סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מסע רוחני באופרה "גבר מת מהלך"
 

 
 
הנזירה הלן עדיין חיה ועושה רבות למען האסירים ולמען ביטול עונש המוות. האופרה מספרת על התהליך והמסע לקראת היותה אקטיביסטית. זו אופרה על משמעות הצדק ויותר מכך - על איך או מתי אנחנו מתחילים לסלוח."
המנצח פטריק סמרז מספר על הדמויות ותהליך ההלחנה של היצירה האמריקנית שמגיעה לאופרה הישראלית


במת האופרה הישראלית תארח בשבוע הבא את האופרה "גבר מת מהלך" של שני היוצרים האמריקנים - המלחין ג'ייק הֶייגי ומחבר הליברית טֶרֶנס מֶקנֶלי. על פי מקורות אמריקניים, זו תהיה ההפקה ה-70 במספר של "גבר מת מהלך", שהצגת הבכורה שלה התקיימה לפני 19 שנים בסך הכל. 

לצד שבחים למלחין הייגי, מסע הפרסום של ההפקה כאן ובכלל מלווה בכותרות מפארות: "האופרה האמריקנית החשובה של המאה ה-21", "האופרה הראשונה החשובה מאז 'סיפור הפרברים'" ו"אופרה שהוצגה בחמש יבשות".

נזירה במסדרונות הכלא

את השם "גבר מת מהלך" נטלו מחברי האופרה משם הספר "גבר מת מהלך:  דו"ח של עדת ראיה לעונש המוות בארצות הברית", שחיברה הנזירה הקתולית הלן פרז'אן, ובו היא תיעדה את חוויותיה כמי שהייתה התומכת הרוחנית של שני הנידונים למוות אלמו פארק סונייר ורוברט וילי. המשפט "גבר מת מהלך" נאמר על ידי סוהרים שמובילים נידון למוות במסדרונות בית הכלא, על מנת להזהיר סוהרים אחרים שלא יעמדו בדרכם.

בתחילת האופרה אנחנו נחשפים למעשי אונס ורצח, ולמסע הממושך שעושה הנזירה מן הרגע שבו היא מקבלת מכתב של האסיר שביצע את הפשעים. הוא מבקש שתשמור איתו על קשר והיא נענית לו. מרגע זה היא מנהלת עימותים עם רשויות החוק והדת וכמובן עם הורי הקורבנות שאינם מבינים את מעשיה כנזירה, כאשר היא תומכת בהורי הפושעים ומלווה הרוצח עד להוצאתו להורג.


גבר מת מהלך, מקור: אתר האופרה הישראלית

לאתר "הבמה" אומר המנצח פטריק סמרז: "לי ולמלחין ג'ייק הייגי יש מסע אורך ומשותף. הייתה לי הזכות לנצח על כל האופרות שלו מאז 'גבר מת מהלך', האופרה הראשונה שלו. אחריה באו 'סוף הפרשה', '3 חודשי דצמבר', 'מובי דיק', 'סקוט הגדול' ו'חיים נפלאים'. האופרות הוצגו בבתי אופרה שונים, בסן פרנסיסקו, יוסטון, דאלאס.

סמרז מעדכן כי לג'ייק הייגי יש לאחרונה קשר חדש לישראל - הוא חיבר את אינטונציות יצירה לקול ולכלי קשת. היצירה, שתועלה בסן פרנסיסקו בחודש הבא, חוברה בהשראת 'כינורות של תקווה', מיזם הכינורות שעברו את השואה, אוסף הכלים המיוחד של בונה הכינורות התל-אביבי אמנון ויינשטיין.


"שנזמין אופרה מג'ייק?"

"את ג'ייק פגשתי בשנת 1994", משחזר סמרז. "שנינו עבדנו באופרה של סן פרנסיסקו. ג'ייק עבד במשרד יחסי הציבור של האופרה. הוא כתב הודעות לעיתונות ואני ניהלתי את הסטודיו של הזמרים הצעירים בבית האופרה. לצד עבודתו המשרדית, ג'ייק היה פסנתרן מעולה, אבל נחבל בידו ולא יכול היה לפתח קריירה של פסנתרן. עם זאת, הוא הצטיין בחיבור שירים וזמרים התאהבו ביצירות שלו."

זמרי פופ או זמרי אופרה?

"זמרי אופרה מפורסמים כמו רֶנֶה פלמינג ופרדריקה פון שטַאדֶה. באותו זמן ניצחתי על האופרה ב'חשמלית ושמה תשוקה' שחיבר אנדרה פרווין על פי המחזה של טנסי ויליאמס. אז פנה אליי לוֹטפי מנסוּרי, מנכ"ל בית האופרה, ואמר, 'לשנת 1999 יש לנו את 'חשמלית'. אנחנו צריכים להכין משהו לשנת 2000, המילניום'. אמרתי ללוטפי, 'רעיון מצוין. מה דעתך שנזמין אופרה מג'ייק?'"


  


הרעיון היה שלך?


"אני מאוד שמח שהייתי שותף, אבל הרעיון הזה לא היה רק שלי. הוא בא גם מזמרים רבים וממוזיקאים שונים. צריך להחמיא ללוטפי מנסורי שהוא הימר על ג'ייק ועליי."

ומי חשב על מחבר הליברטו?


"לוטפי עשה עוד משהו נבון מאוד. הוא ידע שעליו להצמיד להייגי הצעיר כותב טקסטים עתיר ניסיון והוא בחר בטרנס מקנלי. נושא לא היה להם. המנכ"ל חשב בהתחלה על אופרה קומית. מקנלי אמר שלא נראה לו שהוא ילך על משהו קומי ושלח אותם לחפש נושא, סיפור, משהו. השניים נפגשו לאחר כמה ימים. מקנלי הביא לפגישה כעשר הצעות. הספר 'גבר מת מהלך' היה הראשון. ג'ייק התלהב. הוא אמר אחר כך שכבר בקריאה הראשונה הרגיש שיש לו דמויות שיש לו חומר לאריות, לאנסמבלים שונים, למוזיקת מקהלה - כל הדברים שרוקחים מהם אופרה."


גבר מת מהלך, מקור: אתר האופרה הישראלית


"זו אופרה על משמעות הצדק"

אומר לך בכנות, אני מכיר את הקהל שלנו והוא לא רץ אחרי אופרות ולא ממלא אולמות. כך למשל ב"הנוסעת" של ויינברג, שניצחת עליה בארצות הברית ולא היתה להיט בתל אביב. איך היית מפתה קהל לבוא?


"נראה לי שהאופרה היא על מסע רוחני של שני אנשים - האסיר והנזירה הלן, שעדיין חיה ועושה רבות למען האסירים ולמען ביטול עונש המוות. בתקופה שמתוארת בספר, היא עוד לא הייתה אקטיביסטית נגד עונש המוות. האופרה מספרת על התהליך והמסע לקראת היותה אקטיביסטית. היא החליטה להיות נזירה על מנת לטפל, לדאוג ולחנך ילדים בחברה הענייה בסנט לואיס, ולא כדי לטפל באסירים ובנידונים למוות. זו אופרה על משמעות הצדק ויותר מכך - על איך או מתי אנחנו מתחילים לסלוח."

ובאשר למוזיקה?


"שפת המוזיקה של ג'ייק היא טונאלית, מגיבה לטקסט. ג'ייק הוא קודם כל מחבר שירים בלבו. הוא מכוון למילים ועושה הכל על מנת להחיות את הדמויות. השפה שלו היא בין פוסט-זונדהיים של התיאטרון המוזיקלי האמריקני ואופרה אמריקנית מודרנית, לא אופרה אירופית."


גבר מת מהלך, מקור: אתר האופרה הישראלית

תוכל להגדיר מה היא אופרה אמריקנית מודרנית?

"אני מתכוון לכך שהאופרות שחוברו באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה הלכו בתלם אחד - זה שהוגדר על ידי האסכולה הווינאית השנייה, מוזיקה א-טונאלית מבית מדרשו של שנברג. את שרידי המנגינה הזאת ניתן למצוא באופרות אירופיות עד לתחילת המאה ה-21. המוזיקה של אמריקה היא ההיפך, היא רב-לשונית ורב-תרבותית, כפי שנראית חברת המהגרים האמריקנית."

יש קטע באופרה שהיית מצביע עליו כמשהו ייחודי שהקהל יכול לקחת הלאה?


"כבר בתחילת האופרה, הנזירה הלן שרה 'ספיריטואל'. He will gather us around - הוא יאספנו סביבו. זהו ספיריטואל מקורי שג'ייק חיבר. לקטע עצמו יש משמעות כפולה: 'הוא' יכול להיות כמובן אלוהים, אבל גם הנידון למוות. זהו קטע מפתח שמחבר את היצירה כולה משמעות רוחנית במישור של הנזירה ואמונתה באל ובמישור האישי. הגרעין הזה נובט בכל חלקי האופרה. המוזיקה נמצאת שם כשאנחנו פוגשים את הורי הנרצחים ואת הורי הרוצחים. אנחנו רואים את כל הצדדים של הסיפור, אבל האופרה עצמה אינה נוקטת עמדה בעד או נגד עונש המוות."

האם לדעתך זו אופרה קתולית?

"לא, אני לא מקבל את ההגדרה, למרות שאחת הדמויות היא אמנם נזירה קתולית."


גבר מת מהלך, מקור: אתר האופרה הישראלית


דיוק קצבי

סמרז מספר כי הזדמן לו לפגוש את הנזירה הלן פעמים רבות במסגרת תהליך העבודה.

"אני לא אדם מאמין. אבל הנזירה הלן היא התגלמות של כוח מוסרי יוצא מן הכלל והיא מביאה איתה למקום שאליו היא מגיעה סוג של אור פנימי. זו תכונה שאם מצאתי אותה אצל אחרים הם היו מעטים", אומר סמרז. "היא משנה את הטמפרטורה בחדר כשהיא נכנסת אליו וזו אינה תחושה של כובד, למרות מה שהיא חוותה בחייה, למרות שהיא ניצבה מול אי צדק. בוא נזכור שדמות האסיר באופרה בנויה על פי אותו פטריק סונייה, אותו היא באמת פגשה בחיים. היא גם נכנסה למתחם המוצאים להורג בבתי הכלא, ושם היו אסירים שבדיעבד התברר כי לא היו אשמים. למרות כל ההתנסויות שלה, היא מביאה שמחה לחיים. נראה לי שאת התכונה הזאת הקהל ייקח איתו הביתה בסוף האופרה. בכל מקום בו אתה נמצא במסע המוסרי האישי שלך ואתה לא חייב להיות בעל דעה בעד או נגד עונש המוות, אתה ככל הנראה תושפע מן הקושיה המוסרית שהאופרה הזאת מציבה בפניך."

האם זה מקל על הזמרים?

"להיפך, זה מאוד קשה להם. הם צריכים למצוא בעצמם את המפתח להבנת הדמויות."

ומה משמעות הקושי עבורך בחזרות?


"אנחנו מתחילים מן הדיוק הרתמי, הקצבי. ג'ייק מאוד מדקדק במקצבים ובכלל הוא דומה למלחיני אופרה גדולים מן העבר - הכל מאורגן אצלו בדייקנות והוא מספק כלים לזמרים."


פטריק סמרז, צילום: מירי שמיר


ניתן לשייך את המוזיקה של ג'ייק הייגי לסגנון מסוים בימינו, או שבשל המגוון הסגנוני הרחב כיום, הניסיון הזה נידון מראש לכישלון?


"מאז שנת 2000 חוברו בעולם 237 אופרות, מספר גדול בהרבה מכמות האופרות שחוברו מתום מלחמת העולם בשנת 1945 ועד שנת 2000. הסיבות למצב הזה רבות, אבל אנחנו חיים בתור הזהב של האופרה."

אופרות הן התחום שלך?


"אכן. אני אוהב את התחום ואוהב לנצח על אופרות חדשות, כשאני יכול להתווכח ולהתייעץ עם המלחין. הרי אם מלחינים מתים - קשה לשוחח איתם. ובכל זאת, הרגעים היפים והמשמחים ביותר שלי כמנצח היו כשניצחתי על יצירות של הנדל. אני אוהב את האופרות האיטלקיות שלו. לאחרונה ניצחתי על הפקה דרמטית של האורטוריה 'שאול' ביוסטון. זו היתה אחת ההפקות היפות שהשתתפתי בהן. הנדל בשבילי הוא המלחין הישיר ביותר, המדבר ביותר. אני אוהב לעשות נוסחים בימתיים ל'משיח', ל'יהודה המכבי' או ל'שמשון'."

נראה מי ירים את הכפפה. 

האופרה "גבר מת מהלך" תעלה ביום רביעי, 11 בדצמבר 2019, בשעה 20:00 בבית האופרה בתל אביב. רכישת כרטיסים בטלפון: 03-6927777, או באתר האופרה הישראלית

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

07/12/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע