סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון מי ששר מאושר
 

 
 
אני לא מבטלת את 'כוכב נולד' ואת 'אקס פקטור' למיניהם, אני חושבת שהם מנוע להרבה זמרים, אבל אני כן חושבת שבתוך מקהלה ילד יכול לגדול לתוך שירה ולצמוח עם הקול שלו ולהגיע להישגים גבוהים מאוד גם בתחום המוזיקה הקלה וגם בתחום המוזיקה הקלאסית, ועובדה שמ'מורן' יוצאים זמרים גדולים שמסתובבים היום בבתי אופרה באולמות גדולים בעולם, ובאקדמיות, וגם ב'כוכב נולד' ובבתי ספר למוזיקה"
זה המוטו של נעמי פארן המנהלת מוזיקלית של מקהלת מורן. שיחה לרגל סד' קונצרטים לילדים


רביעיית מקהלות מורן, בניצוחה של נעמי פארן, יוצאת ל"מסע קסם הקולות", סדרת מוזיקה חדשה לכל המשפחה המביאה אל הבמה שלושה קונצרטים במוזיאון תל אביב, המוקדשים, כל אחד, לזירה מוזיקלית שונה, ומשלבים שירה, קריאה, סיפור ותנועה.

הקונצרט הראשון, "הכל מקול – שירי ילדים מהמסך ומהבמה", ייערך ביום שבת הקרוב, 23 בנובמבר 2013 . הקונצרט השני ייקרא "שירת המקהלה – ילדים שרים קלאסיקה" (4 בינואר 2014) והקונצרט החותם את הסדרה הוא "והילד הזה הוא אני – שירים וסיפורים שכולנו אוהבים" (7 ביוני 2014) בקונצרט זה ישתתפו צעירי מורן, סולני תל אביב ויהודה אטלס.

על המופעים מנצחת המנהלת המוזיקלית של המקהלה, נעמי פארן. לצדה שרית שטקלר, מנצחת מקהלת "צעירי מורן", והפסנתרן אולג יקירביץ'.

"הקול הוא באמת הכל"

ארבע מקהלות כוללת מקהלת "מורן" השוכנת ביישוב בית יצחק וקיימת כבר 27 שנים, בהן היא מביאה אל הבמה זמרים מגילאי חמש ועד בני ארבעים המאיישים את "קטנטני מורן", "צעירי מורן", "מקהלת מורן" ו"אנסמבל זמרי מורן".

"הסדרה נקראת 'מסע קסם הקולות' כי אני באמת מאמינה שמי שייכנס לקונצרט ייכנס למסע מאוד מיוחד של מפגש עם הרבה קולות, כי מקהלה היא הרי קולות רבים, ובשני הקונצרטים הראשונים מדובר ב'מקהלת מורן', שזו מקהלה שגילאי הילדים בה הוא 12 עד 17", מספרת נעמי פארן, המנצחת והמנהלת המוזיקלית של המקהלה.

"יש משהו בעניין של הקול שמבחינתי הוא באמת הכל. הקול הוא מאוד אישי, לכל אדם יש את קולו שלו. זה כמו תעודת זהות כזאת, והרבה ילדים פוחדים להפעיל את הדבר הזה או להשתמש בו כשירה. יש אנשים שמגיעים כבר לבגרות ואומרים 'אני לא אשיר', ואני מנסה דרך הסדרה הזאת להראות לילדים כמה הקול הוא קסום וכמה זה כלי נהדר להבעה דרך שירה, שזו הבעה רגשית. הטקסטים, המילים, המשמעויות, שירה מביעה הרבה שמחה, ולכן המוטו של מקהלת מורן הוא באמת, 'מי ששר מאושר'".

נעמי-פארן-מיכאל-כהן.jpg
נעמי פארן , צילום: מיכאל כהן

נדמה לי שכשאדם שר באמת הכי "רואים לו", ולכן זה לא קל לפעמים, כי זו התחושה הכי חשופה שיש

"זה בדיוק זה, שממש רואים לי, ואני רוצה שיראו לו ושיראו לה ושיראו לנו, בגלל שיש משהו כל כך טבעי בקול. כשאת מנגנת בכלי את צריכה לקחת ולעשות משהו חיצוני, עם הקול את משתמשת באופן אישי בצורה הכי אותנטית ואני רוצה לגלות את הדבר הזה אצל כל ילד. זה מה שקורה, למעשה, במקהלה, שהתגלית הגדולה היא שלכל ילד יש קול מדהים.

"גם אלה שמזייפים בהתחלה, הזיוף נפתר אצלם בהמשך, ואז משתחררים שם כל הערוצים הסגורים של הבעה דרך השירה, וזה דבר שהוא בעיניי מאוד משמעותי בחיים בכלל, ובטח אצל ילדים שאחר כך יגדלו להיות בטוחים ומרגישים נוח עם הקול שלהם. ילד ששר לא צועק בדרך כלל. ילדים שרים הם לא צעקניים. הם ילדים שמקבלים כלים להיות הרבה יותר סובלניים, רגישים, שמחים".

לאן לוקחת המקהלה את הקהל בקונצרט הראשון, "הכל מקול"?

"הקונצרט הקרוב הוא באמת קונצרט מדליק במיוחד לדעתי, עם חומרים מתוך מוזיקה לסרטים ומוזיקה שמופיעה על הבמה בצורת אופרות או מחזות זמר. למשל, קטע העכברים מתוך 'החלילן מהמלין' של חיים פרמונט. זו אופרה שלמה שמתוכה אנחנו לוקחים קטע אחד ומחברים אליו את דואט החתולים של ג'אקומו רוסיני.

"יהיו למשל שני קטעים מתוך 'צלילי המוזיקה', שירים יפים שכולם מכירים, 'השביל אל ההר' ו'הדברים שעליי אהובים', ממש כיף לבוא לשמוע את זה. כל העיבודים של המוזיקה לסרטים, אגב, נעשו על ידי רפי קדישזון שעשה עיבודים מקסימים.

"עוד בקונצרט הקרוב השיר 'את כל הצרות תשכח' מתוך הסרט והמחזמר 'אוליבר', השיר 'העולם של בני האדם', שהוא אולי הקטע הכי מרגש מ'בת הים הקטנה'. 'צ'ימ צ'ימיני' מ'מרי פופינס', 'השפן הממהר' מ'עליסה בארץ הפלאות', וקטעים נוספים". 

מקהלת-מורן-10.jpg
"מקהלת מורן" (יח"צ)

לאן לוקח אותנו הקונצרט השני, "שירת המקהלה – ילדים שרים קלאסיקה"?

"למקהלות ילדים יש רפרטואר מאוד מסוים שמוגבל, יחסית, בקלאסיקות, כי בדרך כלל רוב היצירות הגדולות כתובות למקהלות מעורבות, מקהלות מבוגרים, ופה בחרתי באמת את הקטעים שילדים עושים בתוך יצירות גדולות, וזה נותן פתאום לקהל איזה ספקטרום של היצירות הגדולות והביצועים של הילדים בתוכן. למשל, 'כרמן' של ביזה, עם הקטע 'ילדי הרחוב', או פרסל שכתב יצירה מקסימה שנקראת 'בואו בני האמנות', מוצרט כתב את 'שיר האביב' שמבצעות מיטב הסופרניות בעולם ואצלנו תבצע את זה, כמובן, סולנית של 'מורן'. מנדלסון כתב את 'חלום ליל קיץ', ואחד הקטעים הקסומים ביצירה הזו זה 'פיות היער'.

"בקונצרט הזה נשלב גם שירים ישראלים, כי השנה אנחנו מזכירים במיוחד את סשה ארגוב ונעשה גם משיריו. אני גם משלבת בקונצרט הזה שירים שאני יכולה לשתף בהם את הקהל. בכלל, בכל הקונצרטים שלנו הקהל יהיה שותף לחלק מהקטעים.

"בשבילי נורא חשוב שהקהל יחווה את החוויה של שירת מקהלה דרך השירה באולם, יחד עם המקהלה. זה משהו מאוד חזק בעיניי, וגם בקונצרט הקרוב אני מלמדת את כל הקהל לשיר קאנון. זה נקרא 'מי ששר מאושר'".

הקונצרט השלישי מחבר אתכם לסופר והמשורר יהודה אטלס עם "והילד הזה הוא אני", כשאטלס אתכם על הבמה

"בתכנית עם יהודה אטלס יופיעו 'צעירי מורן' (גילאי 12-7– ט.ג.) וגם התזמורת הנפלאה של 'אנסמבל סולני תל-אביב' ואני נורא שמחה על שיתוף הפעולה עם התזמורת הזו והמנצח שלהם ברק טל.

"לחלק מהשירים של יהודה אטלס יש לנו כבר עיבודים למקהלה, ואת חלקם נעבד לקראת הקונצרט הזה, שיהיו בו גם שירה וגם סיפור, שיהודה עצמו יספר. הוא יפרוש שם לא רק את 'והילד הזה הוא אני' אלא עוד קטעים משיריו ויצירותיו. כולנו גדלנו על השירים האלה ואוהבים את המשורר הזה שכבר הגיע לגיל בגרות".

אנסמבל-סולני-תא-01.jpg
"אנסמבל סולני ת"א" וברק טל (יח"צ)


"שילוב של גוף, נפש וקול - אין יותר יפה ממנו"

מה מעניקה החוויה המוזיקלית המקהלתית, לעומת שירת יחיד?

"מקהלה מביאה עושר צלילי שנובע מכמות הקולות ומהעיבודים. עיבודים זה כשמקהלה שרה, נגיד, בשלושה או ארבעה קולות. פתאום אתה שומע הרמוניה. המקהלה מביאה איתה הרמוניה, שזמר יחיד לא יכול להביא. זמר יחיד שר מונו, קול אחד, לעומת שירת הרבים של מקהלה, שיש בה, כאמור, הרמוניה, הצללות, דינמיקה, שזו עבודה של משקט לחזק.

"בגדול, מה שאנחנו עושים במקהלה שלנו, זה תנועה. למעשה כל המופע משולב בתנועה. אני מאוד מאמינה שהתנועה מחוברת לקול, ואנחנו עובדים על תנועה כך שהמקהלה נעה על הבמה כשהתנועה מחוברת לטקסטים ונובעת ממשמעות השיר.

"תארי לעצמך, למשל, את 'השפן הממהר' מתוך 'עליסה בארץ הפלאות'. אז זה כל מיני כובעים מצחיקים על הראש ותנועה של משהו מאוד זריז שעובד ברגליים כמו שהשפן רץ לו בסרט. יש משהו מאוד כיפי בלשיר בתנועה, וכשהיא לא מנותקת ממשמעות השיר אלא מחוברת אליו זה כאילו עוד יותר עוצמתי וחזק, כי זה הופך להיות סוג של יצירה. שילוב של גוף ונפש וקול, אין יותר יפה ממנו".

מקהלת-מורן-11.jpg
"מקהלת מורן" (יח"צ)

מה מוביל אותך בבחירת הרפרטואר בכל עבודה חדשה של המקהלה?

"יש שתי אפשרויות של הובלה. האחת זה הטעם שלי. אני מאוד אוהבת את המוזיקה הזאת ואותה אני מנסה לעצב לתוך תכנית, כשכמובן אני מכירה מה זה ילדים, אני עובדת עם ילדים שנים רבות, אני יודעת איך נראה אולם מלא בילדים ולתוך הדבר הזה אני מכוונת לתכנית שיהיו לה גם מסרים משמעותיים מוזיקליים, שילד ייצא עם חוויה מוזיקלית עמוקה ולא רדודה.

"אני רואה היום תכניות מאוד רדודות של המון גימיקים והמון משחקים על הבמה שלא קשורים למוזיקה, הכל כדי לתפוס את הילדים, ואני מחפשת את הדבר עצמו, אני רוצה נטו, את המוזיקה, את הטקסטים, את המשמעות של המילה, מה היא מביאה לגוף, אני רוצה לחבר את הילדים לעצמם לשירת מקהלה.

"הערוץ השני של בחירת הרפרטואר זה כשיש לי הזמנה לתכנית. התכנית הזאת, למשל, נוצרה בעקבות שיתוף פעולה עם הקאמרטה ירושלים שהזמינו אצלנו תכנית לביצוע שירי סרטים ומחזות זמר, ורפי קדישזון כתב לנו את העיבודים. הייתה לנו סדרת קונצרטים עם הקאמרטה, ועכשיו אני לוקחת את הקונצרט הזה, עושה בו שינוי והולכת איתו עם פסנתר. כולה פסנתר על הבמה, אני לא צריכה יותר מזה. אני רוצה שמה שייצא זה את המקהלה כמרכז, חוץ מהקונצרט עם יהודה אטלס שיקבל גם את יהודה וגם תזמורת".

אנסמבל-זמרי-מורן-01.jpg
"אנסמבל זמרי מורן"  ונעמי פארן (יח"צ)

ומול אילו מגבלות את נמצאת כשאת בתהליך בחירת הרפרטואר?

"כמובן שאני לא יכולה להביא כל מיני שירים עם מסרים פוליטיים. מסתובבים לי בראש 'הדג נחש' וכל מיני כאלה שאני מתה לעשות דברים שלהם, יש לי ראש שבהחלט הולך לכיוונים אחרים, אבל אני צריכה להיזהר בשימוש בקולות ילדים שמביאים אמירה פוליטית, או גסויות, אני צריכה להיזהר עם זה. אני מגדלת ומחנכת ילדים על ברכי השירה, וזה חינוך.

"אני לא מבטלת את 'כוכב נולד' ואת 'אקס פקטור' למיניהם, אני חושבת שהם מנוע להרבה זמרים, אבל אני כן חושבת שבתוך מקהלה ילד יכול לגדול לתוך שירה ולצמוח עם הקול שלו ולהגיע להישגים גבוהים מאוד גם בתחום המוזיקה הקלה וגם בתחום המוזיקה הקלאסית, ועובדה שמ'מורן'  יוצאים זמרים גדולים שמסתובבים היום בבתי אופרה באולמות גדולים בעולם, ובאקדמיות, וגם ב'כוכב נולד' ובבתי ספר למוזיקה היו זמרים שלנו. זה הולך לשני הערוצים, גם במוזיקה הקלה וגם בעולם הקלאסי".
 
 
הקונצרט "הכול מקול" יתקיים במוצאי שבת,  ה-23 בנובמבר 2013 ב-11:00, "שירת המקהלה" יתקיים במוצאי שבת, 4 בינואר 2014 ב-11:00, ו"הילד הזה הוא אני" יתקיים במוצאי שבת, ה-7 ביוני ב-11:00, מוזיאון תל אביב לאמנות.כרטיס: 65 ₪ מחיר מנוי לסדרה: 180 ₪להזמנות: 03-6077020.



20/11/2013   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע