אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן איציק קלה – ההופעה
 

 
 
אחרי 30 אלבומים קולו של איציק קלה, הזמר הים תיכוני הלא מוכר הטוב ביותר, עדיין נערי ומשכר


הרבה יותר נשים מגברים
 

רק אחרי שרואים את איציק קלה בהופעה, מבינים עד כמה הוא ראוי לאהבה ולהערצה לה הוא זוכה. קלה? לא מכירים? לא פלא וגם מאוד חבל. אולי הוא לא הכוכב הכי גדול שלא שמעתם עליו, אבל הוא הזמר הטוב ביותר בגזרה הים תיכונית (ויש טוענים בפופ הישראלי בכלל) שרובנו אינם מכירים.
 
רק בשנים האחרונות קלה, כורדי חביב וענו מירושלים, החל להתמרפק. וגם זה רק בגלל לחץ חברתי-עסקי-יחצ"ני. כי אם זה היה תלוי בו, הוא היה ממשיך להישאר הצנוע הידוע רק למוקיריו ולמכיריו, למרות שהוציא עד כה 30 אלבומים. והאמת היא שגם אלה שמכחישים-מדחיקים היכרות עימו בעצם רק לא מודעים לה, כי לא ייתכן שלא נחשפו איכשהו - אם ברדיו של השכנים או מטייפ/דיסק בחלון מכונית חולפת, אם בשיטוט בשוק ואם בשמחתו של זוג נישא - באחד מלהיטיו הגדולים, "מאמי" או "מחפש את הדרך לליבך", שהפך לאתגר חובה לכל זמר שמכבד את עצמו ואת מעמדו, ממש כמו היה סטנדרט ג'אז.
 
ייאמר מיד: השירים של קלה, שהלחנים של מרביתם שאולים מעמי הים התיכון ומקצתם הם פרי יצירתו הוא, זה מתכונת. הם לא מגוונים מבחינה מוזיקלית. שומרים על אותה תבנית ואף מתגאים בה. הם משופעים מההוויה האנושית שבמרחב, מתפתחים באותו אופן, מייצגים נאמנה את הסלסול העממי, מאפשרים מימוש פוטנציאל קולי, ונשמעים כולם... איציק קלה. זו היכולת הקולית המרהיבה שלו שעושה אותם ללהיטים, מחניפים לאוזן, מחליקים לתוך הנשמה, חודרים עמוק לתוך הלב.
 
קלה הוא באמת זמר ייחודי. 57 כבר, 40 שנה על הבמה, ועדיין קולו נערי, צלול ומשכר, ובהפלגה על כנפי הדמיון אפשר לייחסו לסריס או למלאך. הגבהים שאליהם הוא מגיע הם בלתי נתפשים. יציבות השירה ועוצמתה, הצלילות הקולית, הארומה הערבה שנחבאת במיתרי קולו, מייצרות את הסלסול הכי מרגש בסביבה. פשוט תענוג להקשיב לקולו ולשירתו.
 
הוא אמנם מקריח ואפרפר שיער, אבל נראה צעיר מכפי גילו ומעמדו כסב לנכדים. גוו נערי, הוא קל תנועה וחדור מרץ, ונראה ששנים של הופעות סגורות, במועדונים ובאירועים, לא פגעו-פגמו בחינו הטבעי, שנשאר צנוע ונחמד, לא מתנשא וחף מגינוני כוכבות. אצלו הפראזה "הקהל הוא המלך" אמיתית ואינה ריקה מתוכן. הוא מתנהג כאילו הוא שר לכל אחד ואחד בנפרד בקהל, כאילו כל אחד ואחד חשוב לו באותה מידה. והוא עושה זאת בחיוניות ובחיוך, מתוך שמחת חיים, מדביק בה את שומעיו, בין אם הם במועדון, אולם שמחות או היכל תרבות. ודומני שאלמלא הכבוד שחש הקהל (הנהדר!) שלו להיכל התרבות בראשון לציון, הצופים היו באוויר מתחילת ההופעה ועד סופה.
 
בקהל של איציק קלה יש הרבה יותר נשים מגברים ובהאזנה לשיריו אפשר להבין את האהבה העצומה שלהן אליו. האישה עומדת במרכזם. אהבה, הערכה וסגידה לה. הוא הופך את הנשים בעולם לנסיכות, למלכות, לכוח המרכזי של היקום, מה שנכון. ודומה ש"חי למענך", מהגדולים בלהיטיו, מיטיב לתמצת את הגישה של קלה בעשרות משיריו. המילים אמנם פשטניות (אני חי למענך, אני חי בשבילך, אני חי בזכותך), אבל בהגשתו ובהתכוונותו הן מרגשות ומדייקות, מדגישות את מקומה של האישה בחיים ואת החוזק והיציבות שהיא מעניקה להם.

איציק-קלה-ענקית-2.jpg 
איציק קלה. צילום: אסנת רום
 
צליל אתני אותנטי
 
כך גם ב"רק איתך", ב"מותק" (מהאלבום החדש), וכמובן ב"מאמי", להיטו הגדול הראשון, וב"למה לא" הצמוד אליו. וגם אם הוא תופס עליה עצבים-כביכול, כמו ב"אהבה לא נורמלית" (להיט על אהבה מתעתעת), או מסתלבט על בזבזנותה (ב"תביני אותי"), הוא עושה זאת במלוא האמפתיה, הרגישות והאהבה.
 
וזה מה שכיף כל כך אצל איציק קלה. הנימה הקלילה, ההומוריסטית-עממית, השזורה בשירים. ובין אם זה ב"תיק תק", שאותו שאל מאיברהים טטליסס ותירגם מטורקית, או ב"את האישה הכי יפה", הקצבי והמואץ, ב"תסתכלי לי בעיניים", "או שכן או שלא", וכמעט בכל אחד אחר. הקריצה תמיד קיימת, וממחישה בכך את אחד מתפקידיו של האמן – לבדר את קהלו. איציק קלה עושה זאת נהדר.
 
המופע הנוכחי של קלה ממשיך למעשה את סיבוב ההופעות הפתוח הראשון שלו (שהחל בקיץ שעבר) ומבוסס על "שיהיה רק במזל", אלבומו האחרון (ה-30!). כשליש משירי המופע, שבעה מתוך 22 (כולל הדרנים), לקוחים ממנו. מרביתם מכונסים בתחילה, אולי למורת רוחם של קלה'לוגים מושבעים, אך בהיגיון שיווקי של קידום מכירות. להקל את קליטתם, כשהקהל עדיין רענן ועירני, וגם להשאיר את ההמשך ללהיטים הגדולים, שמהם לא חסר. ולא תופתעו לגלות שגם החדשים, "תגידי למה", "זה רק של שנינו", "את שלי הלילה", "נסיכה שלי" ו"צמא אלייך", נשמעים כל כך מוכרים, כחלק ממחזור הדם.
 
עם "אבא נשמה", שיר נשמה, תפילה ותודה, הוא נכנס חזק לרפרטואר העבר, עם מוואל משגע ונשימה ארוכה-ארוכה. בהמשך הוא לא יחמיץ את "אני העבד" שכתב לו עוזי חיטמן לפני 30 שנה כמעט, גוספל משלנו, קלאסיקה מזרחית כבדה, שהפכה גם היא לסטנדרט; לא את "עד יום מותי", שהיא בלדה נפוליטנית-ישראלית מקורית, היישר מסן רמו, הבטחה שממסה לב כל אישה (אפרופו הרשימה לעיל); ביצוע חובה של "אינתה עומרי" הערבי הקלאסי; וכמובן ההיי לייט בדמות "מחפש את הדרך לליבך", אולי שיר החיזור האולטימטיבי, מלא התחינה ושיא הרגש, לביצועו הוא מגייס את שלומי שבת, שהזדמן כאורח לאולם - עם פתיח בטורקית, כי זהו המקור, ובהמשך בעברית, עם השתתפות פעילה, המנונית, של הקהל. ועידת פסגה.
 
אחת המעלות של איציק קלה כשומר חותם ים התיכוניות היא בהקפדתו על צליל אתני אותנטי. בעיבודים ובהפקה המוזיקלית (תומר עג'ם? עמית הראל? דרור מרגלית?) המבליטים את  הבוזוקי (אריס נחום) והבגלמה (איציק ריקן) ככלי נגינה דעתניים ומובילים, בדרך כלל על חשבון גיטרה חשמלית, שגם היא נוכחת (אותו ריקן). לצידם חטיבה מכובדת של כלי הקשה, שלושה מתוך שמונה נגנים בסך הכל, בראשות הדרבוקיסט אריה דטקר, המקישן רונן אבוטבול והמתופף אבי אבידני. הדגש הזה על קצב יוצר מסגרת מקפיצה, תוססת, מלהיבה וכובשת. את צוות הנגנים משלימים הקלידנים דרור מרגלית ואלעד פלג.
 
עיצוב הבמה פשוט מדי לטעמי. נגוע בענייניות של חולין וחף מקדושה. גם עיצוב התאורה הוא על גבול הסטנדרטי, שלא להגיד קמצני. אבל למי אכפת עם כזה זמר.
 
איציק קלה בהופעה. היכל התרבות ראשון לציון. שבת, 5 ביוני 2010.


למועדי מופעים >

20/06/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע