אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן דקלון וסגיב כהן - הומאז' נוטף אהבה
 

 
 
האלבום המשותף החדש של דקלון וסגיב כהן הוא בחזקת הומאז' נוטף אהבה של הזמר הצעיר ל'מורי הזקן', של התלמיד לרבו, של ממשיך השושלת לנושא הלפיד, של הדור החדש מצדיע לדור המייסדים. אם תרצו – זו גם אחת הפעמים החריגות במסורת ישראל שבהן כהן יוצק מים על ידיו של לוי. ועוד על הבמות הכי נחשבות בזירת הפופ הישראלי בן זמננו"

אפילו עמוס אורן מצא את עצמו מצטרף לשירת רבים עם שני זמרים נהדרים, תלמיד ורבו



לא שיוסי לוי, המוכר כמעט אך ורק בכינוי הבמה שלו דקלון, הפסיק להופיע אי פעם. ובכל זאת, הזמר והמוזיקאי שהנהיג את להקת "צלילי הכרם" בשנות הששים ושמאז הוא חתום - גם מבלי שהתכוון - על לידתה הלא רשמית של המוזיקה המזרחית הים תיכונית, נהנה בעת האחרונה מימים יפים ככוכב במה. כך נראית עדנה אחרי גיל שבעים.

התלמיד ורבו

כל עוד הוא לא פותח את פיו לשיר, עדיין קשה לראות בו את אחד מגדולי הזמרים התימניים החיים בינינו, אם לא הגדול שבהם, לבטח בגילו המתקדם ובדמותו נעדרת הזוהר  אבל כשהוא שר הוא הפה, הקול והסמל של "הזמר המזרחי" במיטבו.

עוד מן הימים קדם הקיטוב החברתי, כשלא הבחינו שיש פער ואפליה, ראו בשיריו ובביצועיו שירים ישראליים לכל דבר. כפי שיעידו שתי מחרוזות ארץ ישראל - כך לפחות מכונה אחת מהן ברפרטואר הופעתו המשותפת עם סגיב כהן - שכוללות את "זכריה בן עזרא", "בדרך לתבור", "סימונה מדימונה", "הרועה הקטנה" ו"נעלה" (הראשונה), "סורו מני", "שתו העדרים" (מעמק לגבעה), "ערב שח", "יש לי גן" ועוד שירי רועים ותיקים (השנייה, בשלב ההדרנים).

הסיבה למסיבה הנוכחית היא "פרח המדבר", האלבום המשותף החדש שלו ושל הזמר והמוזיקאי סגיב כהן, שהוא בחזקת הומאז' נוטף אהבה של הזמר הצעיר ל"מורי הזקן", של התלמיד לרבו, של ממשיך השושלת לנושא הלפיד, של הדור החדש מצדיע לדור המייסדים.  אם תרצו – זו גם אחת הפעמים החריגות במסורת ישראל שבהן כהן יוצק מים על ידיו של לוי. ועוד על הבמות הכי נחשבות בזירת הפופ הישראלי בן זמננו.



דקלון-וסגיב-כהן-1-באדיבות-שרית---פריים-טיים.jpg
דקלון וסגיב כהן (תמונה באדיבות: שרית פריים טיים)



הפוגה ממרוץ הלהיטים הפרטי

שניהם זמרים נהדרים. כל אחד בדרכו ובתרבות שהוא מייצג. והשילוב הקולי ביניהם נהדר. כאילו שיתפו פעולה מאז ומתמיד. כהן, מוזיקאי מוכשר שכבר אותת על כוונותיו ואין בכלל ספק שיגיע רחוק, מוותר לשעה קלה על האגו ועל הזהות היצירתית שלו, שמח לחזור לשורשים, לקחת הפוגה ממירוץ הלהיטים הפרטי, ומתמסר כולו למחווה לדקלון, באהבה, בהתלהבות ובלהט לשירים שעליהם גדל.

חלוקת התפקידים ברורה. לוי, הגם שאינו זז מהבלטה המדומיינת שעל הבמה, הוא הכוכב של הערב, וכהן, שלא מפסיק לנוע סביבו, בטמפרמנט של צעיר מול הסטטיות של המבוגר, הוא המוציא והמביא, מתאם הפעולות, נושא הכלים ומשרת האמנות. ויותר מדואטים, הדיאלוג ביניהם מתבסס על אי שיווניות מוסכמת: כהן הוא המעריץ, מספק את ההרמוניות ואת הקול השני, ובעת הצורך - ויש כאלה לא מעט - גם את הסלסולים הנדרשים. הגבוהים בעיקר.

הפרויקט של לוי את כהן מגלה נאמנות למקורות המוכרים. העיבודים וההפקה המוזיקלית של נדב ביטון (בראש הרכב ליווי של שבעה נגנים) כלל לא מנסים להמציא פרשנות או צבעים חדשים. רק בקטנה. הלהיטים הגדולים ביותר בקריירה של דקלון כפי שתמיד שמענו, היכרנו ואהבנו (מי שידע להתמסר במועד).

הגיטרה החשמלית של דורון שחר צוהלת כמיטב המסורת, הקלידים של בצלאל גלעדי מתפקדים גם ככלי מיתר, וההקשה של רועי פרידמן והעוּד של גיא טירם מתבלנים באלמנטים אתניים אופייניים. שום דבר לא יכול להפריע לחאפלה המוזיקלית, בהשתתפות הערה והפעילה של הקהל - כן, גם בזאפה - בהתנדבות ולא בכפייה.

   

לא תצליחו לעמוד מנגד

לא כל שירי האלבום המשותף נכללים בהופעה. אך כפיצוי יש בו שירים נבחרים נוספים מעבר מפואר וחי.
מ"שירי נהדרת" ("קח ידי הו עלם חן") ועד "אל תשליכני לעת זיקנה".

מצד אחד להיטים גדולים מן האלבום כמו "כסאח" (לשיר בקול ערב), "צל עץ תמר", "הקולות של פיראוס", "המורי הזקן" (שהעיבודים בפתיחה ולאורכו משווים לו אופי של מערבון נוסח אניו מוריקונה), "אהובת לבבי" (קומי, התעוררי),  "שבחי ירושלים", כמובן "פרח המדבר" (שכתב והלחין אופיר כהן במיוחד וברוב כישרון וקשב, שיר הלל לאיש והאגדה, בטעם ובניחוח של פעם, כשרק הסינתיסייזר המנוכר פוגם בחום של השיר).

וגם "צלצולי פעמונים" המאוחר יחסית (של אהובה עוזרי), נמצא כאן ומכניס הגיון ופרספקטיבה בנוסטלגיה ("...עיניי זלגו דמעות של אושר/ חיי היו ימים של בוסר// היינו יחד זוג תמימים/ קצת שובבים, מעט שונים...") ואנחה מעוררת אמפטיה מצד סגיב כהן: "לא נולדנו בשנתון הנכון...".

 

   

מצד אחר יש פה גם  תוספות ועיבויים של המחרוזות הבלתי נמנעות – חלקן משותפות, כמו "חנה'לה התבלבלה" (עם "גדליה רבע איש", "שושנת תימן" ו"הביאני אל בית היין"), "לוגם לוגם" ו"מצהלות", "איילת חן" (שיר פיזוז אולטימטיבי שגם בו דקלון לא מש מעמדתו ולא משנה כמה אנרגיה, תנועה וזיעה משקיע כהן) ו"אשאל אלוהיי" ("שבויים, שבויים").

מקצת מן המחרוזות מביאות  סולואים של דקלון - אלו שפורטו בפתיחה – כשבאחרונה, דווקא כשהוא לבד, הוא איכשהו מתחיל לזוז או להתבטא גופנית (טוב, לא צריך להגזים. גם אז, חוליו איגסיאס הוא עדיין רמי פורטיס למולו); וגם הפתעה בדמות ביצוע משולש ל"כותל המזרח" (דודו ברק ויוני רועה), כשאליהם מצטרף - על רקע פתיחת רגאיי שובבני שנבלם מוקדם מדי ולא מתפתח למהתלה עצמית - מלחין השיר.

שני שירי הסולו של סגיב כהן לא כל כך מתחברים לאווירת המופע למרות היותם נתח אמנות מכובד בפני עצמו. ראשון הוא "מהמרחקים" שחיבר סגיב בעבור גלי עטרי, סוג של אנטי-קליימקס שבפיו של יוצרו נשמע כשיר נשמה מקומי מעכשיו, בעוד "יַשקֵף" הוא הומאז' עכשווי שלו לפיוט תימני, ובו מוכמן פוטנציאל הקרוס-אובר של כהן כיצירת ג'אז-אתני-פאנקי-קול מסולסל.

ואם כבר: כהן, בוגר רימון, בקיא בסודות האילתור, בעוד דקלון הולך לאיבוד כשהוא מתעמת עם חריגה מהטקסט והלחן, אבל מחפה על כך באישיות בימתית משעשעת ("ערב טוב קהל טוב"), ולא חדל לתבל את דבריו במשפטים באנגלית. וזה נשמע מצחיק.

 

   

לא האמנתי למשמע אוזניי כששמעתי את עצמי מצטרף לשירת הרבים. תנסו בעצמכם, נראה אם תצליחו לעמוד מנגד.

כיף גדול וגם כבוד. יש טריטוריות בהן להופעה הזו היה מוצמד התואר המחייב ריספקט.


דקלון-וסגיב-כהן-2-שרית---פריים-טיים.jpg
דקלון וסגיב כהן  מארחים את יוני רועה (תמונה באדיבות: שרית פריים טיים)


דקלון וסגיב כהן. מופע ההשקה של פרח המדבר. זאפה תל אביב, שלישי, 2 בדצמבר 2014


למועדי מופעים >

04/12/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע