סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: צבי גורן "הזר" –מינימליזם אינו פתרון
 

 
 


תיאטרון "מלנקי" מנסה להתמודד עם השאלות הקיומיות שהציב אלבר קאמי, אבל צבי גורן התאכזב מהניסיון לחולל מפגש בימתי משמעותי על פי הרומן "הזר"


"לדבר על האדם כאדם"

תיאטרון מלנקי, הפועל כבר שבע שנים, מגדיר את עצמו כ"תיאטרון עני", כלומר תיאטרון מינימליסטי באמצעים ובשחקנים, בהתאם לתפיסה שהמעט יכול להחזיק את המרובה.

זאת מורשתו של הבמאי והמורה יז`י גרוטובסקי, ורבים נאחזים בשולי אדרתו כדי להסביר את דרכם שלהם. במקרה של מלנקי מדובר בתיאטרון שמצהיר על עצמו כי "אינו מעונין להיות תיאטרון פוליטי, או לנהל סחר-מכר של רעיונות אידיאולוגיים, אלא לדבר על האדם כאדם".

על פניו, "הזר" של קאמי נראה אידיאלי לתפיסה הזאת. הפוך בו והפוך בו ותמיד יימצא בו האדם באשר הוא אדם - אחראי למעשיו או נגרר למעשיו, מרגיש או אטום, מדבר או שותק, חושב או רק רושם ביומן או בזיכרון.

אבל ברומן הקצר הזה יש דרמה גדולה מאוד, שמתחילה במות אמו של ה"אנטי גיבור" המובהק, מרסו, וסופה בהוצאתו להורג בעקבות רצח. דרמה אנושית גדולה המתוארת על ידי קאמי בלשון מדויקת מאוד, חוצבת כמקוש, חותכת כסכין חדה. אין ברומן מילה מיותרת, משפט מיותר, מצב מיותר. ולא בכדי "הזר" הפך להיות מדגלי התנועה האקזיסטנציאליסטית, תחילה בצרפת ואחר כך בעולם המערבי כולו.

סטיות מתורתו של גרוטובסקי

את הרומן התמציתי הזה מעלה עתה תיאטרון מלנקי בתיאטרון תמונע. העיבוד הבימתי של בוריס ינטין ואיגור ברזין, בתרגומו של רועי חן, נשאר צמוד למקור, עד כדי כך שהוא מרחיק עצמו ממבנה דרמטי של ממש, ומסתפק במה שיכול אולי להיחשב כמונולוג עם איורים.

אם ה"מחזה" הוא מוצר "עני" לכאורה, ברוחו של גרוטובסקי, כך אמורה להיות גם ההצגה, כפי שהתכנייה מצטטת: "אין להכניס לבמה חפצים או כל דבר אחר שלא היה בה מן ההתחלה. ההצגה תכלול כמות אנשים וחפצים אשר אמורים לספק פתרון לכל מצב אשר תכתיב השתלשלות האירועים. הם בוראים את התנועה, הצלילים, הזמן והמקום".

אבל ההצגה שברזין ביים עוקפת מימין ומשמאל את הדרישות האלה. התפאורה והתלבושות שעיצבה פולינה אדמוב נראות אמנם "חסכוניות", אבל אין כמעט תמונה שלא מכניסים אליה פרט שלא היה בה קודם – אם זה ארון מתים או עניבה, אקדח או מפת שולחן, ובעיקר 12 בובות של גברים ונשים זקנים (העובדה שהחפצים הללו נשלפים מאחורי מחיצה בעומק הבמה איננה הופכת את החפצים ל"נמצאים" בה מלכתחילה).

הבובות הנהדרות, בגובה של 30 ס"מ בערך, שאותן פיסלה ולריה גלוזמן, מגלמות תחילה את דיירי בית האבות שבו שהתה אמו של מרסו עד מותה. במערכה השנייה הן כבר משמשות כחבר המושבעים במשפטו (אם כי השחקנים המגלמים את התובע והסניגור מתעלמים מהן ופונים ישירות אל הקהל כאל המושבעים).

התאורה העשירה של מיכאל צ`רנייבסקי ואינה מלכין-סלומון אף היא עוקפת את ה"עוני" המבוקש, והתנועה שעיצבה ילנה יארחו מחזקת עוד יותר את התחושה שגם כאן נמצאה הדרך לסטות, קלה כחמורה, מתורתו של גרוטובסקי.

חוסר הבעה שיטתי

כך גם בתחום המשחק. בהצגה נוטלים חלק ארבעה שחקנים בלבד. שלושה מהם מגלמים או מייצגים כמה דמויות במסעו של מרסו אל מותו. דינה לוין ומיכאל קייט כמעט שאינם משחקים, והטקסט נשמע בפיהם יבש ומלאכותי.

רק מיכאל טפליצקי, שהקים עם ברזין את תיאטרון מלנקי, מצליח לגלם דמויות חיות, בעיקר אלו של רמון, שכנו האלים של מרסו, ואחר כך של הסניגור. הוא אכן "בורא" בתנועה ובצליל את הדמויות האלה, ואף מצליח לתת את תחושת המקום של התמונה.

את תפקיד מרסו מציג דמיטרי רוס בשני אמצעים עיקריים של חוסר הבעה שיטתי – פניו וקולו. רוס הרחיק לכת בפרשנות של המשפט "זה לא משנה" שהוא הביטוי של האני מאמין/לא-מאמין שלו. התוצאה היא שמרסו שלו איננו הזר של קאמי אלא המת של ההצגה, וכל המשקע הדרמטי שבעלילה קורס תחתיו.

וכך, בסופו של ההצגה, נותרת על כנה התחושה שחרף כל הכוונות וכל התורות, נראה כי עדיין לא נמצאה הנוסחה שתאפשר לעבד לבמה יצירת ספרות כמו "הזר".


עוד על "הזר"


צבי גורן


21/09/2004   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2.
, (25/05/2006)
1. אלבר קאמי, לא מרסל קאמי
אסף ברטוב , (28/11/2004)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע