סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מסע טעימות עם אורית וולף
 

 
 
ישנו עיקרון אחד שמנחה אותי בבחירת נושאי השיחה או שיתוף הקהל - שבדברים יהיה עניין גם למוזיקאי המקצועי או לד"ר למוזיקה וגם להדיוטות"
שיחה עם הפסנתרנית על סדרת מופעי ערב  חדשה במוזיאון תל אביב  שבה כל מופע מוקדש למוזיקה שונה


בשבוע הבא תפתח הפסנתרנית אורית וולף סדרת מופעי ערב חדשה במוזיאון תל אביב לאמנות , תחת הכותרת "בחותם אישי - מסעות ערב".  

"לאחר שכל הכרטיסים לסדרת קונצרטי הבוקר 'בחותם אישי'  נמכרו, החלטנו יחד עם מחלקת האירועים במוזיאון לפתוח סדרה חדשה. אלה חמישה מופעים שיצרתי מתוך תכניות שהעלינו בשנים האחרונות.

"הדפוס בסדרה החדשה הוא של 'טעימות' ולכן כל מופע מוקדש למוזיקה שונה החל ממופע המוקדש לשופן דרך מופעים של המוזיקה של אסטור פיאצולה, להקת 'נאיה' עם יניב ד'אור, רומנטיקה וינאית וזמר עברי".

רצון לחוות את הז'אנר

את מן הסתם מכוונת לקהל חדש, שונה מקהל הבוקר שמגיע למופעים שלך?

"המטרה המרכזית או השליחות שלי היא להביא מוזיקה לכמה שיותר רבדים בארץ. היום אני כבר פחות מופתעת ובכל זאת בסדרת הבוקר במוזיאון לא מאוכלסת בקהל של גמלאים בלבד. אני מזהה  כבר שנים אוכלוסייה מבית המשפט הסמוך למוזיאון שלוקחים לעצמם פסק זמן ועוברים מעולם המשפט לעולם המוזיקה לשעה קלה. יש גם תלמידי תיכונים מתל אביב ורמת גן".

את יודעת  היום לאחר יותר מ-15 שנים על הבמות, מה הקהל רוצה?

"נראה לי שמה הוא בדיוק רוצה לעולם לא אדע, אבל אני משוכנעת שהקהל של היום, הקהל שמגיע לסדרות שלי הוא לא הקהל שייכנס לאולם על מנת לשמוע יצירות של בטהובן, מוצרט או שוברט ויצא מן האולם בתום הנגינה. הוא רוצה הדרכה, הוא רוצה לחוות את הז'אנר.

"הרצון הזה מביא אותי לחשוב בכל פעם מחדש על שותפים שונים למופעים, בעבר שיתפתי פעולה עם שחקן, עם מרצה לתולדות האמנות, עם מרצה לפילוסופיה. כעת אני עובדת עם הרקדנית והכוריאוגרפית רננה רז על תכנית שבה היא תרקוד כמובן אבל יש קטע מחול שבו שתינו משתפות פעולה ויש לנו גם קטע של 'וידאו ארט'.

"בפעם אחרת שיתפתי את הקהל בהתלבטויות שלי כאמן מבצע, אפילו חלקתי איתם חוויה שלי שחשתי שלא הייתי במיטבי בנגינה ודיברתי על אי שביעות הרצון שלי. בנגינת קונצ'רטו לפסנתר של מוצרט, חיברתי קדנצות (קדנצה - קטע נגינה המיועד לסולן ללא ליווי תזמורתי שהיו מלחינים שהשאירו אותם לדמיונו של האמן המבצע ואחרים שהשאירו מוזיקה כתובה ולא אפשרו לאמן לאלתר) משלי ושיתפתי את הקהל בחוויית חיבור מוזיקה חדשה ליצירות מוכרות.

"דרך אחרת היא לבדוק את סביבת היצירה. למופע של רומנטיקה וינאית קראתי '1839'.  כותרת כזו מאפשרת לבדוק את מגוון עצום של הקשרים סביב המוזיקה. למשל מה התרחש בתחומי אמנות שונים באותו זמן. או  מה היו תנאי החיים הפוליטיים של מי שגרו באותה עיר שבה נכתבה היצירה ולהפליג משם אל השפעות שהגיעו מרחוק. ישנו עיקרון אחד שמנחה אותי בבחירת נושאי השיחה או שיתוף הקהל - שבדברים יהיה עניין גם למוזיקאי המקצועי או לד"ר למוזיקה וגם להדיוטות".

אורית-וולף-חיים-קמחי.jpg
אורית וולף (צילום: חיים קמחי)

הקהל שותף לכל סודות הבישול

איך בנית את הסדרה החדשה?

"זה היה מורכב, לבחור חמש תכניות מתוך יותר מעשרים קיימות ובכל זאת בחרתי. גם הבחירה היא תהליך למידה. וכמי שעוסקת במקביל למוזיקה בחדשנות ובפיתוח יצירתי למנהלים הרי החיפוש הוא תהליך יצירתי בפני עצמו.

"כמובן שהבחירה היא רק ההתחלה. אחר כך באות ההכנות, החזרות שעות הנגינה הרבות לקראת מופע.  גם אם ניגנתי את היצירה הזאת כך וכך פעמים אי אפשר להפסיק. בעניין הזה אני תמיד נזכרת במה שאמר לי אחד ממורי כשלמדתי בלונדון: אם לא תתאמני יום אחד, את תרגישי בזה, אם לא תתאמני יומיים אני ארגיש בזה ואם לא תתאמני שלושה ימים הקהל ירגיש!" גם בתהליכים האלה של ההכנה אני נוהגת לשתף את הקהל.

למשל בתכנית של המוזיקה הדרום-אמריקאית ההכנות מפרכות, סוגי המוזיקה מבקשים חשיבה אחרת. כאן מדובר לא רק על הנגינה עצמה אלא על הכנת החומרים. חלק גדול מן היצירות בקונצרט זה כמו במופע עם יניב ד'אור לא נכתבו במקור לפסנתר וצריך להכין עיבודים ולהתמודד. וכאמור הקהל שותף לכל סודות הבישול".

יניב-דאור--יחצ-ענקית.jpg
יניב ד'אור, צילום: יח"צ

סדרת המופעים משווקת כסדרה למנויים. במגוון כזה יש סיכוי שיש קהל שמוזיקה אחת מדברת אליו האחרת כלל לא?

"אכן נראה לי שהחלוקה בקהל תהיה שני שלישים שרוכשים את הסדרה כולה ושליש שבאים למופע אחד או יותר".

לשני תחומי העיסוק שלך, הופעה על במה כפסנתרנית וכמלחינה  ומתן ייעוץ לניהול ולחיפוש היסוד היצירתי  יש עקרון מנחה אחד?

"העיקרון טמון במשפט we play the play we do not game it, כלומר במוזיקה חל עיקרון ה-play, שבו אין מנצח ואין מנוצח לעצמו, כולם שווים בתובנה, בתרומה בקבלה. זה כולל הכל, החל מחוויות אישיות שלי כמנהלת או שלי כמוזיקאית מן הלמידה ועד לביצוע, ב-play  יש תהליך של חיפוש מתמיד של רענון בלתי פוסק אבל אין בו מפסידים. מפסידים ומנצחים זה כבר ה-game. במוזיקה כמובן נעדיף את ה-play".
 
 
מפגש ראשון  בסדרה, "לעשות אהבה עם שופן", יתקיים ביום שלישי, ה-18 בנובמבר 2014 ב-20:00 במוזיאון תל אביב לאמנות.  מפגש אחרון ב-26 במרץ 2015. מחירי הסדרה: מנוי חדש: 550 שקל. גמלאים, שוחרי המוזיאון וזכאי הנחות: 500 שקל. כרטיס בודד: 120 שקל. סטודנטים/ תלמידים/ חיילים: 300 שקל. טלפון לפרטים והזמנות: 03-6077070 , או באתר מוזיאון תל- אביב.     


למועדי מופעים >

12/11/2014   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע