סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מקימים לתחייה את פונדק הרוחות
 

 
 
משה זורמן, מרב ברנע ודני ארליך על האופרה "פונדק הרוחות" שתעלה בחג המוזיקה הישראלית


החיים והאמנות מצטלבים
 
סיפורם של המוזיקאי חננאל ואהובתו נעמי, גיבורי מחזהו של נתן אלתרמן "פונדק הרוחות" קסם למלחין משה זורמן כבר לפני כעשור. חננאל נוטש את אהובתו על מנת להגשים קריירה, להשיג פריצת דרך באמנותו בשעה שהיא מפקידה בידיו את אוצרותיה ויוצאת לעבודה פיזית, בתנאי שהשניים ייפגשו כעבור 12 שנים.
 
בסיפור, המצליב פעם אחר פעם את החיים והאמנות, ומייצר אהבה אמיתית רק אחרי שהחיים מסתיימים, יש קסם רב, בייחוד למוזיקאים. אלתרמן עורך הקבלות בין האמנות לבין החיים, נשיאת נטל, האמנות "עניין אחד שהוא מקור עצמו והוא תכלית עצמו ואין עליו לתת דין חשבון לא לחוקות אדם ולא לחוקי אֵל -  הרוח היוצר ומעלות האמנות...".
 
המחזה הוא נקודת ציון בתולדות התיאטרון הקאמרי והתיאטרון הישראלי בכלל והמוזיקה לשירי המחזה שהלחין גארי ברתיני בשעתו הפכה לנכס תרבותי, במיוחד  שיר הפונדקית ששרו יחד חנה מרון והדודאים. "דווקא השירים במחזה המקורי היו החלק הפחות רצוי להלחנה",  אומר המלחין משה זורמן ומצטט את משה וילנסקי שטען ששיריו המחורזים של אלתרמן הם 'מרובעים מדי' ולכן מגבילים את היכולת להתמודד איתם במוזיקה. אין כל בעיה להלחין קטעים שאינם מחורזים.
 
"זוהי אופרה קאמרית ובמרכזה סיפור מסעו של אמן",  מוסיף ומספר זורמן "העלילה נעה בין משולש אחד - האמן חננאל, נעמי אהבתו הגדולה והנטושה והפונדקית. ישנו משולש שני פחות משמעותי חננאל, נעמי ובן החלפן, שאליו עוברת נעמי כפיקדון ל-12 השנים שבסופן עתיד חננאל לשוב אליה.
 
"ביניהם עובר גם פושט היד שהופך לאימפרסריו ולמעשה הוא התגלמות השטן המעניק יכולת לזמן מוגבל (בדומה לשטן ב"מעשה בחייל" למשל). במהלך ההכנה, ובעצה אחת עם הבמאי חזרנו למחזה המקורי, שקוצר ונערך לצורך האופרה, והוספנו מתוכו דמויות המייצגות את רוחות התיאטרון, את הבוהמה, אותם אנשים שהופכים את האולם, את האמנות, למרכז חייהם. מספר הזמרים-שחקנים המוגבל מכתיב שאת הדמויות השונות יגלמו אותם זמרים והם שבים לבמה הפעם במסכות".
 
היותה של האופרה קאמרית אינו מכתיב בהכרח את גודל התזמורת. מדוע בחרת בתזמורת בת עשרה נגנים בלבד?
 
"הפעם לדעתי קטן יותר הוא טוב יותר. עשרה כלים מאפשרים להעניק צבע ברור של כלי מול דמות. הגוונים נעשים משמעותיים יותר ומאפשרים גם גמישות ותזוזה ריתמית. הזמרים חשו בתחילה שהמשימות קלות... הם גילו את המורכבות בהמשך, לפעמים קצב לא בטוח, ועוד מהמורות שצריך להתגבר עליהן במהלך החזרות. מדובר ביצירה לירית-מלודית-הרמונית וישנם מוטיבים שחוזרים לאורך היצירה כמו למשל אלו של הכנר ושל הפונדקית".   
  
"מבחינתי," אומר הבמאי דני ארליך, "זהו סיפורו של האמן, חננאל, המשקיף לכאורה מן הצד על חייו, הוא מתבונן בחיים אחורנית, בדמויות שאיתן הוא נפגש. הבמה תהיה מעגל אור ענק שהדמויות אינן יוצאות מתוכו, אלא לכודות בזיכרון בקופסה השחורה. מיקום התזמורת גם הוא לכאורה חיצוני לעלילה וזו מגיעה לשיאה ברגע הפריצה הגדולה של חננאל שחרט בנגינתו רגע אחד שייכנס לנצח. ההפקות שראיתי בעבר של המחזה, נראו לי תמיד ריאליסטיות מדי. בשעה שהמחזה הוא מחזה פיוטי ודורש בהתאם התייחסות בימתית שונה".

פונדק-הרוחות-יחצ.jpg
 " פונדק הרוחות" (צילום: יח"צ)

"השירה היא עניין פיזי, יצירתי וייצרי"
 
למרב ברנע, זמרת הסופרן ששרה את נעמי, יש בעיה עקרונית עם דמויות נשים שמקריבות הכל, גיבורות ש"מבקשות סטירה, ניעור, להגדרתה, "נעמי היא לכאורה דמות פלקטית, אבל כאן, באמצעות המוזיקה והבימוי היא משתחררת, מנוערת. היא הולכת ונעשית דמות מעניינת. היא אמנם מוותרת לחננאל כדי שיגשים את אמנותו אבל כוחה  בכסף שהיא מעניקה לו. המוזיקה של נעמי יש בה מוטיב של סבל ושל געגוע".
 
ברנע עצמה נמצאת כרגע בצומת בדרכים. לאחר כמה שנים שבהן הייתה זמרת הסופרן הראשית של בית אופרה באוּלם, גרמניה, היא יוצאת לבתי אופרה אחרים כזמרת אורחת. "למה לעזוב משרה בטוחה על כל המשתמע? כי הקביעות מייצרת מעצור, אין תנועה. התשוקה לעשות מוזיקה נעלמת וכאמן יש בתנאים האלה תלות מוחלטת בצוות".
 
השנים האלה אפשרו לך לגלות מה הדברים החשובים אצלך?
 
"זה מחזיר אותי להתחלה, כשחשבתי שאהיה רקדנית. בשירות הצבאי הייתי מדריכה בנגב ודמיינתי משפחה, כלב ועצים ומדבר. מזה יש היום משפחה ומגורים בחו"ל ושמירה על הישראליות בניכר. לזמרה הגעתי יחסית בשלב מאוחר. היום אני יודעת שהפיזיות היא מרכיב חיוני. הביטוי הגופני והשילוב הטוטאלי - שם אני חזקה".
 
את מדברת על גישה פיזית גם לתפקידים שעל פניהם דורשים הבנה ואינטלקט?

"כן. המורכב ביותר הוא להבין בשכל את כל המרכיבים של התפקיד וכשאת עולה לבמה, הקהל לא ירגיש איך ספגת אותם.  אבל לפעמים כדאי לבוא לחזרות על תפקיד מרוקן מאינטליגנציה, לא לקרוא תיאוריות ופילוסופיות ולהישאר ברמת הטלנובלות כדי לקלוט את הכל דרך הרגש בלבד. השירה היא עניין פיזי, יצירתי וייצרי".

משה-זורמן-מרב-ברנע.jpg
מימין: משה זורמן (צילום: רן בירן), משמאל: מרב ברנע (מקור:meravbarnea.com)


נחזור ל"פונדק" מה עושה אותו אופראי מבחינתך?
 
"ראשית כל המחזה כווץ, שנית התוצאה היא יצירה לירית, נגישה, כשהתזמורת מספקת את האופראיוּת לדרמה. לנו בחזרות כבר מתנגן פזמון, ניגון בראש. כשאני משווה את דמותה של נעמי לגיבורות אופרה, כאלה שאני מזדהה איתן - חזקות ואיתנות במעשיהן ובדעתן, ואחרות שאני לא אוהבת, אני משוכנעת שנעמי יודעת לקחת עוצמה וכוח. היא גם פיזית מאוד במחזה המקורי, (היא מועסקת בעבודה פיזית, כמעט סיזיפית על ידי  בן החלפן הסדיסט שאינו יכול לשאת את נאמנותה לחננאל, י"ש ). הבימוי והמוזיקה מספקים לה רגעים של כניסה מן החיים וחזרה אליהם. יש כאן יסודות אמורפיים ועם אלה אני משלימה".   


 
"פונדק הרוחות" תעלה  בימים שני ושלישי, 12, 13 בספטמבר 2010 ב-20:30 במוזיאון תל-אביב. כרטיסים במחיר 75 ₪ ניתן לרכוש בקופת המוזיאון בטל': 03-6077020. ביום רביעי, ה- 14 בספטמבר יתקיים קונצרט חגיגי במסגרת "חג המוזיקה הישראלית" במוזיאון תל-אביב. הכניסה ללא תשלום. כרטיסים ניתן להזמין בטלפון: 03-6961593.


למועדי מופעים >

05/09/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. חברת מקימים תרמה אירוע שלם לנוער במצוקה
רונית , רעננה (05/10/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע