סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: ענת מוניץ תיאטרון חד מהיר מהודק ומדויק
 

 
 
שיחה עם רותם קינן המנהל האמנותי החדש של פסטיבל תיאטרון קצר בצוותא


על אף קיצוצי תקציב דרקוניים וכנגד כל הסיכויים, ייפתח פסטיבל תיאטרון קצר ה-17 במספר בהפקת תיאטרון צוותא תל-אביב ביום חמישי, 27 בנובמבר 2014.

הפסטיבל, החותר ליצירת מסגרת ייחודית ונועזת ליוצרים ישראלים צעירים וותיקים, כולל תשעה מחזות קצרים ומקוריים שיוצגו במהלך שלושת ימי סוף השבוע.

מנהל אמנותי חדש

לאחר 13 שנים בהן נוהל הפסטיבל אמנותית על ידי מייסדו המיתולוגי שלום שמואלוב, ושנתיים נוספות תחת ניהולו של אבי מלכה, מתחדש הפסטיבל השנה במנהל האמנותי רותם קינן.

תקצר היריעה מלהכיל את רשימת הישגיו האמנותיים של קינן, שחקן, במאי ומחזאי ששיחק בסרטי קולנוע ("ההתחלפות", "מי מפחד מהזאב הרע"), בתכניות טלוויזיה ("רמזור", "ילדי ראש הממשלה"), ובהצגות תיאטרון ("הכיתה שלנו") ובידור ("ציפורלה"), כתב וביים תכניות ילדים בערוצי יס ומחזות לתיאטרונטו ולתיאטרון הסמטה, ואלה רק טעימות על קצה המזלג.

"אין לי ניסיון בניהול אמנותי," מכריז קינן. "אבל השתתפתי בחמישה פסטיבלי תיאטרון קצר במהלך השנים בתור שחקן, במאי ומחזאי, ככה שלא ממש הופתעתי כשמנכ"ל צוותא יוסי כהן הציע לי את התפקיד".

לא פחדת לקחת על עצמך משימה כזאת בלי ניסיון קודם?

"שקלתי את זה טוב לפני שהסכמתי, והחלטתי שהרקע שלי בתיאטרון בכלל ובפסטיבל בפרט יעשה את העבודה".

מחזות קומיים, דרמטיים, סאטיריים ואופרת רוק

על פי איזה קריטריונים בחרת את המחזות?

"השנה נשלחו אלינו מעל 150 מחזות קצרים ומתוכם בחרנו אני והוועדה האמנותית, שכוללת את איה קפלן, עופר עמרם ומולי שולמן, תשעה מחזות שנגעו לליבנו, שהיו מספיק איכותיים ושיצרו רפרטואר מגוון. בתוך תשעת הנבחרים יש מחזות קומיים ודרמטיים, סאטירות ואפילו אופרת רוק, שיחד יצרו שעטנז שייתן לקהל קונה הכרטיסים תמורה מעניינת ומלאה לכספו".


כל-פעם-קצת-אבי-לוי.jpg
כל פעם קצת (צילום: אבי לוי)

במה שונה הפסטיבל השנה משנים קודמות?

"השינוי הרדיקלי והמצער במיוחד שנאלצנו להתמודד איתו הוא כלכלי. התקציב שקיבלנו נמוך אפילו בהשוואה לתקציבים הנמוכים של השנים הקודמות, ולכן הורדנו את מספר האולמות משלושה לשניים ועשינו עוד הרבה דברים שמשתמעים מקיצוץ, ברמת כל המחלקות.

"ובכל זאת, למרות התנאים, הצלחנו ליצור חממה לבמאים ולשחקנים, שרובם בתחילת הדרך, שבתוכה יוכלו לחפש שפת עבודה משותפת. מיטב השחקנים עובדים אתנו, בתנאים לא תנאים ועם מעט כסף, ולמרות זאת באים לחזרות ומחפשים פתרונות. זאת חבורה נהדרת ומוכשרת שהבולטים בה הם ליאור אשכנזי, גיא לואל, שני קליין, נעמי לבוב ושרון שטרק.

"גם שיתוף הפעולה עם צוותא עובד מצוין, ואנחנו מקבלים כל מה שאנחנו צריכים בגבולות האפשר. אני לא יכול לחשוב על מקום מגניב יותר בתל-אביב לעשות בו תיאטרון".

איך צריך להיראות מחזה קצר מוצלח?

"מחזה קצר, להבדיל ממחזות באורך מלא, נמדד בכמה מהר הוא מגיע לעצם העניין. הוא מתחיל באמצע הסיפור, אין אקספוזיציה, וצריך לצרף את הקהל. הוא צריך להיות חד, מהיר, בלי קפיצות מנושא לנושא, מהודק ומדויק.

"צריך לשים לב לעיקר ותפל, מה עובד ומה לא, מה יפה אבל מעכב, והכול צריך להניע קדימה. היה לי פעם מורה שאמר 'אמנות זה רק הכול' וזה מאוד מתקשר לי עם מחזות קצרים. זו משימה לא פשוטה אבל משחררת, כי בתוך המגבלות אתה חופשי ליצור משמעות".

יצרתם לכבוד הפסטיבל קמפיין משעשע של סרטונים ביו-טיוב.

"רוח השיתוף המשפחתית והמחתרתית כמעט שנוצרה בין עשרות השחקנים, הבמאים והמעצבים בפסטיבל הביאה להחלטה ליצור את הסרטונים, משהו שיקדם את הפסטיבל ושיהיה גם מהנה. ליאור אשכנזי וגיא לואל קפצו על העגלה בשמחה ויצא טיזר משעשע ומאוד נכון לפסטיבל".


   


 

   

קבצן מיליונר ואוגרים שרוצים לחזור לסיביר

ספר על ההצגות.

"חילקנו את ההצגות לשני אולמות, כשההבדל הוא גם במחזות וגם בשפה הבימתית. באולם 1 יש במה ריקה, כמעט חשופה, ובאולם 3 תפאורה מאסיבית יחסית.

"ההצגה הראשונה שעולה באולם 1 היא 'כל פעם קצת', מחזה לירי מאת אמילי בן עמי ובבימוי נועה שכטר שמתאר תהליך גסיסה והתפוררות של אישה מבוגרת ומשפחתה. זה מחזה שכתוב מקסים ועושה קפיצה חכמה בין הזמנים.

"המחזה השני, 'מחר מלחמה' מאת ובבימוי אלי חביב, הוא משל סאטירי על ערב לפני מלחמה כלשהי. באוהל צבאי נפגשים שני חיילים וזונה ויוצרים יחד אמירה חריפה ונהדרת על מצבנו.


ממחר-מלחמה-אבי-לוי.jpg
מחר מלחמה (צילום: אבי לוי)

"ההצגה השלישית היא 'נתח קבצנים', מחזה אפוקליפטי מאת יוסי גולד ובבימוי סיוון הנדלסמן על עולם שאסור למכור בו בשר ובעל אטליז ואשתו שצריכים להתמודד עם העולם הזה. המחזה הזה כתוב באופן מאוד ייחודי ושונה מכל הצגה אחרת שעולה בפסטיבל.


נתח-קבצנים-אבי-לוי.jpg
נתח קבצנים (צילום: אבי לוי)

"הרביעית נקראת 'לוטו' והיא מחזה ביכורים שכתב השחקן ליאור אשכנזי וגם ביים - קומדיה מטורפת על קבצן שזוכה ב-12 מיליון שקל, מקבל דום לב ומשאיר את קבוצת האנשים שסביבו להילחם על הטופס.

"ההצגה האחרונה באולם, 'תפילת הדרך', היא מעין אופרת רוק מוזיקלית תיאטרלית עם שני נגנים על הבמה מאת ובבימוי נעם רובינשטיין, ומספרת על מסע לילי לדרום במונית שירות. זה מחזה מקסים ומיוחד וגם תקדים – לא היה עוד דבר כזה בפסטיבל ואני מאוד גאה בו".

ובאולם השני?

"אז ככה: ההצגה הראשונה נקראת 'סוד מן העבר'. כתבו אורי אוריין ורוני הדר וביים אותה אוהד שחר. זו קומדיה מטורפת שצוחקת על הדרמות המשפחתיות שעולות בתיאטרון הרפרטוארי, והיא תופסת כיוון משעשע ומפתיע.

"ההצגה 'סניף אטלנטה' מאת ורדית שלפי ובבימוי אלינור אגם בן דוד היא דרמה יפה שמספרת סיפור של זוג נשוי שבגלל טעות בזיהוי מגלה דברים חדשים על עצמו ועל החיים. המחזה הזה הוא חגיגה לשחקנים כי יש בו שלושה תפקידים נפלאים.

"ההצגה השלישית היא 'פיקוח מיקוח' שכתב יאיר להמן וביים ליאור גרטי. בחור צעיר, השחקן גיא לואל, מקבל דוח חנייה, יוצא מדעתו, שולף אקדח ולוקח את הפקח כבן ערובה, ומכאן הכול הולך ומסתבך.


פיקוח-מיקוח-יחצ.jpg
גיא לואל, ליאור אשכנזי (תמונת יח"צ)

"ההצגה האחרונה נכתבה ובוימה על ידי דניאל בוצר ונקראת 'לסיביר', ומספרת על שני אוגרים סיביריים בכלוב בחדר של ילד קטן שנמאס להם והם רוצים לחזור לסיביר. זה מחזה חכם ויפה עם קריצות משמעותיות ל'מחכים לגודו' ול'שלוש אחיות'."

נוח לך עם כובע המנהל האמנותי או שאתה מעדיף את כובעי הבימוי, המשחק והכתיבה שחבשת עד היום?

"האמת שאני משתעשע מהחלפת הכובעים. זה מאפשר לי ליהנות ממשהו עד שאני ממצה אותו ואז לעבור למשהו אחר ולהתרענן. אני שחקן בתיאטרון הבימה אז יוצא שבבוקר אני בפסטיבל, מקבל החלטות מהירות ויושב עם אנשים, ובערב אני משחק בהצגה, שם הכול ידוע מראש ויש סדר קבוע לדברים. אני נהנה מהתחלופה".

מה אתה מאחל לעצמך?

"הגשמה מתמשכת של דברים שנראים לי ראויים ולהמשיך להחליף כובעים בחדווה".



רותם-קינן-יחצ.jpg
רותם קינן (תמונת יח"צ)




הפסטיבל מתקיים בין התאריכים ה-27-29 בנובמבר 2014, תיאטרון צוותא תל-אביב. להזמנת כרטיסים: 03-6950156/7 שלוחה 1,2 .



26/11/2014   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע