אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2019 אוקטובר 
א ב ג ד ה ו ש
  
101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן איתמר גולן: דואו של אהבה
 

 
 
את נַטסוּקוֹ פגשתי לפני שנים והתאהבתי. בכל פעם שיש לנו אפשרות להופיע ביחד אנחנו מנצלים אותה. הופעה משותפת שלנו מעניקה לנו הרבה שמחה, הגם שעבודת ההכנה לקראת ההופעה המשותפת טעונה במתחים אישיים."
הפסנתרן הנודע עולה על במת סולני תל אביב עם בת זוגו לנגינה ולחיים, נַטסוּקוֹ אינוֹאֶה. שיחה על זוגיות ופחדים


זוג על הבמה ובחיים

בשבוע הקרוב יתארחו על במת אנסמבל סולני תל אביב צמד הפסנתרנים נַטסוּקוֹ אינוֹאֶה ואיתמר גולן - זוג על הבמה ובחיים.  

איתמר גולן קנה לעצמו שם ומקום בנוף חיי המוזיקה בישראל, בעיקר בשנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה, כאחד הפסנתרנים הרגישים והמרתקים, המתמחה בעיקר במוזיקה קאמרית.

הוא עלה לישראל עם הוריו כשהיה בן שנה ולמד בהדרכתם של לארה וודובוז ועמנואל קרסובסקי, המשיך את לימודיו בבוסטון בהדרכת לאונרד שור ופטרישיה זנדר ולאחר מכן שוב בארץ בהדרכת חיים טאוב. רעייתו, נַטסוּקוֹ אינוֹאֶה, נולדה ביפן ובגיל עשר עברה עם משפחתה לפריז, שם למדה וזכתה בתחרויות בינלאומיות רבות. השניים חיים בפריז, בה מלמד גולן בקונסרבטוריון הנודע של העיר, ויחד הם מופיעים בפסטיבלים שונים בעולם וכעת גם  בישראל.


איתמר גולן ונטסוקו אינואה (אתר פסטיבל דוברובניק)


כאמור, במהלך שנותיו בישראל הצליח גולן ליצור לעצמו מקום מיוחד בנוף המוזיקלי המקומי. כפסנתרן פעיל בתחום המוזיקה הקאמרית המשלב רגישות, הקשבה והתמסרות שלמה לשותפים על הבמה ונוכחות מרשימה שלו עצמו.

בזיכרון האישי שלי הוא קנה לעצמו מקום נכבד ברסיטלים שקיים לצדם של הקלרניתנית שרון קם, הכנרים שלמה מינץ ומקסים ונגרוב, בהופעה שלא תישכח לצדם של הקלרניתן חן הלוי, הצ'לן פרנסואה סאלק והכנר דיישין קאשימוטו בנגינת "הרביעייה לקץ הימים" של מסייאן ועוד.

בזיכרון הקולקטיבי הישראלי הוא זכור כמי שבמהלך ראיון טלוויזיוני בערב שבת סיפר לקהל על חנות מיוחדת שנמצאת בסמטת המשורר האלמוני בדרום תל אביב. למחרת כבר נהרו מאות אנשים לאותה חנות, שכמובן הייתה קיימת בדמיונו בלבד. בראיון טלוויזיוני אחר סיפר שראש עיריית תל אביב הבטיח לו שבכל מגרש ריק בעיר תקים העירייה קרוסלות לרווחת התושבים ו"הפיל ברשתו" מראיינים מנוסים כירון לונדון ואחרים. במהלך אחד הקונצרטים הפסיק גולן את הנגינה וקרא לקהל שירים פרי עטו. 

בשנים האחרונות התמתן צד זה באישיותו, אך ייחודיותו נותרה על כנה כפי שנוכחתי בשיחה האינטרנטית שניהלנו. 

  
"אין לי אומץ לרסיטלים"
 
מתי החלטת שהתחום שבו אתה עומד להתמחות הוא המוזיקה הקאמרית? האם בדיעבד ההחלטה היטיבה אתך?

"החלטתי על ההתמחות במוזיקה קאמרית די מוקדם, וקרוב לוודאי שמאז לא היו לי החלטות משמעותיות כאלה. מאחר שאני מאמין אדוק בגורל וחיי הובילו אותי בדרכים מאוד בלתי רגילות ובלתי מקובלות, אין לי כל חרטה על הדרכים שבהם פסעתי, ואיני שואל את עצמי אם החלטתי נכון. נראה לי שזה כלל לא רלוונטי. המוזיקה היא יפהפייה ואני רואה את עצמי בר מזל על שזכיתי להיות מוקף בה לאורך חיי." 

ניגנתָ עם הרכבים שונים, רביעיות מיתרים, פסנתרים, קשתנים, נגני כלי נשיפה ועוד. יש כלי או שותף שאיתו אתה מרגיש טוב יותר,  או שהשותפות היא תלויית נסיבות?

"אכן עבדתי עם אמנים מעולים, מוכרים יותר או פחות. אני ניזון מן האנרגיות שהם השפיעו עלי ומהסס לנקוב בשם זה או אחר. כל אחד העניק, ומעניק לי עד היום, משהו ייחודי משלו."

לפני שנים חיפשת יציאות אמנותיות נוספות לצד הנגינה - הקראת שירים, או טקסטים שלך. הצורך עדיין קיים
?

"יש בי דחף, או אולי צורך, להיות מוקף באמנות, ותאוות חיים שאינה יודעת שובע. אני מוקף כל הזמן בספרות, באהבה, בדמיון ובאמנות מסוגים שונים. אני מאוד אוהב לכתוב שירה וזו הדרך שלי למצוא מפלט מן המציאות. זו צורת החיים שלי ובה אני מתכוון להתמיד גם אם תגבה ממני מחיר."  

ועוד באותו עניין, האם נגינת רסיטלים, כלומר להיות לבד על הבמה, מושכת אותך ?

 "מאוד. אני מאוד רוצה לעשות את זה אבל אין לי האומץ הדרוש לכך." 

אנסמבל-סולני-תל-אביב-ניר-פרץ.jpg
אנסמבל סולני תל אביב, צילום: ניר פרץ



 
"הנגינה יחד מעניקה לנו שמחה"
 
הנגינהעם נטסוקו, שותפתך לחיים, שונה באופן מוזיקלי או שהיחסים ביניכם הם כמו כל צמד מופיעים שנקלעו לעבודה משותפת?
 
"את רעייתי פגשתי לפני שנים והתאהבתי. בכל פעם שיש לנו אפשרות להופיע ביחד אנחנו מנצלים אותה. הופעה משותפת שלנו מעניקה לנו הרבה שמחה, הגם שעבודת ההכנה לקראת ההופעה המשותפת טעונה במתחים אישיים."

עד כמה נגינה עם אחרים פתוחה להסכמות או לעימותים שבעקבותיהם מפסיקים להופיע יחד?  

"מגוון החוויות של עבודה עם אמנים שונים הוא מאוד עשיר ולאורך השנים יצר חוויות מחוויות שונות. יש לי נטייה להגיע לעימותים עם שותפיי להופעה, אבל על פי רוב העימותים הם בעניינים אישיים ולא אמנותיים. אני ככל הנראה אישיות טעונה, אולי מורכבת, וכאלה הם רוב הסולנים שעבדתי איתם. כך שהמפגשים עם אנשים היו תמיד עניין מורכב ולכן התקשיתי לקיים מערכות יחסים מוזיקליות קבועות וממושכות עם נגנים ולמען האמת גם יחסים אישיים. כן, זה משהו שאני מצטער עליו. אבל בסופו של דבר אלה הם החיים ואלה הם המבוכים שהם מציבים בדרכנו." 

נטסוקו-אינאהו-1.jpg
נטסוקו אינואה, צילום: דן קראבס


כמורה בעל ניסיון עשיר, יש מטען שאתה לוקח איתך מן השנים שאתה היית תלמיד ?

"אני רואה את עצמי כאוטודידקט וזאת למרות שהיו לי לאורך השנים מורים מעולים, בחלקם אפילו סוג של גוּרוּ. למעשה הפסקתי את החינוך המוזיקלי והספרותי המסודר שלי עוד כנער. כיום אני מאוד אוהב ללמד, להעביר לאחרים את ההתנסויות שלי ואת חוויותיי וגם את התרבות של עשיית המוזיקה. "

אוכלוסיית התלמידים הבינלאומית השתנתה מאז שנותיך כתלמיד?

"בהחלט, אוכלוסיית המוזיקאים השתנתה. יש צפיפות של נגנים מצטיינים בכל תחום והרמה היא כל כך גבוהה עד שלעתים אני תוהה עד כמה אני משמעותי בכלל."


   

 
"צריך להתאמץ לבוא לכאן"
 
מבין שותפיך להופעות הרוב הם ישראלים, או שהשותפות היא מקרית לחלוטין ?

"האמנים שעבדתי איתם לאורך השנים באים ממקומות שונים וממוצאים שונים - מישראל, מאמריקה, מאירופה ומאסיה. זה נפלא כי הקלישאה הידועה באמת נכונה - למוזיקה אין גבולות."

עד כמה יש מקום למוזיקה חדישה בהופעות שלך? יש מלחינים חדישים שאתה מעדיף?

"יש בהחלט מקום למוזיקה חדישה ואני נדרש אליה בכל פעם שאני מתבקש לנגן מוזיקה עכשווית. לצערי אני לא מדרבן את עצמי לתור אחרי יצירות בסצנה העכשווית, אלא אם כן פונים אלי ומבקשים שאנגן יצירות כאלה. "
 
חשוב לך להגיע לכאן ולהופיע כאן?

"לאורך השנים אהבתי לבוא ולהופיע כאן, אבל מאז מותו של אבי העניין נעשה לי קשה. הייתי מאוד קרוב אליו ומאז שהוא איננו, וגליתי שהרצון להופיע כאן נטש אותי. בשנים האחרונות אני חש שאני משקיע בהחייאת אותו רצון."
 
כמה זמן אתה צריך ללמוד יצירה חדשה?

"כמובן שזאת שאלה תלוית יצירה. בכל אותן יצירות שנחשבות לרפרטואר המקובל אני מאוד מהיר. אבל כאשר אני אמור להכין יצירה חדשה זה יהיה תהליך מאוד ממושך, כי הניסיון המצטבר שלי בתחום הוא מועט."

איתמר-גולן-דן-קראבס.jpg
איתמר גולן, צילום: דן קראבס

 
לאחר אלפי הופעות, תוכל לציין מי המלחינים שאתה אוהב לשוב אליהם?

"מלחיני הנצח שלי הם שוברט, בטהובן ושוסטקוביץ'."

בעידן היוטיוב יש עוד מקום להקלטות אולפן ?

"התחושה שלי היא שצריך לצאת כנגד תופעת הצריכה הזאת של העידן הדיגיטלי. עם הדיגיטליות אנחנו מאבדים את האנושיות ואת ההתבוננות ההומנית בחיים. ככל שהדבר תלוי בי אנחנו צריכים לחזור להיות פיוטיים ורומנטיים, זו הדרך היחידה לשימורה של הנשמה האנושית."

הקונצרט יתקיים במוצאי שבת, 25 בנובמבר 2017 ב-20:30 באודיטוריום רפפורט בחיפה. מחיר לכרטיס: 116 ש"ח, להזמנות: 04-8363804; וביום ראשון, 26 בנובמבר ב-20:30 במרכז שטריקר הקונסרבטוריון הישראלי בתל אביב. מחיר כרטיס: 140-125 ש"ח, להזמנות: 054-6934439. לרכישת כרטיסים באתר התזמורת

לרכישת כרטיסים


 


למועדי מופעים >

21/11/2017   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע