סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן "הקהל צריך פסטיבל כזה"
 

 
 
ההחלטה של המנהל האמנותי יוסטוס פרנץ להקדיש פסטיבל למוזיקה שחיברו יהודים היא מבחינתנו עדות להתערותו בינינו ולהעמקת הקשר שלו עם התזמורת והקהל. אנחנו יודעים וחשים לאורך השנים בפינה החמה של יוסטוס פרנץ לישראל, בייחוד בשל היותו בן למשפחה גרמנית שנאבקה בשלטון הנאצי. הנקודה הרגישה הזו היא בת לוויה קבועה אצלו."
מנכ"ל סינפונייטה באר שבע על פסטיבל אביב קלאסי בנגב, שמביא מקבץ יצירות מאתגר במיוחד


במוצאי השבת הקרובה ייפתח פסטיבל אביב קלאסי בנגב, שישה ימים וארבעה קונצרטים סביב נושא מרכזי אחד, שהשנה יהיה - מלחינים יהודים. "זו תהיה הפעם החמישית שאנחנו מקיימים פסטיבל כזה," אומר עופר סלע, מנכ"ל הסינפונייטה הישראלית באר-שבע. "התחלנו את 'אביב קלאסי בנגב' כשדורון סלומון היה המנהל האמנותי. יוסטוס פרנץ המנהל האמנותי הנוכחי הצטרף ליוזמה הזאת במלוא המרץ ומשקיע מחשבה ושופע רעיונות שניתן לממשם במסגרת כזו." 
 

"הזדמנות לשמוע יצירות אחרות" 
 
למה תזמורת כמו הסינפונייטה צריכה הפקה מסוג זה?

"לא רק התזמורת צריכה. גם הקהל של התזמורת צריך. במה מדובר כאן? אנחנו מכניסים את עצמנו, ואני מדבר בעיקר על נגני התזמורת, לסדר עבודה לחצני במיוחד. האתגר של הנגנים כפול: ראשית הם צריכים לנגן במשך שישה ימים ארבע תכניות שונות. העומס השני הוא סוג היצירות. בפסטיבל הראשון שעסק בסימפוניות של בטהובן, הסינפונייטה ניגנה סימפוניות שדורשות מספר נגנים גדול מכפי שיש לה לאורך השנה. במלים אחרות, לצורך ביצוע חלק מהיצירות, מספר הנגנים האורחים בתזמורת גדל משמעותית.

"בפסטיבל הקרוב מצטרפים לתזמורת ליצירות שונות עוד כ-23 נגנים אורחים, חלקם מחזקים ומעבים את כלי המיתר ואחרים מאיישים קבוצות כלי נשיפה ממתכת כמו טרומבון וטובה שלתזמורת אין משלה. מעשית התזמורת כמעט מכפילה את גודלה הרגיל.

"פסטיבל כמו זה מאפשר לנגני הסינפונייטה להתמודד עם יצירות שאינן כלולות בתכנית העבודה השנתית. למשל היצירות של מאהלר, שכתובות מראש לתזמורות סימפוניות גדולות ולכן לא מנוגנות כאן. בפסטיבל ננגן עיבוד קיים של הסימפוניה הרביעית של מאהלר להרכב כלים מצומצם יותר.

"דיברתי על הקהל,  ובכן, גם הקהל שלנו שמח שיש לו הזדמנות לשמוע יצירות שונות וחדשות כמו שתי היצירות של לנארד ברנשטיין 'סרנדה לכינור - בעקבות הסימפוזיון של אפלטון'  ו'חליל', שמוקדשת לזכרו של החלילן ידין טננבאום שנהרג במלחמת יום כיפור. יצירות שהתזמורת לא ניגנה בעבר.

"גם את 'ליל הוד' או 'ליל  זוך' היצירה הרומנטית מאד של ארנולד שנברג לא מרבים לנגן. את היצירות האחרות הקונצ'רטו השני לפסנתר של מנדלסון והאורטוריה 'אליהו' התזמורת כבר ניגנה הסינפונייטה בעבר וטוב לשוב אליהן.

תחושת החג של ימי מוזיקה רצופים חשובה לקהל ולכן הפסטיבל מתקיים מדי שנה באותו זמן. זו סיבה נוספת לכך שהקהל מחכה לפסטיבל. נראה לי שיצרנו צורך לקהל בבאר שבע ובסביבותיה."

יוסטוס-והתזמורת.jpg
הסינפונייטה הישראלית באר-שבע, יוסטוס פרנץ (צילום: דייגו מיטלברג) 


 הפסטיבל מושך יותר קהל או קהל נוסף לקהל המנויים?

"בפסטיבל תמיד ישנו קהל נוסף. יש במרחב שלנו, בבאר שבע ובישובים שסביבה, קהל מזדמן של אוהבי מוזיקה קלאסית שלא נמנה עם המנויים. הפסטיבל מתקיים באותם ימים קבועים מוצאי שבתות וימי שני, שבהם מתקיימות סדרות הקונצרטים לאורך השנה. כלומר הפסטיבל כלול בסדרת המנויים הקלאסית, כך שנוכחות קהל מובטחת מראש. יתרה מזאת המנויים ברובם מגיעים לכל ארבעת הקונצרטים של הפסטיבל. השנה נגיע גם לקהל שמחוץ לאזור ולמעשה מחוץ לאולם - שניים מתוך הקונצרטים, קונצרט הג'אז והקונצרט שבו נבצע את האורטוריה 'אליהו' ישודרו בשידור חי בערוץ קול המוזיקה."
 
אוסף של מלחינים יהודים
 
מי בוחר את הנושא ואת היצירות?

"תמיד המנהל האמנותי. לאחר שהנושא נבחר ומתחילים לדבר על היצירות השונות, נכנס כמובן עניין גיוס הסולנים והנגנים הנוספים. הנושא השנה הוא מוזיקה של מלחינים יהודים. בתכנית הפסטיבל שלושה קונצרטים קלאסיים ובהם יצירות של מנדלסון, מאהלר, שנברג וברנשטיין שעל שלושתם מנצח יוסטוס פרנץ, וקונצרט רביעי שהוא קונצרט ג'אזי עם הפסנתרן ליאוניד פטשקה, עליו ינצח דורון סלומון. בקונצרט הזה יבוצעו יצירות של מנדלסון, גרשווין, נעמי שמר, פטשקה עצמו ודורון סלומון. 

"ההחלטה של יוסטוס פרנץ להקדיש פסטיבל למוזיקה שחיברו יהודים היא מבחינתנו עדות להתערותו בינינו ולהעמקת הקשר שלו עם התזמורת ועם קהלה. אנחנו יודעים וחשים לאורך השנים בפינה החמה של יוסטוס פרנץ לישראל, וזאת בייחוד מהיותו בן למשפחה גרמנית שנאבקה בשלטון הנאצי. אותה נקודה רגישה או פינה חמה היא בת לוויה קבועה אצלו.

"פרנץ ניהל, למעשה יסד, לפני שנים רבות את פסטיבל שלזוויג-הולשטיין המתנהל מדי קיץ בערי החוף של צפון גרמניה. בפסטיבל הזה, שנמנה עד היום עם פסטיבלי המוזיקה החשובים, הוא נהג לאחד תזמורות מישראל ומוזיקאים סולנים מישראל וגם הקדיש תכניות למוזיקה של מלחינים ישראלים.

"הבחירה של פרנץ ביצירות של לנארד ברנשטיין אינה מפתיעה מסיבה נוספת - השניים הכירו בעבר ושיתפו פעולה. ברנשטיין ניצח על פרנץ כפסנתרן ובשנים מאוחרות יותר התארח בפסטיבל האיים הקנריים שיוסטוס פרנץ מנהל. בשנה הבאה, 2018, יציינו בעולם את יום הולדתו המאה של ברנשטיין ואני מאד שמח שאנחנו נהיה בין הראשונים בישראל שמתחילים בחגיגות."

יוסטוס-פרנץ-דייגו-מיטלברג.jpg
יוסטוס פרנץ (צילום: דייגו מיטלברג) 
 
"התוצאות מצדיקות את המאמץ"
 
מניין באים הנגנים הנוספים?

"זה משתנה משנה לשנה. היו שנים שבהן כמעט כל הנגנים הנוספים הגיעו מחו"ל, חלקם חברים בתזמורת האומות של פרנץ. היו שיתופי פעולה של התזמורת עם תזמורות אחרות בגרמניה או נגנים המשתתפים בפסטיבל בקנריים שהזכרתי. השנה כל הנגנים הנוספים הם ישראלים."
 
ובאשר לסולנים?

"בסך הכל יתייצבו על הבמה שתי מקהלות: מקהלת הקיבוץ הארצי והמקהלה הקאמרית תל אביב. חמישה זמרים, ארבעה מתוכם ישראלים, זמרות הסופרן טל ברגמן והילה בג'יו, זמרת המצו-סופרן ניצן אלון, הטנור איתן דרורי וזמר הבס אכים הופמן שמגיע מגרמניה. הפסנתרנים הסולנים הם ליאוניד פטשקה שכבר הזכרתי ודרק האן שמגיע מארצות הברית, הכנר רועי שילוח והסולנית האחרונה ברשימה שעליה אנחנו גאים במיוחד היא החלילנית הראשית של התזמורת, שרה פינטלינג-מורג."     
 
איך התזמורת מתמודדת תקציבית עם הפסטיבל?

"איש לא יצפה שפסטיבל כזה, בעיר שהיא פריפריה ישראלית שאינה נהנית מתקציבים מיוחדים, תוכל לממן אותו מהכנסות בלבד. הפסטיבל הוא סעיף בתקציב התזמורת. הוא דורש מכולנו עבודה נוספת וגדולה. את הנגנים ואת המעמסה הנופלת עליהם ציינתי, וגם צוות המשרד, השיווק והמכירות מתגייסים כל פסטיבל למאמץ המיוחד. התוצאות, למרבה שמחתנו, מצדיקות את המאמץ."     
 
 
*גילוי נאות – יוסי שיפמן משוחח עם הקהל לפני אחד הקונצרטים בפסטיבל בבאר שבע.


עופר-סלע1.jpg
עופר סלע (צילום: חיים הורנשטיין)

פסטיבל אביב קלאסי בנגב יתקיים בין התאריכים 9-4 במרץ 2017 במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע. מחירון הפסטיבל: "חבילת פסטיבל מלאה" ארבעה קונצרטים שונים: 320 ₪ (למנויי הסינפונייטה: 200 ₪), "חבילת פסטיבל טריו" שלושה קונצרטים שונים: 300 ₪ (למנויי הסינפונייטה: 180 ₪), "חבילת פסטיבל דואו" לשני קונצרטים שונים: 260 ₪ (למנויי הסינפונייטה: 160 ₪), כרטיס בודד: 150 ₪, כרטיס בודד לאזרח ותיק: 125 ₪, כרטיס סטודנט: 60 ₪. להזמנת כרטיסים: 08-6266422  או באתר



02/03/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע