אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: סובב מקרטני
 

 
 
כל העסק  של סיורי אמנים וקונצרטים מבוסס על כדאיות כלכלית. באים לאיפה שיש כסף נקודה. מצד שני כמה אמנים בכלל ברמה ובסדר הגודל של מקרטני פעילים היום בעולם? ולכמה מהם נהיה מוכנים לשלם כל מחיר שיידרש?


גיבור מעמד הפועלים?

הגעתו הצפויה של פול מקרטני להופעה אחת בישראל בסוף חודש זה, מלבד העניין האמנותי שהיא  באה למלא, מעוררת מחשבות בעניינים שמסביב. בראש ובראשונה כספיים.
 
כרטיסים בשלוש דרגות מחיר מוצעים לקהל. 5,000 שקל לכ-1,500 בעלי מאה, 1,500 שקל ליותר מ-5,000 בעלי יכולת ו-490 שקל (ו-450  שקל בהנחה) לבעלי דעה. נעזוב את הדיון בשני הראשונים, שגם אם תעריפם מופרז, הוא לא מחייב. מי שיש לו ומוכן לשלם בעד נוחות, שיבושם לו. השאלה היא האם 490 שקל הוא מחיר גבוה להופעה של מקרטני? בהמרה לדולרים המחיר, לדעתי, סביר, הגיוני ואף זול. לפני שנתיים זה היה מאה דולר, היום כ-130 דולר. לא הרבה למי שמוציא את הסכום הזה על כרטיס ממוצע במחזמר באוף-ברודוויי. בטח לא למשתכר בדולרים, שעבורו היא כ-100-200 שקל, ולכן גם הוא נדרש לשלם 300 דולר למקרטני בניו יורק.
 
אלא שבמונחים ישראליים 490 שקל הם המון, בכלל ואף יחסית לשכר הממוצע במשק. אולם השאלה היא כמה היינו מוכנים לשלם עבור כוכב רוק כמו מקרטני אלמלא הגיע לארץ, והיינו נאלצים לשם כך, כמו שעשו מיטב בנינו לפני ההודעה על בואו, לצאת לאחת ממדינות הים. אין דיל בעולם, של טיסה, מלון, שהות וכרטיס כניסה להופעה ב-490 שקל. והנה, רק תמול-שלשום פורסמה הודעה על "חבילת תיור" להופעה של מדונה באתונה (אמנם עם 3 לילות במלון) ב-999 יורו, עם אפשרות לשדרג את הכרטיס להופעה בתוספת של 200 יורו (!). כמה זה יוצא בעברית? ומה יותר שווה?
 
אגב, את מחירי הכניסה אולי קובע האמרגן-מפיק-יבואן המקומי, אבל הוא מוכתב על ידי האמן וחברת הניהול שלו, מן הסתם בהתחשב עם היכולות הכלכליות של קהל היעד במקום ההופעה. כך שאל תירו בפסנתרן, האמרגן, כי האמן הוא המרוויח העיקרי, והמפיק - אם מצליח לו - מרוויח אמנם לא רע, אבל כל הסיכונים שבדרך הם רק עליו. ואלה לא חסרים.
 
כיליד ליברפול, מקרטני בא מעיר פועלים, עיר של נמל ועוד אדומה (אם אתם אוהדים את הקבוצה הנכונה). אבל את "גיבור מעמד הפועלים" כתב דווקא ג`ון לנון, ולא עבור הביטלס. קל ומפתה לעשות את החישוב של מקרטני - בנוסח, בשביל מה הוא צריך את כל הכסף הזה, הוא הרי מיליארדר ומרוויח הון מתמלוגים וממכירת תקליטים (עדיין?) ולמה שלא יעשה מחיר טוב? - אבל אסור לעשות זאת. ולו מן הטעם הפשוט שככל שאתה אמיד ובעל רכוש, יש לך גם הוצאות תפעול סביב אחזקותיך, שלא לדבר על מזונות שצריך לשלם וגירושים יקרים שצריך לממן, וגם - בעיקר - לתחזק ולשמר את המעמד שלך, בעיני עצמך, בעיני הקולגות שלך וכלפי העולם כולו. וחוצמזה, ויספר לכם כל נובו-ריש: כשמתרגלים להוציא הרבה כסף וברמה גבוהה (אלפיון עליון קוראים לזה?), נדרשים להרוויח הרבה כסף כדי לממן את המחייה השוטפת. אני ואתה יכולים לקנות טי-שירט ב-35 שקל, אבל אחד כזה קונה אותה ב-300 דולר.
 
באופן טבעי אפשר לתהות: איך המנוול הזה לא מתבייש? עד שהוא מגיע לישראל, פעם בחיים, הוא תוקע לנו כזה מחיר? הוא לא יכול לעשות הנחה, המליין הזה? מקומם, מתסכל, מאכזב, אבל מה הברירה? לקלל ולא לשלם, או לקטר וללכת לראות? לנו תעריפים שכאלה נראים סוף העולם. כי אלינו אמנים מגיעים פעם בחיים, במקרה הטוב. בעוד באירופה, שלא לדבר על ארצות הברית ואפילו באוסטרליה, הם מסיירים שוב ושוב. ואז יש יותר מהזדמנות אחת בחיים לראות אותם, וגם לקבל בכל פעם הופעות שונות. ואילו אצלנו, הדרישה האוטומטית שלנו, לשמוע באותו מחיר את מיטב הלהיטים מכל הזמנים. ואם סוף-סוף בא אחד כזה, להשמיע את מה שאנחנו רוצים (וזה, לפי הדיווחים מה שמקרטני עושה: כמעט 40 להיטים, יותר ממחציתם משל הביטלס!) ולא את מה שבראש שלו, לא שווה לשלם? ולא אמרנו מלה על הערכים המוספים התרבותיים, האמנותיים, המוזיקליים, התדמיתיים, הנפשיים והאישיים שמופע כזה עשוי להניב.
 
מבחינת מערך ההפקה הישראלי, שכבר התנסה בכוכבים בינלאומיים גדולים (מייקל ג`קסון, מדונה, יו2, מטליקה, אר.אי.אם. ועוד), בואו הצפוי של מקרטני לארץ  הוא קפיצת מדרגה למערכת, בנוסח כניסתו של ארקדי גיידמאק לעסקי הכדורגל. מעלה את הרף, גם שלנו בעיני עצמנו, וגם שלנו בעיני מנהלים ונציגים של אמני צמרת בעולם. מעתה, אם יוכח שיש בישראל פוטנציאל לעשות עסקים (רוג`ר ווטרס כבר הוכיח זאת, לא?) גם הם ירצו לקחת חלק במסיבה. והמחירים, אל תשלו את עצמכם, לא יכולים ללכת לאחור. רק לטפס ולהאמיר. אף אחד לא יבוא בחינם. ואם יש הנחות הן רק בשוליים, כמו במקרה של מקרטני. 40 שקל הנחה.
 
וגם אל תיבנו על ציונות ואהבת ישראל, כמו שלא רצוי להאשים את הפוליטיקה ואת האנטישמיות. כל העסק הזה של סיורי אמנים וקונצרטים מבוסס על כדאיות כלכלית. באים לאיפה שיש כסף, גם אם הוא אזור מוכה מלחמות. שבענו מהתירוצים ומהסיפורים האלה שצריך לפחות שנתיים כדי להתברג בסיבובי הופעות בינלאומיים. ואם אפשר לראות איזו בשורה מהעסקה הכלכלית הזאת, היא בנוסח מעז ייצא מתוק. בעולם יראו שישראל יכולה ושהקהל שלה מוכן לשלם, והרבה, בשביל מופע טוב.
 
בעצם, כשחושבים על זה, כמה אמנים בכלל ברמה ובסדר הגודל של מקרטני פעילים היום בעולם? ולכמה מהם נהיה מוכנים לשלם כל מחיר שיידרש? דומה שהוא היחיד שיכול לרכז עניין, סקרנות וקהל בסדר גודל שכזה. מי עוד? אולי ברברה סטרייסנד, אם תיאות להגיע. אולי הרולינג סטונס (ולהם יש מופע יקר יותר עם דרישות גבוהות פי כמה). כל השאר, אפילו ברוס ספרינגסטין, ליאונרד כהן, בוב דילן, ג`ורג` מייקל ומדונה (זו שכבר הייתה כאן), הם בליגה נמוכה יותר. כולל יו2 (שכבר ביקרו), רד הוט צ`ילי פפרז ודפש מוד (שביטלו), רובי וויליאמס או ...לד זפלין. אף אחד מהם לא מתקרב ל"אפּיל" חוצה המינים, הדורות, הגילים והטעמים של מקרטני.
 
מילא לקרוא לסיבוב ההופעות "ידידות מעל לכל" (או לפני הכל). הכי מצחיק אותי בעניין הזה של מקרטני הוא ציטוט שנמסר מפיו לפרסום: "שמעתי כל כך הרבה דברים נהדרים על תל אביב וישראל...לשמוע זה דבר אחד ולחוות את זה בעצמך זה דבר אחר. אנחנו מתכננים לעשות חיים בערב נהדר עם התל אביבים ואנחנו כבר מתים לצאת לשם ולנגן...". כשבעצם הוא יגיע, לפי הפרסומים, שעות ספורות לפני ההופעה, וימריא (במטוסו הפרטי, אלא מה?) מיד אחריה. ומה שסר מקרטני יראה בתל אביב זה מה שהוא רואה בכל מקום אחר בעולם - קהל מריע. כמו תיירי-עסקים אחרים שכל מה שהם רואים זה חדרי מלון וחדרי ישיבות. מצחיק, לא? אלא אם אתם קונים את דבריו. חדרי המלון ששוריינו מראש, כפי שמדווח מעת לעת, הם בעבור הצוות הענק שמתפעל את ההופעה. 

 אל תדאגו למפיק

אפרופו ידידות: האיש הכי שנוא בישראל, בחודש השוטף, במגזר ההפקה והאמרגנות הוא ...דודו ז`רז`בסקי, מפיק הקונצרט של מקרטני בארץ. כפראפראזה על הקלישאה שיותר קל למלא את אצטדיון בלומפילד בשונאים מאשר בידידים (אלא אם אתה רני רהב...), כך גם בענייננו: העדות הטובה ביותר להצלחה היא הקנאה והתפילה, בפי עמיתיו למקצוע, שז`רז`בסקי ייכשל. ואל תאמינו לאף קולגה שיגיד ההיפך. כולם היו רוצים להיות בנעליו. ובמקרה של ז`רז`בסקי, דווקא מגיע לו שיצליח, בהכי גדול כי הוא איש אמנות מובהק, סקרן למוזיקה קלאסית, למחול, לג`אז ובעיקר למוזיקת עולם. הוא יליד תל אביב, אבל במשך עשרים שנים חי בגבעת האלה בעמק יזרעאל, שהוא נמנה על מייסדיה ומקימיה.במשך 10 שנים הפיק וניהל אמנותית של יזמי מוזיקה וטבע במשגב, ואחר כך חזר וחדר בהדרגה למרכז ולמרכז העשייה.

בתחום מוזיקת העולם הוא שהביא לארץ את דניאלה מרקיורי, סזאריה אבורה ופאקו דה לוסיה, והוא ש"נפל" במאי אשתקד עם המופע שלא התקיים, של פול ווינטר בשפך נחל זוהר. אבל אנחנו עוד זוכרים אותו מפסטיבל קלאסי בים האדום, מפסטיבל הג`אז באילת ומפסטיבל התמר בים המלח. גם לוריין היל, אריקה באדו, איאן בראון  והסייפרס היל (אם להזכיר מקצת מהשמות שגייס בעת האחרונה) הם נקודות זכות ברקורד שלו, בדרך לזכייה הגדולה באמת.
 
אל תדאגו לדודו. הדיווח האחרון, שלושה שבועות לפני ה-25 בספטמבר, על מכירה מוקדמת של 25,000 כרטיסים, מחצית מהתפוסה המותרת בפארק הירקון ביום הקונצרט, הוא אינדיקציה מעולה לכך שהוא ושותפיו המשקיעים בהפקה לא יפסידו (בהנחה שלא יקרה שום דבר שיגרום, חס וחלילה, לביטול המופע). בחישוב שכל הכרטיסים יימכרו, ההכנסה הצפויה ממכירת 50,000 כרטיסים (כמות הכוללת גם 1,452 ליציעי המכובדים, ה-,VIP ועוד 5,154 ביציעי הישיבה) תנוע סביב 35 מיליון שקל (ליתר דיוק, 34.5 אם הכרטיסים בדשא, בעמידה, יימכרו במחיר "המוזל" של 450 שקל, ו-36.25 מיליון שקל אם כרטיסים אלה ייחטפו במחיר "הגבוה", של 490 שקל).
 
בכל מקרה, לפי הודעת המפיקים, עלות ההפקה נאמדת בכ-30 מיליון שקל, שכוללת את שכרו של מקרטני (כ-15 מיליון שקל לפי הפרסומים) וההוצאות השונות של המשקיעים בהפקה. כלומר, ייוותר בידיהם - ושוב בהנחה שהכל יתנהל כסידרו, ללא "הפתעות" חריגות - רווח שבין 5 ל-7 מיליון שקל (לפני מס, אבל זה עניין של השלטונות), ואולי אף יותר אם העלות נמוכה מהמוצהר. לא שאני עושה את החישוב שלהם, נכנס לכיסם ובודק כמה הם יהיו עשירים יותר ביום שלמחרת, רק מציין זאת כדי ללמד עד כמה גדול ומפתה הסיכוי להרוויח מיליונים "בן לילה", ומסביר את חלומותיהם של מפיקים מקומיים לעשות "מכה".
 
ומלה אחרונה: מלכתחילה הועידו מפיקי הקונצרט 50 מקומות (ברמפת צפייה מיוחדת) לשימושם של נכים על כסאות גלגלים. לנוכח הביקוש הגדול, הוסיפו המארגנים 50 מקומות נוספים (ובסך הכל מאתיים, כולל מלווה לנכה). 100 מתוך 50,000 הם שני פרומיל, נמוך מדי ומעט מדי ביחס לשכיחותם בחברה הישראלית, והם לא יכולים לשרת את כל המבקשים מאוכלוסיית הנכים המקומית, אבל עדיין משהו שמחמם את הלב באכפתיות שלו. לרשות הנכים יועמדו גם חניון מיוחד, מעבר מיוחד ואיש קשר מיוחד במשרד הכרטיסים ("לאן") שמטפל במכירה המוקדמת. מי שלא יצליח הפעם ייאלץ לחכות להופעה הנוספת של מקרטני בישראל, אם תהיה כזו ביום מן הימים, או שייאלץ להידחק בין הרבבות שעל הדשא.


למועדי מופעים >

04/09/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. פראיירים, פםיכים. אנשים שהולכים להופעות לא ישלמו 500 שקל להופעה אחת. אחרת הם לא יכולו ללכת לעוד הופעות
סתם אחד , (06/09/2008) (לת)
1. תודה על כתבה אינפורמטיבית
ארתור , ירושלים (06/09/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע