סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן טבילת האש של להב שני
 

 
 
אתה עומד מול מכונה שמשמיעה צליל או רעש בבת אחת מעשרות כלי נגינה, ואתה צריך ללמוד לשמוע. יש תמיד, בעיקר בתחילת הדרך, מבחנים שאתה עומד מולם: נגן מסוים מפסיק לנגן בכוונה, ואתה נבחן אם אתה שומע שהוא חסר. תהליכי הבחינה האלה באים לבדוק מי הוא הצעיר שמחלק הוראות לנגנים עם ניסיון של עשרות שנים"
על סדרת הקונצרטים הראשונה בפילהרמונית הישראלית ינצח, במפתיע, להב שני, בן 24. שיחה


הידיעה שקורט מזור, המנצח הקשיש, ביטל את השתתפותו בסדרת הקונצרטים הראשונה בפילהרמונית הישראלית לא נפלה על מנויי התזמורת ועל קהלה כרעם ביום בהיר. להפך, אילו היה מגיע, היה הקהל – חם, סימפטי ומפרגן ככל שיהיה – מופתע.

ההפתעה היתה בבחירת המנצח המחליף. להב שני, לפי שעה שם לא מוכר כל-כך לקהל הרחב, נולד ב-1989, כלומר בן 24. הפילהרמונית לא ידועה, לפחות לא בשנים האחרונות, כתזמורת שממהרת לתת למנצח צעיר ואלמוני יחסית לאייש את דוכן המנצחים, דוכן שעליו דרכוּ מן הטובים שבמנצחי העולם.

בקיץ האחרון הפתיע להב שני כשזכה בתחרות מנצחים בינלאומית בבמברג שבגרמניה. תחרות במברג קיימת בסך-הכל תשע שנים, אולם תהילתה יצאה כאשר הזוכה בפרס הראשון בתחרות הראשונה היה גוסטבו דודמל מוונצואלה. מאז אותה זכייה עשה דודמל כברת דרך, וקהל בישראל, כמו קהל במקומות אחרים בעולם, מעריץ את הצעיר, שכבר זכה גם בתפקידי ניהול בכירים.

"הייתי חלק מגוף של 80 נגנים"

שני החל את דרכו במוזיקה כפסנתרן. "התחלתי לנגן רשמית מגיל שש", הוא מספר. "למוזיקה נמשכתי עוד מקודם. במשך 11 שנים המורה שלי היתה חנה שלגי. המורה השני היה אריה ורדי, בבית-הספר למוזיקה על-שם בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, ובשנים האחרונות, בברלין, המורה הוא פביו בנדיני".

לפסנתר הוספת כלי נוסף, קונטרבס. כנגן קונטרבס הופעת כבר עם הפילהרמונית הישראלית. מתי החלטת לנגן בס?

"בבית-הספר התיכון תלמה ילין היה צריך, נוסף לעבודה על הכלי הסולני, לשיר במקהלה או להצטרף לתזמורת. אחרי שנתיים במקהלה החלטתי על קונטרבס, וגיליתי עולם חדש. עולם שונה, גדול הרבה יותר מן העולם שלי כפסנתרן. גיליתי את האוצר הגדול שישנו ברפרטואר התזמורתי, הסימפוני והאופראי. התחלתי להבין מהי הדינמיקה שעובדת במערכת המורכבת, מהו הסאונד. הייתי חלק מגוף של 80 נגנים.


להב-שני-ענק.jpg
להב שני, צילום: יוסי צבקר

"בתלמה ילין עבדנו בהדרכתו של המנצח מנחם נבנהויז, ודי מהר הייתי למוביל, לראש קבוצת נגני הקונטרבס. מכאן הגעתי לנגן בתזמורת האקדמיה, ומשם כנגן נוסף גם בפילהרמונית. בשלב הזה כבר הרגשתי שאני רוצה לייצר בעצמי את הרפרטואר בדרך שלי".

הרצון או השאיפה לנצח החלו בבית?

"כן. המורה הראשון שלי לניצוח היה אבא (אביו הוא המנצח מיכאל שני), שאיתו עשיתי שיעורים ראשונים בטכניקה. עמדתי מולו וניצחתי. יש עוד מוזיקאים במשפחה, אח אחד בן 21 שהוא נגן סקסופון ג'אז ואח צעיר שמנסה את דרכו בחצוצרה. ההמשך היה בפילהרמונית. ניגנתי שם כפסנתרן את הקונצ'רטו לפסנתר של צ'ייקובסקי, והקשר עם התזמורת ועם זובין מהטה היה משמעותי.

"מהטה חשב שאני צריך לצאת למקום שבו אוכל להיחשף בעיקר לעבודה של מנצחים גדולים, להאזין להרבה תזמורות. למעשה הוא חשב על וינה, שבה אוכל לראות כל יום חזרה בתזמורת אחרת. בסופו של דבר החלטתי על ברלין.

"ברלין דומה לווינה במגוון העצום שהיא מציעה. בעיר פועלות שבע תזמורות, ואני יכול להיכנס לחזרות של כל אחת מהן. אני יושב בחזרות של סיימון ראטל, המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית שם, או בחזרות של דניאלברנבוים, מנהל האופרה הממלכתית, ועוד רבים, ובהם גם מנצחים אורחים, וזה בית-הספר החשוב ביותר".

"ברנבוים הוא המדריך החשוב שלי היום"

"מחוץ לבית-הספר ברנבוים הוא היום מדריך חשוב, מעין מֶנטוֹר", מתוודה שני. "אני לא לומד אצלו בשיעור בצורה מסודרת. אני יושב בחזרות שלו, ואחרי החזרה אנחנו נפגשים ומשוחחים על מה שהוא עשה, אני שואל על החלטות שלו, על למה הוא עשה כך ובמקום שני אחרת. ליוויתי את העבודה שלו על 'טבעת הניבלונגים' באופרה ועל יצירות אחרות, ואני בהחלט חש שהוא המדריך החשוב שלי היום".

ובמקביל אתה ממשיך ללמוד בבית-ספר למוזיקה?

"בוודאי, אני לומד בבית-הספר על-שם הנס אייזלר בהדרכתו של כריסטיאן אוולד, אבל בית-הספר לבדו לא יכול לספק את הכלים החשובים ביותר שאני כמנצח זקוק להם בעמידה מול תזמורת. השיעור מספק המון ידע והמון תיאוריה, וכשאתה עומד מול תזמורת אתה לא יכול לזכור את כל הפרטים. אם אתה כן זוכר את כל הפרטים, אז משהו בוודאי לא בסדר, כי המבחן שלך מול התזמורת אינו מבחן של ידע ושל שליטה בפרטים.

"מה שאתה זקוק לו בעמידה מול תזמורת מורכב ראשית כל מתקשורת אנושית ומפסיכולוגיה. אתה עומד מול מכונה שמשמיעה צליל או רעש בבת אחת מעשרות כלי נגינה, ואתה צריך ללמוד לשמוע. יש תמיד, בעיקר בתחילת הדרך, מבחנים שאתה עומד מולם, נגן מסוים מפסיק לנגן בכוונה, ואתה נבחן אם אתה שומע שהוא חסר. תהליכי הבחינה האלה באים לבדוק מי הוא הצעיר שמחלק הוראות לנגנים עם ניסיון של עשרות שנים. אם אתה עובר בהצלחה את המבחנים הקטנים האלה, הנגנים יודעים שיש על מי לסמוך, והאמון ההדדי מתחיל משם. את התהליך הזה אי-אפשר להביא מכיתת לימוד באקדמיה".
 
זה בוודאי לא היה היחס של התזמורת בבמברג, בתחרות?

"בוודאי שלא. תזמורת שיוזמת תחרות מקפידה לתת הזדמנות שווה לכל מתחרה, וזה קרה בבמברג. בתחרות השתתף עוד מנצח ישראלי, גד קדוש, שכבר עובד כמנצח בתזמורות שונות בגרמניה. באחת התחרויות הקודמות השתתף עוד ישראלי, שגם זכה באחד הפרסים בתחרות, יואל גמזו, מנצח שפעיל גם הוא בגרמניה בשנים האחרונות".

"נראה לי נכון וטבעי לנצח על הראשונה של מאהלר"

בתוכנית המקורית שהציעה התזמורת הפילהרמונית היה קורט מזור אמור לנצח על הפסנתרן רודולף בוכבינדר ובהמשך על הכנרת אן סופי מוטר. בוכבינדר יופיע עם התזמורת כמתוכנן, ומוטר ביטלה את השתתפותה. במקומה יופיע להב שני כפסנתרו ומנצח. הוא ינגן קונצ'רטו לכלי מקלדת של באך.

להב-שני-פטר-אברטס.jpg
להב שני, צילום: פטר אברטס


"בוכבינדר ינגן את הקונצ'רטו החמישי, 'הקיסר' של בטהובן", מספר שני, "יצירה שאני מכיר היטב, גם ניגנתי אותה בעבר". שינוי משמעותי נוסף שביקש שני הוא להחליף את הסימפוניה החמישית של בטהובן בסימפוניה הראשונה של מאהלר.

"אני מאוד שמח שהתזמורת נענתה לבקשתי", הוא אומר. "חשוב לי בשלב הזה, בעמידה מול הקהל בסדרת קונצרטים, להיות עם יצירה שאני מכיר היטב. על הסימפוניה הראשונה של מאהלר ניצחתי בתחרות בבמברג, שבשמה המלא היא תחרות מאהלר, כלומר המועמדים מתבקשים לנצח על יצירה של מאהלר. אחרי התחרות ניצחתי שוב על הסימפוניה בתזמורת בשאן-ז'ן בסין.

"יש עניין נוסף: חלק מתהליך הלמידה שלי את היצירה הוא במעקב שלי אחרי העבודה של מהטה עם התזמורת הפילהרמונית, גם בארץ וגם בסיור עם התזמורת שאליו הצטרפתי כנגן. נראה לי נכון וטבעי לנצח על הראשונה של מאהלר. אני ממשיך ולומד את הפרטיטורה כל הזמן מחדש, מגלה אותה ומגלה בה דברים חדשים. אני משוכנע שבחזרות נגלה ביחד דברים חדשים, והביצוע כאן בתזמורת הישראלית יהיה שונה מאוד ממה שעשיתי בגרמניה ובסין, החל מהסממנים החיצוניים המוכרים, כמו הצבע היהודי באחד הפרקים, ועד לדקויות רבות בהמשך".

באיזה רפרטואר אתה מרגיש כרגע בבית?

"בעיקר ביצירות של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. אני מאמין שאגיע לרפרטואר הקלאסי כמו הסימפוניות של בטהובן בהמשך".
 
בכמה מהקונצרטים תהיה גם סולן. זה גם סימן לתוכניות העתידיות שלך?

"בהחלט, אני כרגע מחפש סוכן או אמרגן המתאימים לי. בעקבות הזכייה בתחרות יש הזמנות מהרבה תזמורות, ותזמורות חשובות ביותר. חשוב לי שהסוכן שאמצא יעבוד במקביל על המשך הקריירה שלי כמנצח וכפסנתרן, לא רק כפסנתרן סולן עם התזמורת או כמנצח המנצח מן המקלדת, כמו שיהיה כאן בהמשך העונה, אלא גם כפסנתרן בהרכבים קאמריים".

למועדי מופעים >

30/09/2013   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. ענק , כל הכבוד ,
יהודה , ישראל (07/10/2013) (לת)
3. אני מצדיע
רוני האן , נוה צדק תל אביב (06/10/2013)
2. שני להב היה נהדר.
מנויה בפילהרמונית , חולון (05/10/2013)
1. כל הכבוד לפילהרמונית על הבחירה
יוני , ת"א (02/10/2013)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע