סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן בלקן ביט בוקס: מג'מייקה עד תימן
 

 
 
הישיבה, אגב, אפשרה לתומר יוסף לשתף את הקהל בהצצה אל מאחורי הקלעים של השירים, לספר איך חלק מהשירים נולדו, עד כדי כך שספג גערה זחוחה ממוסקט: "אני לא חושב שבכל ההופעות שלנו דיברנו ביחד כמו בהופעה הזאת...".
גם ממופע הישיבה שלהם עולה כי ב.ב.ב. הם להקת אצטדיונים מלהיבה, רק בתוך קופסה


"אין לי מושג מי קרא לזה 'מינימל'", הפטיר תמיר מוסקט, המתופף האנרגטי והמיומן של הבלקן ביט בוקס, בתום Move It, השיר שבו ג'מייקה פוגשת את הבלקן. "מה שנקרא, אקוסטי בתחת שלי...", החרה אחריו תומר יוסף, שותפו ועמיתו להקשה.

זה היה במחצית המופע, בפתח האתנחתא שלאחר הסט האינטנסיבי שהדביק לטיני עם כל דבר. מ"חֲבּיבּי מין זָמָן", דרך "דיגיטל מאנקי" ו"מכסיקו", ועד ל"פורנו-בולגריאן-צ'יקס" ו"מוב איט". חטיבת הלהיטים המהודקת והשוצפת של הב.ב.ב., שלמרות המתכונת האינטימית-סו-קולד-אקוסטית המוכרזת, נשארו עדיין להקת אצטדיונים מלהיבה. רק בתוך קופסה.

"גם אנחנו לא מאמינים שאנחנו יושבים"

לסיבוב החורף הנוכחי שלהם, שנפתח אמש בהרצליה, צירפו מוסקט ויוסף, אורי קפלן (בסקסופונים) ואיתמר ציגלר (בבס ובגיטרות), גם את רון בונקר (גיטרות) ותום דרום (פסנתר, מחשב וקלידים), ואת שלישיית הבנות A-WA (אֵיי-ווָה). סט מעניין, גם בהעמדה הבימתית שלו (כשהתופים וכלי ההקשה גב אל גב בחזית הימנית של הבמה) למופע ישיבה (כך לפחות החל) שכלל קלאסיקות בלבוש חדש ובביצועים חד פעמיים שמצדיקים הקלטה משותפת.

וכפי שתמיר-את-תומר נתנו לזה ביטוי: מבחינתם, זה לא היה שונה באנרגיות מבדרך כלל, באולמות הגדולים ותחת כיפת השמיים. רק הקהל שלהם "נאלץ" לצפות בהופעה בישיבה, סביב השולחנות של זאפה. "כן, גם אנחנו לא מאמינים שאנחנו יושבים", נאנח יוסף.

הישיבה, אגב, אפשרה לו לשתף את הקהל בהצצה אל מאחורי הקלעים של השירים, לספר איך חלק מהשירים נולדו, עד כדי כך שספג גערה זחוחה ממוסקט: "אני לא חושב שבכל ההופעות שלנו דיברנו ביחד כמו בהופעה הזאת...". לזכות חלל המועדון בביתו החדש ורחב הידיים, ייאמר שאינו צפוף כקודמו ויש בו מספיק מקום ושטח למי שמעדיף לצרוך את המוזיקה שלו בעמידה ובריקוד. המינימום הנדרש לב.ב.ב. כדי להוציא לפועל את המוזיקה שלהם.

בלקן-ביט-בוקס02-ספי-ניניו.jpg
בלקן ביט בוקס (צילום: ספי ניניו)

מוזיקה קרקסית ושמחה. אינסטרומנטלית בעיקרה, נשענת על בסיס קצבי מלהיב ומלהיט, ומתניעה גרוב עשיר וצבעוני, גם בגווניו השחורים, מג'מייקה ועד תימן. לכאורה אלה מפגשים וקומבינציות בלתי אפשריות, או נכון יותר - בלתי חזויות. של חיבורים אתניים בינלאומיים. מוזיקה בלקנית וקובנית, ערבית וקאריבית, צעד תימני ושירה אנגלית שבורה מבטא ג'מייקני. המוזיקה הכי שמחה בסביבה, מלאת אנרגיות, חיוניות, צבע והתלהבות.

החידוש הבולט היה בשיתוף הפעולה ובמשחק הווקאלי הנהדר שבין הקול הגברי המוביל של תומר יוסף, לבין השירה של שלישיית A-WA - תהל, תאיר ולירון, שהעניקו ניחוחות ונקודות מבט מרתקות ללהיטים המוכרים, וגם הציגו שניים-שלושה שירים שלהן, מתוך תקליט בעבודה משותפת, שנמשכת כבר שנתיים, והסיבוב הזה עתיד מן הסתם לזרז את סיום ההקלטות שלו.

השלוש, בתלבושות ספק פוסט-היפיות, ספק פוסט-תימניות, ישבו בחזית השמאלית של הבמה, מפרידות רק בין יוסף במרכז לקפלן משמאל. אי אפשר היה לטעות בהתכוונות התימנית שלהן, אבל לפעמים הן נשמעו גם הודיות, גרוזיניות או אתיופיות, שלא לדבר על השיפצור שהעניקו לשירה הערבית ב"חביבי מין זמן", שבאלבום נשען על דגימת קול של זמרת סורית.

כמעט מאה דקות של חאפלה אתנית אוריינטלית חוצת גבולות, חגיגה מוזיקלית שסוגדת לקצב ומזקקת אותו לפולחן באכחי. מ-Part of Glory ועד Why, עם War Again וBlue Eyed Black Boy בפתיחה; "Dancing with the Moon, אחד השירים היפים יותר שלהם - רגאיי פוגש יוון, עם בונקר בבוזוקי - כפותח את חלקו השני של המופע, החלק התימני יותר, השורשים של יוסף ושל הבנות שלצידו.

בלקן-ביט-בוקס03-ספי-ניניו.jpg
בלקן ביט בוקס (צילום: ספי ניניו)

דוגמה כזאת הוא הביצוע המיוחד ל (She is (My Baby, שכתב בעקבות שיר מסורתי ששמע יוסף בילדותו, ומקורותיו התימניים ניכרים היטב בלחן ובעיבוד לשירה באנגלית. הן משלימות את התמונה בשירה בתימנית את המלים המקוריות. לאחריו הן מקבלות הזדמנות להשמיע את Ya Shayfin, שיר ראשון מאלבומן - אולי הביצוע הכי אקוסטי במופע, רק קלידים של דרום, גיטרה אקוסטית של יוסף וטיפ-טיפה של תופים מצד מוסקט. וזה לפני Adir Adirim שבו הן אלה ששרות והבנים של הב.ב.ב. מסתפקים בליווי. אחד משני שירים יחידים שיש בו מלים בעברית, מן התפילה.

רגאיי תימני אלקטרוני

את החלק השני סיימו שתי קלאסיקות של ההרכב: Balacombia  (רק הגברים ותום דרום) ו-Hermetico, היפ-הופ תימני-בלקני, שגם בו שורות בעברית, והוא כולל הפעלה קולית של הקהל.

גם ההדרנים עומדים בסימן שיתוף הפעולה האתני הזה. נפתחים עם א-קאפלה קצרה של הבנות, ממשיך בקטע האינסטרומנטלי Kabulectro, שאותו מוביל מוסקט בתיפוף חד כתער, עובר לשיתוף פעולה בYa Haiy Ti Man  בין התיפוף האגרסיבי והמתמוגג של תמיר-את תומר, לבין השירה של A-WA, ונחתם בWhy, רגאיי תימני אלקטרוני באינטנסיביות שלא מתקהה.

בלקן-ביט-בוקס01-ספי-ניניו.jpg
בלקן ביט בוקס (צילום: ספי ניניו )

רק אותם צופים, והיו כאלה, שחשבו באמת ובתמים שיזכו לשמוע גרסאות אינטימיות, יותר אקוסטיות ומן הסתם הרבה יותר שקטות, יצאו מאוכזבים. הם יכולים לבוא בטענות רק אל הציפיות של עצמם.

לרסן את הבלקן ביט בוקס זה כמו לרבע את המעגל. נדון מראש לכשלון. במקרה של הב.ב.ב., כשלון משובב ומלא שמחת חיים.

בלקן ביט בוקס, Minimal . זאפה הרצליה. רביעי, 5 בפברואר 2014


למועדי מופעים >

06/02/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע