סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן סימפונית י-ם : קול ציון לגולה
 

 
 

קונצרט הסימפונית ירושלים פתח סד' קונצרטים משודרים חי של איחוד תחנות השידור באירופה 



קונצרט ליל אמש של התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור היה אירוע פותח וחגיגי לסדרה של קונצרטים המשודרים בשידור חי במסגרת איחוד תחנות השידור באירופה  EBU, שנושאם המשותף הוא יהדות.
 
היוזמה דווקא לא באה מאיתנו, כלומר מישראל. מקור היוזמה בצ'כיה דווקא, והארגון האירופי נענה. הקונצרט, ראשון בין ארבעה, כלל חמש יצירות במנעד צלילי רחב  מלב הקונצנזוס הקלאסי ועד לקונצנזוס העכשווי, עם הצצה למוזיקה יהודית מקהילות מרוחקות זו מזו. כן שודר הקונצרט ישירות לכמה ארצות באירופה ובהמשך מובטח שידור ההקלטה גם למקומות שמחוץ לאירופה בהם אוסטרליה וניו זילנד.
 
על הקונצרט ניצח פרדריק שזלן, מנהלה המוזיקלי של התזמורת, שפתח לפני חדשים ספורים קדנציה שנייה של ניהול בתזמורת. מסיבות השמורות עם המארגנים שב הקריין ( מדובר בשידור רדיו, כזכור) והזכיר בכל פעם שפרדריק שזלן הוא מנהלה החדש של התזמורת. בקונצרט כזה די להזכיר את עובדת היותו חדש לקראת היצירה הראשונה. בשנייה ולבטח בשלישית וזו שאחריה הוא כבר אינו חדש הוא מוכר אפילו למאזינים מזדמנים.

חגי שחם, גילה בשארי

הערב נפתח בקונצ'רטו לכינור מס' 5 של פרדיננד דויד, כנר ומלחין בן המאה ה-19, מי שסייע למנדלסון בכתיבת הקונצ'רטו הנודע שלו לכינור. היצירה דרמטית בדרישותיה והסולן מנהל בה דיאלוגים לא רק עם התזמורת כולה אלא גם עם קבוצות בתוכה כמו נגני כלי העץ. הכתיבה תואמת את התקופה ונטולת הפתעות.

בסיכומו של קונצ'רטו זה, מדובר ביצירה שעיקרה מתן במה לכנר הסולן להפגין את שליטתו בכלי בהפגנת טכניקה מרהיבה. חגי שחם הפליא לנגן את היצירה והצליח להעניק תחושה כמעט קאמרית בדיאלוגים המדוברים. ברור מפני מה היצירה, חרף חינניותה הבולטת, אינה מושמעת לעתים מזומנות באולמי הקונצרטים.

פרדריק-שזלן-ענק1.jpg
פרדריק שזלן (יח"צ)
 
סולנית שנייה בתכנית הייתה הזמרת גילה בשארי, ששרה את "שחר" של עודד זהבי, שלמעשה תזמר חמשה שירים תימניים מוכרים של ר' שלום שבזי, סעדיהבן עמרם, משולםבן יוסף ואני יוסף (בן ישראל), כאשר שיר אחד ("מי נשיקני מנשיקות אהבה") הושר ללא ליווי. התזמור משמר את רוח המקור ומעניק גוונים חדשים בעיקר בכלי הנשיפה. גילה בשארי, המוכרת היטב מהופעות קודמות, מרשימה בנוכחות ובאותנטיות.
 
שלוש היצירות הבאות, ללא סולנים, נתנו במה מכובדת לשזלן להפגין יכולת הובלה מרשימה בעבודתו עם התזמורת. החלק התזמורתי נטו נפתח ב"שוליית הקוסם" להיט תזמורתי אהוב פרי עטו של פול דיקא. היצירה הכל-כך מוכרת, היא יצירת מופת בתיזמור, וכאן ודווקא ביצירה מאד מוכרת נשמעה התזמורת כמי שנזקקה לעוד זמן חזרות על מנת ללטש ולהבריק בכל קבוצות הכלים. הסבלנות השתלמה העושר הצלילי הגיע בסופו של דבר. 
 
"מרכבות" של בטי אוליברו, יצירה ישראלית שנייה בתכנית, מתכתבת, באורח מפתיע, עם יצירתו של דיקא, בגווני הצליל הנמוכים של כלי הנשיפה מעץ. כאן כבר ניכרו פחות היסוסים של התזמורת. יצירתה של אוליברו, המנחיתה מכות צליל תזמורתיות רצופות המופרדות בנגינה סולנית ונגינה  של קבוצות הכלים בתזמורת, זכתה לביצוע מוקפד ומשכנע. המתח המובנה ביצירה בהנגדה בין קבוצות הנגנים, קבל משנה תנופה ותוקף, באווירה, בדחיסות הצלילית ובצֶבֶר התחושות.

התזמורת כבשה את המאזינים
 
אחרונה בתכנית, היתה יצירה שזכתה ככל הנראה להתייחסות המיטבית "סוויטת שאגאל" (המוכרת גם כ"סוויטה יידית" שנוגנה בדצמבר האחרון על ידי תזמורת סימפונית ראשון לציון תחת שרביטו של שזלן). שזלן, ביצירה זו, אינו מסתפק רק בניצוח. הוא גם היה זה שגילה את היצירה שחיבר נורברט גלנצברג, מלחין יהודי צרפתי ממוצא פולני, שאחראי בין היתר לחלק מן השנסונים הפריזאיים המוכרים ביותר.
 
את הסוויטה חיבר גלנצברג כיצירה לשני פסנתרים ושזלן תזמר אותה בעושר מובן, כיאה למה שנשמע כשמאלץ יהודי,  עם קריצה מודעת לעבר אולפני הקולנוע בהוליווד, או למצער לסאונד התזמורתי של האולפנים.
 
לסוויטה שישה פרקים המתארים את החיים בעיירה, מטיול בסמטאות ועד לנשף של הסבתא העולה בזכרונו, משחקי ילדים, ריקוד  ואפילו פוגרום, קדיש ולבסוף התחינה כלפי שמים "ולמרות הכל.....".
 
תזמורת ירושלים הבריקה בביצוע היצירה הזאת, ואין כל ספק שכשם שהיא כבשה את המאזינים כאן בירושלים, היא עשתה מלאכה דומה בארצות השונות בהן הושמעה.

שזלן שינה ובצדק את מיקומה המקורי של היצירה בתכנית הערב והעבירה מלב התכנית ליצירה המסיימת את התכנית כולה. ההחלטה נכונה מוזיקלית ללא ספק. הפרק המסיים עם שם "תקומתי" מחייב  "ולמרות הכל..." יכול היה לצבוע בקלות את המפגשים (המשמימים והצפויים) הפוליטיים של ראשי ארה"ב וישראל היום בוושינגטון.
 
 
התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, קונצרט מיוחד של איחוד תחנות השידור של אירופה EBU
, 5 במרץ 2012, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים.


למועדי מופעים >

06/03/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע