אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן הסדרה הקאמרית שהפכה למותג
 

 
 
אין לי סיבה להצטרף לקולות הפסימיים. מספר המנויים גדל אצלנו העונה ב-20 אחוזים כמעט. אני זוקף זאת לזכות רמת התוכניות שלנו לא פחות מאשר למאמץ שנעשה מצד מחלקות המוזיקה והמנויים לאתר קהל חדש ולהזמין אותו לשמוע קונצרטים ברמה הגבוהה ביותר האפשרית."

אילן רכטמן מנהל את סדרת הקונצרטים הקאמריים במוזיאון תל אביב בשיטה לא  קונבנציונלית. וזה עובד



שיטה שמוכיחה את עצמה
 
מוזיאון תל אביב לאמנות פותח את סדרת הקונצרטים הקאמריים, קרוב לוודאי סדרת המוזיקה הקאמרית הוותיקה ביותר בישראל, שהחלה את דרכה עם הקמת המוזיאון בשנות ה-30' של המאה שעברה.

בשנים האחרונות מנהל את הסדרה הפסנתרן אילן רכטמן, שבחר במדיניות פרסום ושיווק פחות מקובלת. הוא משקיע את תקציב הסדרה בעיקר בשיפור המוצר, מתוך תקווה ואמונה שגם ללא השקעה מסיבית ביחסי ציבור ובפרסום רב, המותג ימכור את עצמו. בדיעבד יש להודות שהשיטה מוכיחה את עצמה. 

איזה שינויים מתוך המבחר עובדים יותר ועובדים פחות, היא שאלה שאין לה תשובה אחת. התשובה היא שזה עובד. המתכונת הרווחת היא של שלושה סוגי קונצרטים. האחד ברור מאליו - קונצרטים של הרכבים קאמריים שונים באולם רקנאטי, אולם הקונצרטים הוותיק של המוזיאון המאכלס 560 מאזינים.

באותו אולם מתקיימים גם קונצרטי סדרה חדשה שרכטמן הנהיג ושמה "סולנים בסערה". אותם נגנים שמופיעים בסדרה הקאמרית מופיעים כאן כסולנים עם תזמורת שהיא בדרך כלל תזמורת קאמרית. בעבר השתתפו בסדרה התזמורת הפילהרמונית, תזמורת ירושלים והקיבוצית. כיום משמשת רק תזמורת אחת בתפקיד זה, הקאמרטה הישראלית ירושלים, שממילא מופיעה בסדרות הקונצרטים שלה באותו אולם. לצורך הפקת תכנית הסדרה מסתייע אילן רכטמן לא אחת באביו, המוזיקאי מרדכי רכטמן, שמעבד יצירות סימפוניות להרכב תזמורתי מצומצם יותר.

המסגרת השלישית הם קונצרטים בגלריות. כאן מדובר מראש במספר מאזינים קטן יותר ותנאי ישיבה פחות נוחים, אבל יש משהו באינטימיות שככל הנראה קוסם למאזינים. אחת הסדרות המרשימות שנוגנה בגלריה בשנים האחרונות היתה זו שבה התמודדה הרביעייה הירושלמית עם 15 הרביעיות לכלי קשת של שוסטקוביץ'. מאחר והרביעייה נגנה את היצירות רק פעם אחת ורק בתל אביב, רבים מן המאזינים הגיעו מערים אחרות לשמוע את סדרת המופעים.

לאחר החימום בתל אביב שבה הרביעייה לנגן את מכלול הרביעיות של שוסטקוביץ' באולמות המפורסמים ביותר בעולם וזכתה, בצדק, בהערכת הקהל והביקורות. באשר לצורת התנהלות הקונצרט, רכטמן אחראי לשני שינויים שלפי שעה לא קם להם חיקוי. הראשון הוא כיבוי האורות באולם במהלך הנגינה. קונצרטים בישראל מתנהלים בדרך כלל בהנמכת כמות האור באולם, אך רכטמן מתייחס לקונצרט כאל מופע דרמטי שבו הנגנים מוארים, האולם מוחשך ואת המידע הבסיסי של שמות היצירות והפרקים בכל יצירה הוא מקרין בגב הבמה.

חידוש נוסף, שבתחילה התקוממו נגדו רבים, הוא הקרנת סרטון קצר בתחילת המופע או בתחילת חלקו השני, שבו הנגנים מספרים על עצמם ועונים לשאלות - פעילות שמטרתה לשבור את המחיצה שבין הבמה לאולם. לא כולם שלמים עם הרעיון הזה, אבל הוא כבר היה לחלק מדפוס הקונצרטים במקום. 

אילן-רכטמן.jpg
       אילן רכטמן (צילום: גלעד שעבני)
 
שילוב של רצונות
 
"סדרות המוזיקה בעונה הקרובה," אומר רכטמן, "שומרות על איזון המקובל בתכניות בשנים האחרונות. האיזון הראשון הוא בין אמנים ישראלים נהדרים לכוכבים מחו׳׳ל. האיזון השני הוא בין יצירות מפורסמות מאוד ליצירות מפורסמות פחות, והשלישי בין ישן לחדש.

"כבר כאן אני רוצה לציין את הרביעייה הירושלמית הנפלאה, שהיא ההרכב הישראלי המצליח ביותר בעולם כיום ותנגן במוזיאון שתי תכניות שונות. רביעייה ישראלית נוספת היא רביעיית אביב שפותחת את העונה. מחו׳׳ל מגיעות הרביעייה הדנית,  קרוב לוודאי הרביעייה המבוקשת ביותר בעולם כיום ורביעיית אשר הניו יורקית."

מה הסיבות ההחלטה לזמן לתל אביב רביעייה שהופיעה בעונה שעברה או לפני שנתיים ויותר?

"קשה לדבר על כלל כזה או אחר. יש כאן שילוב של רצונות. הרצון שלי להביא אותם, האשראי שיש להרכב אצל הקהל הישראלי וכמובן התכנית שמוצעת לנו. היו מקרים שבהם חיזרתי אחרי הרכב שנים ארוכות, וכשהם הגיעו הם התארחו כהרכב וכסולנים וזה בהחלט סוג של תגמול. רביעיית אשר הניו יורקית חוזרת בפעם השלישית בחמש העונות האחרונות. גם רביעייה חדשה יחסית כמו "רביעיית היידן הישראלית" מזוהה כבר עם הופעות במוזיאון."

מה ההבדל בין ההופעות בסדרה הרגילה לבין ההופעות בגלריות המוזיאון?

"הקונצרטים בגלריות המוזיאון הם מתכון לגיוון בדרך ההגשה. לגלריות מגיע קהל שמעדיף לשמוע קונצרטים יותר אינטימיים ובדרך כלל גם קצרים יותר. הקונצרטים האלה מלווים בקבלת פנים עם כיבוד לאחר המופע, במיטב המסורת של המאה ה–19."

 רביעיית-אביב-2-יחצ.jpg
רביעיית אביב (צילום: וילי מישל)

קונצרטים ברמה גבוהה

בלוח העבודה של מופעי מוזיקה במוזיאון תל אביב יש תזמורות רבות כמו הקאמרית הישראלית, נתניה הקיבוצית ואפילו סדרות הקונצרטים הקאמריים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. מה מכל אלה הם בניהול המוזיאון, כלומר בניהולך?

"כל הקונצרטים שציינת וכמוהם גם אלו של הקאמרטה הישראלית אינם באחריות המוזיאון. הגופים השונים שוכרים את האולמות. לעומת זאת הסדרות שבניהולן המוזיאון נוטל חלק הן של הבארוקדה הישראלית ושל אנסמבל המאה ה-21."

סדרת "סולנים בסערה" הציגה בעבר מגוון הרכבים תזמורתיים כשהסולנים היו אורחי הסדרה הקאמרית. כיום התזמורת היחידה המשתתפת היא הקאמרטה הישראלית.

"תזמורת הקאמרטה הישראלית תופסת מקום נכבד בתכניותינו כי כתזמורת קאמרית היא ממשיכה מסורת של יותר מ-30 שנות מצוינות ייחודית שמתוכן 25 מצטיינות בשיתוף פעולה נרחב ופורה עם המוזיאון. הקאמרטה תופיע בחמישה  קונצרטים במהלך העונה שבהם היא תלווה בסולנים בולטים מהארץ ומהעולם."

שמות מיוחדים בין הסולנים שהיית רוצה להציג לקהל בישראל?

"הסולנים הבולטים העונה הם ואדים חולודנקו, הפסנתרן שזכה במקום הראשון בתחרות ואן קלייבורן האחרונה, שהיא, כידוע התחרות החשובה בעולם, ששווי הזכייה בה מוערך ביותר משני מיליון דולרים. עוד יופיעו אצלנו  הפסנתרן האיטלקי אלסנדרו דלג׳אוון והכנרת אלנה באווה – לשניהם קריירות אדירות באירופה ושניהם יגיעו בפעם הראשונה לישראל.

אלנה-באווה-צילום-ו-שירוקוב.jpg
אלנה באווה (צילום: ו' שירוקוב)

"לעומתם שבים להופעות במוזיאון הכנר האמריקאי טייוואני שון לי,  בפעם השלישית;  הכנר הווירטואוז בוריס ברובצין, הפסנתרנית השווייצרית ביאטריס בארו, הצ׳לן הנפלא רפאל וולפיש, הכנר חגי שחם, נגן הבסון מור בירון ועוד. מיפן מגיעים שלושה סולנים: טאמאקי קאוואקובו הכנרת שזכתה בתחרות צ׳ייקובסקי במוסקבה, החלילנית יסקה נאמבו והפסנתרנית אקנה טוקואוקה.

בעידן שבו כולם מביטים בהתבגרות הקהל באולמי הקונצרטים, איך אתה רואה את המצב במוזיאון?

"אין לי סיבה להצטרף לקולות הפסימיים. מספר המנויים גדל אצלנו העונה ב-20 אחוזים כמעט. אני זוקף זאת לזכות רמת התוכניות שלנו לא פחות מאשר למאמץ שנעשה מצד מחלקות המוזיקה והמנויים לאתר קהל חדש ולהזמין אותו לשמוע קונצרטים ברמה הגבוהה ביותר האפשרית."


טאמאקי-קוואקובו-צילום-מרים-הופמן.jpg
טאמאקי קוואקובו (צילום: מרים הופמן)

הקונצרט הקרוב בסדרה האקסקלוסיבית בגלריות : רביעיית אביב עם בטהובן וראוול, 26 באוקטובר 2016 בשעה 20:30, גלריות מוזיאון תל אביב. אחרי הקונצרט תתקיים קבלת פנים עם כיבוד קל. אירועי העונה יכללו קונצרטים בסדרות הבאות: הסדרה האקסקלוסיבית בגלריות, סדרת הבארוקדה במוזיאון, סדרות מופת א' וב', וסדרת "סולנים בסערה".להזמנת כרטיסים: 03-6077020


למועדי מופעים >

25/10/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע