סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "כשאני מנגן אני מפסל את הזמן"
 

 
 
שיחה עם הפסנתרן הבינ"ל בוריס גילטבורג שישתתף במרתון זוכי תחרות רובינשטיין


"יכולות לחלוף שנים עד שאני מרוצה מהביצוע שלי"
 
את בוריס גילטבורג, זוכה הפרס השני בתחרות רובינשטיין האחרונה, נוכל לשמוע במהלך החודש הקרוב בסדרת הקונצרטים של אגודת ארתור רובינשטיין, שבהם ינגן עם ולצד עמיתיו לזכייה בפרסים השלישי והרביעי  בתחרות. תכניות הקונצרטים יכללו יצירות של היידן, שופן מוצרט וברהמס.
 
את השיחה ניהלנו בשעת בוקר מוקדמת יחסית "חזרתי מארגנטינה ואני עדיין בג'ט לג" ובין ההופעות הקרובות בארבע ערים בישראל יש לו עוד נחיתה ביבשת הרחוקה, הפעם בקנדה.
 
איך היה בארגנטינה? ניגנת להם יצירות דרום אמריקניות?  
 
"ניגנתי קונצרטים ורסיטלים בארבע ערים. ניגנתי יצירות של גריג, ליסט, שופן רחמינוב, הקהל בארגנטינה אוהב את המוזיקה הרומנטית כמו באירופה או כאן. בינתיים לא ניגנתי יצירות של מלחינים מקומיים, אבל העניין עלה. לקראת ביקורים נוספים, אבדוק את הרפרטואר".  
 
כמה זמן אתה משקיע בהכנת רסיטל?
 
"יש יצירות שלוקח המון זמן להכין וללמוד בעל פה. יש יצירות שאתה קולט במהירות (ברסיטלים ברוב כלי הנגינה סולנים מנגנים את כל היצירות מן הזיכרון, כלומר עליהם לשנן מאות דפים של תווים לקראת הקונצרט – י. ש.), יש יצירות שזמן הלימוד הוא ממושך יותר.
 
"אבל בין השינון הטכני ולימוד היצירה ועד לביצוע הטוב, התהליך הוא ארוך. יכולות לחלוף שנים עד שהביצוע הוא טוב כך שאני מרוצה ממנו. ההכנה הזאת אינה מתקיימת רק בחדר בבית, אצל הפסנתר האישי שלך. ההופעה באולם, בנוכחות הקהל היא חלק מתהליך ההבשלה של היצירה. בנגינה מול קהל מתרחשים דברים שאין במקום אחר, ההבשלה מתקדמת הרבה יותר.
 
"יש יצירות שאני חושב שיש לי עוד מה ללמוד עד שאחוש שהביצוע הוא לרצוני. כך למשל  הסונטות המאוחרות של בטהובן או הסונטות של שופן הן פרויקט לחיים וגם כאשר אני מרוצה ממה שאני עושה, הרי כעבור שנה, אני משתנה, דעתי איננה כשהייתה, אני שומע דברים אחרים ולכן אני משתדל לשוב ולנגן יצירות מסוימות בתדירות גבוהה יותר".

   


איך עובד תהליך ההכנה במוזיקה קאמרית?
 
"במוזיקה הקאמרית העניין הוא התאמה לנגנים בהרכב. גם כאן החוויה היא בפירוש לא רק מה שאתה הפסנתרן, למשל, הכנתָ בבית, אלא שיתוף הפעולה. ההשפעה ההדדית שבין הנגנים".
 
קורה שישנה ויכוחים מוזיקליים, אי הסכמה מוחלטת בין המשתתפים?
 
"ידועים הסיפורים על הרכבים שחבריהם לא הסתדרו זה עם זה, בעיקר בין ההופעות. אבל ישנו כאן תהליך של הקשבה הדדית ולפני שמחליטים להופיע ביחד מנגנים בבית באופן לא מחייב. אני מעדיף לקרוא לשיחה שבין הנגנים דיונים פרודוקטיביים ולא ויכוח מוזיקלי".
 
ספירות אחרות על הבמה
  
במהלך השיחה הייתי צריך להזכיר לעצמי שאני מדבר עם צעיר בן 27, בסך הכל. כן צריך לומר בסך הכל. כאשר הוא אומר למשל "ברסיטלים הקרובים אנגן שוב את 'פרלוד, כוראל ופוגה' של סזאר פרנק, יצירה שלא ניגנתי כבר יותר מ-15 שנים" הוא נשמע מבוגר. אבל מי שמנגן כבר 22 שנה, יכול להתייחס לפרקי זמן ממושכים בעברו, למרות שלכל הדעות הוא איש צעיר.
 
בהופעות השונות ששמעתי את גילטבורג, זכורה לי תמיד הכניסה. צנום ונמוך קומה הוא שועט מאחורי הקלעים אל מרכז הבמה, אל המקלדת ותוך שניות הוא מצוי בספירות אחרות. מסתבר שעניין ההופעה על במה היא החוויה החזקה ביותר שלו וזה, כך עולה בשיחה, מלווה אותו מן ההתחלה.
 
הוא החל ללמוד בגיל חמש בבית, בהדרכת אימא, "לא היא לא לחצה, להיפך. היא מורה לפסנתר, אימא שלה הסבתא שלי היא מורה לפסנתר וגם סבתא שלה, הסבתא רבא שלי היא מורה לפסנתר. היא חשבה שיש מקום להפסיק את הרצף. אבל אני מאוד מאוד רציתי ולחצתי והיא לימדה אותי וכך אני כבר דור רביעי לפסנתר במשפחה".

היו משברים לאחר ההחלטה?
 
"לא, בן שבע הייתה לי הופעה ראשונה, בן שמונה רסיטל ראשון  ובן תשע השתתפתי בתחרות. אז אני מניח שככל שהזמן התקדם כבר היה לי ברור שזה מה שאני עתיד לעשות".
 
אתה מדבר על תהליך מתמשך, אבולוציוני?
 
"כן, מאז ומתמיד יש לי סיפוק עצום מהופעה לפני קהל. התחושה החזקה הזאת תרמה לכך שלא היו לי ספקות באשר לדרך שבה אני הולך. אני מאוד אוהב מוזיקה. אני יודע שמוזיקאים לא מעטים מאזינים למוזיקה אחרת כשהם אינם מופיעים. אני תמיד מעדיף לשמוע עוד ועוד מוזיקה קלאסית.."
 
ובאשר להופעה מול קהל?
 
"יש משהו שקיים רק בקונצרט חי. משהו שנוצר ברגע מסוים. קסם. אווירה. משהו שנוצר בחיבור בין הפסנתר, הקהל והפסנתרן. אני חווה את הזמן בממדים שונים. הזמן נמתח, ובמקביל אני חש שאני מפָסל את הזמן. זה אולי נשמע הזוי אבל אני בה בעת גם בתוך המוזיקה וגם מרוחק ממנה. לפעמים זה לא קורה אבל כאשר זה כן קורה זו חוויה שרוצים ממנה ועוד ועוד. חוויה שמעלה את רמת האדרנלין בדם".
 
היו לך חוויות דומות גם כמאזין שאינו על הבמה?
 
"בהחלט, בפעם הראשונה שראיתי את ולרי גרגייב מנצח על התזמורת שלו (תזמורת בית האופרה מרינסקי מסנט פטרבורג). שמעתי אותם באולם ה'מוזיקפראיין' בווינה. הם נגנו את 'שחרזדה' של רימסקי קורסקוב ואת הסימפוניה החמישית של פרוקופייב. העוצמה הייתה כזאת שראיתי תמונות צבעוניות משוטטות באוויר, הכל היה כל כך חי ונושם".
 
נחזור לעניין הקהל, והאהבה שלך להופיע מול קהל. זה לא מפחיד?
 
"בפעם הראשונה שהשתתפתי בתחרות הייתי בן תשע, זה כבר היה אחרי שעלינו לארץ. זו הייתה הנסיעה הראשונה שלי לחו"ל, לסנגליה באיטליה. בשביל ילד בן תשע זו חוויה כייפית. זה גיל שבו עוד לא מפחדים. נהניתי. ניגנתי את מה שהכנתי וזכיתי במקום הרביעי בתחרות שנועדה לצעירים עד גיל 16. הכל היה מצוין. התאהבתי בהופעות לפני הקהל".
 
מתי מתחילים לפחד מהקהל, מן האחריות?
 
"אצלי זה קרה בערך כעבור ארבע שנים. לא בדיוק פחד, זו התרגשות גדולה יותר, תחושה של התכוננות. הרגשתי שאני עובד לפאזה אחרת..." 

בוריס-גילטבורג.jpg
בוריס גילטבורג, צילום: יח"צ
 
"היה לי פחד ממוצרט"
 
מהי המוזיקה האהובה עליך?
 
"אני מזוהה עם שתי קבוצות מוזיקה, עם המוזיקה הגרמנית, מבאך ועד ברהמס, ועם המוזיקה הרוסית, רחמנינוב, סקריאבין, שוסטקוביץ'. גם כמאזין אני בעיקר אוהב את המוזיקות האלה. אהבתי מן הפעם הראשונה ששמעתי מוזיקה ווקאלית של באך. במשך השנים גיליתי את המוזיקה של מאהלר, של וגנר - אותו גיליתי בתיכון - של שוסטקוביץ'. זה במוזיקה הסימפונית. גם באופרות אני מעדיף את המלחינים הרוסיים והגרמניים. מבין האופרות האיטלקיות אני מעדיף את פוצ'יני. מלחינים אחרים מדברים אלי פחות".
 
היית רוצה לחיות בתקופה אחרת, קרובה יותר לזמן חיבור היצירות הגרמניות שאתה אוהב למשל?
 
"לא. אני מרגיש בסדר בתקופה הזאת. בוודאי שאילו ניתן היה לשמוע איך באך מנגן את היצירות שלו זה היה נפלא. זה רק חלום. אני חי בתקופה מאוד עשירה והמאות האלה שאני חי בהן מרתקות. את העבר אני שומע בהקלטות של פסנתרני הדורות הקודמים. בזכות טכניקת ההקלטה הישנה, מיקרופונים קרובים מאוד לפסנתר אני יכול לשמוע ולחוש בנוכחותו של למשל ארתור רובינשטיין, פסנתרן שאני מעריץ".
 
כמה הופעות יש לך במשך שנה?
 
"40 עד 55. זהו מספר סביר. הוא גם מאפשר לי להכין יצירות חדשות לרסיטלים ואני אוהב להחליף ולגוון את הרפרטואר שלי".
 
בשלוש התכניות הקרובות שלך בארץ יש יצירות שהיית רוצה להרחיב עליהן את הדיבור, לקראת הופעותיך?

"את מוצרט, שאנגן בסדרה של אגודת רובינשטיין ובסדרה עם תזמורת ראשון לציון, למדתי להכיר לא מזמן יחסית. עד שהתחלתי לנגן אותו בפומבי, היה לי פחד ממוצרט. המון זמן חלף עד שהגעתי אליו. כיום אני יודע שזו המוזיקה שעושה טוב ללב. כשאני מתאמן בנגינת מוצרט, אני יודע שהוא מייצר מצב רוח טוב. יש משהו מרפא במוזיקה שלו.
 
"עוד אני מנגן את הקונצ'רטו של היידן, שבדרך כלל נחשב ליצירת תלמידים וסטודנטים . יצירה כייפית. תמיד טוב לחזור ולהרגיש שאתה בן 14 או 16. את שופן אני אוהב.
 
"יש משהו מעניין  כאשר משווים יצירות של אותו מלחין המושמעות ברסיטל או בקונצ'רטו עם תזמורת. ברסיטל אתה מנגן לבד ערב שלם, לפעמים שעה וחצי ויותר. בקונצ'רטו אתה מנגן נטו פחות מעשרים דקות לפעמים (בחלק מהזמן התזמורת מנגנת ללא הסולן) ובכל זאת ההתרגשות גדולה.
 
"המלחין בקונצ'רטו מצליח לדחוס את עצמו, את כל מה שיש לו להגיד למסגרת זמן קצרה יותר ונוקשה יותר והוא במיטבו בתהליך הדחיסה מלחינים הצליחו להניח את כל הביצים של נגינה פסנתרנית בסל אחד. בנוסף לכך בהופעה עם תזמורת יש יסוד נוסף והוא  השואו, המופע, הקהל מגיב אחרת לנגינה עם תזמורת".

  

 
מתרגם את רילקה בשעות הפנאי
 
כשאתה מנגן קונצ'רטו אתה מעדיף לנגן עם מנצח שהוא גם פסנתרן או מנצח שאין לו ניסיון בנגינת פסנתר?
 
"לא צריכה להיות בעיה לעבוד עם כל מנצח. כי לפני שאנחנו נפגשים בחזרה עם התזמורת, אנחנו עושים חזרה לבד ליד הפסנתר. חזרה שבה המנצח לומד להכיר את הגישה, את הדרך ואת הכיוון שלי בנגינת היצירה. יש יתרון במנצחים שהם פסנתרנים ובעיקר פסנתרנים פעילים, שכן אז כשברור לך שהמנצח יודע כל תו וכל תג ביצירה, אתה חש טוב יותר וחפשי יותר.
 
"צריך לומר שיש מנצחים, מבריקים ונפלאים אבל חסרי גמישות בליווי סולנים. ומאחר שמדובר במופע משותף מישהו צריך להוביל ומישהו צריך להיות מובל וכשמנצח לא מוכן ללכת אחרי הסולן שלו הסולן נאלץ ללכת אחריו. אסור שבזמן הקונצרט תהיינה מלחמות בין המנצח ובין הסולן.
 
"זה אולי ישָמע מפתיע אבל עוצמת הדעות על הדרך הנכונה לביצוע של יצירה, חזקה יותר מאשר עוצמת דעות פוליטיות. אתה האמן חייב להאמין בכל לבבך ובכל מאודך במה שאתה עושה או עתיד לעשות. הקהל צריך לקבל את תוצר ההסכמה שבין השניים ולא לחזות במריבה, גם אם זו אינה מילולית".
 
יש הבדלים בין קהלים באזורים שונים בעולם?

" בארץ ובדרום אמריקה קהל מאוד חם. קהל מגיב מייד כשהוא שומע משהו שהוא אוהב במיוחד. בגרמניה הקהל מאופק יותר ואת הערכתו ואהבתו למה שהוא ראה הוא מביע במחיאות בסוף היצירה ובבקשה לשמוע הדרנים. ברוסיה קהל הוא לא רק חם, אלא גם קהל שמבין. הקהל הולך לקונצרטים מתוך אהבה, ומתייחס למוזיקה ברצינות ולא כאל מופע בידורי קל".
 
מה כבר הקלטת ואיך אתה באולפן ההקלטות?
 
"יש לי תקליטור בסדרת הבכורה ((debut של חברת EMI, ועוד DVD והרבה מאוד הקלטות לערוצי רדיו כאן ובעולם. באשר לתחושה שלי באולפן ההקלטות. זה עוד עניין שאני אצטרך ללמוד. בינתיים אני מעדיף הקלטות שנעשות בקונצרטים חיים.
 
"כשאני שומע את עצמי בהקלטות אני מופתע מן הדברים שאני עצמי עושה בנגינה מול קהל. מן הקהל אני מקבל את האומץ לעשות דברים שונים וחדשים. כרגע יש תכנית להקליט את היצירות לפסנתר של  פרוקופייב, אני מגלה אותן, כך ברסיטלים הקרובים שלי אני אנגן לראשונה את הסונטה הרביעית שלו. לאחר שניגנתי את הסונטות הגדולות המוכרות. זה מאוד מתגמל לגלות עוד סונטה..."
 
אמרת שגם בזמן החופשי שלך אתה אוהב להקשיב למוזיקה קלאסית, מה על האמנויות האחרות?
 
"אני מאוד אוהב ציור, פיסול ותיאטרון, אבל ובעיקר אני אוהב לקרוא, ספרות ושירה. אני אוהב לקרוא את בולגקוב ואת קפקא, את הרומנים האנגלים הגדולים של המאה ה-19, בשבילי הספרות הפנטסטית של טולקין ואחרים היא כמו להקשיב למוצרט. בין קריאה לקריאה אני מתרגם את שיריו של המשורר הגרמני רילקה".
 
מרתון זוכי תחרות עמותת רובינשטיין לפסנתר, בוריס גילטבורג, איליה רשקובסקי ואריק זובר,יתקיים בין התאריכים 17-15 בספטמבר 2011  במוזיאון תל-אביב לאמנות. כרטיסים: 150 ₪. טל': 03-6077020, 03-6077070. 15% הנחה לרוכשים כרטיסים לשלושת הימים.

למועדי מופעים >

04/09/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. וגם חתיך
חתיכי , (08/09/2011) (לת)
1. מוכשר מאוד
איל גרש , גבעתיים (06/09/2011)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע