אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן "המחשפות" - מופע של אשה אחת
 

 
 
את האפלולית המסתורית, האניגמטית והמסקרנת שהיתה תלויה כעננה מבטיחה מעל המכשפות מחליפה מודעות עצמית, בוטה אפילו, של תנועה ושואו. אולי שר נראית יותר מחוברת לרעיון המקורי, אבל דווקא שלום, הפרונט-וומן החדשה, שנדמית כמו מעריצה מצטיינת, שהכירה את כל השירים בעל-פה, לוקחת את המחשפות למקומות אחרים, הרבה יותר דרמטיים, נשיים וחושניים, לפחות מנקודת מבטו של גבר
הסולנית מלי שלום נכנסת לנעליים של פרלמוטר, והולכת לכיוון אחר לגמרי. עמוס אורן אהב


אל תחפשו ואל תנסו להשוות. אמנם מחצית מהמחשפות הנוכחיות היא שני שלישים מהמכשפות המקוריות, אבל בהעדרה של ענבל פרלמוטר ז"ל, ה-מכשפה האוריגינלית והפנים המייצגות של ההרכב ההוא, אין מקום וסיכוי להשוואה.

זו גם לא הכוונה, והשם החדש יעיד. ארבע הבנות שהתכסו בשם "המחשפות" לא התכנסו כדי לכסות את הסאונד ולשחזר את הלוק של הלהקה שחדלה להתקיים סופית ברגע שפרלמוטר נהרגה, לפני 15 שנה בעוד קצת יותר מחודש (1.10.97), אלא רק להצדיע לשירים ולמורשת של הרכב חלוצי של רוק נשי נחשוני, להעתיק אותם לזמננו ולהעניק שעה הדוקה של מוזיקה טובה, מבוצעת הכי טוב שהליין-אפ הנוכחי יכול. והוא יכול.

מצדיעות לקסם השחור

יפעת נץ בבס ויעל כהן בתופים הן השריד של המכשפות, גם שריד של מראה שחור וקדורני.

נגנית הגיטרה ליעד שר, שניגנה עם כהן ב"ליידי די", והסולנית מלי שלום, פליטת העונה הקודמת של "כוכב נולד", מביאות צבעים חדשים לשושלת, גם במראה ובלבוש, גם בצליל.

אך בעוד ששר מגלה נאמנות לרוק הגיטרות האנרגטי של פרלמוטר וחברותיה, שלום לוקחת את השירים למחוזות הרבה יותר אקלקטיים, חזותיים ומוזיקליים גם יחד.

את האפלולית המסתורית, האניגמטית והמסקרנת שהיתה תלויה כעננה מבטיחה מעל המכשפות, מחליפה מודעות עצמית, בוטה אפילו, של תנועה ושואו.



המחשפות-נגניות-ענק.jpg
הנגניות ליעד שר, יפעת נץ ויעל כהן. צילום: אריק אונגרמן  

אולי שר נראית יותר מחוברת לרעיון המקורי, אבל דווקא שלום, הפרונט-וומן החדשה, שנדמית כמו מעריצה מצטיינת, שהכירה את כל השירים בעל-פה, לוקחת את המחשפות למקומות אחרים, הרבה יותר דרמטיים, נשיים וחושניים, לפחות מנקודת מבטו של גבר. לא יודע איך הן מצטיירות בעיניים נשיות, הרוב המוחלט של הצופות באולם.

המופע, כאמור, נמשך קצת יותר משעה, שבמהלכה מבוצעים 17 שירים. עשרה מהם לקוחים מ"עד העונג הבא" הקלאסי, אלבום הבכורה של "המכשפות" מ-1994. רק שלושה מ"זמנים מוזרים", אלבומן השני, שנה מאוחר יותר, ועוד שניים מאלבום האולפן האחרון שלהן – "מכשפות מתכסות" מ-96'.

עוד אחד לקוח מ"הקלטות אחרונות", אלבום הסולו של פרלמוטר, שראה אור שנה לאחר מותה, והאחרון, שפותח את חלק ההדרנים, הוא שיר חדש לגמרי שכתבו והלחינו ארבע החברות הנוכחיות בסיועה של קורין אלאל, המעבדת והמפיקה המוזיקלית של האקט הבימתי שמצדיע לקסם השחור.

מחשפות-ענק-2.jpg
מלי שלום, צילום: אריק אונגרמן 
 
נקי מרגשנות מתקתקה

אלאל עשתה בחוכמה כשהרחיקה עדות מהמקור כדי לא לחטוא בחיקוי או בהשוואה בלתי הוגנת, אלא להישאר בצד ההצדעה. ככזה המופע גם נקי מרגשנות מתקתקה ומנוסטלגיה מיותרת; הצדעה בוגרת ועניינית, לא דביקה ולא סנטימנטלית.

שום אזכור לזֵכֶר – לא ל-20 שנה לפעילות, לא ל-18 שנה לתקליט הראשון, וגם לא ל-15 שנה ללא ענבל. שומדבר על קשר, על זיקה, על זכרונות, על הסיבה למסיבה. פרלמוטר אמנם נוכחת חזק, בשירים ובהשראה, כמי שכתבה 12 מהם, הלחינה 14 ועיבדה לשירה 16, אבל הישות המבצעת שונה לגמרי.

עד שמתרגלים להרכב ולחלוקת העבודה, המחשפות לא נראות כמו להקה, אלא כזמרת וחבורת נגניות. שלום, בשמלת פאייטים צמודה וסקסית, במגוון פריטי אקססוריז, נראית כמי שמרוכזת בעצמה, וההזמנות שלה את הקהל לעמוד על הרגליים ולהתקרב לבמה מעוררות מבוכה יותר מאשר היענות ואמפתיה. גם לא ברור אם היא פוזה, משחקת אותה רוק, עם הרבה שואו-אוף, או שהיא דבר אמיתי. הדבר האמיתי הבא.



הקצב רצחני (14 שירים ראשונים בפחות מ-50 דקות). בדיעבד נדמה שהם לא נדבקים, וזה על אף ש"עד העונג הבא" מוגש כמעט בשלמותו ואפילו בסדר דומה. אבל משהו בכל זאת לא מהודק. אין סמול-טוק אינטימי ליצירת הזדהות בסיסית ולגיטימית. ולמה הסולנית הזאת צריכה להתעסק כל-כך הרבה בשיער שלה אם הוא כה מפריע לה? ג'ופלין לא עשתה זאת.
 
הקצב מואץ ויש לנו להקה

למה ג'ופלין? כי ככל שהמופע המתקדם, שלום משתחררת, נפתחת ונטענת באנרגיות, בעוצמות ובנכונות ללכת עד הסוף, בנשמה ובצעקה. מתאמצת, משקיעה, לא נחה.

נקודת המפנה מסתמנת ב"ציפור" האפלולי, שבו כולן מצטרפות לשירה. על רקע הנגינה "הגברית" של שר ב"פרנויה זמנית", שלום עוברת למתיקות מפתה. וב"זהירות מהמרווח" (הנציג היחיד של פרלמוטר העצמאית) היא חותרת למגע בירידה מהבמה: "גלים של נוסטלגיה עפים באוויר... אני לא כל-כך זוכרת/ מתגעגעת רק בערך/ כי העתיד נראה לי הרבה יותר מגניב". ורק ב"ביער" היא משחקת אותה סוף-סוף מכשפה, את השיר ואת התפקיד.

מחשפות-ענק-1.jpg
מלי שלום, צילום: אריק אונגרמן

המופע נפתח, מתייצב וממריא עם "עד העונג הבא". הקהל נפתח ומגיב בהשתתפות פעילה, כל ההתרחשות מעלה הילוך ואי-אפשר לעצור את שלום. אחרי "דינגו" כולן מצטרפות לשירת המנון משותפת: "לקום וללכת, לא לראות, ובטח לא לבכות/ לרוץ, להתעייף, אסור לחשוב, אף פעם לא לטעות/ לשתות ולעשן, לשתוק הרבה או סתם לומר שטויות" ("להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך"). הקצב מואץ ויש לנו להקה.

ב"יום שחור" יוצאת הבלוזיות המצוינת של שלום, אולי הביצוע הטוב ביותר שלה במופע. האם מדובר ב"המכשפות, הדור הבא"? ואז "עוד מעט" מואץ לסיום – ספק הגשמת משאלה, ספק קינה על כך שבמותה ענבל פרלמוטר לא ציוותה להן את השושלת.

ועכשיו הייתי מוכן לשמוע הכל מחדש

אולם הגעגוע של "עוד מעט" הוא רק הבקרוב של "לגעת בשמים", בלדת הסול החדשה של החבורה. ההדרן הראשון, ההצדעה האמיתית והזלת "דמעה שחורה של חנק" גם אם מאוחרת: "לא מצליחה לומר מלה בינתיים/ המלכה כבר לא תחזור, הדרך חסומה... רוצה ולא יוצא/ למה הפחד עוצר/ אף פעם לא הכרנו באמת/ קושרת זיכרון אחד/ חיה בנפרד/ אף פעם לא הכרנו באמת". מחווה מרגשת.

   


בסוף המופע מבצעות הנשים שני קאברים לקאברים הכי מפורסמים של המכשפות: תחילה Shivers של ניק קייב, בהגשת נשמה מרשימה, ולאחריו "קסם על ים כינרת" של נעמי שמר, ארוז בעטיפת קסם עמוק ואפל. ועכשיו הייתי מוכן לשמוע הכל מחדש, באותן עצימות, התכוונות ומחויבות של הסיום.

ככה זה כשהסקפטיות בפתיחה וההסתייגות לגבי תרומתה של מלי שלום לרפרטואר המכשפתי פינו מקומן להערכה ולהכרה ביכולותיה. היא מסיימת את המופע כמו מלכה, בהצגה של אשה אחת שנתמכת על-ידי להקה מפרגנת וחסרת אגו. מעניין יהיה לעקוב אחרי ההתקדמות וההתפתחות שלה, אם במסגרת המחשפות ואם בחיפושיה העצמאיים.

 
"המחשפות בהופעה". תיאטרון תמונע, תל-אביב, יום חמישי, 17 באוגוסט 2012.

למועדי מופעים >

23/08/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. מלי שלום היא מלכה 3>!!!
לילך , (23/08/2012) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע