סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן לרה אוורבך הופכת חלום למציאות
 

 
 
אמנות איננה מִשרָה. רבים אינם מבינים זאת. היצירה, העבודה האמנותית היא חלק מן המהות הקיומית שלך, מהיותך, מתמציתך, מנִשמתך. האמנות היא מתת והיא גם קללה. האמנות היא אש שיכולה לשרוף אותך חיים, ולפגוע בסובבים אותך, אם הם אינם מסוגלים להבין מול מה הם ניצבים. אנחנו מקווים שאמנות תשאיר אחריה אור. זהו עיסוק בודד מאד, שבמקרה הטוב מאפשר למי שחווה אותו לחוש פחות בודד. אם אתה רוצה להיות נאמן לאותה מתת או לאותו מטרד, הוא יבער ויכלה אותך, את האנרגיה שלך, כי האמנות צורכת אותך כדלק לקיומה."
המלחינה הרוסית-אמריקנית מדברת על היצירה "ממעמקים" שיבצעו ודים רפין והסימפונית ראשל"צ


סדרת הקונצרטים הקרובה של התזמורת הסימפונית ראשון לציון מארחת את הכנר וַדים רֶפּין ואמנים נוספים המשתתפים בפסטיבל הטראנס סיבירי שמנהל רפין ברוסיה.
 
לצד תזמורת ילדים שתופיע כאן לקהל צעיר בניצוחו ובהשתתפותו, ינגן רפין עם הסימפונית הישראלית את "ממעמקים" הקונצ'רטו מס' 3 לכינור של המלחינה הרוסית-אמריקנית לרה אוורבך. בנוסף ליצירות שהיא מחברת, יצירות המנוגנות  על ידי חשובי האמנים בעולם, תזמורות והרכבים קאמריים, היא גם משוררת, ציירת ופסנתרנית, המציגה את יצירותיה כשהיא מנגנת אותן, קוראת אותן בפני קהל או מפרסמת בביטאונים ספרותיים.
 
אוורבך נולדה ברוסיה ואת לימודי המוזיקה השלימה בבית הספר הנודע "ג'וליארד" בניו-יורק ובבית הספר הגבוה בהנובר בגרמניה. היא מתגוררת בארצות הברית ובין סיור למופע נענתה לראיון קצר.
 
 
"האמנות מזככת את ההשפעות החיצוניות"
 
"את לימודי המוזיקה התחלתי בבית. כשהייתי בת ארבע אימא לימדה אותי לקרוא תווים ובאותו זמן בערך למדתי לקרוא ולכתוב. למעשה התהליך של כתיבה במילים או כתיבת יצירה מוזיקלית החל כבר אז, באותו הגיל. התחלתי במוזיקה ומיד אחריה התחלתי לכתוב שירה ברוסית. 
 
איך עובד אצלך המנגנון, כשיש לך רעיון הוא בא לפני שאת יודעת שהוא יהפוך לטקסט מילולי, טקסט פיוטי, לציור, או ליצירה חדשה לכינור ולפסנתר?

"לכל צורות האמנות אותם שורשים, אבל הביטוי שלהן משתנה. לעתים כשאני עסוקה ביצירה גדולה כמו אופרה או יצירה סימפונית, אני מוצאת את עצמי יוצרת סדרה של ציורים ושירים שנובעים מאותו רעיון של היצירה הגדולה או מושפעים מהיצירה הגדולה."
 
האם אפשר לדבר על דיאלוג שמתקיים בין היצירות השונות שלך?

"בהחלט כן. לפעמים היחסים בין האמנויות השונות סמויים אבל יש רמזים, או סימנים שמהווים מעין חוליות קשר ביניהן. הקשרים האלה אינם מיועדים למאזין או לקורא. הם פשוט קורים. ליצירות האמנות יש חיים משלהן ורצונות משלהן."
 
מקורות ההשראה שלך תלויי אירועים פוליטיים-היסטוריים או מנותקים מהקשרים?
"הכל קשור וכל דבר משפיע על יצירת אמנות. כאשר היצירה טובה וחיה חיים משלה האמנות מזככת את ההשפעות החיצוניות."
 
מתי החלטת לעזוב את רוסיה ולעבור לארצות הברית?
 
"הוזמנתי להופעות בארצות הברית כבר בשנת 1991. על פי התכנית המקורית הייתי אמורה לשהות בניו-יורק שלושה ימים בדרכי חזרה לרוסיה. שם במקום החלטתי החלטה ספונטנית להישאר. הייתי בת 17 וחשתי שזה הזמן הנכון להישאר שם, ולגדול ולהתפתח כאמן וכאדם."

לרה-אורבך.jpg
לרה אורבך (צילום: פ. רינהולד)

 
"מניחה ליצירה לחיות את חייה" 
 
מתוך כלל האמנויות שבהן את עוסקת, יש אמנות שבה את מרגישה יותר בבית מאחרות?
 
"אני צריכה איזון בין כל ארבע צורות הביטוי - ספרות, אמנויות ויזואליות, הלחנה והופעה כפסנתרנית. אני מרגישה בבית ועם עצמי כאשר מתקיים השילוב בין כולן."
 
האם הקהל שבא לקונצרטים שלך הוא גם הקהל שבא לערבים שבהם את קוראת משירייך?
 
"קשה לי להשיב על השאלה מאחר שהקראה מוגבלת מראש ליודעי השפה ומוזיקה אינה מוגבלת, היא פונה לקהל בכל מקום."
 
כשאת עובדת עם מוזיקאים - סולנים, הרכב קאמרי או תזמורת - על יצירה שלך, יש סיכוי שתשני משהו במהלך החזרות?
 
"אני משתדלת להיות נוכחת בחזרות רק לפני הביצוע הראשון, הבכורה העולמית של יצירה זו או אחרת. החל מרגע מסוים, לאחר שהיצירה בוצעה מספר פעמים והוקלטה, אני מניחה ליצירה לחיות את חייה, להשתחרר ממני ולהיות עצמאית." 
 
יבול היצירות שלך כולל מוזיקה, שירה, אופרות ובלטים שאת מחברת להם מוזיקה. יש לך זמן חופשי? מה את עושה בו?
 
"מעולם לא הבנתי את המושג 'זמן חופשי'. חופשי ממה? אני אוהבת בדידות, טבע, לקרוא, לשחק עם הכלב שלי ולבקר במוזיאונים."
 
נראה לך שאמן צריך לקחת חלק בפעילות פוליטית בארצו, או להיות לחלוטין משוחרר מפוליטיקה?
 
"אין תשובה אחת לשאלה הזו. כל אמן צריך לעשות את מה שנראה לו נכון, מה שהוא מרגיש שמתאים לו."

ודים-רפין-גלה-מגרלידזה.jpg
ודים רפין (צילום: גלה מגרלידזה)
 
המלחין נשאר בין הצללים
 
איך נוצר הכינוי "ממעמקים"? האם היצירה קשורה למקור המקראי מספר תהלים או ליצירות של מלחינים אחרים הנושאות את אותו שם?
 
"הכותרת משקפת את אופייה של היצירה כולה."
 
הקהל שיגיע לקונצרטים שבהם תנוגן היצירה שלך יקבל תכניה, אבל לא יהיו בה דברי הסבר או רקע לכתיבת היצירה. מדוע את מתנגדת להסביר את יצירותייך במילים?
 
"למה אני צריכה להגביל מראש את יכולת התפיסה, את האינטרפרטציה של המאזין? אני מקווה שכל מאזין יתחבר ליצירה בדרך אינדיבידואלית משלו. כל יצירה אמנותית, ולא חשוב כמה היא מופשטת, מספרת סיפור. היא צורה של סיפור. כך היה מאז ומעולם, זה מוּכּר וזה טבעי ובעיקר זה מאד אנושי.
 
"הסיפורים הטובים ביותר הם אלו שבאמצעותם אנו יוצרים את הקשרים האישיים ביותר.  נניח למוזיקה לספר את סיפור של כל אדם בקהל, שתדבר על ניסיון חייו או ניסיון חייה, של הסבל, של התקווה, של הזיכרונות. המלחין, הקומפוזיטור, צריך להישאר מאחור, בין הצללים."
 
האם את  כותבת בעיפרון? בעט? או מקלידה הכל מרגע התחלת הכתיבה?
 
"אני כותבת הכל ביד, גם בספרות וגם במוזיקה. רק את העריכה אני עושה במחשב. הקשר בין המחשבה לעט הוא חיוני לתהליך היצירה שלי ואינני יכולה בלעדיו. באשר למכשיר הכתיבה, אני אהובת עטים נובעים ועפרונות מתוצרת מסוימת שאני נאמנה להם" .
 
את מלחינה ליד הפסנתר ואחר כך מתזמרת, או שאת כותבת את הפרטיטורה ישירות על דף התווים?
 
"אני שומעת את התזמורת כשאני מחברת יצירה. לפעמים, מסיבות טכניות, מבקשים ממני להכין נוסח פסנתר לפני שהפרטיטורה הושלמה. זה קורה בעיקר כשמדובר ביצירות אופראיות גדולות, מאחר ששם יש מקהלה או להקת בלט גדולה שמתחילות לעבוד על היצירה חודשים רבים לפני מופע הבכורה. במקרים כאלה אני משתדלת מאד להתאים את עצמי ולהיענות לדרישות הטכניות."

הסימפונית-ראשון-לציון-01אילן-ספיר.jpg
התזמורת הסימפונית ראשון לציון (צילום: אילן ספירא)
 
"עבודת היצירה תובעת בדידות"  


"משפחה" ו"אמנות" - מושגים מנוגדים או משלימים?
 
"נראה לי שהם יכולים להיות גם משלימים וגם מנוגדים. אבל צריך לזכור, עבודת היצירה של מלחין או של סופר תובעת הרבה בדידות. מדובר בתהליך שצורך הרבה מאד זמן, תהליך שהאמן לעולם לא משתחרר ממנו. היצירה אינה עבודה שאתה יכול להקדיש לה מספר שעות בכל יום ואז לפנות לחיות את חייך.
 
"אמנות אינה מִשרָה. רבים אינם מבינים זאת. היצירה, העבודה האמנותית היא חלק מן המהות הקיומית שלך, מהיותך, מתמציתך, מנִשמתך. האמנות היא מתת והיא גם קללה. האמנות היא אש שיכולה לשרוף אותך חיים, ולפגוע בסובבים אותך, אם הם אינם מסוגלים להבין מול מה הם ניצבים. אנחנו מקווים שאמנות תשאיר אחריה אור.
 
"זהו עיסוק בודד מאד, שבמקרה הטוב מאפשר למי שחווה אותו לחוש פחות בודד. אם אתה רוצה להיות נאמן לאותה מתת או לאותו מטרד, הוא יבער ויכלה אותך, את האנרגיה שלך, כי האמנות צורכת אותך כדלק לקיומה." 


 אורבך3.jpg
לרה אורבך (צילום: פ. רינהולד)

 
אירוע חשוב בחייך שהיה בסופו של דבר ליצירה מוזיקלית?

"כל האירועים בחיי משפיעים על המוזיקה שלי. לפני כמה חודשים ניגנתי בביצוע בכורה קונצ'רטו לפסנתר שחיברתי. את הרעיון ליצירה קבלתי מחלום שהיה לי כשהייתי ילדה קטנה. החלום המוזיקלי היה כל כך מוחשי וחרות עמוק בזיכרוני. הוא רדף אותי כל השנים, וחלפו שנות חיים רבות עד שהצלחתי להפוך את החלום למציאות."

"על נהרות בבל":5 במאי 2016 ב-20:30 ו-7 במאי ב-21:00, היכל התרבות ראשון לציון, 8 במאי ב-20:00, המשכן לאמנויות הבמה תל אביב, 9 במאי ב-20:30, היכל התרבות רחובות.  מחירי כרטיסים: 299-149 ₪. "ילדים מנגנים לילדים": 7 במאי ב-18:30, היכל התרבות ראשון לציון, 8 במאי ב-17:30, המשכן לאמנויות הבמה תל אביב. מחירי כרטיסים: 99-49 ₪. להזמנת כרטיסים: 03-9484840 או דרך אתר התזמורת

רכישת כרטיסים על נהרות בבל
 

רכישת כרטיסים ילדים מנגנים לילדים


למועדי מופעים >

01/05/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע