סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן רקוויאם של התרסה- המוזיקה והדממה
 

 
 
היצירה שבוצעה על ידי אסירי גטו טרזיינשטט זכתה בפסטיבל ישראל לביצוע שיתנחל בלבבות


מזעזע ומעורר השתאות
 
סיפורו של המלחין והמנצח רפאל שכטר, גיבורו של ערב זה, מרתק וייחודי כמו רבות מעלילות הגבורה השונה של אסירי גטו טרזיינשטט.
 
המעבדה האנושית שבה כלאו הנאצים יהודים, ועודדו אותם ליצור ולעסוק באמנות ובפעולות מרחיבות דעת אחרות, כל זאת כשהמקום מהווה, בסך הכך תחנת מעבר אל מחנות המוות, היא תופעה מזעזעת ומעוררת השתאות. מזעזעת כי ברור רבים מן הכלואים ידעו שאין משם דרך חזרה ומעוררת השתאות מכוח היצירה של  הכלואים.
 
במקום נוצרו יצירות חד פעמיות באמנויות שונות. הכוורת האנושית המתה פעילות, מי שהיה שם ראה באמנות ובעיסוקי פנאי אחרים מפלט, כלי להעברת מסרים של קיום אנושי בכבוד עד לרגע האחרון. בין שלל היצירות שהועלו, מוכרות במיוחד אופרת הילדים "ברונדיבר", יצירות קאמריות של גדעון קליין, "קיסר אטלנטיס"  אופרה של ויקטור אולמן, קברטים סאטיריים, וגם ג'אז.
 
המשטר, שהטיל חרמות ואיסורים על מבחר עצום של יצירות בכל תחומי האמנות בגרמניה, התיר אותן בגטו כי הקהל שצפה, האזין התבונן לא היה ארי. המשותף המזעזע לכל המופעים האלה היה הצורך הנורא בין הופעה להופעה למלא שורות בזמרים חדשים, כי עמיתיהם כבר היו במחנות המוות, או בדרכם לשם.
 
אחד התוצרים של המצב האנושי המיוחד בגטו היתה הפקת "רקוויאם" של ורדי בהשתתפותם של כמה עשרת זמרי מקהלה וזמרים סולנים. בהיעדר תזמורת הושר הרקוויאם בלווי פסנתר. היצירה הועלתה כמה פעמים ואת ההפקה הוביל רפאל שכטר, מנצח  שהקפיד בקטנות על פי עדויות השורדים. "ההולכים למוות שרים לעצמם רקוויאם," אמרו הנאצים במחנה.
 
אירועים אלו שבהם נתקל במקרה בדפדוף בספר הביאו את המנצח מורי סידלין להחלטה שאת הסיפור הזה צריך להשמיע לבני הדור הזה, ברוח "והגדת לבנך". זה שנים מספר שהוא מריץ את המופע הנקרא "רקוויאם של התרסה – ורדי בטרזין". המוטו של המופע הוא ציטוט מדבריו של שכטר "אנו שרים לנאצים את מה שאיננו יכולים לומר להם".

התרסה-ענק.jpg
המנצח מורי סידלין, תמונת יח"צ
 
מוזיקה הפוסעת אל הדממה
 
מורי סידלין הוא גם מנצח וגם קריין ואליו מצטרפים שני שחקנים, ארבעה סולנים, מקהלה, פסנתרן ותזמורת לצורך שחזור חלקי של הביצוע המקורי. המופע משלב בין פרקי הרקוויאם, קטעים מתוך סרט התעמולה הנאצי שהופק בטרזיינשטט כדי להראות לעולם שהחיים בטרזיינשטט הם חיים של יצירה, אושר ובכלל;  ומולם קטעי עדויות של ניצולים, אנשים ששרו את הרקוויאם בגטו, והעלו מול המצלמה את זיכרונותיהם. לזכרם הקהל מתבקש בסוף המופע שלא למחוא כפיים אלא לקום לזכר הקרבנות.
 
לצדו של המנצח מורי סידלין ניצבו השחקנים יונה אליאן  וששון גבאי, שקראו עדויות בין הפרקים השונים, הם בעברית והוא באנגלית (בלווית כתוביות תרגום ) אולם  נוכחותם של שני שחקנים מקומיים ייתרה למעשה את ההקראה בשפה הזרה.
 
את איכות הרמה המוזיקלית במופע הזה קבעו זמרי מקהלת קוהן מפראג בביצוע מוקפד, נקי. הרכב קולי עשיר שהשיג רגעי איפוק דרמטיים שנחרתו בזיכרון. במרכז הבמה ניצבו הסולנים הישראלים הסופרן אירה ברטמן, הטנור יותם כהן, המצו-סופרן ברכה קול והבריטון אסף לויטין, רביעייה עם כמה מעמדים מרגשים. התזמורת הסימפונית ירושלים שנוכחותה הוגבלה מראש, העניקה ביצוע מכובד ל"רקוויאם" המוכר היטב, שהוגש כאן כאמור בנוסח ערוך.
 
הרקוויאם של ורדי מסתיים בפרק שהוא תפילת יחיד, זמרֶת הסופרן לבדה שרה את המלים "הצילני נא אל, ממות נצחים ביום ההוא, יום אימה. הצילני נא אל!", כשקהל המתפללים – המקהלה- מצטרף באזכור יום הדין הנורא ומספק מעין רקע לתפילת שליח הציבור.
 
בצלילים מועטים, במוזיקה שפוסעת אל הדממה, מלל שנאמר ואינו מושר, (בתווים זה נראה כשורה אחת ללא ציון גובה או משך...)תפילה שקטה ופשוטה. היצירה שמרקיעה שחקים, מסתיימת במילמול אנושי. עם השקט הזה אנו אמורים לצאת ובנוסח של מורי סידלין - ועל פי בקשתו המפורשת - לצאת בשקט לאחר דקת דומיה.
 
כאן לדידי הסתיים הערב. ערב שיתנחל בזיכרון ובלבבות. ואולי בכל פעם שישמעו את הרקוויאם של ורדי, יזכרו שהיה עוד ביצוע שלא הוקלט. ביצוע  שלא הושר לזכרו של מת אלא על ידי מי שהולכים אל המוות.
 
בשונה מרפאל שכטר הגיבור הנעדר-נוכח, שהקפיד על פי כל העדויות על נאמנות למקור, בירושלים החל הערב בקטע וידאו מוקלט של ראש הממשלה, ואת מקום מחיאות הכפיים מילא "עושה שלום במרומיו", שני קטעים שלא הצליחו לגמד את האירוע ובעיקר את מה שניקח איתנו. 
    
   
הקונצרט רקוויאם של התרסה עלה במסגרת  "ימי פראג" בפסטיבל ישראל, 31 במאי 2012, בניני האומה, ירושלים.

למועדי מופעים >

03/06/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. תיאור מעודן ויפה לערב מרגש במיוחד
דוד , (09/06/2012) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע