סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה שיחה עם שין פנג וואנג - בלט דורטמונד
 

 
 
מאומנויות לחימה במנזר ועד להיותו  המנהל האמנותי והכוריאוגרף של הלהקה, בלט דורטמונד, מהטובות בעולם


יצירות של גדולי הכוריאוגרפים

24  הרקדנים הווירטואוזים של בלט דורטמונד, מהלהקות הרפרטואריות החשובות באירופה, מגיעים לישראל עם ערב שכולו יצירות של גדולי הכוריאוגרפים בני זמננו: וויליאם פורסיית, אדוארד קלוג, אלכסנדר אקמן ושין פנג וואנג שהוא גם המנהל האמנותי והכוריאוגרף של הלהקה, וזה שלא מעט בזכותו הפכה הלהקה לאחת הלהקות הטובות והמקצועיות בעולם.
 
אתה המנהל של הלהקה מ-2003 מה השתנה מאז?

התחלתי עם קבוצה קטנה שהיתה חלק מבית האופרה. היה לנו חזון ללהקת מחול גדולה, שתהפוך לכוח יצירתי מרכזי באזורנו ומחוצה לו והחזון התגשם. כעת  19 שנים מאוחר יותר הגענו למצב ששילשנו את כמות ההופעות שלנו, רקדנו יותר מ-75 יצירות בבכורה עולמית, אנחנו מטיילים ברחבי העולם ויש לנו רפרטואר רחב של מיטב הכוריאוגרפים שאיתם רצינו לעבוד. יש לנו להקה צעירה ולהקה בוגרת עם רקדנים נפלאים, בית ספר קיץ, ומרכז בלט משלנו עם סטודיואים שנמצאים בתוך גן בוטני, ואנחנו ארגון אמנותי עצמאי בתוך בית האופרה. במבט לאחור על הדרך שעברנו, אני מרגיש גאה ומאושר מאוד. 
  


בלט דורטמונד, Paradiso couple , צילום: Simen Zupancic

 
זה הביקור הראשון שלך בישראל מה הציפיות שלך?

סצנת המחול העכשווי בישראל היא יוצאת מן הכלל והיא משפיעה על עולם המחול כולו ואנחנו מרגישים מלאי השראה ומצפים מאוד לביקור הזה.
 
הלהקה שלכם היא להקה רפרטוארית אין היום הרבה להקות כאלה בעולם. הנטייה היא ללהקות שרוקדות כוריאוגרף אחד ומידי פעם מזמינות כוריאוגרפים אחרים ליצור ללהקה. האם זה חלק מהתפיסה שלך? 

היצירות עבור הלהקה הן החלק החשוב ביותר ובכל עונה יש לנו לפחות בכורה עולמית אחת שנוצרה בדורטמונד. אנחנו מביאים איתנו ארבע יצירות שטרם הועלו בישראל. הלהקה מורכבת מרקדנים מ-18 ארצות המביאים עמם השפעות תרבותיות מגוונות, שמותכות יחד לביטוי אמנותי עוצמתי על הבמה. אני פשוט רוצה לתת לרקדנים שלי את ההזדמנות לרקוד את היצירות הכי חדשניות ומרגשות שראיתי בתחום המחול. כדי שנוכל להראות לקהל את רוחב היריעה של סגנונות שונים. והלוואי שנצליח להעניק כאן האחד לשני השראה הדדית. 
 

בלט דורטמונד, הריגוש המובהק של דיוק, צילום: Julian Baumann

איך אתה בוחר את היצירות לערב? מה הקריטריונים מבחינתך לחבר ביניהן לדבר שלם?

כמו אוצר של תערוכה אני מנסה להציב את היצירות בחיבור או בניגוד. ואני יכול להבטיח טריפל ביל מרגש מאוד - עשיר בניגודים, כשלכל יצירה יש אופי מיוחד משלה.

בערב הזה ניסיתי להעביר את מצבי הרוח השונים של המחול: ׳קקטוסים‘ היא יצירה הומוריסטית ומלאת הפתעות, שעוסקת בהבנת מדיום המחול; אקמן מפרק בחוכמה ובאהבה את כל העמדות הפנים של עולם המחול ואת הדיבור עליו, ומתייחס באירוניה לצורך של המבקרים לפרש יצירות אמנות. 'הריגוש המסחרר שבדיוק', יצירת מופת של פורסיית, היא מעין מחווה ליוצרים הגדולים של הבלט הקלסי - ג'ורג' בלנשיין ומריוס פטיפה, והיא קשה מאוד לביצוע. ויצירתו של קלוג, 'פולחן האביב‘, מציעה פרשנות דרמטית ומרהיבה ליצירה האלמותית של סטרווינסקי


שין פנג וואנג, צילום: Simen Zupancic



מה היית רוצה שהקהל יחווה, עם מה היית רוצה שנצא?

בשביל הקהל זאת הזדמנות לקחת פסק זמן מהמציאות, לקבל השראה וליצור מטאפורות בעצמו שיאפשרו לו לראות את העולם בעיניים אחרות.
 
יש מגמה בעולם אצל מנהלים אמנותיים של להקות רפרטואריות שהלהקה לא תבצע יצירות שלא נעשו במיוחד עבורה. אתה שותף לזה?

אני פחות עסוק בזה מה שיותר חשוב לי, כפי שאמרתי קודם, הוא לאפשר לרקדנים ולקהל שלי את ההזדמנות לרקוד סגנונות שונים ושהיכולות שלהם יפגשו רפרטואר רחב. לצד זה יש הרבה מאוד יצירות שנעשו במיוחד עבור החברה, על ידי ועל ידי כוריאוגרפים אחרים מכל העולם.
 
האם יש כוריאוגרף שהיית רוצה להביא ללהקה ועדיין לא הצלחת?

בעונה הבאה תהיה לנו עבודה של הכוריאוגרף הבריטי האקספרסיבי דיוויד דוסון ואחר כך נעלה עבודה של כוריאוגרפית מאוד מיוחדת, אבל אני לא רוצה עדיין להכריז על שמה. 
 

בלט דורטמונד, צילום: Julian_Baumann


האם אתה מרגיש שהצלחת למצוא אופי חזק ללהקה שיבדל אותה מלהקות דומות?

במובן מסוים אנחנו ייחודיים. ולפחות בגרמניה אין להקה כמונו.
 
האם יש קשר ללהקה עם המקום שבו היא פועלת?

כאמן אני מאמין שהחיבור למקום הוא הבסיס. זה תמיד משפיע על ההופעות. יתרה מכך, חשוב לי מאוד שהרקדנים שלנו שמגיעים ממקומות שונים יקבלו את ההזדמנות לחוות את התרבות, עם האנשים של המקום בו אנו נמצאים. אנחנו מאוד מחוברים לדורטמונד ופעילים מאוד חברתית בתוך הקהילה. 


https://www.youtube.com/watch?v=DTvrXx6kqg0


 



איזה גבולות אתה מנסה לפרוץ במחול?

מחול לא מכיר בגבולות השפה, התרבות והמדינה. מחול עוסק בשפת גוף שמחברת בין בני אדם מכל רחבי העולם ובזה אני מאמין. אנחנו כל מופע פורצים גבולות.
 
האם תוכל לומר משהו על תהליכי העבודה שלך, מה הציפיות שלך מהרקדנים?

אני רוצה שהם יבינו את הרעיון המקורי שלי, את ההשראה והחזון שלי. אם הם יבינו למה אנחנו מכוונים ביחד, הם יוכלו להעניק ביטוי ורעיונות אמנותיים משלהם. רק ביחד נוכל להגיע לאיכות שאני מייחל לה.
 
מה הזיכרון הראשון שלך כרקדן?

התחלתי ללמוד אומנויות לחימה במנזר. המורה ביקשה ממני להתחיל לרקוד ומצאתי את עצמי בשיעור בלט. 
 

בלט דורטמונד, Group Solist, צילום: Leszek-Januszewski


בשנים האחרונות אמנים בינלאומיים מרגישים לא נוח לבוא לכאן בגלל המצב הפוליטי ובגלל הלחץ שמופעל עליהם לשתף פעולה עם החרם על ישראל. האם אתה חשוף לאיומים מצד ה- BDS?

אני מאמין שאמנות יכולה לחבר במקום שבו פוליטיקאים נכשלים. חילופי תרבויות זה הבסיס ליחסים של הבנה ושלום. חילופי תרבות פירושם להחליף נקודות מבט לגבי נקודות קריטיות שונות כדח לדעת איפה הדברים משתבשים.
 
מה המחול לימד אותך שלא היית יכולה ללמוד באופן אחר?

למדתי להקשיב לגוף שלי ולהאמין בחזון.
 
אם היית מעלה מחול שעוסק בחייך, מה היתה סצינת הפתיחה?

אבי יושב על כיסא ומקשיב. 


בלט דורטמונד, קקטוסים, צילום: BETTINA STOB

  

לרכישת כרטיסים  


למועדי מופעים >

29/05/2022   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע