סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: טל גורדון ג'אז ישראלי בעברית - יש חיה כזו
 

 
 
יחד עם הפופולריות הגדולה של ג'אז ישראלי בחו"ל, אם פעם היו קוראים לג'אז שניגנו גם בישראל ג'אז אמריקאי, היום הג'אז המקומי מקבל יותר ויותר סממנים שמאפשרים לקרוא לו ג'אז ישראלי. יש חיה כזו, ג'אז שבתוכו יש השפעות של זמר עברי, של מוזיקה ים תיכונית, של מוזיקה יהודית. מצד שני, היום, בארץ עצמה, יש פחות ופחות קהל לג'אז"
בסדרת המופעים "ג'אז בעברית" בבית אבי חי מנסה ברק וייס ליצור את "ספר השירים הישראלי הגדול"


מזה שנים בונה בית אבי חי את הרפרטואר שלו על בסיס שילובים שמייצגים פנים שונות בתרבות הישראלית. לאורך השנה האחרונה רצה במקום הסדרה "ג'אז בעברית", המחברת בין יצירה עברית להרכבי ג'אז ישראלים, שמעניקים לה פרשנות חדשה מתחומם.

לאחר שטיפלו כבר ביצירתם של דוד זהבי, מרדכי זעירא, אהובה עוזרי, אהוד בנאי, קורין אלאל, משה וילנסקי, נורית הירש, שיריה הגדולים של אסתר עופרים ושיריהם המשותפים של סשה ארגוב ונתן אלתרמן, פונים אנשי הסדרה, בהנהגת ברק וייס, המנהל האמנותי של פסטיבל הג'אז של תל אביב מזה שנים, אל יצירותיהם של מיקי גבריאלוב, יוני רכטר וכמובן אריק איינשטיין, בשני ערבי הקיץ של הסדרה.

"הסטיגמה לגבי ג'אז היא שהוא מנוכר ולא נגיש"

ב"אני ואתה" (שלישי, 8 ביולי 2014), יתחבר פרויקט ה-R&B של מתן קליין לשיריו של מיקי גבריאלוב, שגם יתארח במופע. חודש לאחר מכן (11 באוגוסט) יבצעו הפסנתרן והמלחין רונן שמואלי, יחד עם הג'אז אינסטיטיוט של בית ספר רימון את שירי האלבום "הייתי פעם ילד", קלאסיקת הילדים של אריק איינשטיין ויוני רכטר.

"כמו שאת יודעת יש לנו ג'אז מדהים, מעולה, אחד מגורמי הייצוא הגדולים של התרבות הישראלית", מספר וייס, המנהל האמנותי ומי שיזם את הסדרה, "ומה שאפשר לראות בשנים האחרונות זה שיחד עם הפופולריות הגדולה של ג'אז ישראלי בחו"ל, אם פעם היו קוראים לג'אז שניגנו גם בישראל ג'אז אמריקאי, היום הג'אז הישראלי מקבל יותר ויותר סממנים שמאפשרים לקרוא לו ג'אז ישראלי. יש חיה כזו, ג'אז שבתוכו יש השפעות של זמר עברי, של מוזיקה ים תיכונית, של מוזיקה יהודית. מצד שני, היום, בארץ עצמה, יש פחות ופחות קהל לג'אז, באופן כללי".

איך אתה מסביר את הפער הזה בין ההצלחה העולמית לירידה המקומית?

"הירידה הזו היא לא רק בג'אז. היום יש לקהל סבלנות מאוד מאוד קטנה בכלל לאמנות, ובטח למוזיקה. אנשים מתחברים למשל מאוד למילים, ובג'אז אין טקסטים, זה משהו מאוד אמורפי, כמו ציור מודרני. מצד שני אני חושב שבאמת יש היום סטיגמה שהיא מאוד לא מדויקת על ג'אז. הרבה חושבים שג'אז הוא משהו מאוד מנוכר, מאוד לא נגיש, והסטיגמה הזו מאוד לא נכונה בגלל שיש את אותו ג'אז ישראלי שהוא הרבה פעמים מאוד נגיש לאנשים".



מתן קליין ומיקי גבריאלוב (תמונות יח"צ)



"אהובה עוזרי היא ג'אזיסטית מטורפת"



מתוך איזו מחשבה החלטת לחבר בין היוצרים שאתה מחבר לג'אז?

"מה שאני רוצה לעשות זה את ספר השירים הישראלי הגדול. כמו שיש בארה"ב את ה-GREAT AMERICAN SONG BOOK, שיש בו את כל השירים של מחזות הזמר, קול פורטר, גרשווין וכו', ובארה"ב כולם מכירים אותו, כולל הג'אזיסטים שמנגנים את זה, גם לנו יש ספר שירים ישראלי גדול. הוא מתחיל מהזמר העברי של העלייה הרביעית וממשיך עד שמוליק קראוס ועד מה שקורה היום, וזה ספר שירים גדול שאני רוצה שהג'אזיסטים יטפלו בו. זה בעצם הרעיון.

"אני לוקח את כל ההרכבים שהם בעיניי הכי טובים בג'אז הישראלי, שזה אומר או אנשים שגרים בישראל, או שגרים בחו"ל אבל הם ישראלים, וביחד אנחנו בוחרים איזה דיסק מהזמר העברי שמתאים לסגנון שבו ההרכב הזה מנגן. זה יכול להיות שירים של סשה ארגוב או ידידיה אדמון, זה יכול להיות נעמי שמר, לפי מה שמתאים למוזיקה ולסגנון של ההרכבים".

מה עם ייצוג למוזיקה המזרחית בחיבורים האלה?

"המוזיקה המזרחית, או הים תיכונית, היא חלק חשוב ומשמעותי מהדברים האלה ובין הדברים שעשינו עד היום הייתה גם המוזיקה של אהובה עוזרי עם הרכב נהדר שעשה את המוזיקה שלה, והיא התארחה וניגנה והיא ג'אזיסטית מטורפת, אגב. אף אחד לא יודע על זה".

מה שמוביל אותנו להרכבים של שני הערבים הקרובים

"מי שמנהיג את ההרכב במופע של שירי מיקי גבריאלוב זה מתן קליין. הוא חלילן, מלחין, מעבד, הוא גם מנגן באופן קבוע עם מיקי גבריאלוב בשנים האחרונות, וזה בעצם הרכב R&B, עם מוזיקה יותר לכיוון ה-R&B, Fאנק, חטיבה של ארבעה כלי נשיפה. בערב הזה לא התלבשנו על אלבום אחד אלא על שירים מיצירתו של מיקי גבריאלוב, כשרוב השירים זה שירים שהוא הלחין לאריק איינשטיין, ומיקי עצמו יתארח ויבוא לנגן ולשיר בכמה שירים".

אצל איינשטיין ורכטר לקחתם את האלבום "הייתי פעם ילד"

"נכון, וההרכב של הערב הזה הוא מה שנקרא האינסטיטיוט של בית ספר רימון. יש את הסיירת של הג'אז של רימון, דקה לפני שהם נוסעים לברקלי הם יבואו אלינו, וכאמור יעשו את השירים האלה בהובלה של מי שמנהל אותם גם ברימון, הפסנתרן רונן שמואלי, במעין ביג בנד".

זה קצת מפחיד לגעת בשירים של אריק איינשטיין. בשביל רובנו הם לא רק מוזיקה אלא פיסות חיים שכמעט מסוכן לשנות בהן משהו

"אני מבין מה את אומרת אבל אני חושב שאם תנסי לחשוב על הדברים שיוני רכטר מלחין תגלי שזה נורא מתלבש. התזמור של הביג בנד עם החצוצרות והטרומבונים והשאלות והתשובות של ההרכבים יהיה נורא מעניין.

"זה אחד הערכים המוספים בפרויקט כזה, כשהאנשים הצעירים שעושים את זה לא תמיד מכירים את החומרים לעומק – לא ספציפית בערבים הקרובים אבל בחלק מהערבים הקודמים – ובשבילם זו היכרות ראשונה עם מלחין או עם לחן, אז הם שומעים אותו באוזניים נקיות והם פתאום לוקחים את זה למקומות שאני בחיים לא הייתי לוקח. אז אנחנו יודעים שזה מסוכן, אבל כשדבר כזה עובד, זה עובד עד הסוף".



רונן שמואלי (מקור: אתר בית הספר רימון) ועטיפת האלבום "הייתי פעם ילד" (תמונת יח"צ)


"לא רק לחובבי ג'אז"

איזה קהל מגיע לערבים האלה? קהל של שוחרי ג'אז או אנשים שנחשפים אליו לרא שונה?

"מה שקורה בפועל זה שני דברים. בערך שבעים אחוז מהקהל שמגיע לא בא בשביל הג'אז אלא בשביל המלחינים המפורסמים האלה, וברובו המכריע נורא נורא נורא נהנה. חלק מההגדרה של הסדרה הזו היא שתמיד יהיו גם שלושים אחוז חומרים מקוריים של האמנים שמתערבבים, והקהל נחשף גם ליצירה שלהם.

"בלי לדבר יותר מדי הם פשוט מתקשרים, ויוצאים משם אנשים שפשוט קונים אחר כך דיסקים של האמנים והולכים לעוד הופעות, וחשבתי שזה יקרה, אבל זה קורה בצורה יותר חזקה ממה שתכננתי שיקרה, ובעיניי זה מאוד מאוד משמח, שלא רק חובבי הג'אז נטו הם היחידים שמגיעים.

"הדבר השני שקורה בפועל זו בעצם הזדמנות של חלק גדול מהמוזיקאים, שפשוט חופרים על המוזיקה הזאת שהם לא הכירו קודם בצורה עמוקה, והתוצאות הן נורא מעניינות.

"יש לא מעט הרכבים שהכניסו חלק מהעיבודים שלהם לרפרטואר הקבוע שלהם, יצא עכשיו אלבום של שירי דוד זהבי שיובל כהן הוציא עם השביעייה שלו, יש עוד אלבום שמוקלט, ובית אביחי בעצם מאפשר להם עוד התעמקות בעוד תרבות ששייכת להם, וגם מזה הם לוקחים. לפעמים יותר ולפעמים פחות, אבל בעיניי זה ערך מוסף מאוד גדול שאני שמח שקורה".


המופע "אני ואתה" יתקיים ביום שלישי, 8 ביולי 2014 ב- 21:00 והמופע "הייתי פעם ילד" יתקיים ביום שני , 11 באוגוסט ב- 21:00 בבית אבי חי בירושלים. כרטיס: 50 ₪, לסטודנטים: 20 ₪. טל': 02-6215900.

 


למועדי מופעים >

06/07/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע