אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: טל גורדון טקסטורות אפוקליפטיות - אבי בללי פינת גורדון
 

 
 


מוזיקה אקספרמינטלית שהלחין אבי בללי ליצירת המחול של יסמין גודר "קרם תות ואבק שריפה" יוצאת בימים אלה על גבי דיסק בלייבל אמריקאי נחשב. בללי בשיחה על כתיבת מוזיקה למחול בכלל וליסמין גודר בפרט.

"אי אפשר לשמוע את זה ולשתות שמפניה"

כשבללי נתן לי את הדיסק החדש שלו, Strawberry Cream and Gunpowder, הוא הזהיר אותי שייתכן שזה יהיה דיסק בלתי שמיע לאוזני. בהתחלה נעלבתי כשהכליל אותי בין נחותי האוזן שלא יכולים להתמודד עם מוזיקה קשה לעיכול. עם הצלילים הראשונים התחיל האגו המוזיקלי שלי לחזור למקום ולהרגיש שאני שייכת שוב ל"שווים", לאוזניים ההולכות בראש המחנה, אבל כשסיימתי את האלבום, נאלצתי להתקשר ולהודות בפניו שאכן, היה לי קשה עם הניסיונות הצליליים המוצגים באלבום באופן שלא מקל על האוזן.

"כשאני אומר `בלתי שמיע`, זה לאוזן הממוצעת", אומר בללי. "אנשים רואים במוזיקה, ברוב המקרים, דבר שיש בו מלודיה ושאפשר לעקוב אחריו, ואקספרימנט מוזיקלי נתפס תמיד כדבר אליטיסטי שמיועד למוזיקאים ולאקדמאים. זה לא שמיע מהבחינה הזו שזה לא נחמד לאוזן, אי אפשר לשמוע את זה ולשתות שמפניה, או לשבת ולדבר עם חברים כשזה ברקע. ההתמסרות ליצירה המוזיקלית חייבת להיות מוחלטת. מהבחינה הזו אני מזהיר אנשים שהשמיעה של זה היא שמיעה שכבר לא רגילים בימינו להקשיב. מבחינתי, זו המוזיקה שאני שומע והיא שמיעה לי מאוד".

ואכן לא מדובר בדיסק שמיועד למחפשי המלודיה, המילים, או החוט המקשר הברור המחבר בין הדברים. מדובר באמת במצע צלילי אקספרימנטלי ומופשט, שנוצר במקור כפסקול לעבודת המחול של יסמין גודר מ-2005, "קרם תות אבק שריפה", ויצא בימים אלה בתת הלייבל האמריקאי "אד הוק", שבלייבל האם שלו, "רקומנדד רקורדס", יוצאים אמנים כרוברט ווייט ופרד פרית`.

"אלה שמות פחות מוכרים לקהל הרחב", מספר בללי, "אבל אני עוקב אחריהם כבר מגיל 12. זה לא שלאחרונה גיליתי משהו. בעצם זו המוזיקה שהשפיעה עלי לאורך שנים, ועם ההתבגרות שלי, וגם בגלל הגלובליזציה וההתכווצות של הכדור הזה, נהיה פתאום מעשי להוציא אלבום בחברות האלה שבעצם גדלתי עליהן".

"יסמין התעקשה לעבוד בשקט"

- איך נראתה העבודה מול יסמין גודר?

"זה היה המפגש הראשון שלי עם יסמין, וסוף סוף הייתה לי תחושה שמישהו משתף איתי פעולה בעשייה אמנותית באמת בלתי מתפשרת ונכנס איתי לחופש יצירתי מוחלט. במפגשים קודמים עם אמנים אחרים לא הרגשתי את חוסר הגבולות שיש בעבודה איתה. יסמין פשוט משדרת איזה חופש בלתי מתפשר, וזה מדבק ומנתב את העבודה למקומות באמת לא צפויים. היא באה לי בתקופה מתאימה במסגרת החיפוש המוזיקלי שלי עם עצמי והתחומים שמעניינים אותי במוזיקה בתקופה הנוכחית".

זו כמובן לא הפעם הראשונה שבללי כותב מוזיקה ליצירות מחול. זה התחיל עם "קיר" המיתולוגית של אוהד נהרין ללהקת בת שבע. שיתוף הפעולה עם נהרין נמשך גם "באנאפזה" המצליחה. בין השאר כתב גם ללהקת המחול ורטיגו ("כוח האיזון") ובנוסף הוא כותב מוזיקה גם לתיאטרון ("יתומים", "על עכברים ואנשים" ועוד) ולקולנוע ("כנפיים שבורות").

- איך נראית כתיבת מוזיקה למחול מבחינה מעשית? אתה נמצא כל הזמן וכותב ממש בזמן שהרקדנים רוקדים מולך? איך זה עובד?

"זו הייתה עבודה מעניינית מהסיבה שבניגוד לכל היוצרים שאני עובד איתם במחול, בתיאטרון, בסרטים, יסמין התעקשה לעבוד בשקט. זאת אומרת, ליצור סיטואציה שלא מושפעת משום צליל, ופשוט לעבוד בלי מוזיקה עם הרקדנים. אני נכנסתי לתמונה רק כששמונים אחוז מהעבודה הייתה גמורה. כשיסמין כבר ידעה פחות או יותר מה קורה על הבמה, נכנסנו לעבודה יחד איתי ואז היא סיימה את העבודה. שם היא כבר נתנה למוזיקה להשפיע על התמונה. בשלב הראשון היה לה מאוד חשוב לא לדעת מה עולם הצלילים שהיא מתעסקת אתו".

- וכמה היא השפיעה על עולם הצלילים הזה?

"היא לא השפיעה במובן של לכוון אותי לצלילים אבל בהחלט הייתה פה יצירה מתוך דיאלוג והשיחות שלה פשוט הובילו אותי לצלילים. הנוכחות שלה, ללא ספק, גרמה לי להגיע לסביבות המוזיקליות האלה שהייתי מגדיר אותן כמעין טקסטורות אפוקליפטיות.

"עבודת הכתיבה הייתה לי כל כך מעניינת כי יושבים עם הרקדנים, אני רואה את הסיטואציה, וצריך עכשיו להגדיר את הנוף המוזיקלי וליצור מעין תפאורה מוזיקלית לסיטואציה. זה היה כמו לפתור תשבץ שיש בתוכו חצאי מילים שמובילות אותך לאיזשהו פתרון. התחושה היא שהכול נמצא וצריך רק להיות רגיש לסביבה ולסיטואציה".

- ואיך הפכה העבודה הזו מיצירה למחול לדיסק שעומד בפני עצמו, בלי ההקשר המקורי שלו?

"הדיסק הזה נעשה ביוזמתו של חבר, הטכנאי אודי קומרן. שנינו גרופים של הז`אנר המוזיקלי הזה, האקספרימנטלי, זה מה שאנחנו עושים ביחד רוב הזמן, והוא היה בהופעה, ואמר לי שזה שווה הקלטה, ומפה הדברים קרו מהר ובקלות. הקלטנו את המוזיקה בהופעה הרביעית, וזה מה שמונצח על הדיסק".


קופסת ההפתעות של אבי בללי – פינת גורדון מוקדמת


23/01/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע