סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן עמוס טלמון מכיר את קהלו
 

 
 
המנויים הם מבוגרים והם מתחלפים באופן טבעי, ובאים חדשים במקומם. אני מופתע בכל פעם לגלות שבתוך אותם מאות מנויים יש בכל שנה אנשים חדשים בני 50-40 שמצטרפים. אנשים שמתוך שיחות ברור לי שמוזיקה קלאסית לא היתה מרכיב בחינוך שלהם. הם באים ונשארים"
במלאות 13 שנה לסדרה הסימפונית הגדולה בהיכל הרצליה - שיחה עם המנהל האמנותי והמנצח


ביום חמישי, 29 באוקטובר 2015,  תיפתח עונה חדשה של הסדרה הסימפונית הגדולה, אחת משתי סדרות הקונצרטים של "מלאכי המוזיקה" ועמוס טלמון בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה.

 בתכנית פתיחת העונה יתארח האבובן יגאל קמינקא בקונצ'רטו של היידן וכן יבוצעו שתי יצירות רוסיות מובהקות של גלינקה ושל צ'ייקובסקי.

בר מצווה בוי
 
קשה היה לאתר את עמוס טלמון בשבועיים האחרונים, אפילו לשיחה. "חזרתי מטביליסי, שם ניצחתי על התזמורת הסימפונית באולם "היכל המוזיקה" שאקוסטיקה דומה לו לא שמעתי גם בטובים שבאולמות לרבות אולם "קרנגי" בניו יורק". אומר טלמון בפתח השיחה.
 
"את האולם הזה הגה יאנסוג קאחידזה, אחד מגדולים המנצחים בכלל ומי שזכה לכינוי 'קאראיאן הגרוזיני' בשעתו, מנצח שגם חברות תקליטים בינלאומיות הגיעו עבורו לגיאורגיה. כיום מנהל את התזמורת בנו, וכטאנג קאחידזה, שיגיע לנצח על קונצרט אחד בעונה הקרובה עם הסימפונית ירושלים.

"מכל מקום הגעתי ארצה ומייד יצאתי לפתוח את עונת הקונצרטים בהיכל אמנויות הבמה באשדוד. ניצחתי על התזמורת הסימפונית של אשדוד  במחולות פולובציים של בורודין והסימפוניה החמישית  של צ'ייקובסקי".
 
יצירות שלא מסתדרות כל כך עם תזמורת שיש בה פחות מ-40 נגנים?
 
"נכון אבל ידענו על כך מראש ועל הבמה נצבה תזמורת של 65 נגנים, היתה לנו ללא ספק פתיחה מרשימה".
 
נחזור להרצליה, אולם הבית שלך העונה החדשה של הסדרה הגדולה בת כמה היא?
 
"זו תהיה העונה ה-13"
 
ואיך אתה מתכנן לחגוג את בר המצווה של הסדרה
 
"כן אני צריך להרגיש קצת כמו 'בר-מצווה בּוֹי'. בשבילי החגיגה היא בקהל הקהל הנאמן של הסדרה הסימפונית".
 
אנחנו מדברים על מנויים?
 
"כן בעיקר.יש לנו בסדרה התזמורתית הגדולה כ-680 מנויים קבועים. כלומר פחות מ-50 כרטיסים למכור בכל קונצרט".
 
אתה יכול לאפיין את המנוי המובהק של הסדרה התזמורתית?
 
"רוב המנויים הם מבוגרים והם מתחלפים באופן טבעי, ובאים חדשים במקומם. אני מופתע בכל פעם לגלות שבתוך אותם מאות מנויים יש בכל שנה אנשים חדשים בני  50-40 שמצטרפים. אנשים שמתוך שיחות ברור לי שמוזיקה קלאסית לא היתה מרכיב בחינוך שלהם. הם באים ונשארים".
 
אני  רוצה להתעכב קצת על המנוי המבוגר יותר. הרי הרצליה קרובה מאוד  לתל-אביב, אפשר להגיע בקלות לקונצרטים של התזמורות הרבות שמופיעות בתל אביב. מיהו המנוי שמעדיף את הקונצרטים שלך?
 
"ראשית, אם נדבר גיאוגרפית, יש אנשים שהמרחק, אפילו הקצר הזה בין תל אביב להרצליה, הוא משמעותי. אבל אני יודע לדבר גם אל מי שפרשו מן הפילהרמונית ובאים לכאן".
 
שמעת מהם על סיבות?
 
"מגוון סיבות, החל מבעיות החניה, כאן אין בעיות כאלה. יש המדברים גם על העלות. על המורכבות הגדולה יותר ברכישת מנוי והרבה מדברים  על האיכות האינטימית של הקונצרטים בהרצליה".
 
כלומר?

"מבנה התכנית הקבוע הוא שיחה שלי לפני קונצרטים,  כלומר יש היכרות בלתי אמצעית של מנהל הסדרה עם קהל המנויים שלו וזה ללא ספק מוסיף לעוצמת הקשר של המנוי הפוטנציאלי לסדרה התזמורתית".
 
הדברים אמורים גם לגבי הסדרה הקצרה יותר, הסדרה הווקאלית?
 
"לא בדיוק. שם אנחנו מוכרים 500 מנויים. את היתרה, כ-250 כרטיסים נוספים מוכרים לקראת הקונצרט וזה בהחלט נמכר. סיבות, ראשית לא כל הקהל זהה בשתי הסדרות. אני מניח זה גם עניין של זמן וזה ישתנה. אבל נכון להיום אני שמח להודות שההימורים שלנו מצליחים".
 
לפני שנגיע להימורים, הרי בסופו של דבר הסדרות נקראות הסימפונית הגדולה והווקאלית הגדולה, אבל אלו בעצם הסדרות של עמוס טלמון, איך זה מתארגן מול ההיכל?
 
"די פשוט. להיכל יש מנגנון שיווק ומכירות מצוין ואני לא מתערב בשני תחומים אלה. אבל כל ההחלטות האמנותיות נמצאות באחריותי הבלעדית: בחירת התכניות, העבודה עם התזמורות השונות, גיוס אמנים מישראל ומארצות אחרות, קביעת סדר התכניות בכל קונצרט וגם במערך השנתי".


עמוס-טלמון01.jpg
עמוס טלמון (צילום: באדיבות עמוס טלמון)

ורדי ופרסלי בקונצרט אחד

מי משתתף בקונצרטים?
 
"השנה משתתפות הסימפונית של ירושלים והסימפונית חיפה וגם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בהפקה אופראית. לגבי מקהלות, אני כמעט תמיד מגייס שתי מקהלות. אנחנו הרי מדברים במקהלות חובבים ואם אתה רוצה להשיג סאונד צריך להגביר נוכחות על הבמה".
 
כמה חזרות  יש לקראת כל קונצרט?
 
אנחנו מדברים על שלושה ימי חזרות באולמות הבית של התזמורות ואז חזרה אחת קצרה באולם בהרצליה בעיקר לבאלאנס".
 
One man show?
 
"כן, נכון ועם השנים גיליתי מה אני יכול לעשות ומה לא אעשה. זה לא רק בגלל שאני חושב או חש כך אלא בגלל שזה הקהל שלי ואני יודע בדיוק מה הוא אוהב. למשל בשנה שעברה, עשינו חיבור לכאורה בלתי אפשרי. חילקנו ערב אחד לשני חלקים במחצית הראשונה היו קטעים מתוך האופרה 'ריגולטו' של  ורדי ובמחצית השנייה לא פחות מ-12 שירים של אלוויס פרסלי עם להקת 'סיקסטיז'. העיבודים היו של אמיר בקמן, נגן האבוב בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שהוא אחד המעבדים המעולים שפועלים כאן.
 
"היית צריך לראות את הקהל. המבוגרים שהחזירו להם את הנעורים. אנשים קמו לרקוד באולם. שיאו של הקונצרט היה בסוף כשבקשתי מזמר הטנור ששר ב'ריגולטו' לשיר את אחד השירים של של אלוויס. אני בודק את האפשרות להריץ את התכנית הזאת באופן עצמאי במקומות שונים בארץ.
 
"אבל לעצם העניין שאלת על הקהל. אז נראה לי שאני מכיר אותו. גם אם אני מעריך למשל את שרית חדד, לא נראה לי שהקהל הזה יבוא לשמוע אותה גם עם תזמורת סימפונית. אני מכיר את הטעם ואני עורך תכניות בהתאם. עוד מילה על ה-  one man show. אם תבדוק את תכניות העונה הקרובה תגלה שאני מנצח רק על שניים מתוך שמונת הקונצרטים בסדרה התזמורתית הקונצרט הראשון והאחרון, כל היתר הם אורחים מארצות שונות. לעומת זאת אני כן מנצח על קונצרטי הסדרה הווקאלית".

עמוס-טלמון-יחצ1.jpg
עמוס טלמון (צילום: יח"צ)

 
מה באשר לסולנים?
 
"חלקם מחו"ל, אבל יש הרבה מאוד ישראלים. בכלל אני מגלה יותר ויותר סולנים. צורפתי לאחרונה לצוות השופטים בתחרות הפסנתר באשדוד וגליתי כישרונות בלתי רגילים. תמצא אותם בסדרה של העונה הקרובה וכמובן גם בסדרות העתידיות". 
   
יש עוד שיטות שלך להגיע לקהל ולהשאיר אותו נאמן?
 
"בנוסף לאיכות הזמרים, צריך לחשוב על הקהל  בעניין של  אופרות למשל.. הנה השנה נעשה את 'דון ג'ובני' של מוצרט".
 
האופרה במלואה אורכת יותר משלוש שעות...

"יש כמה קיצורים ואין לי בעיה לקצר בקטעי הרצ'יטטיבים (הקטעים המדוברים בלווי כלי מקלדת באופרות של מוצרט י"ש). יש לנו יותר זמן לשמוע את מוצרט במיטבו ולקצר באורך האופרה. אבל הכלל הזה לא קבוע. בשנה הבאה אני מתכנן לנצח על 'מדאם בטרפליי' של פוצ'יני ושם אני לא הולך לקצר אפילו צליל אחד".

קונצרט פתיחת העונה של "הסדרה הסימפונית הגדולה" יתקיים ביום חמישי, 29 באוקטובר 2015 ב-20:30  (ב-20:00 – שיחת מבוא) בהיכל  אמנויות הבמה הרצליה. טל': 1700-70-29-30.


למועדי מופעים >

28/10/2015   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע