סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן שרביט הקסמים של ליאור שמבדל
 

 
 
בשנים האחרונות כמעט שלא הלחנתי. לפי דיווחים של המכון למוזיקה מנגנים כאן יצירה ושם יצירה, אבל נזכרו שאני מחבר מוזיקה, והאירוע הוא לכבודו של דני בנימיני, שהיה איש מאוד קרוב אלי, גם כמוזיקאי וגם בזכות קשרי משפחה, אז הסכמתי לחבר יצירה חדשה"
שיחה עם המנצח והמלחין ליאור שמבדל, המגיע לביקור נדיר בישראל, וינצח, בין השאר, על יצירה משלו


ב-26 בפברואר ינצח ליאור שמבדל במוזיאון תל-אביב על התזמורת הקאמרית הישראלית, בקונצרט לציון 19 שנה למותו של דניאל בנימיני.

בנימיני, שהיה חברו הטוב של שמבדל, היה הוויולן הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ובמשך שנים רבות גם ראש הוועד המנהל שלה.

רק לעתים רחוקות נראה שמבדל על במות המוזיקה בישראל. בעבר כיהן כמנהל המוזיקלי של התזמורת הקאמרית הקיבוצית והתזמורת הסימפונית חיפה, אבל בשנים האחרונות הוא מגיע לארץ רק כדי לקחת פסק זמן מן העשייה המוזיקלית השוטפת, לראות את שלוש בנותיו שמתגוררות בירושלים ולהיפגש עם כמה מכרים וידידים.
 
עוצמה צלילית שמנסה להשתוות לחוויה הוויזואלית

אחת היצירות שינוגנו בקונצרט תהיה "לה פורטדה דה ריפול", שהלחין שמבדל עצמו.

איך נולדה היצירה הזאת?

"היצירה נולדה בעקבות סיור שהוזמנתי אליו. הצטרפתי לאנשי אקוסטיקה מארצות-הברית, לשלושה ימים בקטלוניה. הם התעניינו באופן טבעי באולמות ובצלילים שניתן לשמוע בהם. הסקרנות שלי הובילה אותי לחיפוש אחר ביטויים לחיים היהודיים בקטלוניה שלפני גירוש ספרד. יש עדויות לא מעטות לחיים עשירים, במוזיאון בגירונה למשל. גם אחרי הגירוש יש בין היהודים גם אנוסים, וגם אלה אינם קבוצה הומוגנית, יש בהם אנוסים אמיתיים וכאלה המתחזים לאנוסים.

"במהלך הסיור הגענו לכנסייה בריפול. הדבר הראשון שמשך את עיני היה שכל החזית של הכנסייה מוגנת בזכוכית. כשהתקרבתי למקום גיליתי חזית (פסאדה) מפוארת עתירה בפיסול, אבל הדבר הראשון הבולט בה הוא מה שאין בה: אין בה צלב. לעומת זאת יש בה הרבה מאוד תמונות מן התנ"ך. לדידי יותר תנ"ך מאשר הברית החדשה או סיפור עונות השנה. רואים שם בין היתר את משה המכה בסלע, את אהרון ומשה בקרב עם עמלק ברפידים, את משה המחזיק את לוחות הברית, חלום דניאל, את הנביא חבקוק, קין המעלה את המנחה, קין המכסה את גופת הבל אחיו, בת-שבע, אבישג השונמית, אליהו הנביא, משפט שלמה, יונה במעי הדג ובעיר נינווה ועוד.

"בדלתות המפוארות יש גם קישוטים של צמחי וחיות שניתן ליחס אותם לאיורים מוסלמיים או ליסודות נטולי דת. הדלתות מייצגות את הלכי הרוח של קטלוניה, שהיתה אולי נאורה יותר. לאחר ההתרשמות הראשונה התחלתי לנתח את המבנה המורכב של עבודת האמנות הזאת. ראיתי שלא מדובר רק בביטוי אמנותי נרחב לסיפורי התנ"ך, אלא בכך שלמעשה כל הסיפורים היהודיים מוצגים בפעולה אקטיבית, לעומת תמונות פסיביות מחיי הקדושים הנוצרים".

התזמורת-הקאמרית-הישראלית-מנ.jpg
התזמורת הקאמרית הישראלית, תמונת יח"צ


איך העברת את הרושם הראשוני הזה לחוויה צלילית?

"הרכב הכלים כאן אינו גדול, אבל הוא משאיר עוצמה צלילית שמנסה להשתוות לחוויה הוויזואלית. המוזיקה נפתחת בצלילי חליל ופיקולו, שנמצאים מאחורי הבמה. המצלול הזה מותיר מצג המדמה הדהוד של פעמונים. את כלל ישראל מייצג הסולם המלא בן 12 הצלילים. שני כלי נשיפה במנעד נמוך יותר, הקרן האנגלית וקלרנית הבס, מביאים אל המצלול העשיר את קינותיהם של האנוסים, וכלי המיתר הם המפרשים של החיזיון הצלילי כולו.

"כאמור, למרות ההרכב המצומצם, ישנה נוכחות מרשימה המביאה לא רק את העימותים החזותיים, אלא גם את העימותים הלשוניים של עברית מול לטינית; אקטיביזם יהודי בציורים מול פסיביות נוצרית, קינות מול פעמוני כנסייה ועוד. ביצירה חמישה חלקים הקשורים למקום: קדנצה ברוח הזמן הנקראת 'תקופה', מינואט בשם - '5 באוגוסט 1392' (יום שבו נהרגו יותר מ-500 יהודים בקטלוניה), תפילת שחרית 'שהחזרת בי נשמתי', מינואט חוזר ו'קדיש' שהוא אפילוג".

"אנחנו חיים בזיהום אקוסטי"

"בשנים האחרונות כמעט שלא הלחנתי", הוא אומר. "אני יודע לפי דיווחים של המכון למוזיקה שמנגנים כאן יצירה ושם יצירה, אבל נזכרו שאני מחבר מוזיקה, והאירוע הוא לכבודו של דני בנימיני, שהיה איש מאוד קרוב אלי, גם כמוזיקאי וגם בזכות קשרי משפחה, אז הסכמתי לחבר יצירה חדשה".

אם אתה עוסק בעיקר בניצוח ואם מנגנים רק מעט, אז למה אתה כותב?

למשמע השאלה מחייך שמבדל ומצטט את דבריו של אוטו קלמפרר, מן הדגולים שבמנצחי המוזיקה במאה ה-20. "קלמפרר", אומר שמבדל, "כתב המון, ולמרות שניצח על התזמורות הטובות ביותר, כולן רצו אותו, ולמרות שהוא ניצח המון, הוא לא ניצח על יצירות שלו ולא דחף את היצירות שלו לביצוע. 'אם לא מבצעים, למה לכתוב?', הוא נשאל. 'אני כותב כדי שאוכל להעריך את היצירות של הגדולים', הוא ענה. למען האמת אני יכול לומר שלכאורה גם במוזיקה החדשה הכל כבר נכתב, הכל כבר נעשה. מה עוד אפשר לחדש? המלחינים וארז וקסנאקיס כבר ציינו סוף תקופה, ואם יש משהו, זה בוודאי לא זה".

שמבדל מצביע על הרמקול המפזר במסעדה צלילי פופ-רוק מסונתזים. "כשאתה כבר כן מתמודד, הקהל משתכנע שמשהו חדש הוא בהכרח משהו שיגרום למאזין לסבול. הטענות האלה מתעלמות מכך שאנחנו חיים בזיהום אקוסטי. תנאי האזנה שלנו אינם דומים כלל למה שהיה בעבר".

היצירה הראשונה שתנוגן בקונצרט, לראשונה בישראל, תהיה היצירה האחרונה של שוסטקוביץ', תזמור של הסונטה לוויולה ולפסנתר.

"כן, היצירה היא יצירת ענק בכל קנה מידה. כל ויולן מחכה לרגע שבו ינגן את היצירה בפעם הראשונה. העיבוד שנשמיע כאן נעשה על-ידי ויולן מפורסם, ולדימיר מנדלסון, ויולן יהודי שכבר ביקר בארץ והופיע כאן פעמים אחדות. הסולן יהיה גלעד קרני, ויולן ישראלי שעושה חיל בחו"ל כנגן קאמרי ומזמין ומנגן יצירות חדשות של מלחינים ישראלים. קרני יושב כיום בשווייץ".

גלעד-קרני-ענק2.jpg
גלעד קרני, צילום: ננסי הורוויץ, אתר התזמורת הקאמרית הישראלית

איך היא קשורה לבנימיני?

"לפני 32 שנה, כאשר בנימיני ניגן לראשונה את היצירה, הוא הזמין אותי ואת הורי לקונצרט. אני הגעתי, הורי לא הגיעו, למרות שהם אוהבים מוזיקה. כששבתי הביתה נודע לי שאבי נפטר. היצירה הזאת, בביצוע הזה, הפכה לציון דרך במשפחות של שנינו".

"למוזיקה החדישה אני דואג בינתיים במערב"

ציר התנועה של שמבדל נע בין תזמורות בבוגוטה, קולומביה, ברלין, צ'נגדו שבחבל סצ'ואן שבסין ולייפאיה שבלטביה. בין לבין הוא עורך הופעות אורח באיטליה, בצפון אמריקה ובמקומות אחרים. זה כ-14 שנה הוא עומד בראש התזמורת הסימפונית הברלינאית, ואיתה הוא יוצא לסיורים בעולם.

"אנחנו מזוהים עם רפרטואר רומנטי גרמני מובהק", הוא אומר. "אני גם מנצח על תזמורות מקומיות, סיניות. למשל בג'ואנג ג'ו שבדרום המדינה, עיר ובלבה אגם הנקרא בסינית 'אגם מערב'. אולם הקונצרטים היפהפה בנוי בתוך האגם וצורתו צורת סהר, מולו על החוף מתנוסס מלון ענק צבוע בזהב ושמו שמש.

"הנגנים בתזמורת הזו הם אמנים סינים, אבל כ-70% מהם דוברי גרמנית. מי ששולטים בסינית בלבד מקבלים את ההנחיה שלי באמצעות חבריהם היודעים יותר משפה אחת. היום אפשר כבר לנצח על התזמורות האלה ביצירות הנחשבות יצירות מורכבות גם לתזמורות מערביות, כמו למשל הסימפוניה השלישית של מאהלר".

יש גם נדידה של נגנים מערביים למזרח?

"יש כל הזמן. במצב הכלכלי העולמי היום, אתה מוצא מוזיקאים, ולא רק מוזיקאים מן השורה, גם ראשי קבוצות ומן הטובים ביותר, שנטשו עמדות בכירות בתזמורות בולטות במערב, ועברו לנגן בתזמורות שהוקמו במדינות המפרץ הפרסי באבו-דאבי, בדוחא, במלזיה ועוד. מקומות שבהם המשכורות גבוהות, היכולת של המוזיקאי האירופי לצרוך את מה שמוגש שם היא קטנה מאוד, ולכן הוא יכול לחסוך לעצמו די כסף בזמן קצר.

"יש כאלה שגם מוכנים להמיר את דתם לדת המקומית (אסלאם) כדי ליהנות מהטבות מס מפליגות ומהטבות אחרות. אלא שהתנאי לקבלת התמורה הוא בהישארותם במקום לפחות עשרה חדשים בשנה".

הקהל במזרח הרחוק מוכן לשמוע מוזיקה חדישה?

"בינתיים הדרישה היא למוזיקה קלאסית רומנטית, ובמקרה של התזמורות שלי, בעיקר גרמנית. למוזיקה החדישה אני דואג בינתיים במערב. ניצחתי על יצירה של סרג'ו נטרא (הישראלי) בברלין וגם באירקוצק (סיביר), והתגובה היתה מצוינת. בליסבון ניצחתי על תוכנית שכולה יצירות של מלחינות, ביניהן בטי אוליברו הישראלית ומרגרט וולף הגרמנייה".

אז אתה בעיקר מנצח?

"בעיקר, אבל גם אני מלמד ומנצח במסגרות אקדמיות, למשל בבאנף בקנדה, אחד המקומות היפים ביותר. בקיץ מגיעים לשם טובי הסטודנטים למוזיקה בארה"ב ובקנדה, וכשכל אלה מתייצבים לשיעורי תזמורת ולקונצרטים, זו חגיגה גדולה לקהל, וגם לי כמנצח. במקביל אני מלמד גם בסצ'ואן, בסין, בבית-ספר למוזיקה שיש בו מספר צנוע של תלמידים... 20 אלף".

מה על אופרות? בעבר ניצחת על אופרות, למשל על "עלייתה ונפילתה של העיר מהגוני" בנוסח הקודם באופרה הישראלית.

"נכון, אבל אני ממעט לנצח על אופרות היום. אם בכלל, אז רק בביצועים קונצרטיים על יצירות נדירות יותר, 'ריינצי' של וגנר, או פתיחות ל'המלך ליר' של ברליוז, 'הכלה ממסינה' ו'הרמן ודורותיאה' של שומן או כל הפתיחות של בטהובן".
 

הקונצרט יתקיים ביום ראשון, 26 בפברואר 2012 ב-20:30 במוזיאון תל-אביב לאמנות. כרטיס: 150 ₪. טל': 03-5188845 שלוחה 5.
 

רכישת כרטיסים

למועדי מופעים >

13/02/2012   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. אני בת דודתו שמחפשת אותו שנים .
פריד אורנה , חדרה רח מבצע דני 3 (14/09/2015)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע