. כל המופעים, למעט אחד, חינם. לפרטים: 03-5556350הכניסה חופשית. 


למועדי מופעים >

26/09/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע