סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ידיעה
 
מאת: יוסי שיפמן הבטרפליי של מאדאם ברטמן
 

 
 
מה שאני רואה כיום הוא שהכסף וההיכרות האישית עם זמרים בבתי אופרה באירופה עומדים ביחס ישר לירידת האיכות. אנשים בעלי קשרים או אמצעים דוחפים את הנתמכים על ידם לתפקידים שונים בעולם האופרה והתוצאות ניכרות. זמרת ששרה ללא הצלחה בפעם הראשונה והשנייה, תמשיך להופיע כל עוד נמצא מאחוריה מי שרושם צ'קים קבועים לבית האופרה שהיא מופיעה בו."
זמרת הסופרן אירה ברטמן, שמגלמת את "מאדאם בטרפליי" בהפקת האופרה הישראלית מדברת על הקשיים, ההצלחות והאהבה למקצוע


את השיחה עם זמרת הסופרן אירה ברטמן, שתשיר באופרה הישראלית את התפקיד הראשי של צ'וצ'ו סאן - הלא היא מאדאם בטרפליי, קבענו בטלפון לאחד מימי סוף השבוע. יום לאחר מכן ביקשה להקדים את הריאיון כי עליה לנסוע לגרמניה לאודיציות, שעשויות לזמן אותה להופעות בפסטיבל אופרה שיתקיים בעוד כמה חודשים. התארגנות מיידית וזמינות לאודיציות הן מנת חלקם של זמרים לא מעטים, בייחוד בישראל שבה ההזדמנויות להופעה אינן מרובות כל כך.
 
"עשיתי להם דווקא"
 
לא חשבתי להיות זמרת, כשהגעתי לישראל", מספרת ברטמן. "אופרה לא עניינה אותי. הייתי בת 18. בריגה התכנון היה שאני אהיה מורה בבית ספר יסודי לכיתות הנמוכות והתחלתי ללמוד כבר שם. כשהגעתי לישראל המשכתי את הלימודים בקיבוץ מעלה החמישה - יום לימודי הוראה ויום לימודי עברית."  

ומה קרה?

"המורה באולפן שמעה אותי שרה את השירים שלימדו אותנו ואמרה: את שרה נורא יפה. תעשי עם זה משהו. שאלתי אותה מה אעשה? היא אמרה, תהיי זמרת. תלמדי באקדמיה למוזיקה. מה? אני? הרעיון הזה הצחיק אותי. כל התחום של האופרה לא דיבר אלי, למרות שבבית אחותי אהבה להקשיב לאופרות וידעה אופרות שלמות בעל פה ברוסית".  

באטרפליי11.jpg
מאדאם בטרפליי (יח"צ)

אז מה עשית עם זה?

"המורה בקיבוץ שלחה אותי למרים מלצר, מורה באקדמיה. מרים התרשמה ואמרה שיש לי קול טוב. מה עם תווים? לא יודעת. הרמוניה? לא. היא סיפרה לי שיש להם קורס קיץ ושאנסה להתקבל. ניגנתי קצת פסנתר, עוד מהבית, אבל המקצוע לא דיבר אלי באותו זמן. כשניסיתי להירשם לקורס דחו אותי בגלל היעדר חינוך מוזיקלי. הסברתי למזכירה שיש מקרים שבהם אנשים שלא עסקו במוזיקה מגלים שיש להם קול, וזה המקרה שלי. היא שלחה אותי לרחל שולוב, מנוחתה עדן, שהייתה אז ראש החוג.

"רחל התחילה לנגן לי סולמות, תרגילים בסיסיים בפיתוח קול ופסקה ברוסית: 'אין לך קול. אין לך כשרון'. בו במקום החלטתי שאכנס, למרות הכל. בכלל לא רציתי לשיר, אבל עכשיו אני אכנס. ואני, הילדה הטובה, חזרתי למזכירה ושיקרתי ששולוב הסכימה לקבל אותי. מהר מאד התפתח קרב בין שתי המורות הבכירות - שולוב עמדה על דעתה שאני לא טובה וביביאנה גולדנטל האמינה בי. בסופו של דבר אחרי קורס הקיץ שתיהן רצו שאלמד אצלן, ואני העדפתי את מרים מלצר.

"הלימודים היו קשים. כל הזמן היו מי שאמרו לי: מה את עושה? זה לא בשבילך... שש שנים קשות עברו עלי באקדמיה. עברתי לגור בספריית התווים והתקליטים, למדתי יום ולילה. בסוף הלימודים שרתי שני תפקידים - את בלינדה ב'דידו ואניאס' ואת אדלה ב'העטלף'."   
 
אירה-ברטמן-גדי-דגון1.jpg
אירה ברטמן (צילום: גדי דגון)
  
מה היה התפקיד הראשון על הבמה המקצועית?

"קונסטנצה ב'החטיפה מן ההרמון'. הייתי זמרת בסטודיו כשזמרת גרמניה ברחה מהארץ בגלל האינתיפאדה. אשר פיש קרא לי ואמר: 'רק את יכולה לעשות את התפקיד'. גם ירון וינדמילר שלימד אותנו לחץ. לא הבנתי איך אני יכולה בשבועיים ללמוד כזה תפקיד. הם חזרו ואמרו שאם לא אעשה את זה עכשיו זה לא יקרה אף פעם. אני לא אומרת שעשיתי שם תפקיד מצוין, אבל עשיתי את זה."

מתי הרגשת שאת זמרת, שבחרת את התחום שלך?

"זה היה עוד קודם, באקדמיה. כשלמדתי עם מרים מלצר לא למדתי רק אופרה, אלא גם לידֶר ואורטוריה. כבר שם הבנתי שאני במקום הנכון. בדבר אחד לא הייתי בטוחה. המקצוע נראה לי אז כמקצוע אליטיסטי, שמתאים למי שיש לו מקורות מימון, במשפחה או מקורות אחרים, וזה לא היה הסיפור שלי. אני עשיתי את כל הדרך ללא תמיכה מן המשפחה. גם לבת שלי לקח זמן להתרגל לעובדה שאימא זמרת, והיום היא גאה באימא שלה ומגיעה לחזרות ולהופעות."    

את מרגישה את אותה תחושה בכל סוגי השירה?

"לא, לא. אני חד משמעית באופרה. בשבילי התיאטרון הוא הדבר החשוב ואופרה היא תיאטרון."

אבל רצית להיות מורה?

"כנראה שרציתי יותר להיות שחקנית."

יש סיכוי שנראה אותך כסוניה או אירינה במחזה של צ'כוב?

"בהחלט יש סיכוי."

בינתיים כזמרת את עובדת עם מאמן קבוע לכל תפקיד?

"ועוד איך. ויש לי מוזיקאי מעולה, שמו אלכסנדר וולוך, בעל ניסיון של 25 שנים כפסנתרן באופרה של טשקנט. לא רק שהוא מכיר את כל האופרות, הוא מבחין בכל טעות, גם הקלה ביותר, ועובד איתי על זה. כשאני לומדת אתו אני יודעת שאהיה מוכנה."  

מאדאם בטרפליי צילום יחצ.jpg
מאדאם בטרפליי (יח"צ)
 
ריצת מרתון שלא נגמרת
  
בקרוב, כאמור, תהפוך ברטמן למאדאם בטרפליי, באופרה הפופולרית של פוצ'יני, העוסקת בהתאהבותו של קצין צי אמריקני בגיישה יפנית צעירה. השניים נישאים בטקס מקומי שתקפו 999 שנים. כשנציג השגרירות האמריקנית ביפן מזהיר את הקצין שהיפניות לוקחות את ענין הנישואין ברצינות, הקצין מתעלם ומעדיף לבלות עם הצעירה. השניים נישאים, ולאחר ליל אהבה שב הקצין לספינתו ומשאיר ביפן אישה בהריון ומשרתת.

היפנית, שמאמינה שהיא כבר אמריקנית לכל דבר, מסרבת להצעות שידוכים מקומיות. היא, המשרתת שלה והילד חיים בתקווה להגיע יום אחד לאמריקה, אבל כאשר קצין הצי חוזר, היא מגלה שבינתיים נישא לאישה אמריקנית. בטרפליי שמה קץ לחייה, לא לפני שהיא מוסרת לאמריקנים את הילד.     

גיבורת האופרה היא בת 14 במערכה הראשונה ו-17 במערכה השנייה. יש גיל אידיאלי לשיר את הדמות?

"שאלה טובה. הגיל הנכון הוא 35. ראשית כי מדובר בתפקיד ארוך מאד. צריך יכולת פיזית כדי לא להיגמר על הבמה. אני כל הזמן שרה, כמעט כמו מונו-אופרה. ובהפקה כמו זו של טרלינסקי (שעלתה פעמיים על במת האופרה הישראלית, לאחרונה בשנת 2012, י"ש), אני נמצאת על הבמה אפילו יותר זמן מאשר בהפקות אחרות. שרתי אותה כמה פעמים בבית האופרה של ורשה, בקליירי, בתל אביב ושוב בוורשה, והייתה תחושה של ריצת מרתון שלא נגמרת."

איך ההפקה הנוכחית?

"מאד קלאסית. זו הפקה של הבמאי היפני קֵייטָה אָסָרי שנוצרה עבור בית האופרה לה סקאלה במילנו לפני 30 שנה. בהצגה המקורית שרו זמרת הסופרן יאסוקו הָיָשי וזמר הטנור פטר דבורסקי. כעת מחדשת את ההפקה בימאית יפנית, מיצ'יקוֹ טגוּצ'י, שעובדת לאט ויורדת לפרטי פרטים. זו הפקה מאד סטטית, כמו פעם."

זה קשה לך?

"לי לא. אחרי כל הפעמים שעשיתי את התפקיד, בשלוש הפקות שונות, האחרונה בפארק הירקון, ובסך הכל שרתי את האופרה הזאת כ-30 פעמים, אני רגועה מאד כי התפקיד הוא שלי, אני יכולה לשיר אותו מתוך שינה. ולמרות שאני שרה את האופרה בצוות הזמרים השלישי, כלומר נכנסת לתפקיד ללא חזרות על הבמה, אני רגועה לחלוטין."

את בצוות השלישי?

"כרגיל, 'אין נביא בעירו'. זה משפט שאומרים בעברית וגם ברוסית, ואני רגילה להיות בצוות השלישי. כך זה כתוב בהסכם וכך בתכנייה."

איך העבודה עם דניאל אורן?

"יש לי אליו הרבה כבוד והערכה. היום, אחרי די הרבה הופעות איתו, יש לי תחושה שקלטנו אחד את השני. עבדתי עם הרבה מנצחים ויש כמובן מדי פעם עימותים. כשיש עימות עם אורן אני יודעת שהעימות מוקדש לאופרה ולא נובע ממקום אישי."

כמה תפקידים שרת עד היום?

"יותר מ-30 זה בטוח."

יש תפקיד אהוב במיוחד?

"בדרך כלל אני אוהבת את התפקיד שעליו אני עובדת. מעזר לזה אני מאד אוהבת את 'טוסקה' של פוצ'יני ואת 'פיק דאם' מאת צ'ייקובסקי. אלה שתי ההיילייטס שלי. אופרה שלישית היא 'ינופה' של יאנאצ'ק."

דניאל-אורן-17-מקסים-ריידר.jpg
דניאל אורן (צילום: מקסים ריידר)
 
"אופרה צריכה להיות חוויה נשגבת"
 
יש לך זמן לפעילות אחרת?

"למען האמת לא. אם אני יודעת שבעונה הבאה אני צריכה לשיר ב'דון קרלוס', אני מתחילה לעבוד על התפקיד כבר עכשיו. ובין הפקה להפקה יש אודיציות. אבל אני לא מתנזרת לגמרי. אני הולכת לסרטים, להצגות, יש גם חופשה, אבל החיים מתרכזים סביב העבודה."

צריכה לשמור על כושר, על דיאטה?

"אני שומרת על כושר. היו כמה הפקות שהרגשתי שאני נגמרת, הכל כאב לי, ואז התחלתי עם הליכון ומאז אני הולכת כל יום. על דיאטות לא נדבר. רק אומר שבשונה מאמנים שבדרך כלל אוכלים אחרי הופעה, אני בכזה היי שאני לא יכולה לאכול לא לפני ולא אחרי. אז בעצם ההפקות הן הדיאטה הכי טובה בשבילי, ככל שאני מופיעה יותר אני מרזה יותר."   

אירה-ברטמן-מירי-שמיר3.jpg
אירה ברטמן (צילום: מירי שמיר)

נחזור לבטרפליי. אמרת שהגיל האידיאלי הוא  35. איך אישה עם ניסיון חיים יכולה להתמודד עם דמות של נערה?

"זמרות אופרה צריכות להיות גם שחקניות. מכאן זה מתחיל. כשאתה רואה זמר או זמרת מבוגרים שלא משחקים, זה יכול להיות מאד משעמם. באופרה חשוב שהכל יהיה ביחד, המוזיקה, המשחק, הריקוד, העיצוב, התאורה, במאי מצוין, מנצח מוצלח - כשהכל עובד כמו שצריך ביחד אופרה יכולה להיות חוויה נשגבת."

הזכרת מקודם הפקות שיפנים משתתפים בהם.

"כן אני חייבת לומר שאני לא משתכנעת מזמרות יפניות ששרות את האופרה הזאת. צריך לזכור שפוצ'יני היה אירופי שמתבונן על היפנים בעיניים של אירופי, והתפקיד הזה לדעתי כתוב לזמרות אירופיות."

אחת ההפקות הקודמות של בטרפליי באופרה הישראלית היתה של כריסטופר אולדן שהתבוננה במעין פלש בק. כל האופרה מתנהלת מן הבית האמריקני של קצין הצי האמריקני ואשתו האמריקנית.

"אני דווקא מאד אהבתי את ההפקה הזאת. שרתי שם את קייט, האמריקנית, והייתי על הבמה כל הזמן כמו צל של בטרפליי. לכאורה תפקיד ראשי בלי לשיר, אבל כל הזמן על הבמה. גנבתי את ההצגה."
מאדאם בטרפליי צילום יחצ 02.jpg
מאדאם באטרפליי (יח"צ)

איך את מסתדרת עם הלו"ז שמכתיבות האודיציות בחו"ל?

"יש לי אמרגן שמכניס אותי לחזרות שלפני הופעות, ולא במהלך החזרה האחרונה אלא בדקה ה-91. המצב באירופה לא מזהיר, לאיטלקים ולגרמנים אין הרבה עבודה ועל כל תפקיד יש קופצים רבים. אותי הוא מצליח להכניס רק כאשר מישהו מבטל הופעה. לפני חודש הוא התקשר אלי מגראץ באוסטריה כי זמרת בתפקיד הראשי ב'לה רונדינה' חלתה. הוא שאל אם אני יכולה להחליף אותה בעוד יומיים ואני אמרתי כן."
 
אבל אז מה קורה עם הבימוי? אם אין לך חזרה איך את יודעת מתי להיכנס ומה לעשות על הבמה?

"במקרים כאלה מה שקורה הוא שהזמרת שאיבדה את קולה או מחליפה שלה עושה את התנועות על הבמה ואני מקבלת את התווים ושרה מצד הבמה. זה כבר קרה לי בכמה בתי אופרה."

את מדברת על מצב של ירידת קהל וזמרים ששרים פחות בגרמניה ובאיטליה. האם אמנות האופרה דועכת?

"מה שאני רואה כיום הוא שהכסף וההיכרות האישית עם זמרים בבתי אופרה באירופה עומדים ביחס ישר לירידת האיכות. אנשים בעלי קשרים או בעלי אמצעים דוחפים את הנתמכים על ידם לתפקידים שונים בעולם האופרה והתוצאות ניכרות. זמרת ששרה ללא הצלחה בפעם הראשונה ובפעם השנייה, תמשיך ותופיע כל עוד נמצא מאחוריה מי שרושם צ'קים קבועים לבית האופרה שהיא מופיעה בו."

"מאדאם בטרפליי" תעלה בין התאריכים 28-14 ביולי 2017 בבית האופרה הישראלית ע"ש צ'יץ' בתל אביב. מחירי כרטיס: ₪ 190- 470 ₪. שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב. להזמנת כרטיסים: 03-692777 או באתר האופרה

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

02/07/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע