אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן Miss Brazil – רוקדים בחשכה
 

 
 

שתי היצירות במופע המחול של "מריה קונג" ועידן כהן השלימו זו את זו בערב מוזר ומעט מאכזב



החְשכה אמנותית
 
כאשר עלה החושך על חלקו הראשון של הערב, Miss, יצירתם של ארבעת מייסדיה-רקדניה של להקת המחול מריה-קונג, נעצרה הנשימה. אט אט החל להפציע על הבמה מיצג תאורה מדהים של אבי יונה בואנו (במבי) שבתוכו נעו ארבעה רקדנים, בלבוש שנראה מתכתי, בעיצוב של מיקי אבני, כנקלעים במקרה אל נקודות אור ארעיות שהבליחו פה ושם.
 
זו הייתה מין החשָכָה אמנותית או פיוטית, שגרמה לכך שאפילו ממקום מושבי המצוין באולם סוזן דלל הצליחה להסתיר את המחול שבאנו לראות. שכני הצעיר התלונן על כאב עיניים מרוב מאמץ. במבי איננו אשם, כמובן, אלא מי שהחליטו שזאת ה"תאורה" שבתוכה הם רוצים לבטא מארג יחסים – בהילוך איטי או רגיל, ובמצבים של זוגיות אלימה.
 
זו הייתה רק אחת הבעיות של היצירה הזאת, שבקוויה הגדולים נראתה כגרסה של "כרמן" שיצרו אנדרסון בראס, טליה לנדא, יערה מוזס ולאו לרוס, שבניגוד לשלושת חבריו לא רקד הפעם, ואת מקומו ברביעייה על הבמה תפס ארתור אסטמן.
 
בעיה אחרת הייתה התפאורה של מאור אבני ויוסי טייב – רשת סורגים מתכתית מתקפלת – שהרקדנים הזיזו ימינה ושמאלה, קדימה ואחורה, פתחו וסגרו, וכמעט תמיד כמה מהם עשו משהו מאחוריה אם לא נתקלו בקרן אור קטנה לפניה.
 
ומה הקשר ל"כרמן"? את זה עושה, בכוונה או שלא, המוזיקה שכמעט לכל אורכה שבה ומשתמשת באריית-הטוריאדור הגדולה של האופרה. דף המופע אינו מכיר במלחין הצרפתי ביזה, גם לא בזמר הנפלא ששר את האריָה. אבל יש, מתברר, "עיבוד ועריכה מוזיקלית" של טל בן-ארי.
 
בכל מקרה, וככל שהיה ניתן להבחין במהלכים הנלווים למוזיקה, נוצרו בין הרקדנים צירופים  שיצרו רצף עלילתי שהיה יכול להיות ברור, אפילו נועז, אם תנועותיו והבעותיו היו גלויות לעין בפרטיהן. הניחוש שלי, כסומא בארובה, היה שמדובר בהתבוננות במערכות יחסים זוגיים, בשבירתן, בתחרותיות שבתוכן, ובניצחון, ועל פי השערתי, של כרמן (או אולי של מיכאלה).

טליה-לנדא-יחצ.jpg
Miss, צילום: יח"צ

חושניות של אגן הירכיים
 
חלקו השני של הערב נמסר לידיו ולרעיונותיו של הכוריאוגרף עידן כהן, שהביא עמו גם את הרקדניות דניאל גל ושרון וזאנה, והרקדן שניר נקר, שרקדו יחד עם יערה מוזס ואנדרסון בראס את יצירתו החדשה Brazil, והפעם עם תאורה מאירת פנים יותר, שבמבי העניק לה צבעוניות גלויה, עם מעברים מוחשכים קצרים פיסוליים.
 
כהן הניע את רקדניו בתלבושות החושניות שעיצב מיקי אבני בגוונים בוהקים של אפור-מתכתי ושחור-עכבישי. התנועה, בדרך כלל כזאת שנענית למקצבי המוזיקה הברזילאית, נסמכה על נענועי אגן הירכיים, בעמידה או בזחילה או בשכיבה.
 
היה בזה משהו מסקרן, מצפה להתמסרות המוחלטת למקצב המסעיר שלוכד את מי שיצאו "למסע אישי ועשיר אל חבל הארץ בנפשנו הנקרא 'ברזיל'...” כך לפחות זה התחיל, אלא שבהמשך קרה משהו מוזר והזחילות וההתפתלויות היפות על רצפת הבמה נקלעו למצב חייתי, כאילו המסע נתקע במאורת-יללות חתוליות, ולא ידע איך לצאת משם.
 
למרות שיצירתו של עידן כהן (ייעוץ אמנותי: רן בן דרור), נראתה ברורה יותר מזו שפתחה את הערב, עדיין נלוותה אליה תחושה שעדיין לא נאמרה בה המילה האחרונה, וכי  היא זקוקה למיקוד ולליטוש. 
 
בסופו של דבר, הסקרנות לראות את התפתחותה של הלהקה הצעירה והשאפתנית, עדיין לא נענתה במופע השני שלה, שהגיע קצת יותר משנה אחרי FLING. אני מקווה בכל לבי כי במופע הבא כבר ייראו סממנים ברורים יותר של בגרות יצירתית.


למועדי מופעים >

24/10/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. ביקורת אמיצה ונכונה
מאיה , (27/10/2010)
1. רקדנים הם לא בהכרח יוצרים...
שמעון , ת"א (25/10/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע