סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן איל עין הבר בוחר בניצוח
 

 
 
בגיל 42 החליט חלילן הפילהרמונית להפוך למנצח במשרה מלאה. שיחה לרגל קונצרט עם הסימפונט רעננה


תחילת העונה הבאה, עונת 2014-15  תהיה נקודת מפנה בקריירה של החלילן והמנצח איל עין הבר. לאחר יותר מ-17 שנים כמשנה לחלילן הראשי בתזמורת הפילהרמונית הישראלית, הוא פורש מהתזמורת על מנת להשקיע אל כל הזמן הפנוי בקריירה השנייה שלו, שהוא מנהל במקביל כבר כעשר שנים – קריירת ניצוח. 
 
בשבוע הבא בימים ראשון שני ושלישי הוא ינצח על סימפונט רעננה. "ניצחתי עליה כבר כמה פעמים ואני שמח לשוב". 

"אני רוצה לתת לניצוח את מירב האפשריות"

איל הוא בן למשפחה מוזיקלית. אבא יצחק עין הבר, "השם המקורי היה איינהבר וחיפשו שם  שיישמע דומה, לא שבדיוק ידעו אם יש או אין לשם משמעות", מציין איל.  "אבא יצחק ניגן אקורדיון, ושלושת הבנים מוזיקאים. היתה הרבה מוזיקה בבית. ניצן הוא אחד מנגני הסקסופון המבוקשים ביותר בעיקר בתחום המוזיקה הקלה והג'אז. עופר עין הבר, מוזיקאי גם הוא, מנהל כיום את קונסרבטוריון כפר סבא.

בחדרה היתה עוד משפחה עם שלושה בנים מוזיקאים: משפחת גרוניך. האב, אוטו היה המנצח הראשון של תזמורת צה"ל והקים תזמורת כלי נשיפה בחדרה. באשר לשלושת הבנים: אילן גרוניך היה לכנר מפורסם ומורה שמלמד שנים בחו"ל, את שלמה גרוניך כל אחד מכיר והיה עוד אח, ירון, חצוצרן שנהרג במלחמת יום הכיפורים. "אצלנו במשפחה ובכל חדרה נהגו לומר על אוטו גרוניך שזה האוטו היחיד שנוסע על אופניים. היו עוד קשרים למשל אימא גרוניך היתה הגננת של אחי. ככה זה בעיר קטנה".
 
הקריירה של איל כחלילן נסקה מהר מאוד. עוד כחייל בצבא סדיר, הספיק לנגן כסולן יחד עם ז'אן פייר ראמפל, מי שנחשב לגדול החלילנים בשעתו. השניים נגנו יחד בהופעות של הסינפונייטה הישראלית באר שבע
 

איל-עין-הבר-01.jpg
איל עין הבר (יח"צ)

בהמשך הדרך הוא החל להופיע וגם זכה בפרסים חשובים בארץ כגון פרס פרנסואה שפירא ובפרסים בתחרויות בינלאומיות בהולנד וביפן. משנת 1997 הוא משמש כמשנה לחלילן הראשי בתזמורת הפילהרמונית. במקביל הוא פיתח קריירה עניפה כחלילן סולן וכנגן מוזיקה קאמרית, חבר בהרכב קבוע החמישייה הישראלית לכלי נשיפה וניגן כסולן לבד ולאחרונה עם האבובן דודו כרמל במקומות רבים בעולם, בכללם באולמות חשובים, כסולן התזמורת הפילהרמונית ועם תזמורות אחרות.
 
לצד הנגינה הוא עוסק כאמור בניצוח כבר כעשור ומדי פעם שילב את הנגינה ואת הניצוח. "אבל עכשיו כשאני בן 42, עוד מעט 43  אני רוצה לתת לניצוח את מירב האפשרות. ניהול שתי קריירות במקביל לא כל כך מסתדר. כשאתה חבר בפילהרמונית אתה מגויס ללוח עבודה. הזמן מוגבל ביותר כי לוח העבודה בתזמורת הוא נוקשה. כמנצח אני צריך להיות גם זמין, לאפשרות שתזמורת בארץ או בחו"ל תפנה אלי לא רק בתיאום של חודשים רבים מראש, אלא גם כי מנצח אחר ביטל מסיבה זו או אחרת".

סימפונט-רעננה-יחצ.jpg
סימפונט רעננה, צילום: יח"צ

"תמיד הסתקרנתי מהראייה הכוללת"
 
במקביל  לעבודתו בתזמורת איל הוא ראש המחלקה לכלי נשיפה ונקישה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. ובמשרה הזאת הוא מתכוון להמשיך במלוא המרץ. עם זאת או למרות זאת בעשר השנים האחרונות ניצח איל על תזמורות בארץ לרבות הפילהרמונית וגם על תזמורת בחו"ל.  עכשיו הוא בונה על העמקת קשרים, על חשיפה גדולה יותר למקומות שונים. לכך הוא מתכוונן.

מתי החלה הסקרנות שלך בניצוח?
 
"קשה לדבר על נקודה בזמן  אבל כבר כשהייתי מועמד למשרת חלילן בתזמורת, היינו חלילנים במדים, אני ואריאל צוקרמן, כבר אז דיברנו על ניצוח. שיחקנו שחמט ודיברנו על סימפוניות. בינתיים אריאל  יצא לחו"ל  ופיתח את שתי הקריירות במקביל והוא כיום מנצח מצליח ומוכר באירופה, ומופיע בסיורי קונצרטים.
 
"היה לי עוד רגע מכונן. בשנת 2003. אז בחדרה  פעלה תזמורת 'תזמורת קלאסיקה חדרה', שעליה ניצח עמרי הדרי ששב לישראל משהות ממושכת בחו"ל. הם הזמינו אותי לנצח עליהם. היה לי אז מה שנראה היום כשילוב של אומץ וטיפשות. הקונצרט גם התקיים במקרה לגמרי ביום ההולדת ה-65 של אבא שלי.  בקהל כמובן היו הרבה מכרים וידידים וכל מי שלימד אותי והכיר אותי.

"לאחר הקונצרט שאלו אותי. 'מתי תבוא שוב?' . שלחתי את הקלטת הקונצרט  לידיד שלי, המנצח מנחם נבנהויז ושאלתי אותו אם אני צריך ללמוד ניצוח. התשובה שלו לא אחרה לבוא. לא ללמוד. אתה צריך לנצח!" 

אם כך נחזור לרגעים שבהם בנוסף לשיחות ולהצלחה הראשונה לפני 11 שנים, איך מזהים את הרצון לצאת מהכלי אל הכלי הגדול?
 
"בכל תזמורת יש נגנים מסוגים שונים. יש מי שבאים לנגן ועושים את מלאכתם בצורה הטובה ביותר. אני הסתקרנתי מאז ומתמיד מהראייה הכוללת, מהתמונה הגדולה של הפרטיטורה, גם  בהרכב חמישיית כלי הנשיפה שבו אני פעיל, בהרכב של נגני חליל. במהלך השנים גם השתלמתי בהולנד בנגינת מוזיקה עתיקה  וגם זה הרחיב את היריעה. הבנתי שאני רוצה יותר. ייתכן גם שמאחר והרפרטואר של הכלי שלי מוגבל, שאפתי להרכבים הגדולים יותר. מצאתי את עצמי לומד יותר ממה שהכלי מכתיב".
 
אתה מזוהה כחלילן כשאתה בא לנצח לא מסתכלים עליך קצת מלמעלה?
 
"שני דברים, ראשית מנדי רודן בשיעורים שלמדתי אצלו, הכין אותנו לקראת העימות הזה. שנית אל תשכח אני בא משם, אני יושב בתזמורת ורואה מנצחים צעירים או מנצחים מבוגרים שיודעים או לא יודעים את המלאכה. אם ישנה תהייה באשר אלי היא נעלמת מהר מאוד".

"אחרי כמה דקות עם תזמורת מהטה יכול לנתח פסיכולוגית כל נגן"
 
יש מנצחים שאנחנו מכירים שמעולם לא למדו ניצוח באורח מסודר. הידע בא להם בעיקר מישיבה בתזמורת מול מנצחים רבים?
 
"נכון, במקצוע הזה, יש מקום רב להתבוננות ולקליטת העבודה של מנצחים גדולים. ואת זה אני עושה שנים רבות. אני יכול למשל לראות את התכונות המופלאות של מהטה שהוא באמת מנצח גדול. כשהוא מלווה אין שני לו. האמן הסולן מרגיש בחברתו כאילו הוא בחדר האימונים ומהטה הוא פסנתרן החזרות הנאמן והטוב ביותר שהוא יכול לחשוב עליו, הוא הולך איתו, עם הסולן לכל מקום, הוא תומך, מחזק מעודד.

"מהטה לוקח את התכונה הזאת גם ליצירות שבהם אין סולנים, כשנגני התזמורת הם סולנים לרגע. הוא נותן להם. כלומר הוא מוביל-מובל. בנוסף אני יכול לומר לך שעם השנים  מהטה קורא את הנגנים בכל תזמורת בכמה דקות. הוא  יכול אחרי מפגש של כמה דקות עם תזמורת לנתח פסיכולוגית כל נגן".

זובין-מהטה-עודדאנטמן.jpg
זובין מהטה, צילום: עודד אנטמן
 
בכל זאת הלכת ללמוד
 
"כן היו לי כמה מורים ומכל אחד לומדים משהו אחר. למנדי רודן היו ידים נהדרות, יכולת לחוש את הידיים המעולות כבר בלחיצת היד שלו. קשה אולי להסביר לכל אחד, אבל אתה יכול לקרוא את היצירה מהידיים שלו. כך הוא גם קרא את הידיים של הסטודנטים שלו.
 
"שיעור ניצוח מתנהל בדרך כלל ללא תזמורת. התזמורת הוא פסנתרן או פסנתרנים שמנגנים את הפרטיטורה – תפקיד התזמורת, ואתה התלמיד מנצח עליו. מנדי רודן מסתכל על הסטודנט ופתאום הוא אומר לו 'שכחת לסמן לנגן הקרן השנייה להיכנס'. אתה מבין שהוא קורא אותך בכל תנועה ובשבריר תנועה. הוא גם ידע  בעל פה כל יצירה שקיימת הוא ידע מה קורה בתיבה מספר 234 או תיבה 10  גם כאשר ספר התווים, הפרטיטורה אינה לפניו. 
 
"את העניין הזה של שליטה מוחלטת בחומר הדגיש חזור והדגש גם מורה נוסף שלי המנצח הפיני יורמה פאנולה.  למדתי אצלו בקורס בבולגריה והמסר שלו אלי הסתכם בשלושה כללים.א. למד פרטיטורה! ב. למד פרטיטורה! ג. למד פרטיטורה! אין דבר כזה לעמוד לפני תזמורת ולא לדעת כל צליל, צליל בודד ביצירה מורכבת ככל שתהיה. אתה פשוט חייב לדעת הכל. 
 
"דיוויד זינמן האמריקני, דיבר אתי על היחס לנגנים 'היה חביב לנגנים שלך',  'be nice' ,'תן להם סוכריה'. זה גם ענין של מנטאליות. התזמורות האמריקנית הן הממושמעות ביותר שיש, אם אתה מפסיק לשנייה לנצח שם, יש שקט כזה שאתה שומע את עצמך חושב מכאן גם ההמלצות של זינמן  להיות נחמד מעבר ל'פוליטיקלי קורקט'".   

השלמות של ריקרדו מוטי
 
יש מנצח שמשמש לך כמודל?
 
"נראה לי שמכל המנצחים שאני מכיר ריקרדו מוטי הוא הדמות האידיאלית, מכל כיוון. ידע, נוכחות, העברה נכונה של רצונותיו לנגנים, ידיים מצוינות: שלמות  שמדברת אלי. קשה לי לדבר עליו במושגים של מורה-תלמיד, אבל בפעמים שהוא ניצח על הפילהרמונית נוצר קשר בינינו ולא מזמן הוא אפשר לי לנצח על תזמורת האופרה ברומא, אותה הוא פוקד שלוש פעמים בשנה, כמנצח אורח ראשי של בית האופרה.
 
"בפעם האחרונה שהגעתי אליו לרומא, הוא נתן לי לנצח עליהם בנוכחותו כמובן על הסימפוניה החמישית של שוברט, שכמובן לא היתה כלולה בתכנית העבודה של התזמורת. הנגנים בתזמורת אמרו לי שבמשך כעשר שנים הם לא זוכרים מחווה כזאת של מוטי למנצח כל שהוא".
 
איך אתה מכין את התכנית הקרובה בסימפונט ?  
 
"שתיים מן היצירות ניגנתי בעבר ואני מכיר כמובן: 'האהבה הקוסמת' של מנואל דה פאיה הספרדי,  יצירה שבמקור נכתבה ברוח ה'חיטאנריה' (יצירה צוענית המשלבת מוזיקה, מחול ופנטומימה) ולאור הצלחתה דה פאיה הפך אותה ליצירה תזמורתית. 

קשר-מיסטי-זיו-שטיין.jpg
ריקוד פלמנקו ילווה את יצירתו של דה פאיה, צילום: זאב שטיין
 
"גם האופרה 'אורפיאו ואאורידיצ'ה' של גלוק  מוכרת לי היטב וכאן גם תהיה הזדמנות לקהל לשמוע אותי כחלילן ב'מחול הרוחות הטובות'. במרכז התכנית נבצע את  'סטבאט מאטר' יצירתו הנודעת של פרגולזי  לקולות סופרן ומצו ותזמורת כלי קשת. זו יצירה שאני לומד לעומק, כי כחלילן מעולם לא היתה לי הזדמנות להשתתף בביצועה. ועם כל זה אני כמובן זוכר היטב את ההנחייה ואת הפרטיטורה".


איל עין הבר ינצח על סימפונט רעננה בסדרת הקונצרטים "אהבה קוסמת"  בימים שני, שלישי ורביעי, 12, 13, 14 במאי 2014 ב-20:30 במשכן לאמנויות הבמה ברעננה. בקונצרט ישתתפו רקדניות פלמנקו – נועה ברנע, ענבל ברנע, ליאור שם-טוב, זוכות תחרות "קרן עדי", מלהקת ״אוטרופלמנקו", מביה"ס למחול ותנועה ״רותינע״ מרעננה בניהולה של רותי ברנע. כוריאוגרפיה: נועה ברנע ורותי ברנע . כרטיס: 150 שקל. טל': 09-7464036.


למועדי מופעים >

07/05/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע