סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 דצמבר 
א ב ג ד ה ו ש
1011121314
15161718192021
22232425262728
293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן נצרת וגרמניה בפסטיבל הליטורגי
 

 
 
נפל בחלקנו כבוד גדול לפתוח את הפסטיבל החדש בנצרת. אנחנו מגיעים עם שלוש תכניות שונות. בהתחלה חשבנו לשלב יצירות של אמונות שונות, לרבות של ערבים ויהודים, אבל החלטנו לשיר את החומרים שאנחנו אמורים לייצג, את התרבות שלנו."
המנצחים סלים עבוד אשקר מנצרת ופלוריאן לוהמן מהנובר מאחדים כוחות בפסטיבל הליטורגי הראשון של עמותת פוליפוני שיתקיים בנצרת לקראת חג המולד. ריאיון זוגי


בתוך שפע אירועי הפרידה של המאסטרו זובין מהטה מתפקידו הרשמי בישראל הוזכרו גם דברים שהוא תכנן לעשות ולא הספיק. אחד הדברים היה לראות נגנים ערבים ישראלים בשורות התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

על נגן ערבי בפילהרמונית אולי מוקדם עדיין לדבר, אבל על נוכחות של נציגות ערבית בעולם המוזיקה בישראל כבר אפשר. המנצח והפסנתרן, בן העיר נצרת סלים עבוד אשקר, רושם בשבוע השני של דצמבר נקודת ציון חדשה בתולדות הסצנה המוזיקלית בישראל ומשתתף בפסטיבל הליטורגי הראשון שיתקיים בנצרת לקראת חג המולד.

הפסטיבל נולד מתוך יוזמה והפקה של עמותת "פוליפוני", אותה מנהל אחיו של סלים, המוזיקאי והכנר נביל עבוד אשקר המכהן גם כמנהל האמנותי של הפסטיבל.


דור חדש של מוזיקאים צעירים
 
"זה לא רק ענין של ערבים ויהודים," אומר אשקר. "זו גם התחושה שהכל קורה בתל אביב ובסביבתה הקרובה ובגליל לא קורה הרבה. מה שקורה כעת הוא שלאחר יותר מעשר שנות פעילות של עמותת 'פוליפוני' בנצרת, תזמורת הגליל, שאני עומד בראשה, מתפתחת ויש כבר דור חדש של מוזיקאים צעירים. יש יותר ויותר כוחות מקומיים. התזמורת מתחילה לממש את החזון שעל פיו הוקמה - שילוב של כוחות מקומיים ונגנים מן המרכז ומן הצפון.



מקהלת הקולגיום ווקלה הנובר באדיבות קרן פוליפוניה

"אנשים מגיעים לנצרת כדי לקנות בזול, ואנחנו רוצים שאנשים יגיע לעיר לפעילות תרבותית, לקונצרט ברמה גבוהה. זה היה החזון ולאורו אנחנו עובדים. השנה יצאנו לסיור ראשון בגרמניה בתכנית שכללה את הסימפוניה הראשונה והקונצ'רטו השני של בטהובן לפסנתר ויצירה של המלחין הנצרתי וויסאם ג'ובראן והייתה הצלחה ענקית שהפתיעה אותנו."

ויהיה המשך?

"כן, אנחנו מוזמנים לסיור נוסף בגרמניה בעונת 2021 ובסוף 2020 יש לנו סיור בארה"ב שבמהלכו ננגן גם בקרנגי הול בניו יורק. בבית בנצרת נוצרה דרישה, יש קהל. יש לנו עכשיו סדרה של שלוש תכניות בשנה. נראה לי שבמקומות אחרים יש תחושה של דאון ואצלנו בנצרת יש תחושה של אפ." 
 
  


"הבאנו מקהלה איכותית מגרמניה"

 
כמה נגנים מתוך התזמורת היו חניכי "פוליפוני"?

"17 מתוך 40, כמעט מחצית הנגנים. התחלנו עם שניים, והיום זה גם מאבק של פוליטיקה תרבותית. ברור לנו שאנחנו לא פותרים בעיות פוליטיות אבל אנחנו יוצרים את המציאות הקטנה שלנו. זה מה שאנחנו יכולים לעשות במצב הזה. הרעיון הוא גם חינוכי - שנגן צעיר יישב ליד מבוגר והמסורת עוברת בקשר האישי. זה עובד בכל מיני רבדים. וכמובן שחשבנו על תקופת חג המולד, זה הזמן של נצרת. כך הגענו לרעיון של הפסטיבל הליטורגי. להביא אנשים לנצרת כדי  שיראו שקורה פה משהו."

איך נוצרה התכנית?

"המחשבה הייתה להביא מקהלה מאירופה, גוף ווקאלי ממיטב המסורת. במהלך הסיור של תזמורת הגליל בגרמניה הופענו בהנובר ופגשתי את פלוריאן לוהמן, המנצח והמנהל של המקהלה מהנובר. מקהלה ברמה כזאת שתשיר בנצרת את המיסה בדו מינור של מוצרט זה אירוע מוזיקלי בדיוק ברמה ובאיכות שאליהן אנחנו שואפים."

פרט לניצוח על המקהלה, תופיע גם כפסנתרן בפסטיבל?


"כן, בקונצרטים הקאמריים וברסיטל עם הזמרת נור דרוויש, בת איכסאל, שכבר הופיעה בתפקידים ראשיים באופרה הישראלית ובפסטיבלים שונים בישראל." 
 

נור דרוויש, צילום: ויסאם חכרוש



"הייתי כמו ספוג"

 
"הקשר עם תזמורת הגליל," משחזר פלוריאן לוהמן בן ה-35, מנצח 'קולֶגיום ווקאלה' מהנובר, "הפך מתכנית לממשות בקצב מאוד מהיר, יחסית לשיתופי פעולה בעולם המוזיקה. בסוף אחת ההופעות שלנו פנתה אלי גברת שייצגה את תזמורת הגליל ובדקה אתי אפשרות שנופיע במיסה של מוצרט בנצרת בדצמבר. בהמשך היו כמה שיחות טלפון עם סלים עבוד אשקר, אחר כך פגישה והנה עוד מעט מגיעים. אנחנו מחכים לביקור הזה. אני עוד לא הייתי בישראל, אבל רעייתי ועוד כמה מחברי המקהלה כבר היו אצלכם. אנחנו מאד מתרגשים ומצפים."

סלים עבוד אשקר דיבר על תרבות המקהלות האירופיות. איך צומח מנצח מקהלות בחברה הגרמנית?

"נולדתי בהנובר והתחלתי לשיר בכיתות הכנה לשירת מקהלה כשהייתי בן שש או שבע. הייתי ילד זמר סופרן עד שהקול התחלף, וחזרתי למקהלה כזמר בקול נמוך שהתייצב על טנור. בתקופת לימודים פרשתי מהמקהלה לקראת הבגרות ומבחני הקבלה לאוניברסיטה, ובמקביל הצטרפתי להרכבים שונים ולמדתי הוראת מוזיקה במחלקה להוראה בבית הספר הגבוה למוזיקה של הנובר. די מהר גיליתי שזה לא בדיוק התחום שלי, אבל שהובלת זמרים והדרכתם כמנצח בהחלט מתאימות לי. לא שהייתי מורה רע, אבל הבנתי שאני נהנה יותר בניצוח.

"בתכנית הלימודים היו הרבה מאוד התמחויות לקראת קריירה במוזיקה, ביניהן שירה, נגינה בפסנתר, ניצוח, תיאוריה, ניתוח יצירות. הרגשתי כמו ספוג שקולט את כל המידע העשיר הזה. במקביל ללימודים ניצחתי כל הזמן על מקהלות ברמות שונות. בשלב השני התעמקתי בלימודי הקול, פדגוגיה וניצוח מקהלות. המעבר מלימודים להוראה היה חלק ביותר."

מתי הרגשת שאתה כבר ממש בתחום? מקצוען?

"קשה לומר, כי גם כשאתה לא ממש מקצועי בהגדרה אתה עושה עבודת הניצוח. הקונצרט הגדול הראשון שלי שבו ניצחתי על תזמורת ועל מקהלה היה לפני עשר שנים, על 'יוהנס פסיון' של באך." 
 



סלים עבוד אשקר, צילום: Monika Rittershaus Berlin

אהבה פורחת במקהלה
 
כמנצח אתה נאמן יותר למסורת הקלאסית או מנסה לשלב מוזיקה עכשווית?

"תמיד מחפשים את המלחינים החדשים. אנחנו מקווים לגלות כישרונות חדשים, ואני תמיד שמח לנצח על ביצועי בכורה. זה התחיל מניצוח על יצירות של מלחינים שלמדו איתי וכיום אנחנו שרים יצירות של מלחינים שברובם הגדול מוכרים בגרמניה. את רוב היצירות שאנחנו מבצעים המקהלה הזמינה אצל מלחינים כמו מרקוס איידינטאן, מקסימיליאן שנאוס, יוהנס בסמן, אנטוני פיטס ומיכאל אוסטז'יגה, ובשנה הבאה נשיר יצירה של מארק אנדרה."  
 



דניאלה סקורקה באדיבות האופרה הישראלית


ספר קצת על מסורת השירה בגרמניה

"יש משהו בשירה שתפס אותי מגיל צעיר. בתי הקטנה בת השנה וחצי עוד לא יודעת לדבר, אבל היא שרה שירים שהיא שומעת בגן. זה מתחיל כבר בגיל הזה, ויכול בקלות להימשך בבית הספר. מורים לא מעטים יודעים לשיר ומשתמשים בשירים כאמצעי הוראה. בהמשך ישנן מקהלות ילדים ששמן והן מופיעות בערים אחרות ובארצות אחרות. הולך לפניהן והן מופיעות בערים אחרות ובארצות אחרות. בהנובר יש 150 בנים במקהלות בנים ו-150 בנות במקהלות בנות. יש כמובן גם מקהלות מעורבות.

"ברור שהיסודות המוקנים לילדים הם איתנים, כי במקרים רבים מאוד תוכל לפגוש אנשים שחזרו אחרי שנים לשיר כאן או בערים אחרות. הם תמיד יחפשו את המקום שבו יוכלו לחזור לשירה. מקהלה היא גם מקום שבו אתה פוגש אנשים אחרים ולומד להכיר אותם. זה בולט בעיקר כשאתה עובר לגור בעיר אחרת, והמקהלה מקלה על ההיקלטות במקום החדש. שירת מקהלה היא כרטיס כניסה קל ונעים להיכרויות חדשות. כך גם אני הכרתי את אשתי." 
 

פלוריאן לוהמן,  צילום: מיכאל פאביה

בין תומס טאליס, ברהמס וקמינסקי
 
דיברנו על המיסה של מוצרט, מה עוד תשירו בפסטיבל בנצרת?

"נראה לי שנפל בחלקנו כבוד גדול לפתוח את הפסטיבל החדש בנצרת. אנחנו מגיעים עם שלוש תכניות שונות - בקונצרט פתיחת הפסטיבל המקהלה תשיר א-קפלה, יצירות שעוסקות כולן באור שמתאים לעונת השנה. אלה יהיו יצירות מתקופות שונות, החל מתומס טאליס האנגלי וויקטוריה הספרדי, ברהמס, רגר ובריטן ובין החדשים יותר קמינסקי, לורידסן וויטקר. זו תכנית שמציגה מגוון עשיר של סגנונות.

"בהתחלה חשבנו לשלב יצירות של אמונות שונות, לרבות שירי אור של ערבים ויהודים, אבל אחרי התלבטות הבנו שמזמינים אותנו בעיקר כדי לשיר את החומרים שאנחנו אמורים לייצג, את התרבות שלנו, וכך נולד מבחר היצירות הזה. התכנית הזאת נראית לי מאוד ייצוגית. התכנית השנייה היא המיסה של מוצרט שהמקהלה מכירה היטב וכאן נשתף פעולה עם זמרי אופרה בישראל. ניצחתי עליה בבית האופרה בסידני, אוסטרליה באביב האחרון עם המקהלה השנייה שלי - מקהלת סנט קרוציס.

"אגב, בחירת היצירה הזאת הביאה לשינוי בתכנית המקורית - בהתחלה חשבנו להגיע בהרכב של 16 זמרים, אבל היה לי ברור כשסלים ביקש את היצירה, שנצטרך להגיע עם יותר זמרים לצורך האיזון מול התזמורת, בייחוד מול כלי הנשיפה. אז אנחנו באים בהרכב של 36. גם בהרכב הזה המקהלה תאותגר לשיר מעל לקולות התזמורת. זה לא פשוט.


קלייר-מגנאגי-מקסים-ריידר.jpg
קלייר מגנאג`י, צילום: מקסים ריידר
 

ובתכנית השלישית?

"קונצרט הנעילה של הפסטיבל מורכב כולו משירי חג המולד, ובמרכזה יצירתו של בריטן 'שירי חג המולד', שנכתבה במקור למקהלת ילדים ועובדה למקהלת בוגרים. כמו בנוסח המקורי, הכלי היחיד שמשתתף ביצירה הוא הנבל. לצד זה נבצע גם שירי חג המולד מאנגליה ומגרמניה, הרבה שמחה ושעשוע."

וקטעי הדרן הכנתם?

"בוודאי, אבל תרשה לי לא לספר עליהם. לא הייתי רוצה לקלקל את ההפתעה."      
  
  
 הפסטיבל יתקיים בתאריכים 12- 14 בדצמבר 2019 בכנסיות ואולמות בנצרת: כנסיית הסליזיאן, הכנסייה המרונית, מלון לגסי ואולם גן תעשייה. כרטיסים וחבילות לינה בנצרת ניתן להשיג בטל': *9066, או באתר הפסטיבל

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

01/12/2019   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע