אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
בידור
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: השיר הישראלי באקדמיה
 

 
 
על חשיבותו של הכנס "מי אני שיר ישראלי" שיתקיים בשבוע הבא באוניברסיטת בר אילן


התיאוריה והפרקטיקה של הפופ הישראלי

לא סוד שהמוזיקה הישראלית הפופולרית מייצרת בשנים האחרונות עניין רב. מסיבות מגוונות. רשימות השידור ברדיו, יחסה של הטלוויזיה המסחרית, הצלחתה הפנומנלית של "כוכב נולד", יישומי הסלולר, קבצי שיתוף באינטרנט, תמורות בתעשיית ההקלטות. ממש אינספור היבטים וכיוונים שמעידים שמוזיקה ישראלית, גם אם איננו מודעים לכך, היא חלק מרכזי מאוד בחיינו, כמעט כמו אוויר לנשימה.
 
לפיכך לא מפליא שהעיסוק בה חרג מזמן מתחומם של הנוגעים בדבר ישירות, כמו זמרים, יוצרים, חברות תקליטים וגופי שידור. במקביל לפריחתה (ואין מי שיערער על הנחת יסוד זו) יותר ויותר עמותות ומוסדות מקדישים זמן ומשאבי מחקר לניתוחים ולדיונים בה ובנגזרותיה. חלקם הגדול גם משתף את הציבור בתוצאות ובמסקנות של מחקרים אלה, באירועים פומביים מסקרנים.
 
אחד המפגשים החשובים ביותר בחקר המוזיקה הישראלית הפופולרית בישראל, אם לא המרכזי שבהם, הוא "מי אני? שיר ישראלי!" שמפיקה ומארחת המחלקה למוזיקה של אוניברסיטת בר-אילן. הכנס, "יום לימודים ארוך" של דיונים, הרצאות ורבי-שיח, שיתקיים בחמישי הבא (12 ביוני) באולם הקונצרטים בבניין המוזיקה ע"ש רוזנברג בקמפוס הבר-אילני, הוא החמישי בסדרה, ושותפות לו חטיבת התרבות והמוזיקה של גלי צה"ל ואמנות לעם. מניסיון הכנסים והשנים שעברו, הוא לא רק מעורר עניין אלא גם מספק תובנות וכיווני חשיבה חדשים ומגוונים בהיבטים התיאורטיים והמעשיים של הפופ הישראלי (גם אם ההגדרה האקדמית אינה כזו), וראוי בתשומת לב תקשורתית וגם פרטית.
 
לזכות המחלקה לחקר המוזיקה הישראלית בבר-אילן ייאמר, שהיא היחידה וכנראה הבלעדית בארץ, לסוג כזה של לימוד ומחקר אקדמאי (כבר  38 שנים, מאז היווסדה בשנת 1970), נתון מפתיע למדי במדינה אובססיבית למוזיקה ישראלית. ככזו, "מותר" לה לחגוג פעם בשנה את ייחודה על פני מוסדות אקדמאיים אחרים, בהתכנסות ובחבירה המשותפות לחוקרים, אלמוניים ברובם, וליוצרים, חלקם כוכבים מוכרים. בגדול, לטקס שני פנים: פן טקסי, שבו מכבדים יוצרים ישראליים על תרומתם רבת השנים (הזמר והפייטן ג`ו עמר, מצד אחד, התמלילן, הפזמונאי והמשורר יורם טהר לב, מצד שני, כשבתווך אתנחתא מוזיקלית עם מאיר בנאי ושירים מ"שמע קולי", האלבום והמופע החדשים שלו), ופן ענייני, שלשמו מתכנסים באמת, ארבעה מושבים לאורך היום, של דיונים במגוון נושאים. 

על פניו, "מי אני? שיר ישראלי!" הוא הכנס המעמיק והמרתק ביותר מסוגו, אולם בארבע שנותיו הראשונות הוא לקה בשיווק וביחסי ציבור הראויים למידותיו, להיקפו ולחשיבותו, וריכז את המספר הרב של המשתתפים (מצד קהל המאזינים) בחלקיו הטקסיים - במושב הפתיחה ובמופע הנעילה. וזאת למרות שהכניסה לו היא חופשית (להוציא ההצדעה המוזיקלית לטהר-לב - בהשתתפות נורית הירש, ירדנה ארזי, צמד הפרברים, גבי ברלין, להקת חיל הים, אוהד חיטמן והאנסמבל הקולי "מיטב" - המיועדת למוזמנים בלבד). נקווה שהשנה יזכה הכנס לדחיפה התקשורתית הראויה לו, שתסלול הדרך בפני סקרנים, אוהדים ושוחרי זמר עברי.

עבר והווה
 
ניסיון העבר מלמד שהחוויה מומלצת, מעשירה ומאלפת. וגם דיון על נושא פופולרי ו"נמוך" כמו "כוכב נולד", עשוי להיות מפתיע, מרתק ומעמיק, שלא לדבר על מעמד ה"פלייליסט" ברדיו הישראלי או מיקומה הייחודי של "ארבע אחרי הצהריים" הגל"צית, שמפתיעה בעניין הרב שהיא מעוררת ובזהות ה"גרופיס" המושבעים שלה. גם השנה מציע הכנס מספר נושאים שמסתמנים כמוקדי עניין בעלי מקדם סקרנות גבוה.

המושב הראשון יתייחס הפעם להתחלות בזמר העברי והארצישראלי, ייבוא ומקור, כולל מבט לשירי האהבה הראשונים, אם בכלל, במהלך העליות ועד הקמת המדינה, תחת הכותרת "השיר לא תם הוא רק מתחיל". המושב השני, שיוקדש לעבר והווה בזמר העברי ("העבר מאחוריה, היא צופה אל הבאות") יהיה כבר יותר מגוון ואקלקטי. מצד אחד, תמורות לאורך השנים בשירי החג בגן הילדים ("העיקר הסבבה"), כולל התייחסות כבדת משקל לשירתו של ביאליק ודרכי הלחנתה, ומצד שני, הרצאה מלומדת של הפרופ` נסים קלדרון על עבר והווה בפופ הישראלי, כפי שבא לידי ביטוי באלבומי "עבודה עברית", שהם גרסאות מחודשות (כיסוי) לשירים קיימים. המסקנות שלו עלולות לא להחמיא לזמרים המבצעים, לתמונת עולמם ואולי גם לא לשימור ההיסטוריה של הפופ הישראלי.
 
המושב השלישי ("ואם השיר הזה נשמע לכם מוכר") יכפיף דיונים על הקשר בין הפיוט המסורתי לזמר הישראלי, אפרופו ז`אנר "החזרה בתשובה" של הרוק הישראלי בעת האחרונה, על יצירתה של נעמי שמר והוויכוח הנצחי האם היא פזמונאית או משוררת, ועל הגישה המקלה בפופ הישראלי, שאינה מבקשת למצוא בו משמעות עודפת ומסר מעמיק, אלא להתייחס לשיר כ...שיר, להנעים את הרגע.
 
לסיום, ולטעמי המושב המרתק והחשוב ביותר, יהיה רב-שיח שייוחד לשפה העברית בשירים הישראליים, על התמורות המפליגות בלשון הדיבור, בזליגתה לשפה המושרת ובכרסום מעמדה של העברית התקנית. חשיבות דיון זה גבוהה במיוחד בגלל האכסניה האקדמאית בה הוא יתקיים, למרות שמראש מובנית בו אכזבה, בהיעדר שיניים, אפשרות חיוב ויכולת אכיפה. נתנחם, מן הסתם, בהצעות וברעיונות לשיפור.
 
ייטיבו לעשות גלי צה"ל, השותפים לכנס, אם ימצאו דרך להעביר את מושביו בשידור ישיר באתר האינטרנט שלהם, לתועלת המוזיקה הישראלית הפופולרית ולטובת אלה שלא יוכלו להגיע. 


למועדי מופעים >

05/06/2008   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. שתי מסקנות בשתי מילים
צירליך , (08/06/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע